Aihe: Ibanez Xiphos-sarja
1 2 3
Power_chord
05.06.2009 14:45:35
Tuossa Thompan sivuja selailin, uutta kitaraa etsiskelin. Sitten iski tämmönen komistus silmään. http://www.thomann.de/fi/ibanez_xp300fxbk.htm

On muuten komia! Se on Ibanez, pidän paljon Ibanezeista, etenkin niiden kauloista. Monet väittää, että niissä on huonot mikit, mutta ei se niin olennaista tämmöiselle puukorvalle ole. Olen soittanut noin puolitoista vuotta.

Eli tässä pohdiskellessa huomasin tämmöisiä seikkoja. Eli kaula, varmaan perus Ibanez, eli minun mieleen. Sitten tuo muoto. Veikkaisin, että tuo on hyvä soittaa istuiltaan. Tuossa on kaksi vaihtoehtoa, joko "V" tavalla tai sitten ihan normaalisti plektrakäden puoleisella reidellä. Seisoiltaan varmasti hyvä soittaa.

Sitten, nuo jumbonauhat. Onko monella kokemusta, olen soittanut ihan standarteilla straton kauloilla, eli niissä on ihan normi nauhat. Vaikuttaako soittoon, helpottaako vai vaikeuttaako tuo soittoa.

Talla, kiinteä. Hyvä näin, koska ei ole tarvetta ruveta kampea runkkaamaan ja tuo kiinteä pitää tässä hintaluokassa paremmin virreen kuin floikka?

Mikit. Ibanezin INFit. Varmaan ihan kohtuu hyvät, varmaan aika kiveksikkäät soundit noista saa?

Rungon puu. Eli mahonki, eli varmaan aika painavaa puuta? Kertokkees, miltä mahonkirunko soundaa metallissa?

Sit viellä, jos joku omistaa tämmösen, nii kerrothan kaikki huonot ja hyvät puolet.

Kiitän jo etukäteen. :)

Ps - Haulla en löytänyt tästä kitarasta mitään.
Jokainen chance on mahdollisuus.
Antti1
05.06.2009 14:50:58 (muokattu 05.06.2009 14:53:50)
Power_chord: Sitten tuo muoto. Veikkaisin, että tuo on hyvä soittaa istuiltaan. Tuossa on kaksi vaihtoehtoa, joko "V" tavalla tai sitten ihan normaalisti plektrakäden puoleisella reidellä. Seisoiltaan varmasti hyvä soittaa.

Ainakin kalliimpi malli oli melko hyvin balanssissa, muoto sama. Näköjään siinä seiskakielisessä on neckthru, pähkinäraidat kaulassa, mutta mahonkirunko muutoin. Voi vaikuttaa painoon vähän.

Vaikuttaako soittoon, helpottaako vai vaikeuttaako tuo soittoa.

Vaikuttaa soittoon, ei helpota tai vaikeuta. Makuasia.

Talla, kiinteä. Hyvä näin, koska ei ole tarvetta ruveta kampea runkkaamaan ja tuo kiinteä pitää tässä hintaluokassa paremmin virreen kuin floikka?

Ei se hintaluokka vaan materiaalit ja rakenne. Hyvä valinta ylipäätään, jos et tarvii kampea.

Mikit. Ibanezin INFit. Varmaan ihan kohtuu hyvät, varmaan aika kiveksikkäät soundit noista saa?

Osastoa "ei kelvoton", mutta ehdottomasti menee kategoriaan huonot.

Rungon puu. Eli mahonki, eli varmaan aika painavaa puuta? Kertokkees, miltä mahonkirunko soundaa metallissa?

Riippuu mahongista, niitä on kymmeniä ja kymmeniä erilaisia lajeja. Mahonki on vain käsite, jonka alta löytyy lukematon määrä erilaisia puita. Painavaa tai ei, riippuu pätkästä. Soundi on hyvä, jos sattuu olemaan hyvä pätkä. Osa mahongista on tummasointista ja alapää soundissa on paksu. Osa sit taas jotain aivan muuta.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Krice
05.06.2009 15:54:50

Mielestäni kannattaa säästää ja ostaa mattavihreä malli:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_xpt700xhgsf.htm

Tuossa ei ole ominaisuuksien puolesta muuta vikaa kuin ehkä klassinen Edge III, tuo joulutinafloikka.
esprit de corps
05.06.2009 15:56:05
Krice: Mielestäni kannattaa säästää ja ostaa mattavihreä malli:

Tuossa ei ole ominaisuuksien puolesta muuta vikaa kuin ehkä klassinen Edge III, tuo joulutinafloikka.

