pietari-poika 11.05.2009 16:34:50 | |
---|
Mikä sointu tämä on?
E - A - D - G - H - E 0 - 7 - 6 - 7 - 8 - X
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod |
Schnowotski 11.05.2009 17:48:03 | |
---|
pietari-poika: Mikä sointu tämä on?
E - A - D - G - H - E 0 - 7 - 6 - 7 - 8 - X
E7#9
|---| |-8-| lisäsävel: FX |-7-| septimisävel: D |-6-| terssisävel: G# |-7-| pohjasävel: E |-0-| bassosävel: E
Huomaa hauska fisis-sävel. Se on enharmonisesti sama kuin G, mutta koska tuossa yhteydessä se kuulostaa funktionaalisesti enemmän ylinousevalta noonilta, on se merkitty FX-säveleksi - soinnussahan on jo terssi, nimittäin D-kielen kuudennesta välistä löytyvä G#! G#- ja FX-sävelten luoma mielenkiintoinen dissonanssi antaa soinnulle sen luonteenomaisen piirteen: sointu voi toimia paitsi mainiona a) dominanttisointuna myös b) toonikana tai c) hassunkuuloisena funktionattomana sointuna. a) Esim:|F9 E7#9 |Am7 | b) Esim:|E7#9 |G A |* c) Esim:|E7#9 F7#9 | *(Toisaalta koska sointu tuntuu toonikafunktiossa implikoivan voimakkaasti (doorista) mollia, olisi ehkä asiaankuuluvampaa käyttää soinnun enharmonista vastetta Em7b11. Tai sitten minut on aivopessyt ns. SE.) On olemassa myös sointuja, joissa on molemmat terssit - joskus olen kuullut englannin kielessä kutsuttavan niitä termillä split third chord - ja joita esiintyy silloin tällöin varsinkin avantgardemmassa musiikissa, mutta riitasointisen luonteensa vuoksi niitä esiintyy populäärimusiikissa sangen harvoin, eikä niille ole mitään vakiintunutta merkintätapaa. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
baron 11.05.2009 18:15:03 | |
---|
kokarek: E7#9 *(Toisaalta koska sointu tuntuu toonikafunktiossa implikoivan voimakkaasti (doorista) mollia, olisi ehkä asiaankuuluvampaa käyttää soinnun enharmonista vastetta Em7b11. Tai sitten minut on aivopessyt ns. SE.) On olemassa myös sointuja, joissa on molemmat terssit - joskus olen kuullut englannin kielessä kutsuttavan niitä termillä split third chord - ja joita esiintyy silloin tällöin varsinkin avantgardemmassa musiikissa, mutta riitasointisen luonteensa vuoksi niitä esiintyy populäärimusiikissa sangen harvoin, eikä niille ole mitään vakiintunutta merkintätapaa. Mun mielestä se on yksiselitteisesti E7#9. Tosin siitä kvintti puuttuu, mutta sehän on tarpeeton sävel. Mulle on opetettu että jos soinnussa on näennäisesti pieni ja suuri terssi, se on aina duurisointu jossa on #9, ei koskaan mollisointu, jossa on b11. Tuohan on aika tavanomainen sointu, sitä löytyy jazz-stankuissa, lattareissa (Bella Maria de mi alma) ym. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Schnowotski 11.05.2009 18:33:35 | |
---|
baron: Mun mielestä se on yksiselitteisesti E7#9. Totta. Kysyjän on tosiaan käytännöllistä kutsua tuota sointua E7#9-soinnuksi. Muu oli ajatuksen jatkamista ja keskustelun herättämistä. Mulle on opetettu että jos soinnussa on näennäisesti pieni ja suuri terssi, se on aina duurisointu jossa on #9, ei koskaan mollisointu, jossa on b11. Tuohan on aika tavanomainen sointu, sitä löytyy jazz-stankuissa, lattareissa (Bella Maria de mi alma) ym. Huomaa, että puhumme tosiaan soinnuista, joissa on, kuten sanoit, näennäisesti molemmat terssit, eli oikeasti ylinouseva nooni ja suuri terssi. 7#9-sointu on, kuten sanoit, todella yleinen, enkä muuta halunnut väittäkään. Sen sijaan nuo split third -soinnut jotka mainitsin eivät sisällä molempia terssejä vain näennäisesti vaan ne todella ovat molli- ja duurisontujen ilmentymä samalla juurisävellellä. Tuo m7b11-pohdinta nyt oli tuollaista korkealentoisuutta. Mietin, että miksi kutsua sitä duurisoinnuksi jos sen kuulokuva on mollisointu. Ehkä käytännön vuoksi, mutta mielestäni hyvä analyysi lähestyy kuulokuvaa mahdollisimman paljon - eikä kangistu siihen, että "on opetettu, että koskaan ei voi olla tällaista". Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
