Aihe: Hyvä noise gate?
1 2
aalataur
05.06.2009 00:25:06

Mitenkäs olis tuo Boss NS-2? Efektit aiheuttaa jo sen luokan hurinaa, että olisi paikallaan hankinta. Voi olla myös räkkimallin, kunhan ei ole kallis. Thompalta aattelin tilata.
Juicy
05.06.2009 00:34:36

aalataur: Mitenkäs olis tuo Boss NS-2? Efektit aiheuttaa jo sen luokan hurinaa, että olisi paikallaan hankinta. Voi olla myös räkkimallin, kunhan ei ole kallis. Thompalta aattelin tilata.

Toimii. Vaikka pistämällä satoja euroja varmaan saakin "paremman" vehkeen, niin tuo kyllä tekee sen minkä lupaakin. Kunhan nyt vain tulee selväksi, että tuo ei suodata niitä hurinoita mihinkään. Ne on yhä siinä signaalissa mukana silloin kun kitaraa soitetaan, mutta pistää hanat kiinni kun signaalintaso laskee säädettävän rajan alle.

Jujuhan onkin siinä, ettei niitä hurinoita luonnollisesti soiton seasta kuule, ja NS-2 ei päästä signaalia läpi jos et kitaraa soita.

Piti vaan mainita, ennenkuin muut kerkiää valistamaan... :P
"I go where I please, and I please where I go"
McNulty
05.06.2009 01:02:58 (muokattu 05.06.2009 01:19:18)
aalataur: Mitenkäs olis tuo Boss NS-2? Efektit aiheuttaa jo sen luokan hurinaa, että olisi paikallaan hankinta. Voi olla myös räkkimallin, kunhan ei ole kallis. Thompalta aattelin tilata.

En tiedä kuinka paljon käytät säristimiä ja gain-asteita signaaliketjussasi, mutta minulla poistui noisegaten tarve heti kun huolehdin pedaaleille liardissa kunnollisen virransaannin ja efektien väliin oikeasti laadukkaat välikaapelit. Säristiminä toimii kylläkin "miedompia" rasioita.

Hyväkään gate kun ei pelasta heikkolaatuista signaalia, eli se hurina ja humina on koko signaalissa vaikka siitä leikattaisiin tietyn desibelin jälkeen loput pois.

Itse siis ennen noisegatea huolehtisin virransaannin ja välikaapelit täydelliseen kuntoon. Mikäli ne ovat jo ja käytössä on rankempia säristimiä (hi-gain) ja reilumpaa kompuraa niin silloin Gaten käyttö voisi olla paikallaan.

MXR Smart Gate toimi itselläni todella hyvin. Simppeli käyttää, varmatoiminen ja toimiva Gate.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
ReBeat
05.06.2009 01:04:34 (muokattu 05.06.2009 01:05:18)

Ynkkä on käyttänyt tuota Bossia vuosikaudet, joten ei toi ehkä toivoton ole :)
Jucciz
05.06.2009 01:15:48
ReBeat: Ynkkä on käyttänyt tuota Bossia vuosikaudet, joten ei toi ehkä toivoton ole :)

Luultavasti yhtä toivoton kuin Ynkkäkin.

Bonecrusheria kompaten: hoida välipiuhat, virransyötttö, kitaran häiriösuojaukset, vahvistimen putket ja ennen kaikkea vahvistimen ja pedaalien säädöt kuntoon - et taatusti tarvitse noise gatea pilaamaan ja pätkimään soundiasi - tai hommaa laadukkaammat kamat, jotka eivät tuota häiriöitä. Gaten käyttö häiriönpoistajana on vain tekohengitystä.

Ts. korjaa ongelman aiheuttajat, älä ainoastaan poista oireita.

Eri asia on gaten "musikaalinen" käyttö, eli se tilanne, jossa sillä halutaan tuottaa mahdollisimman pätkivää ja tökkivää hevijyystöä, jossa sävelten alukkeet ja lopukkeet tehdään tarkoituksella keinotekoisesti mahdollisimman jyrkiksi. Kuulostaa korville ihan yhtä kauhealta kuin mitä se on paperillakin.

