Aihe: Kickport - lisää mökää bassariin(?)
1 2
LaquerHead
03.06.2009 17:07:00

Morjensta!

Törmäsin tämmöseen mielenkiintoseen värkkiin ku Kickport. Härpäke asennetaan bassorummun resokalvon reikään kumisen pannan avulla ja pitäis kuulemma antaa mukavasti uusia taajuuksia soundiin. Muistuttaa erittäin paljon kaiuttimessa olevaa refleksiputkea ja ilmeisesti ideakin on kaiketi sama.

Sattuisko kellään olemaan kokemuksia tai tietoa kyseisestä tuotteesta? Olis jännä joskus päästä testaamaan..

Tossa pari linkkiä aiheeseen liittyen:

http://www.fpcdrums.com/kickport.html

http://www.drummercafe.com/reviews/ … ert-future-percussion-concepts.html

Kiitti etukäteen!
HC VISPILÄ!
markkuliini
04.06.2009 00:25:48

LaquerHead: Morjensta!

Törmäsin tämmöseen mielenkiintoseen värkkiin ku Kickport. Härpäke asennetaan bassorummun resokalvon reikään kumisen pannan avulla ja pitäis kuulemma antaa mukavasti uusia taajuuksia soundiin. Muistuttaa erittäin paljon kaiuttimessa olevaa refleksiputkea ja ilmeisesti ideakin on kaiketi sama.

Sattuisko kellään olemaan kokemuksia tai tietoa kyseisestä tuotteesta? Olis jännä joskus päästä testaamaan..

Tossa pari linkkiä aiheeseen liittyen:

http://www.fpcdrums.com/kickport.html

http://www.drummercafe.com/reviews/ … ert-future-percussion-concepts.html

Kiitti etukäteen!

Toisen käden tietoa on mulla. Toimii kuulemma kuten luvattu. Ero yllättävänkin selkeä.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
ÄM
04.06.2009 10:05:05

Aika kiinnostava systeemi. Täytyy ehkä testaa.

Refleksi koteloissahan on melko tarkkaa, miten kotelo on viritetty, johon liittyy sitten putken pituus ja halkaisija, suhteessa kotelon kokoon.

Äkkiseltään luulis, että tässä samoin, aika oleellinen asia, olis huomioida rummun halkaisija ja pituus, valitessa putkelle pituutta, halkaisijaa ja paikkaa. Jopa kalvojen virityksen luulisi näyttelevän jonkinlaista osaa.

Noita vissiin oli vaan yhtä kokoa saatavilla, mitä äkkiä vilkaisin.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
LaquerHead
04.06.2009 12:56:08

Noita vissiin oli vaan yhtä kokoa saatavilla, mitä äkkiä vilkaisin.

Yhtä koko taitaa olla juu. Thomannilta tai musik produktivilta ei vaan vielä tunnu hyllystä löytyvän...Oiskohan jo mäihällä jossain suomen soitinliikkeistä?
HC VISPILÄ!
Simbe
04.06.2009 15:08:15
LaquerHead: Yhtä koko taitaa olla juu. Thomannilta tai musik produktivilta ei vaan vielä tunnu hyllystä löytyvän...Oiskohan jo mäihällä jossain suomen soitinliikkeistä?

No äkkiä jo nimi jonotuslistalle!!!!
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Einherjar
04.06.2009 16:40:07 (muokattu 04.06.2009 16:46:13)
Minä kyllä en jaksa uskoa sitten yhtään koko laitteeseen... Idea on kyllä ihan hyvä, mutta toimintaan en kyllä usko.
Ainakin tuolla arvostelussa olleessa videossa oli joitakin sampleja basareista, eikä siellä kyllä mitään mullistavaa ollut tapahtunut.