Ja kun sitä kampea/floikkaa ei haluttu, niin miksi ihmeessä tuo?
"This is a chord, this is another, this is a third. Now form a band."
Krice
05.06.2009 15:57:36

crowfield: Ja kun sitä kampea/floikkaa ei haluttu, niin miksi ihmeessä tuo?

Ei sitä ole pakko käyttää vaikka sellainen kitarassa seisookin. Toisaalta jos ehdottomasti inhoaa vibrakampea niin ei sitten väkisin.
Jaakko Hyvärinen
05.06.2009 17:52:22 (muokattu 05.06.2009 17:52:37)
Krice: Ei sitä ole pakko käyttää vaikka sellainen kitarassa seisookin.

Miksi hommata sellainen sustainin ja soundin syöjä turhanpantiksi?
Voitteko vetää jätkät jotenkin...Kliinimmin -rumpali
Lego
05.06.2009 18:16:29
Jaakko Hyvärinen: ...sustainin ja soundin syöjä...?

Tää on kyllä sellanen urbaanilegenda jota en oo koskaan käsittänyt? Jaetaanko tässä kuuluisaa mnet-mutua eteenpäin vailla omaa kokemusta? Mun jokainen floikkakeppi (Schalleria, Kahleria, Lo-Pro Edgeä..) soi paremmin kuin esim mun kummatkin Gibsonit yhteensä.
kimurantti1
05.06.2009 18:19:19
JAK: (Schalleria, Kahleria, Lo-Pro Edgeä..)

Noi onkin laatutalloja, joilla ei ole paljoa tekemistä Edge III:n kanssa.
Lego
05.06.2009 18:22:03
kimurantti1: Noi onkin laatutalloja, joilla ei ole paljoa tekemistä Edge III:n kanssa.

Niin no mä käsitin kyllä että puhuttiin ihan yleisesti floikista. En mä silti jaksa uskoa että materiaali tai rakenne tollasessa metallimötikässä tekee soundille pskan vertaa..
McNulty
05.06.2009 18:23:38
JAK: Mun jokainen floikkakeppi (Schalleria, Kahleria, Lo-Pro Edgeä..) soi paremmin kuin esim mun kummatkin Gibsonit yhteensä.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa kun väkipakolla ostavat huonosointisia Gibsoneita? :) Mie kyllä jätän ne huonosti soivat soittimet, merkistä viis, ostamatta.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
kimurantti1
05.06.2009 18:29:16 (muokattu 05.06.2009 18:37:44)
JAK: Niin no mä käsitin kyllä että puhuttiin ihan yleisesti floikista. En mä silti jaksa uskoa että materiaali tai rakenne tollasessa metallimötikässä tekee soundille pskan vertaa..

Jotkut tälläkin palstalla väittää kuulevansa noissa soundieroja. Voisin kuvitella, että vaikuttaa soundiin samalla tavalla kuin esim. nauhojen materiaali. Stainless steel -nauhoissa on inasen kirkkaampi soundi kuin perinteisemmässä nauhamateriaalissa. Vastaavasti todella kovasta metalliseoksesta valmistettu talla soundaisi vähän kirkkaammalta kuin todella pehmeästä metallista valmistettu. Mutta pieniähän noi erot on verrattuna moniin muihin soundiin vaikuttaviin tekijöihin, enkä mäkään väitä niitä eroja kuulevani, ellei kyse ole sitten todella radikaalista muutoksesta. Vaikeahan noita on vertailla oikeasti objektiivisesti, kun niitä erilaisia talloja harvoin on kokeiltu samassa kitarassa. Joka tapauksessa soundieroja paljon suuremmat on toiminnalliset erot.
Lego
05.06.2009 18:46:00
bonecrusher: Mikä ihmisiä oikein vaivaa kun väkipakolla ostavat huonosointisia Gibsoneita? :) Mie kyllä jätän ne huonosti soivat soittimet, merkistä viis, ostamatta.

Eieiei, en mä sanonut että ne soi huonosti. Lukee siitä uudemman kerran.
Lego
05.06.2009 18:48:40
kimurantti1: Jotkut tälläkin palstalla väittää kuulevansa noissa soundieroja. Voisin kuvitella, että vaikuttaa soundiin samalla tavalla kuin esim. nauhojen materiaali. Stainless steel -nauhoissa on inasen kirkkaampi soundi kuin perinteisemmässä nauhamateriaalissa. Vastaavasti todella kovasta metalliseoksesta valmistettu talla soundaisi vähän kirkkaammalta kuin todella pehmeästä metallista valmistettu. Mutta pieniähän noi erot on verrattuna moniin muihin soundiin vaikuttaviin tekijöihin, enkä mäkään väitä niitä eroja kuulevani, ellei kyse ole sitten todella radikaalista muutoksesta. Vaikeahan noita on vertailla oikeasti objektiivisesti, kun niitä erilaisia talloja harvoin on kokeiltu samassa kitarassa. Joka tapauksessa soundieroja paljon suuremmat on toiminnalliset erot.