Toisaalta, kun kerta sinfoniaorkesterin soundi on munaton, toisin kuin tuplabassarit ja alavirekitarat, mitäpä minä tässä neuvon...
VIPMetal
05.06.2009 01:34:13

Bossi toimii hyvin, suosittelen! Silloin vedetään kunnon hevijyystöä, niin ehdoton hankinta! Älä kuuntele näitä humppaveikkoja! =) Paitsi siinä, että hommaa kunnon virtalähteet ja välipiuhat.
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
Jucciz
05.06.2009 01:56:28
VIPMetal: Bossi toimii hyvin, suosittelen! Silloin vedetään kunnon hevijyystöä, niin ehdoton hankinta! Älä kuuntele näitä humppaveikkoja! =) Paitsi siinä, että hommaa kunnon virtalähteet ja välipiuhat.

Eli meinaat, että hevijyystäjillä on järestään niin huonosti häiriösuojatut kitarat, huonot välipiuhat ja vahvistimien ja muiden säädöt sen verran päin seiniä, että noise gate jannattaa hankkia automaattisesti? Älä nyt aliarvioi omaa ammattikuntaasi. ;)

Mä oon todistanut itse nimittäin monta kertaa - niin studiossa kuin livenäkin - sitä, että ihan 2000-luvun mittapuussa tukeva metallisoundi otetaan ulos ilman mitään geittejä ilman, että häiriöiden määrä olisi mikään ongelma. Pitää vaan tietää, mitä tekee.
ReBeat
05.06.2009 02:07:03

Jucciz: Ts. korjaa ongelman aiheuttajat, älä ainoastaan poista oireita.

Mun mielestä ei tää ole välttämättä niin win-win tilanne. Jossain boosterissa (varsinkin germanium-) voi tulla häiriötä aika selkeästi vaikka olisi piuhat ja virrat kunnossa. Soundi voi silti olla hyvä. Ainoaksi keinoksi jäisi vaihtaa tuote toiseen, mutta siinä samalla voi myös menettää jotain "autenttista".
VIPMetal
05.06.2009 02:21:13 (muokattu 05.06.2009 02:40:58)

Noh, itellä ainakin boostatessa on ihan välttämätön tuo noise gate. Muuten kiertelis ikävästi...

Jos sitä gainia on paljon soundissa, niin biisien välissä ihan kiva juttu, ettei hirveä kohina kuulu taustalla. Onhan siinä nuo säätönamiskat sitä varten ettei sen mitään pätkivää soundia tarvi olla. Ja eihän sitä pakko ole olla, jos ei ole mitään ongelmaa. Lähinnä silloin jos ei enää muu auta...

E: Komeita omakuvia sulla Jucciz! =)
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
pekurides
05.06.2009 02:31:24

Jucciz: Eli meinaat, että hevijyystäjillä on järestään niin huonosti häiriösuojatut kitarat, huonot välipiuhat ja vahvistimien ja muiden säädöt sen verran päin seiniä, että noise gate jannattaa hankkia automaattisesti? Älä nyt aliarvioi omaa ammattikuntaasi. ;)

Mä oon todistanut itse nimittäin monta kertaa - niin studiossa kuin livenäkin - sitä, että ihan 2000-luvun mittapuussa tukeva metallisoundi otetaan ulos ilman mitään geittejä ilman, että häiriöiden määrä olisi mikään ongelma. Pitää vaan tietää, mitä tekee.

Mä vähän epäilen että jyystöpuolella ongelmia tuottaa eniten tämä kirottu kierto.

Siitä kun ei tahdo päästä millään eroon vaikka miten piuhaa ja mitä tahansa päivittää.

Syypäänä "suuren" gainin lisäksi pidän pienehköjä reenistiloja joissa ei pääse tarpeeksi ämyriä karkuun sekä mahtollisesti suurempia voluumitasoja kuin ehkä "perinteisemmässä" roketissa yleensä ymmärretään/osataan käytellä?

Täälläkin myös hiukan ongelmia vaikka jonkunlaatunen sisäänrakennettu geitti jynkytysvehkeessäni (ENGL)onkin, hieman maltillisemmalla humppa ääneenpaineella geitti pelaa hyvin ja ja kierto ei ongelmia tuota mutta kun väännetään "lahkeet lepattaa" osastolle niin ei maha mitään vaikka kaikki gaten namiskat kaakossa!

