Aihe: Kysymys liittyen aloittelijan hankintaan.
1
Carion
04.06.2009 05:36:07
Olen siis aloittelija kosketinsoittimen soitossa ja olen tilaamassa ensimmäistä kiippariani. Pohdinnan jälkeen olen päätynyt yamahan psr-e413 malliin.

Huomasin kuitenkin että kyseissä keyboardissa ei ole mid in/out liitäntöjä, mutta siitä löytyy USB-portti. Mitä olen kysellyt porukoilta neuvoja niin pitäisi olla tuo midi että saa ladattua soittimelle parempia effektejä tjsp.

Nyt kysynkin että vastaako tuo USB-liitäntä MID in/out liitäntää ? Saanko tehtyä sillä samat tarvittavat asiat kuin saisin tehtyä midiliitännöillä ? Kun kuulemma tämän hintatason peleillä ei tee mitään kunnollista ilman midiä.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_psre413.htm
Windreaper
04.06.2009 13:56:21
Kyseessä on nykyään yleinen USB MIDI -ratkaisu. Tämä tarkoittaa sitä, että kiipparin saa kytkettyä tietokoneeseen, jossa se näkyy normaalina midilaitteena. Ja kyllä, MIDIn avulla pystyy tarvittaessa päivittämään esim. laitteen softan ja tekemään muutakin kivaa. Oikeiden MIDI-liitäntöjen puute haittaa kuitenkin sen verran, että et pysty suoraan ohjaamaan kiipparilla muita rautasyntikoita/efektejä/whatever, ellet käytä esimerkiksi sekvensserin soft-thru -toimintoa ja ohjaa dataa esim. äänikortin MIDI-ulostuloon.

Yksinkertaistettuna näin: Jos ajattelit käyttää kiipparia yksistään tai tietokoneen kanssa, pärjäät USB MIDIllä vallan mainiosti. Jos ajattelit lisätä lähitulevaisuudessa esim. synamoduuleja, joudut hankkimaan niille erillisen kontrollerin tai kikkailemaan sekvensserisoftan kanssa.
Thothmes
04.06.2009 14:09:44
Täh? Siis pystyykö laitteita päivittämään ihan MIDIn kautta?

Oppia ikä kaikki, jos näin on...
Windreaper
04.06.2009 14:37:02
jonir: Täh? Siis pystyykö laitteita päivittämään ihan MIDIn kautta?

Joo, kamppeesta riippuen toki. Yleensä homma toimii sillain, että pistetään laite päivitystilaan ja ajetaan uusi softa sisään Sysex (System Exclusive) -dumppina.
JPQ
04.06.2009 18:50:53