Tuossa arvosteluvideossa mainitsivat sitä, että se lisää (vähän) tapahtumia 100-200Hz tienoolla. Ehkä se akustisesti tuo lisää kuminaa, mutta ainakaan minä en kaipaa basarin ääneen noin korkeita taajuuksia.
Voi olla että tuon putken pitäisi olla pitempi matalemman taajuuden korostukseen.
Luulempa kuitenkin, että suurin muutos tuohon soundiin tulee etukalvon käyttäytymisen muutoksessa. Massan lisäyksen myötä kalvon liike hidastuu, ääni lyhenee ja soinnin taajuus laskee.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
markkuliini
04.06.2009 22:34:52 (muokattu 04.06.2009 22:35:11)

Vallu-Veke: Epäilenpä minäkin tuota hieman MotorUp/DidiSeven-kategorian tuotteeksi.

Itsekin olen snadisti epäilevällä kannalla kunnes itse kokeilen. Mutta oma mielenkiintoni on herännyt muutaman skeptikkona tunnetun rumpuhahmon lausunnoista. Olivat ensin musamessuilla naureskelleet härpättimelle, mutta testattuaan olikin mieli muuttunut. Anyway, itse en usko kunnes kokeilen, mutta mielenkiintoni on sillä asteella, että taidanpa kesällä jenkeistä tuollaisen ostaa.

Mutta jos se on hyvä, niin sitten pysyn hiljaa. Ettei muut hanki... :)
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
mhelin
04.06.2009 22:46:53
Tuollainen bassorefleksiputki olisi parempi laittaa kiinni itse rumpuun sivureikään eikä tuohon kalvoon. Eihän sitä kaiuttimissakaan kaiutinkalvoon laiteta, ehkä jotkut rumpalit vaan on vähän yksinkertaisia...
Einherjar
05.06.2009 01:59:48
mhelin: Tuollainen bassorefleksiputki olisi parempi laittaa kiinni itse rumpuun sivureikään eikä tuohon kalvoon. Eihän sitä kaiuttimissakaan kaiutinkalvoon laiteta, ehkä jotkut rumpalit vaan on vähän yksinkertaisia...

Heti iski päähän visio... Laitetaan se refleksiputki sohottamaan keskeltä rumpua ylöspäin (putki siis ulkopuolelle). Savukoneella sitten vähän pöhinää sinne sisälle ja tadaa! Meillä on renkaita puhaltava höyrykonesimulaattori keikkaefektiksi! o/
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
ÄM
05.06.2009 07:40:45

Ei oo myöskään paha rakentaa itse.
Tekis mieli testailla, eri halkaisijalla ja pituudella. Ei muura, kuin Etolaan. Yhä uskon, että ne pitää olla tietyt, riippuen rummun halkaisijasta ja pituudesta.

Esim tossa videossa, kun 16x16 soundi vaan oheni, niin uskon, että eri kokoinen putki olis voinu toimia paremmin.
LaquerHead
05.06.2009 12:52:53

ÄM: Ei oo myöskään paha rakentaa itse.
Tekis mieli testailla, eri halkaisijalla ja pituudella. Ei muura, kuin Etolaan. Yhä uskon, että ne pitää olla tietyt, riippuen rummun halkaisijasta ja pituudesta.

Esim tossa videossa, kun 16x16 soundi vaan oheni, niin uskon, että eri kokoinen putki olis voinu toimia paremmin.

Vieläkin helpommalla pääsee kun tilaa esim. Ljudiasta valmiin refleksiputken, jossa on 160-280 mm:n säätövara. Sitte siihen vaan jonkunlainen kumipantaviritelmä tms.

http://www.ljudia.fi/Search/ProductList.aspx?Keywords=refleksiputki

En tiiä tosin riittääkö toi 110 mm:n halkaisija esim. 22" bassariin. Itte oon ainaki sitä mieltä, että ton kokonen bassari vaatii vähintään 5-tuuman reijän.
HC VISPILÄ!
kimizu
05.06.2009 16:46:03
Huomioikaa sellainen asia, että kun leikataan etukalvoon reikä, menetetään taatusti jotakin rummun tuottamasta äänestä. Sitä menetystä ei mikään putki tai muu viritelmä tuo takaisin.