Lisättäneen vielä että muut surinat tai suhinat eivät ole ongelma ilman geittiäkään, pelkkä kierto ja sekin häviää kunhan siirtää nokan ulkovea kohti pakenee niin pitkälle kuin 6m piuha antaa periksi :)

toki laadukkaat vahvistimet kummasti myös auttaa asiaa... esim. minun kasarilla dunattu MESAN studio pre taas hyvinkin haluton kiertämään.. ja kuitenkin sitä atäkkiä ja runtua saapi tarvittaessa ne "kasarimetallica"-määrät ihan plektrakädelläkin!
"if you know what i mean?" ..jotkut "humppamiehet" ehkä varmaan tietää:)
Tunteella päin vittua.
aalataur
05.06.2009 03:21:23 (muokattu 05.06.2009 03:29:46)

Juu tiettyhän se niin on, että kun gate avautuu, sieltä tulee läpi sitten kaikki, hurinat myös. Lähinnä tuo että kun ei soita, ei kuuluisi sitä hurinaa ja voishan sillä soundiakin ruuvata. Piuhat ei ole varmaan mitään huipputasoa, eli noita mahdollisimman lyhyitä SSnakeja spedujen välissä ja Fenderin piuha kitarasta.. Säröjä on kaksi Seymour Duncanin über-higain Mayhemi ja Blackstarin vähän kesympi HT Dual. Virtalähteet on säröjen mukana tulleet. Ei mulla muuta sitten olekaan, wahi, ja G-Sharp luupissa. Hurinat on tullut säröjen hankinnan jälkeen, ilman niitä ei kuulu mitään häiritsevää.
Jucciz
05.06.2009 03:40:29
Tähän väliin havaintoja elävästä elämästä: nuo Sssnaket on paskinta mahdollista paskaa, joita en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään edes kengännauhoiksi. Kerran nuorena ja hölmönä ostin noita jostain syystä jonkun 30 kappaleen setin ja niistä oli laakista 12 rikki: ääntä ei tullut läpi ollenkaan ja loputkin rupesivat pätkimään tai hajoilivat pikkuhiljaa.

Mä en tajua sitä, että ostetaan satojen tai tuhansien eurojen kitarat ja vahvistimet ja laatupedaaleja ja sitten koko paketti täydennetään signaaliketjuksi kahden markan paukkulangoilla, jotka syövät ehjänäkin soundista kaiken selkeyden ja vieläpä voivat hajota ihan milloin vaan - todennäköisimmin kesken tärkeän keikan.
nakedzen
05.06.2009 06:34:46 (muokattu 05.06.2009 06:36:23)
pekurides: Mä vähän epäilen että jyystöpuolella ongelmia tuottaa eniten tämä kirottu kierto.

Siitä kun ei tahdo päästä millään eroon vaikka miten piuhaa ja mitä tahansa päivittää.

Syypäänä "suuren" gainin lisäksi pidän pienehköjä reenistiloja joissa ei pääse tarpeeksi ämyriä karkuun sekä mahtollisesti suurempia voluumitasoja kuin ehkä "perinteisemmässä" roketissa yleensä ymmärretään/osataan käytellä?

Mulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia kierron kanssa sen jälkeen kun päivitin piuhat ja kitarat paremmiksi. En tiedä mikä siinä on mutta Schecter kiertää kuin riivattu ja Ran ei pätkääkään vaikka seison 1/2 m päässä kaapista.

Ja Schecterissä on Duncanin Custom, Ranissa Lundgren M7.
Juicy
05.06.2009 10:17:33

Cordialin piuhat on halpoja ja hyviä. George L:n piuhoja on kehuttu myös.
"I go where I please, and I please where I go"
Mandarax
05.06.2009 10:40:44
Jucciz: Mä en tajua sitä, että ostetaan satojen tai tuhansien eurojen kitarat ja vahvistimet ja laatupedaaleja ja sitten koko paketti täydennetään signaaliketjuksi kahden markan paukkulangoilla, jotka syövät ehjänäkin soundista kaiken selkeyden ja vieläpä voivat hajota ihan milloin vaan - todennäköisimmin kesken tärkeän keikan.

Tämä on kyllä asiapuhetta - oli musiikkityylinä sitten mitä tahansa.
Luulenpa, että noita kkkärmeksiä ja muita "paukkulankoja" ostetaan suureksi osaksi ihan tietämättömyyttään. Ajatellaan, että kaikkihan ne on ihan samanlaisia piuhoja keskenään..! Ehkäpä ne pari 50e:n kappalehintaan myytävää piuhaa saavat helposti tinkaamaan laadusta, mutta senhän voisi ajatella myös niin, että aina uuden vahvistin- /kitarahankinnan yhteydessä budjettiin ujuttaisi myös sen yhden hieman laadukkaamman piuhan verran rahaa. Näin saisi edes pikkuhiljaa piuhatkin sen pienkerrostalon kokoisen (ja hintaisen..!) pinon vastaavalle tasolle.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Räkkipeli
05.06.2009 10:53:13
Jucciz: Eli meinaat, että hevijyystäjillä on järestään niin huonosti häiriösuojatut kitarat, huonot välipiuhat ja vahvistimien ja muiden säädöt sen verran päin seiniä, että noise gate jannattaa hankkia automaattisesti? Älä nyt aliarvioi omaa ammattikuntaasi. ;)

