Aihe: Apua ensimmäisen setin kanssa
1
Tales
03.06.2009 17:31:56
Olen aloitteleva rumpujensoittaja, ja nyt on tullut ajankohtaiseksi rakentaa ensimmäinen oma setti. Jokaista ostovalintaa tulisi leimata se fakta, että koska ei ole tarkoituksenmukaista erikoistua vielä mihinkään, setti saisi olla mahdollisimman all-around.

Luullakseni toisin kuin useimmissa tämän kaltaisissa ketjuissa, tätä kirjoittaessa shell-setti ollaan jo päätetty. Tarvitsisin apua lähinnä kalvojen, symbaalien ja hardwaren valintaan.

Lähtökohta: sovin kaupat Sonor force 3001 -pöntöistä hintaan 450€. Tavoite: maksimissaan 1000€:n täydellinen setti. Sanokaa jos ei tule onnistumaan.

Setti on 4-tominen(kolme eteen ja yksi lattialle). Mukaan tulee bassorumpuun holderi, johon saan kaksi noista tomeista kiinni. Itseltäni löytyy Pearlin Export -sarjaa oleva virveliteline. Muuta hardwarea ei ole, tosin kauppias voi pieneen lisähintaan myydä mukaan Premierin vanhaa 6000-sarjaa olevan hh-standin ja kaksi Taman suoraa symbaalitelinettä. Kannattaako tässä hintaluokassa tarttua kaikkeen mitä sattuu saamaan, vai kannattaako minun tilata uusi, täydellinen hardware-setti(esim Sonorin 400-sarjan). Tarvitsen myös hyvän single-pedaalin ja rumpupenkin kirsikaksi kakun päälle.

Kalvojen valinnasta en tiedä mitään, joten erityisesti tällä osa-alueella apu olisi tarpeen. Sen olen käsittänyt, että Remo olisi "pintatavaraa." Onko tämä totta, vai pelkkä mielikuva? Setin tomikoot ovat 10", 12", 13" ja 16". Bassorumpu on 22". Paljon minun tulee varata rahaa, että saan vaihdettua uudet kalvot jokaiseen rumpuun? Ja millaiset kalvot ovat hyviä?

Symbaaleiksi en tarvitsisi kuin hi-hatin, riden ja yhden aksenttipellin. Ja helpottaakseni ostamista nämä olisi mielellään saatava yhdestä setistä. Merkeistä en välitä, mutta kuten alussa kriteeriksi sanoin, näidenkin tulisi taipua moneen musiikkityyliin.

Olisin todella kiitollinen jos tuon alustuksen avulla jollakin olisi aikaa mietiskellä kanssani, mitä minun kannattaisi ostaa. Liikutaan jo minulle niin huomattavissa summissa, etten tehdä huonoja kauppoja.

Kiitos jo etukäteen.
Velli
03.06.2009 18:54:15
Tales: tosin kauppias voi pieneen lisähintaan myydä mukaan Premierin vanhaa 6000-sarjaa olevan hh-standin

Ainakin tuo HH-standi kannattaa ottaa matkaan, jos se on täysin kunnossa ja lähtee suht edukkaasti (öbaut 50E). Se on näet ihan eri luokkaa kuin jotkut Sonorin 400-sarjalaiset. Niistä Taman standeista on paha sanoa tietämättä tarkempaa mallia.

Kalvojen valinnasta en tiedä mitään, joten erityisesti tällä osa-alueella apu olisi tarpeen. Sen olen käsittänyt, että Remo olisi "pintatavaraa." Onko tämä totta, vai pelkkä mielikuva? Setin tomikoot ovat 10", 12", 13" ja 16". Bassorumpu on 22". Paljon minun tulee varata rahaa, että saan vaihdettua uudet kalvot jokaiseen rumpuun? Ja millaiset kalvot ovat hyviä?

Remoilla et mene metsään. Jos haluat mahdollisimman allround-soundit, niin silloin hommaa tomeihin lyöntikalvoiksi Coated Ambassadorit ja basariin lyöntikalvoksi Coated Powerstroke 3. Nuo toimivat ihan missä vaan poislukien tietenkin äärityylit, joihin tarvitaan sitten äärikamppeet muutoinkin. Jos vaihdat pelkät lyöntikalvot, niin rahaa kannattaa varata 90-110E riippuen ostopaikan hintatasosta.