Voihan toki näin olla että siellä joku klangaa enemmän kuin toinen. Ite en kyllä oo niin tarkkakorvainen että kuulisin eroja, enkä myöskään ole samassa kitarassa kahta eri floikkaa/kiinteää/tune-o-maticia kokeillut. Ajattelisin että esim sustainia ei samassa kitarassa söisi suurinpiirtein samankokoiset mutta eri materiaalista valmistetut häkkyrät (esim Lo-pro vs. Edge III ibassa..).
Jaakko Hyvärinen
05.06.2009 19:02:34
Halvoissa kitaroissa joissa on floikka on yleensä munsta heikompi laatu. Jos puolet valmistusbudjetista on kiinni tallassa se saattaa kertoa myös muiden osien laadusta.

Tämä vain minun mielipiteeni ja mutu-osastoa. Anteeksi yleistäminen. Tarkoitin kommentillani nimenomaan halpatalloja/kitaroita.
Voitteko vetää jätkät jotenkin...Kliinimmin -rumpali
kimurantti1
05.06.2009 19:10:46 (muokattu 05.06.2009 19:13:26)
JAK: Voihan toki näin olla että siellä joku klangaa enemmän kuin toinen. Ite en kyllä oo niin tarkkakorvainen että kuulisin eroja, enkä myöskään ole samassa kitarassa kahta eri floikkaa/kiinteää/tune-o-maticia kokeillut. Ajattelisin että esim sustainia ei samassa kitarassa söisi suurinpiirtein samankokoiset mutta eri materiaalista valmistetut häkkyrät (esim Lo-pro vs. Edge III ibassa..).

Mulla on itseasiassa tästä ihan omakohtaista kokemusta. Omistin joskus halvan Ibanezin RG:n, jossa oli alunperin Lo-TRS -talla. Vaihdoin tilalle Lo-Pro Edgen ja muistan, että se kitara kyllä tuntui soivan vähän pitempään. Lo-TRS:hän on suunnittelultaan ja tuntumaltaan vähän erilainen kuin Lo-Pro Edge, ja materiaali oli myös paljon pehmeämpää metallia. Mikään loistava kitara se ei silti ollut, ja sen myynnistä on sen verran aikaa, että soundista mulla ei ole enää millään tavalla luotettavia muistikuvia.
Lego
05.06.2009 19:15:05
kimurantti1: Mulla on itseasiassa tästä ihan omakohtaista kokemusta. Omistin joskus halvan Ibanezin RG:n, jossa oli alunperin Lo-TRS -talla. Vaihdoin tilalle Lo-Pro Edgen ja muistan, että se kitara kyllä tuntui soivan vähän pitempään. Lo-TRS:hän on suunnittelultaan ja tuntumaltaan vähän erilainen kuin Lo-Pro Edge, ja materiaali oli myös paljon pehmeämpää metallia. Mikään loistava kitara se ei silti ollut, ja sen myynnistä on sen verran aikaa, että soundista mulla ei ole enää millään tavalla luotettavia muistikuvia.

No jos ei muuta niin ainakin vireenpidossa luulisin tulleen kohtuullisesti parannusta..
trih
05.06.2009 19:44:09
Krice: Mielestäni kannattaa säästää ja ostaa mattavihreä malli:

Kyseessä on juhannustina, ei joulutina. Uudenvuodentina on sitä parasta ja sitä käytetään niissä floydroseissa.
Just.
Damien55
05.06.2009 19:46:15
Jotkin asiat täällä eivät näköjään ole muuttuneet miksikään. :D
Nyt vänkätään floikista vaikka aloittaja halusi kiinteän tallan.
Power_chord
05.06.2009 19:52:55
Iha vaan nyt muistutukseks, että halusin kiinteätallaisen, koska se pitää paremmin vireen kuin floikalliset kitarat samassa hintaluokassa. Voitte perustaa ihan oman ketjun, jossa sitten purnaatte tuota floikka vs. kiinteä keskusteluanne. Haluaisin tietää tuosta kitarasta hieman, enkä jaksa teidän kädenvääntöä.
Jokainen chance on mahdollisuus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)