Se nyt on sanomattakin selvää, että säädöillä saa sen suurimman työn tehtyä ja laadukkaalla singaalin syötöllä paikasta toiseen, mutta pitäähän seki nyt ymmärtää, että joissain tapauksissa se gate parantaa kokonaisuutta, metallimusiikissa lähinnä.
Ihan turha sun on sanoa että joku vahva gate massiivisissa kitarasoundeissa, joka "pätkittää" soittoa, kuulostaa kauhealta. Jotkut vain saattavat jopa digata siitä, ja käyttää sitä innovatiivisesti musiikissa.
Pitää vaan tietää, mitä tekee., eikös se niin mene? :)

http://www.thomann.de/fi/rocktron_hush_super_c.htm

Tuo on meikäläisellä toiminut hyvin ainakin putkimarsujen kanssa. Mutta näitähän on erilaisia eri tarkotuksiin, niinku sanottu. Eli ei välttämättä käy kaikkeen.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Dropped C
05.06.2009 11:09:03
Mun mielestä kupari on kuparia, oli se sitten ssneikin tai Planet Wavesin piuhassa. Tosin juotokset voi olla kalliimmassa paljon paremmat ja kuparia enemmän -> parempi johtavuus.

Mutta siis noitten sneikkin suurin (IMO) vika on se että menee paskaksi, n. 1 kärmes per reeni tahtia. Tulee loppupeleissä aika kalliiks....
pekurides
05.06.2009 12:05:44

Dropped C: Mun mielestä kupari on kuparia, oli se sitten ssneikin tai Planet Wavesin piuhassa. Tosin juotokset voi olla kalliimmassa paljon paremmat ja kuparia enemmän -> parempi johtavuus.

Mutta siis noitten sneikkin suurin (IMO) vika on se että menee paskaksi, n. 1 kärmes per reeni tahtia. Tulee loppupeleissä aika kalliiks....

Kyllähän niissä "kupareissakin" voipi olla puhtauseroja?

Mikähän tämä shcultz vai mikä se kaapeli oli mitä yks kerta harkitsin niin siinä oli vielä jotain hopeaa ydinlangassa tai jotenkin hopeotu tai sinnepäin.

Malliston kallein naru tietennin ja sitten löytyy niitä piuhoja missä konsentrinen maasukka vissiin irti toisesta päästä ja sdisällä menee kaksi karvaa joista toinen kuuma ja toinen maa, vai miten se oli?

Ne piti vielä aina olla tietty pää vafvistimessa, whirwind?

Nää meitin käyttämät Spectraflexit on niitä Fatsoflex malleja missä muutamarundi enemmän sitä ulkokerroksenpunosta jonka pitäisi kuulemma tuota kiertoa ehkäistä?
Dimebäggi niitä vieläkin mainostaa:)

Kyllä niissä varsinkin pitemmällä matkalla erot korostuu varsinkin siellä ylärekisterissä... teksi mieli kokeilla sitä spectraflexin kalleinta quad-kaapeliakin mutta epäilen että ero fatsoflexiin niin pieni ettei merkitystä.... toisin kuin ero snaken ja fatsoflexin välillä.

Ai niin tuohon heviukkojen kiertoon ja suhinaan varmaan vaikuttaapi mahtollisten säristimien lisäksi,joita pidän pahimpana niin ne uber high.gain mikitkin!

Se on kyllä jännä miten mikrofoninen etusputkikin pistää laittet laakista vinkumaan.

...pitäiskö tehdä äänitystesti muutamalle narulle? ..ei taida kerkee/jaksaa:=)
Tunteella päin vittua.
teline
05.06.2009 12:14:49
Välikommentti tohon piuhajuttuun: Menin ja ostin yhden Klotzin 6m kitarakaapelin ja suosittelen kovin. En tiedä oliko muuten korvat skarpimmat mutta suht selkeältä eilen kuulosti.

Jatkakaa.
En Kerro
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)