Strangten 15.05.2009 11:24:41 | |
---|
Sen haluan vielä mainita, että 7#9-sointujahan käytetään todella paljon rokissa ja etenkin bluesissa, varsinkin Hendrix viljeli noita (minkä vuoksi sointu tunnetaan monesti myös "Hendrix-sointuna"). Esimerkkinä Purple Hazen sointukierto | E7#9 |G A| |
Aloittelija tarvii jeesiä...miten soitan tällaiset soinnut esim. Dm/C , D7/F# , Dm/H |
baron 02.06.2009 22:10:58 | |
---|
Vesku_1: Aloittelija tarvii jeesiä...miten soitan tällaiset soinnut esim. Dm/C , D7/F# , Dm/H Ne on niin sanottuja slash chordeja, joskus suomennettu kauttasointu. Soitat viivan vasemmalla puolella olevan soinnun mutta pistät bassoääneksi oikealla puolella olevan. Se bassonuotti voi olla sointuun kuuluva kuten esimerkissäsi D7/F# jolloin kyseessä on soinnun käännös tai sointuun kuulumaton kuten muissa esimerkeissäsi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
panadol 02.06.2009 23:39:54 | |
---|
Vesku_1: Aloittelija tarvii jeesiä...miten soitan tällaiset soinnut esim. Dm/C , D7/F# , Dm/H Kuten Baron sanoi. Tarkempaa olisi merkitä sointu ottaen huomioon myös bassoäänet; siis Dm7/C ja Dm6/H. Usein näin ei kuitenkaan tehdä esim. ns. "line cliché" tilanteessa, jossa esim. bassoääni liikkuu muun soinnun pysyessä paikallaan (Dm, Dm/C#, Dm/C, Dm/H). Dm7/C: x-3-3-2-3-x, tai x-3-(0)-2-3-1, tai 8-x-7-7-6-x, tai x-x-10-10-10-10 Tämä sointu on enharmonisesti sama kuin F6/C. D7/F#: 2-x-0-2-1-x, tai x-x-4-5-3-5, tai x-9-10-7-10-x Dm6/H: x-2-3-2-3-x, tai x-2-(0)-2-3-1, tai 7-x-7-7-6-x, tai x-x-9-10-10-10 Tämä sointu on enharmonisesti sama kuin Hm7b5. H-sävelen sijasta käytetään yleisesti nimitystä B, angloamerikkalaisessa musiikkiperinteessä. |
teiv 09.06.2009 17:48:23 | |
---|
mites soitetaa G#+5? |
baron 09.06.2009 21:13:24 (muokattu 09.06.2009 21:19:50) | |
---|
teiv: mites soitetaa G#+5? Sä tietysti haluat tabuna tiedon? Auttaako yhtään, jos kerron sävelet? Se on "aug-sointu" eli duurikolmisointu jossa on ylinouseva kvintti eli G# - H# - D## eli enharmonisesti G# - C - E. Gis-duurissa on kahdeksan ristiä, musta on helpompi hahmottaa se As-duurina jossa on 4 beetä eli Ab - C - E. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
IJarro 09.06.2009 22:13:31 | |
---|
baron:Gis-duurissa on kahdeksan ristiä, musta on helpompi hahmottaa se As-duurina jossa on 4 beetä eli Ab - C - E. Toki, mutta jos piisi menee Eduurissa ja käy välillä C#mollin puolella, on huomattavasti helpompi lukea lappua, jossa soinnut ovat mitä ne ovat eivätkä niiden enharmonisia kavereita. Jotkut tykkäävät kirjoittaa esim sointulaput aina niillä äänillä, jotka itse mieltävät helpoiten (esim. samassa lapussa voi olla Abm, Ebdim, E ja F#m). Mä en moisia harmonioita hahmota helposti ja primavistana moiset ovat hyvinkin Vmäisiä. Ois vaan I, IV ja V... =) Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
baron 09.06.2009 22:15:46 | |
---|
IJarro: Toki, mutta jos piisi menee Eduurissa ja käy välillä C#mollin puolella, on huomattavasti helpompi lukea lappua, jossa soinnut ovat mitä ne ovat eivätkä niiden enharmonisia kavereita. Jotkut tykkäävät kirjoittaa esim sointulaput aina niillä äänillä, jotka itse mieltävät helpoiten (esim. samassa lapussa voi olla Abm, Ebdim, E ja F#m). Mä en moisia harmonioita hahmota helposti ja primavistana moiset ovat hyvinkin Vmäisiä. Ois vaan I, IV ja V... =) Kyllä mä tiedän että kitaristit tykkää ristisävellajeista, kunhan sanoin:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
IJarro 09.06.2009 22:25:48 | |
---|
baron: Kyllä mä tiedän että kitaristit tykkää ristisävellajeista, kunhan sanoin:-) Joo. Mekin kerran kyllästyttiin soittamaan karjalaisen Hän Gstä, ni vedettiin sit G#duurista. Ja kaheksalla ristillä =) Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
