Evilson 27.04.2009 18:59:49 | |
---|
Antti1: Hmm, jaa'a... Mulla saattaa olla Riverassa kehikko itseasiassa kangasta varten, vaikka onkin takaa ladattava. Täytyykin kattoa saisko sen jotenkin modailtua FL-kaapiksi. Se on ainoa asia, joka on mua hiukan mietityttänyt signaaliketjussa. Sais käännettyä vähän enempi vielä botnea, mutta silti pysyis soundi kasassa. Ehkä. :) Juu, voihan tuo onnistuakin. Se slanted-kehikko ei vaan taida kestää hirveesti elementtien vaihtoja. EDIT: Täytyy joskus muuten roudata se sun Orange tuonne meidän kämpille, niin saadaan ajettua rinnakkain molempia. Täytyis vaan johdottaa toi Rivera uusiksi, kun en mä sitä stereona tarvii. Samalla menee sit, kun kattelee saisko modattua edestä ladatuksi. Voishan tuota joskus testiä. Vielä kun olis samat elementit niin kuulis miten se kaapin rakennekin vaikuttaa kyseisissä kaapeissa. |
kivi 27.04.2009 19:17:07 | |
---|
Antti1: Ylipäätäänkin mä pitäisin tiukkasoundista kaappia valittaessa tärkeänä pointtina sitä, että kaappi on edestä ladattu. Soundi vaan pysyy paremmin kasassa. Liekö sit syynä tuo parempi runkokosketus elementin ja etulevyn välillä, mutta alamiddle ei oo yhtä pyöreän epämääräinen. "Huonona" puolena sit taas noi suuntaavat takaaladattuja enempi. Hmm. Oletko ihan varma, ettei kyse oo vaan eri tavalla ripustetuista ja eri vahvuisista etuseinistä? Siis siitä, että edestä ladattavissa kaapeissa olisi jäykempi rakenne? Tuo parempi runkokosketus mua epäilyttää kans, koska enemmänhän elementti on etupinnaltaan kiinnitettunä kii levyssä kuin takapinnaltaan. Ettei olis se suuntaavuus just sitä että runkokosketus on huonompi minkä seurauksena kaappi ei anna rungosta diffuusiota ja sitä kautta laajenna keilaa + anna vaihe-eroa? Helppohan tätä toisaalta olis kokeilla - jäykistä kaappisi etuseinää ja katso paraneeko soundi. Mulla on parissakin kaapissa sisällä keskellä ihan tavallinen oikeanmittainen 2x2" -pätkä ruuvattuna etuseinästä takaseinään, ja se kuuluu kyllä soinnissa positiivisesti. |
Juicy 27.04.2009 19:25:12 | |
---|
Tuo parempi runkokosketus mua epäilyttää kans, koska enemmänhän elementti on etupinnaltaan kiinnitettunä kii levyssä kuin takapinnaltaan. Onko tässä nyt jokin kompa, eikö elementin etu- ja takapuolilla ole täsmälleen saman verran kiinnityspinta-alaa? Erona lähinnä on se, että elementin etupuolella on ne pehmustepalat jotka kyllä vaikuttaa siihen, miten elementin resonoinnit siirtyvät etulevyyn. "I go where I please, and I please where I go" |
HeavyMachinery 27.04.2009 19:36:05 | |
---|
Antti1: Ylipäätäänkin mä pitäisin tiukkasoundista kaappia valittaessa tärkeänä pointtina sitä, että kaappi on edestä ladattu. Soundi vaan pysyy paremmin kasassa. Liekö sit syynä tuo parempi runkokosketus elementin ja etulevyn välillä, mutta alamiddle ei oo yhtä pyöreän epämääräinen. "Huonona" puolena sit taas noi suuntaavat takaaladattuja enempi. Sitä on näköjään opiskeltu mitä Diissel foorumilla sanotaan :P Kyllä se oma kokemus puhuu ihan muuta kuin tuo edellä mainittu. Edestä ladattu aukeaa nopeammin kuin takaa ladattu. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Antti1 27.04.2009 19:38:29 | |
---|
Juicy: Onko tässä nyt jokin kompa, eikö elementin etu- ja takapuolilla ole täsmälleen saman verran kiinnityspinta-alaa? Erona lähinnä on se, että elementin etupuolella on ne pehmustepalat jotka kyllä vaikuttaa siihen, miten elementin resonoinnit siirtyvät etulevyyn. Jotakuinkin noin joo. Vaikka ne pehmusteet nappaisikin pois, niin siihen jää silti se kehyksen taite reunaan. Kontakti on noilla kahdella eri kiinnitystavalla varsin erilainen. Tuo Kiven mainitsema pattingin pätkä tiukasti seinien väliin ruuvattuna on myös hyvä konsti muuttaa soundia pikkubudjetilla. Tosin löytyy mm. Riverasta vakiona. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Antti1 27.04.2009 19:40:53 | |
---|
HeavyMachinery: Sitä on näköjään opiskeltu mitä Diissel foorumilla sanotaan :P No sitäkin joo, mutta tässä kohtaa puhuu kylläkin oma kokemus. Juontaa kovasti juurensa siihen aikaan, kun käytin vielä omarakentamiani kaappeja ja en tiennyt kaapin soundiin vaikuttavista asioista niin paljon --> piti kokeilla. Ne elementit tosiaankin jäi edestäladatuiksi sen kokeilun pohjalta. Kyllä se oma kokemus puhuu ihan muuta kuin tuo edellä mainittu. Edestä ladattu aukeaa nopeammin kuin takaa ladattu. Aukeaa nopeammin..? "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Räkkipeli 27.04.2009 20:44:06 | |
---|
Antti1: Niin ja mikä se käytössä oleva vahvari on? Vahvistin on Randall Warhead X2. Normi warheadin tapauksessa Randallin suositus oli, että käytettäisiin juuri saman sarjan kaappeja: "RS412W and RS215W must be used!" Uskon että X2:n tapauksessa sääntö ei tee poikkeusta. Mutta tietenkin uskon että kyllä muitakin kaappeja löytyy jotka ajaa asiansa. Tuo H&K kaappiselostus kuulosti ehkä siltä mitä tämä tapaus tarvittee. Toisaalta tuo laittamani Randall 2x12, 1x15 ajais saman asian varmaan. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
HeavyMachinery 27.04.2009 22:43:56 | |
---|
Antti1: Aukeaa nopeammin..? Tiedätkö efektin kun menet kauemmaksi kaapista niin joissain vaiheessa se ääni "aukeaa" mitän lähempän kaappia se tapahtuu sen nopeammin se tapahtuu. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Antti1 28.04.2009 01:04:46 | |
---|
HeavyMachinery: Tiedätkö efektin kun menet kauemmaksi kaapista niin joissain vaiheessa se ääni "aukeaa" mitän lähempän kaappia se tapahtuu sen nopeammin se tapahtuu. Ahaa, tota siis tarkotit. En ymmärtänyt termiä, mutta ilmiö on kyllä tuttu. En oo noiden kahden eri toteutustavan välillä itseasiassa osannut koskaan kiinnittää huomiota tuohon seikkaan. Lähinnä eri kaappimallien (1x12", 2x12", 4x12", avoin, suljettu jne.) välillä tullut tarkasteltua. Tarkemmin kun mietin, niin aikoinaan kaappia ja elementtien kiinnityksiä testaillessani ei käytössä olevien tilojenkaan puolesta kyllä päässyt kamalan kauas --> ei se vertailu olisi mitenkään edes onnistunut. Täytyy pistää tarkkailun alle samalla, jos tota Riveraa modailisi. Nyt kun on tilava treenis kerrankin käytössä. Mikäs tuon ilmiön selitys on noinniinku tieteelliseltä kantilta, osaako joku kertoa? Ja nyt kun aletaan heilumaan aihepiirin rajamailla, niin mitäpä mieltä ihmiset on ylipäätään tuosta suuntaavuudesta eri toteutuksien välillä? Niistä tuntuu olevan kovasti ristiriitaista kommenttia välillä. Mun mielestä vähempi elementtejä ja enempi suljettu rakenne --> leviää tasaisemmin. Jotkut kuitenkin väittävät taas avonaisten kaappien levittävän paremmin. Voiko siihen vaikuttaa suurestikin esim. pöntön syvyys, tai etulevyn koko? Entäpä sijainti suhteessa takana olevaan pintaan? Siis juurikin avonaisella rakenteella? "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
kivi 28.04.2009 10:54:00 (muokattu 28.04.2009 10:58:33) | |
---|
Antti1: Ja nyt kun aletaan heilumaan aihepiirin rajamailla, niin mitäpä mieltä ihmiset on ylipäätään tuosta suuntaavuudesta eri toteutuksien välillä? Niistä tuntuu olevan kovasti ristiriitaista kommenttia välillä. Mun mielestä vähempi elementtejä ja enempi suljettu rakenne --> leviää tasaisemmin. Eikun eikö just toisinpäin, mikäli tarkoitat että äänen pitäisi laajentua joka suuntaan..? Vähemmillä elementeillä ja suljetulla rakenteella tarkennetaan kaiuttimen keilaa, äärimmilleen keilan saa kavennettua torvirakenteella tai taitetulla torvella (muistatko Basso-Matti -kaapit?). 70-luvulla ihanteena oli kohdistaa teho mahdollisimman tarkkaan suoraan eteenpäin, silloin kokeiltiin noilla suuntaavilla kaapeilla. Mahdollisimman ympärisäteilevä on takaa-avoin kitaracombo joustavalla etuseinällä, esimerkiksi Fenderit tai Vox AC30. Toisaalta sellaisen soundi myös muuttuu hiukan siitä riippuen mistä kohti kuunnellaan. Tilttaamalla useita elementtejä ulospäin toisistaan saadaan laajaa, tasaisehkoa keilaa. Mä luulen, että ristiriidat syntyy siitä että puhutaan eri asioista. 1) suuntaavuus 2) äänen samankaltaisuus eri suunnissa 3) äänen leviäminen 4) diffuusio ja äänen vaihe (useampie elementtejä, useampia reittejä äänelle, kaikki heijastumat, runkoresonaatio...) 5) tehon hyödyntäminen Noi on kaikki asioita jotka on usein ristiriidassa keskenään. Erilaisia kompromisseja pitää kehitellä. |
varakeef 28.04.2009 13:41:11 | |
---|
kivi: Mahdollisimman ympärisäteilevä on takaa-avoin kitaracombo joustavalla etuseinällä, esimerkiksi Fenderit tai Vox AC30. Ei minusta. Avoimet kaapit tuuttaavat suoraan eteen ja taakse (eivät sivuille niinkään), suljetut kaapit tuuttaavat laajemmalle eteen. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Antti1 28.04.2009 14:39:47 | |
---|
kivi: Mä luulen, että ristiriidat syntyy siitä että puhutaan eri asioista. No tämä voi pitää hyvinkin paikkansa. Perhana, pitäis tehdä graafinen esitys noista eri asioista, jottei pääse käsite-erot iskemään. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
pekurides 04.06.2009 22:46:56 | |
---|
Räkkipeli: http://www.thomann.de/fi/randall_r412xlt.htm Mikä tässä kaapissa maksaa noin paljon? Millanenkohan peli olisi? Ihan samanhintainenhan kun muutkin about. Kaverilla on pari ranndallin kaappia ja ihan kelpo pelejä ovat. toisessa on sisäänrakennetty mikitys! saa piuhalla suoraan vedettyä pöytään:=) Tunteella päin vittua. |
Silppuri 05.06.2009 08:54:13 | |
---|
Kitarakaappi, joka osaa käsitellä isoa alapäätä ja botnea? Itseäni kiinnostaisi vastaus tuohon samaan kysymykseen, mutta lisättynä sivulauseella "joka mahtuu Tojotan peräkonttiin.". Marsun 4x12 ei mahtunut. On kokeiltu kaapin kaupanteon jälkeen ja tultu siihen tulokseen, että vanhaan Astraan meni heittämällä, mutta tähän riisikuppiin ei. Oversizet saa siis jättää tästä kysymyksestä pois. Miltä soundaavat esmes ENGL 212 tai Mesan recto 2x12 (vaaka) verrattuna Framuksen vastaavaan? "I havent slept since I woke up." |
Räkkipeli 05.06.2009 09:08:37 | |
---|
pekurides: toisessa on sisäänrakennetty mikitys! saa piuhalla suoraan vedettyä pöytään:=) Mikäs malli oli kyseessä? Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
slapvete 05.06.2009 09:18:38 | |
---|
nakedzen: Jos tiukkaa alapäätä hakee niin kaksi mitkä ovat olleet loistavia tähän tarkoitukseen on VHT:n Fatbottom ja Framuksen Cobra-kaappi. Vaikka Framuksessa onkin greenbackit elementteinä niin hyvin se pysyi tiukkana Cobran ja Englin Powerballin kanssa. VHT oli modernimpi soundiltaan, mahtava dynamiikka tuossa kaapissa, Cobra taas keskiäänivoittoisempi. Itsellä käytössä VHT FatBottom 2x12. Nimensä veroinen. Treeniksellä testattuna antaa selkeästi enemmän hallittua botnea kuin Riveran 4x12. 51% motherfucker, 49% son of a bitch |
slapvete 05.06.2009 09:19:44 | |
---|
Silppuri: Itseäni kiinnostaisi vastaus tuohon samaan kysymykseen, mutta lisättynä sivulauseella "joka mahtuu Tojotan peräkonttiin.". Tuota edellämainittua VHT 2x12 läskipersettä oon roudannut kovan onnen kadetissa, eli astrassakin. 51% motherfucker, 49% son of a bitch |
Silppuri 05.06.2009 09:39:53 (muokattu 05.06.2009 09:41:56) | |
---|
slapvete: Tuota edellämainittua VHT 2x12 läskipersettä oon roudannut kovan onnen kadetissa, eli astrassakin. Astraan tosiaan isokin marsu meni, mutta "isompaan" toyotaan ei... Näissä nykyajan autoissa kun on niin helvetin pieni tuo peräluukku, ettei siitä mahdu mitään sisään... Asiaan! Missäs noita VHT-kaappeja myydään? Googlesta ei oikein löytynyt mitään (suomalaisia kauppoja) ja thomannit ja dv247:t ei mokomaa tunne. Minkähän hintainen tuo kyseinen fat bottom 2x12 oikein on? Väistämättä tulee kyllä mieleen tuosta nimestä Spinal Tapin loistobiisi... :) E: No Musamaailmahan niitä myy.... "I havent slept since I woke up." |
Räkkipeli 05.06.2009 10:13:56 (muokattu 05.06.2009 10:16:08) | |
---|
Miksei Randallikaan enää valmista 2x15 Jaguarin spiikkereillä. Veikkaisin että ajais asian aika asiallisesti. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."