En sano että resokalvon reijässä ja/tai demppaamisessa olisi mitään pahaa, monesti päinvastoin. Mutta jos halutaan maximaalinen soundi ja kaikki mahdolliset taajuudet joita rumpu pystyy tuottamaan, kalvojen tulee olla ehjät ja rumpu ilman demppiä.

Jos tuollainen "refleksiputki" oikeasti toimisi, kokeilkaa sellaista esim. pikkutomiin. Mainospuheesta päätellen pitäisi 10" tuumaisenkin jytistä kuin lattiatomi, vähintään... epäilen vahvasti...

Käärmeöljyltä kuullostaa mutta omathan ovat rahanne ;)
Timing stinks but cheerfully winks...
ÄM
05.06.2009 17:36:05

kimizu: Huomioikaa sellainen asia, että kun leikataan etukalvoon reikä, menetetään taatusti jotakin rummun tuottamasta äänestä. Sitä menetystä ei mikään putki tai muu viritelmä tuo takaisin.

En sano että resokalvon reijässä ja/tai demppaamisessa olisi mitään pahaa, monesti päinvastoin. Mutta jos halutaan maximaalinen soundi ja kaikki mahdolliset taajuudet joita rumpu pystyy tuottamaan, kalvojen tulee olla ehjät ja rumpu ilman demppiä.

Jos tuollainen "refleksiputki" oikeasti toimisi, kokeilkaa sellaista esim. pikkutomiin. Mainospuheesta päätellen pitäisi 10" tuumaisenkin jytistä kuin lattiatomi, vähintään... epäilen vahvasti...

Käärmeöljyltä kuullostaa mutta omathan ovat rahanne ;)

Yhdyn tohon.

Mulla on kaks basari (20" molemmat), toinen on 16" ja toinen 18" syvä. 16 toimii hyvin ehjällä kalvolla, mutta tämä syvempi oli jotenkin ikävä, ilman reikää; niin soundin, kuin varsinkin tuntuman puolesta. Reiälläkin silti paljon jytympi, kuin 16.

Eli olosuhteet on ne, että reikä on oltava kuitenkin. Sitähän se tossa videossa manas, että tuo torvi toi vastusta lisää ja rupesi tuntumaan, kuin ei olis reikää ensinkään. Se ei kuulosta mun korvaan siis houkuttelevalta.

Kahtellaan, jos askartelis.
mhelin
08.06.2009 12:10:58
20" x 20" bassorummulla (muistaakseni oma oli tuota kokoa, vai olisko se vain 18" pitkä?) esimerkiksi tilavuudeksi tulee 206 L (2*pi*R^2 * L, R=säde desimetreissä, L on pituus desimetreissä). 2 cm putkella halkaisijaltaan 12 cm viritystaajuudeksi tulee 36.69 Hz, 15 cm halkaisijaltaan ja 2 cm pitkällä putkella 41,71 Hz. Pelkkä 15 cm halkaisijaltaan oleva reikä 4 mm paksussa seinässä aiheuttaa Heimholtz-resonanssin 80,1 Hz taajuudella, halkaisijaa pienennettäessä taajuus laskee. Eli aika matalla taajudella tuo vaikutus on noin isossa rummussa. Käytin WinISD kaiutinsuunnittelusoftaa noiden laskemiseen. Elementillä ei ole väliä, käytännössä lyöntikalvo vastaa kaiutinelementtiä ja resokalvo passiivisäteilijää, joten tuo resokalvon viritys / massa varmaan myös vaikuttaa asiaan. Ilman reikiäkin lyöntikalvo + resokalvo muodostavat rungon kanssa Heimholtz-resonaattorin.
markkuliini
08.06.2009 12:32:12

mhelin: 20" x 20" bassorummulla (muistaakseni oma oli tuota kokoa, vai olisko se vain 18" pitkä?) ....

