Aihe: Putkikoneen "lämmittäminen"
1
Bonebag
05.06.2009 11:49:58
Olen tässä hommaamassa ensimmäistä putkivahvistintani ( niinkin valtaisa mylly kuin: Orange AD5).

Tuli hauska kysymys mieleeni, kun minulla on putkareista kokemuksia vain kaverin stereovahvistimesta.

Kyseinen vahvistin pitää laittaa lämpimään noin 30 min, ennekuin sieltä saa parasta soundia ulos. Testattu kuuntelemalla (n=2) eli tieteellisesti täysin pitävä havainto.

On samalaista ominaisuutta myös kitaravahvistimissa, vai napsautetaanko vain virta päälle ja annetaan mennä?

Toinen ominaisuus on laitteen lämpeneminen.

Kyseinen stereovahvistin lämpiää muutamassa tunnissa melko reilusti.

Onko kitaravahvistimissa sama ilmiö?
On joko saatava jotain aikaiseksi tai noustava pois potalta.
Räkkipeli
05.06.2009 11:55:04 (muokattu 05.06.2009 11:56:54)
Eli useimmat putkinupit pitää antaa lämmetä jotain 2-5 minuuttia, eli virta päälle mutta ei vielä sitä standby -nappulaa päälle.
Jos sitten hait takaa sitä, että paraneeko putkikoneen soundi sitä mukaan kuinka lämpimäksi se tulee, siihen vastatkoon viisaammat.

Ja kyllähän nuo putkinupit lämpiää sitä mukaan ihan mukavasti mitä ne on päällä, mutta jos vahvistin ylikuumenee niin sitten on vahvarissa vikaa.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
JoKo
05.06.2009 11:56:36 (muokattu 05.06.2009 11:57:10)
Onko kitaravahvistimissa sama ilmiö?

Kyllä niitä kannattaa lämmittää juurikin se 30 min, aika riippuu vähän siitä millainen vehje on kyseessä. Keikoilla ja äänityksissä pistän vehkeet hyvissä ajoin lämpiämään, treeneissä tosin ei jaksa/ehdi...
tommiot
05.06.2009 12:00:53
JoKo: Kyllä niitä kannattaa lämmittää juurikin se 30 min, aika riippuu vähän siitä millainen vehje on kyseessä. Keikoilla ja äänityksissä pistän vehkeet hyvissä ajoin lämpiämään, treeneissä tosin ei jaksa/ehdi...

Siinähän ne soittaessa lämpenee ;)

Anodijännite syötettynä kylmille putkille lyhentää putkien ikää, eipä tolla muuta väliä.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Volle
05.06.2009 12:08:06
JoKo: Kyllä niitä kannattaa lämmittää juurikin se 30 min, aika riippuu vähän siitä millainen vehje on kyseessä. Keikoilla ja äänityksissä pistän vehkeet hyvissä ajoin lämpiämään, treeneissä tosin ei jaksa/ehdi...

Mä taas olen jonkun putkien toiminnan päälle ymmärtävän suusta kuullut, että pitkä stand byllä pitäminen on vahingollista putkille. Lämmittämiseen riittää puolisen minuuttia, jonka jälkeen putket alkavat johtaa sähköä ja ääntä alkaa kuuluumaan. Joidenkin mielestä saundi paranee lisälämpenemisen myötä, mutta mä en ole tällaista havainnut omissa enkä muidenkaan vahvistimissa. Ei kai se mahdotonta silti ole ja tässä lienee eroja vahvistinten välillä. Pääsääntöisesti liika lämpö ei kuitenkaan tee sähkölaitteille kovin hyvää.
Bonebag
05.06.2009 12:10:11 (muokattu 05.06.2009 12:12:13)
Mites toi Orangen AD5.

Onko kenelläkään kokemuksia sen teknisistä ratkaisuista/kuumenemisesta?