Muut vastailkoot muihin kysymyksiin. En jaksa enempää :).
Tales
03.06.2009 19:25:49
Kiitos Vellille vastauksesta!

Niin tarkennuksena noista suorista telineistä. Ne ovat siis Taman Road Pro -sarjaa.
Velli
03.06.2009 22:32:47
Niin tarkennuksena noista suorista telineistä. Ne ovat siis Taman Road Pro -sarjaa.

Kyllä nuo asiansa ajavat varmasti, jos ovat kunnossa. Itse en tosin ostaisi kuin crashille suoran telineen. Noin isolla setillä riden asettelu käy hankalaksi suoralla telineellä (ainakin mulla). Se voi olla jo crashillekin hieman haastavaa jos tomeja on 3 edessä.

Sonormies: Hyviä peltejä löytyy monista merkeistä, mutta olen varma, että ainakin 2002-sarja palvelisi hyvin sun all around-tarvetta.

Hmm, nämä nyt ovat loppupeleissä mielipidekysymyksiä, mutta itse en uusia 2002:ia ottaisi all round-pelleiksi. Ne sopivat mun mielestä enemmän kevyestä rockista raskaampaan menoon. Itselläni on kokemuksia 2002-sarjan ridesta, 16" crashista ja tällä hetkellä valikoimasta löytyy 14" haitsut. Hyviä peltejä ne ovat ei siinä mitään, mutta allroundeiksi en noita kutsuisi.

Tarkastellaanpa lisäksi vielä vähän lähemmin sitä budjettia:

Budjetti 1000E

Rummut 450E
kalvot 100E
HH-standi 50E (jos se tällä hinnalla lähtee)

yht. 600E, eli kahdelle peltitelineelle, rumpupenkille basaripedaalille ja pelleille jää käytettäväksi 400E.

Hyvä rumpupenkki käytettynä on sellaiset 70E ja pari peltistandia 80E ja perus basaripedaali 30E, eli Yht 180E. Pelteihin jää näin ollen käytettäväksi ainoastaan reilut 200E.

Tässä tilanteessa venyttäisin itse budjettia parilla kolmella sadalla. Jos se ei ole kuitenkaan mahdollista, niin sitten etsisin Sabian XS haitsut. Niitä saa käytettynä n. 100E:lla ja ne ovat ehdottomasti parhaat "halpishaitsut", joita olen testannut ja ne ovat suht allround. Rideen ja crashiin en osaa antaa suosituksia tässä hintaluokassa.
Sonormies
04.06.2009 23:55:02
Nimimerkki Vallu-Veke kommentoi toisessa keskustelussa peltikattausjuttuja näin: "Paiste 2002 pellit on enemmän jokapaikan höyliä ja ne toimii vähän joka saumaan." M.O.T. :-)
"Jotain heviähän voi tosiaan soittaa hiljaa, mutta eihän se sitten ole enää heviä, vaan laittia." Nimim. Niq
Tales
06.06.2009 21:35:57
Kiitos teille vastauksista!

Olen nyt ehdotuksen mukaisesti valmis taipumaan budjetistani, mutta niin vähän kuin pystyn. Tuon peltiasian hoidan viimeisenä, ja siihen mennessä uskon saaneeni asiasta tarpeeksi tietoa pystyäkseni tekemään valinnan. Ensialkuun tärkeimmät neuvot tulivat hardwaren ja kalvojen suhteen.

Yksi kysymys vielä alakalvoista. Löytyvätkö samalta valmistajalta jokaiselle lyöntikalvolle alakalvot erikseen, vai joudutaanko(ja voidaanko) erilaisia kalvomerkkejä sekoittamaan? Mitkä olisivat Remon Coated Ambassadoreille hyvät alakalvot virveliin ja tomiin?

Yksityiskohtien viidakko!
Nolte
06.06.2009 21:39:43 (muokattu 06.06.2009 21:40:21)
Tales:Mitkä olisivat Remon Coated Ambassadoreille hyvät alakalvot virveliin ja tomiin?

Virveliin Remo Ambassador Snare (on nimenomaan virvelin alakalvo) ja tomeihin perus -Clear Ambassadorit.
Meiän bändin paras rumpali!
Velli
06.06.2009 23:57:16
Nolte: Virveliin Remo Ambassador Snare (on nimenomaan virvelin alakalvo) ja tomeihin perus -Clear Ambassadorit.

Näillä pärjää hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)