Laskes huvikseen normaalilla bassorummun koolla, eli esim. 20" x 16".
ÄM
08.06.2009 18:21:43

markkuliini: Laskes huvikseen normaalilla bassorummun koolla, eli esim. 20" x 16".

Nii ja jos jaksat, niin 20x18 myös.

Ja refleksikoteloahan vissiin laskit?

Miten se antaa noin lyhyen putken (2cm), miten pidempi vaikuttais?
Phil
08.06.2009 23:46:54

Mulla on pari kipalesta noita Kickportteja ja pelaa oikein mainiosti!

Oon käyttänyt niitä toistaiseksi 22*18 Tama bubinga bassariin parilla eri etukalvolla (valkoinen Evans EQ3 ja valkoinen Remo Emperor jota he itse myös suosittelevat)
Akustisesti soundiin tuli heti lisää volyymiä ja alapäätä eli ainakin mun testien mukaan teki sen mitä luvattiinkin.
Oon käyttänyt basarissa Shuren beta 52 mikkiä siinä portin suulla ja se laski rummun taajuutta jonkin verran. Yleensä rummun sointi oli noin 60 Hz ja Kickportilla se laski alle 50 Hz:n. Nämä tulokset totesin luureilla ja sweeppaamalla kanavan eqta taajuus buustattuna.
Ideaali soundin saavuttaa varmaankin kahdella mikillä (laattamikki sisällä ja toinen reiän kohdalla).
Itse kokeilin viikonloppuna myös splitata sen 52:n kahteen eri kanavaan joista toinen oli ilman eq:ta ja toisesta leikkasin alapäät 100 Hz ja korostin 4,25 kz napsun saamiseksi. Sitten vaan hakee sopivan balanssin ja kyllä basari jytäjää :)

Itse tilasin vekottimet suoraan valmistajalta, toistaiseksi niillä ei ole vielä massatuotantoa eikä euroopan jälleenmyyjiä paitsi Enklannissa Soundattack kauppa joka toimii vaan välikätenä.
Itte on ainakin tullu hehkutettua kaikille tutuille (Markkuliini mukaanlukien) mutta toistaiseksi kukaan ei oo vielä tullu testailemaan että puhunko palturia ;)
hollmi-5
09.06.2009 10:04:16 (muokattu 09.06.2009 14:00:51)
Minulla on jo vuosia muhinut pääsä ajatus "jäykästä" resokalvosta ja siihen tehdystä refleksiputkesta. (Ja toisena ideana 18" bassorumpu, johon on resokalvon paikalle ripustettu 18" bassoelementti, josta piuhat mikseriin...)

Oli joskus kauan sitten tilanne, jossa resokalvo piti uudistaa bändin logolla ja paikallisessa musaliikkeessä ei ollut kalvoa (!)... Leikkasin 80-luvulla lähes kokonaan auki leikattuun resokalvoon 1,5 mm polystyreenilevystä koko kalvon alan peittävän levyn ja tein siihen refleksireiän ilman putkea. Soundi oli erittäin napakka ja alapäitäkin tuli muhevasti.

Toinen kokemus paksummasta resokalvosta oli viime talvelta. Tein Evansin reunademppisuikaleella varustetusta kaksikerroskalvosta ja siihen resoreiän. Muistikuva edellisen kappaleen resokalvolla tuotetusta soundista palasi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
09.06.2009 13:34:33

Jumaleison. Kiitos Holestorm. Alkoi muhimaan ties mitä Hi-Fi ajatuksia tuon etukalvon suhteen. Nimenomaan niin että lisää siihen massaa tietynlaisella kennolevyllä. Toteutus voi olla Lo-Fi, mutta täytyy pellepelottoman yrittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)