Ja nopeasti ajateltuna kuvittelisin että vähemmän watteja= vähemmän lämpöä.

Meneekö noin vai onko enemmän kiinni kaapin rakenteesta?

Siis varmaankin umpinainen kaappi tuulettuu huonommin, mutta noin niin kun yleistettynä. Jaa sisältyiköhän tähän kysymystä ollenkaan.
On joko saatava jotain aikaiseksi tai noustava pois potalta.
pekurides
05.06.2009 12:15:38

juu, kyllähän monikin sitä mieltä että saundi paranee loppua kohden.

Siitä vain ei varmuuttaa että miten paljon vaikuttaa mahdollinen korvien "tottuminen" sekä nuottiöljyn voiteleva vaikutus:)

Tosin saman ilmiön olen huomannut myös ääntyksissä että ne vikat vetäsyt saundaa yleensä paremmalta selvinpäinkin kuunnellessa!

Eipä nää putket ihna sokerista kuitenkaan ole tehty, venäläiset käytti hävittäjäkoneissa vielä joku vuosi sitten kuulemma ja niillähän toinen maailmasotakin rymisteltiin läpi!
Tunteella päin vittua.
JoKo
05.06.2009 12:18:46
pitkä stand byllä pitäminen on vahingollista putkille

Ei sitä stand by:llä tarvi pitää... ja kyllä se lämpeneminen on otettu huomioon suunnittelussa. Mutta toki erot vahvistimissa ovat suuria... Ampegin V-4 vaatii sen + - puoli tuntia kun pienempi Fenderin kombo on nopeammin käyttövalmis. Kai sillä on jotain tekemistä putkien määrän ja koon kanssa.
päänahka
05.06.2009 13:07:29 (muokattu 05.06.2009 14:03:16)
JoKo: Ei sitä stand by:llä tarvi pitää... ja kyllä se lämpeneminen on otettu huomioon suunnittelussa.

Niin siis sitä standbyn putkia myrkyttävää vaikutusta ei suunnittelulla voi korjata (tai itse asiassa voi mutta harvemmin sitä tehdään: http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html)

Minuutti on riittävä aika putkien lämpenemiseen standbylla. Kunnon lämmitys sitten soittamalla.

E: Putkitasurin kanssa standbyta ei mun mielestä kannata käyttää ollenkaan. Ei tule mitään jännitepiikkiä kun anodijännite nousee hiljalleen tasurin lämmetessä. Kestää mahdollisesti sulakkeetkin pidempään. Eli jos on putkitasuri niin standby koko ajan päällä vaan.

E2: No eipä toi linkki jostain syystä toimi. Toimisko tämä: http://www.freewebs.co.uk/valvewizard/index.html - ja sieltä "Power and standby switches".
Isi kiittää.
runrunrun
05.06.2009 13:12:46

Hmm... mulla on ollu kaksikin kappaletta 5-wattista vahvaria jotka kyllä saundaa paremmalta kun on soitellu sen puolisen tuntia. Saundi ei ole paska minuutti virran laiton jälkeenkään mutta lähtee hivenen kermaisemmat säröt ku putket kiehuu kunnolla. Liekö sitten pään sisällä kuinka paljolti. :D Ja en todellakaan ole mikään kultakorva.

Eipä nuo laitteet ainakaan mulla ole liikaa kuumenneet vaikka volat täysillä olleet pitemmänki aikaa... en uskois että Orangessa tulee oleen sitä ongelmaa, kunhan nyt huolehtii siitä että ilmanvaihto toimii laitteen takaosassa, ettei ole sohvassa kiinni tms.
Antti1
05.06.2009 13:17:17
Mä oon havainnut monessakin vahvarissa yläpääntoiston tasoittumista ja pehmenemistä, kun sen vahvarin on antanut pauhata pitemmän aikaa lujalla. Ihan joskus äänitettiinkin jotain, mutta ne clipit on kyllä jo aikaa sitten kadonneet...
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)