Schnowotski 09.06.2009 22:40:47 (muokattu 09.06.2009 22:44:31) | |
---|
baron: Sä tietysti haluat tabuna tiedon? Auttaako yhtään, jos kerron sävelet? Se on "aug-sointu" eli duurikolmisointu jossa on ylinouseva kvintti eli G# - H# - D## Toisaalta käytännössä tuo disis-sävel saattaa oikeasti olla e-sävel - siis b6-intervalli - sillä #5-merkintä saattaa olla seurausta äänenkuljetuksen turhan tarkasta ylöskirjoittamisesta reaalisointumerkein. Ylinousevat soinnut ovat sointujen oma ryhmänsä ja saattavat näyttää enharmonisesti samoilta kuin äänenkuljetuksessa esiintyvä b6-tilanne, jos ei ole tarkkana. Asiaa ei helpota sekään, että ylinousevat soinnut ja dominanttisoinnut, joissa on b6-hajasävel, käyttäytyvät hyvin samankaltaisilla tavoilla purkautuen kvintin alaspäin. Yleensä #5-sointuja käytetään (väli)dominantteina lähinnä duuritoonikoille, sillä duurisoinnun terssi saa pehmeältä kuulostavan alajohtosävelen. Sitten taas varsinkin molli-iskelmässä tapahtuva mollin dominanttisoinnun koristelu 'kvinttiä muuntamalla' on, mielestäni, aika selkeästi b6-tilanne. EDIT: Ja kaksoiskorotushan on tapana merkitä x-merkillä. Tosin uskon, että baron tämän tietää, mutta käytti ##-merkintää vain selkeyden vuoksi. Ehkä. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
baron 09.06.2009 22:48:23 (muokattu 09.06.2009 22:50:02) | |
---|
kokarek: EDIT: Ja kaksoiskorotushan on tapana merkitä x-merkillä. Tosin uskon, että baron tämän tietää, mutta käytti ##-merkintää vain selkeyden vuoksi. Ehkä. No joo, se tuplakorotus on x:n näköinen mutta ei kuiteskaan x. Kun mun näppikseltä se merkki puuttuu niin korvasin sen kahdella ristillä. Olisitko sä sitten kirjoittanut sen Fb? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Schnowotski 09.06.2009 22:51:24 (muokattu 09.06.2009 22:52:15) | |
---|
baron: No joo, se tuplakorotus on x:n näköinen mutta ei kuiteskaan x. Kun mun näppikseltä se merkki puuttuu niin korvasin sen kahdella ristillä. Mutta mitä käyttää palautusmerkin korvikkeena. Onko tähän mitään käytäntöä. Olen viettänyt useita unettomia öitä pohtien tätä. Mietin tuota merkkiä, joka tulee yhdistelmästä shift+4, koska en mitään lähempänäkään olevaa löytänyt, mutta sitäkään ei m.net suostu näyttämään. Jokin looginen tähän on, mutta ei keksi. Olisitko sä sitten kirjoittanut sen Fb? Ajattelin pikemminkin jotain linjalta dx. Vai mitä tarkoitat. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
baron 09.06.2009 22:54:25 (muokattu 09.06.2009 22:56:48) | |
---|
kokarek: Mutta mitä käyttää palautusmerkin korvikkeena. Onko tähän mitään käytäntöä. Mä oon kanssa miettinyt sitä. Tää on ongelma kun kinataan teoriasta ilman mahdollisuutta pistää nuottiesimerkkejä. Ajattelin pikemminkin jotain linjalta dx. Vai mitä tarkoitat. Jos sävel on b6? Ainaskin Ab-duurissa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Schnowotski 09.06.2009 22:56:34 (muokattu 09.06.2009 22:58:32) | |
---|
baron: Jos sävel on b6? Eikös e ole suoraan g#-sävelelle b6. Fb olisi bb7. Ainaskin Ab-duurissa. Ab-duurille toki fb on b6. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
baron 09.06.2009 22:58:34 (muokattu 09.06.2009 23:02:04) | |
---|
kokarek: Eikös e ole suoraan g#-sävelelle b6. Fb olisi bb7. Liikaa ristejä ja viskiä:-) Mut mun ymmärtääkseni alkuperäinen kysyjä haki kokosävelasteikkoa vaikka septimin oli jättänyt soinnusta pois ja siinä on (kai?) ylinouseva kvintti eikä pieni seksti? Eiks tuo kokosävelasteikko oo kitarasankarien suosiossa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 09.06.2009 23:01:27 (muokattu 09.06.2009 23:02:24) | |
---|
virhe You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |