Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 523 24 25 26 2763 64 65 66 67
flattopguitar
22.04.2009 14:15:21
Kullervo: Olenkohan ymmärtänyt oikein:

1-toiminen kaularauta vääntää lähinnä kaulan yläosaa kielten jännitystä vastaan, kun taas

2-toiminen kaularauta vääntää koko kaulaa kuperaksi/koveraksi?

Et ole. 2-toiminen vääntää kaulaa sekä kuperaksi ja koveraksi, kun taas 1-toimisesta voi ainoastaan suoristaa kaulaa kielten vetoa vastaan. Jos 1-toimisen kaularaudan omaavassa kitarassa kaula on suora, vaikka kielet ovat jännityksessä ja kaularauta on löysä, niin olet kusessa :) Kaularauta ei silti vaikuta kummassakaan tapauksessa koko kaulan pituudelta vaan vain siinä keskipaikkeilla koveruuteen n. 3-9. nauhoilta.
Kimmo72
14.05.2009 16:30:12
Terse. En oo ikinä ostanu teräskieliseen akustiseen kieliä :) Nyt pitäs semmoset ostaa enkä oikee tiijä että miten paksut ta muutenkaa niistä mitään :)
No sähkiksillä oon soitellu yleensä .10 setillä. Lespassa taitaa olla .12 setti tällä hetkellä. Vähä fiiliksen ja kitaran mukaan.. En oikee tiedä mikä tossa Samicissa nyt on (tehdaskielet siis), mut ihan jämäkältä tuntuu. Oisko .12? Luulen ettei tommoseen ihan rimpuloita kannata edes laittaa ku eihän sillä tilutella :)
Onks ne näitä Western kieliä :)
http://www.thomann.de/fi/011_kielisetit_westernille.html
Joo, kuten sanottu, 20 vuoden sähkis rupeaman jälkeen olen nyt tämmösessä tilanteessa, enkä noista tiedä paskaakaan :D

Käytänkö liikaa hymiöitä?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
PappaSF
14.05.2009 20:37:53 (muokattu 14.05.2009 21:19:00)
Dream_eater: Terse. En oo ikinä ostanu teräskieliseen akustiseen kieliä :) Nyt pitäs semmoset ostaa enkä oikee tiijä että miten paksut ta muutenkaa niistä mitään :)
No sähkiksillä oon soitellu yleensä .10 setillä. Lespassa taitaa olla .12 setti tällä hetkellä. Vähä fiiliksen ja kitaran mukaan.. En oikee tiedä mikä tossa Samicissa nyt on (tehdaskielet siis), mut ihan jämäkältä tuntuu. Oisko .12? Luulen ettei tommoseen ihan rimpuloita kannata edes laittaa ku eihän sillä tilutella :)
Onks ne näitä Western kieliä :)
http://www.thomann.de/fi/011_kielisetit_westernille.html
Joo, kuten sanottu, 20 vuoden sähkis rupeaman jälkeen olen nyt tämmösessä tilanteessa, enkä noista tiedä paskaakaan :D

Käytänkö liikaa hymiöitä?

Et käytä :-)

Ja sitten asiaan. Itse käytän 011-052 settiä, se istuu mun käteen ja uskoisin, että tuo paksuus sinun kohdallasi voisi olla ns. minimi paksuus, jotenkin tuntuu, että sulle voisi sopia tuo 012 paksuus aika passelisti, 013 en osaa sanoa miten se istuu. Kokeilemalla selviää tuo parhaiten. Aika monessa teräskielisessä akkarissa on tehtaalla laitetuna 011 setti.

Itse soitan tällä hetkellä seuraavalla kielisetillä ja tuo ainakin omaan korvaani soundaa ihan passelilta kts. alla

D'addario EJ26 Custom Light 011-052 Phosphor Bronze (ei pinnoitettu kuten Elixir joita nykysin saa muuten phosphor bronziseta, joita en ole kokellut).

Tuosta Addariosta jos löydät 012 setin niin se voisi olla aika kiva sun käteesi.

Alla oman kitaran (Ibanez AW800 ECENT) soundia juurikin noilla mainitsemillani Daddarin setillä. Videolla näkyy vaan tuo komppiosuus kun en osannut tehdä splitattua screeniä videossa eli soolo-osuus on kanssa mun soittoa.

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/testi1.wmv

On tää kitaransoitto ihan mukava harrastus, ei tarvi ajatella kaiken maailman asioita kun vaan ottaa kitaran käteen ja soittaa omaks iloks ja muitten harmiks ;-)

Toivottavasti tästä oli jotain apuja sulle.
Kimmo72
14.05.2009 21:59:13
PappaSF: On tää kitaransoitto ihan mukava harrastus, ei tarvi ajatella kaiken maailman asioita kun vaan ottaa kitaran käteen ja soittaa omaks iloks ja muitten harmiks ;-)

Toivottavasti tästä oli jotain apuja sulle.

Nimen omaan. Oot asian ytimessä. Juu oli todellakin apua. Toi 013 taitaa olla mulle tosiaan vähä liian kankeeta. Voisin melkeen kokeilla noita molempia 011 ja 012 settejä. Mutta eihän noi nyt juurikaan poikkea sähkiksen versioista, eli mitään suurempaa mystiikkaa ei kätkeydy akkarin kielien ostamiseen :)
Tuntuu vaan tyhmältä näin "vanhan koulukunnan" kaverilta kysellä niinkin perus asioista kuin kielten vaihtoon liittyvistä seikoista :D

Ja sulla on muuten toi soundi aina kovin miellyttävä, vaikkei tossa sen kummallisempaa ollutkaan.

Kiitos paljon.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Zeeboo
14.05.2009 22:29:51
PappaSF:....
http://koti.mbnet.fi/tapkuu/testi1.wmv

On tää kitaransoitto ihan mukava harrastus, ei tarvi ajatella kaiken maailman asioita kun vaan ottaa kitaran käteen ja soittaa omaks iloks ja muitten harmiks ;-)

Just. Jossain vaiheessa asiaan ehkä vähän turhankin vakavasti suhtautuneena allekirjoitan tuon...

Hieno soundi tosiaan (& tyylikästä soittoa). Onko tuossa kitaran ja vahvistimen/ äänitysvermeen välillä muuta kuin pelkkä piuha?

Itse olen nämä kynsimällä soitetut näihin asti hoitanut nylonkielisellä, mutta vähän houkuttelisi hyvä mikitetty teräskielinen. Taisi mennä tuo Ibanez harkintaan. Breedloven Retro OM/SM tai Atlas AC25/SM on ollut hekumoinnin kohteena, mutta näillä leveysasteilla ei ole liikkeistä löytynyt. Oletko, Pappa törmännyt/ ottanut merkistä tyyppejä?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
PappaSF
15.05.2009 12:35:19 (muokattu 15.05.2009 14:39:59)
Zeeboo: Just. Jossain vaiheessa asiaan ehkä vähän turhankin vakavasti suhtautuneena allekirjoitan tuon...

Hieno soundi tosiaan (& tyylikästä soittoa). Onko tuossa kitaran ja vahvistimen/ äänitysvermeen välillä muuta kuin pelkkä piuha?

Itse olen nämä kynsimällä soitetut näihin asti hoitanut nylonkielisellä, mutta vähän houkuttelisi hyvä mikitetty teräskielinen. Taisi mennä tuo Ibanez harkintaan. Breedloven Retro OM/SM tai Atlas AC25/SM on ollut hekumoinnin kohteena, mutta näillä leveysasteilla ei ole liikkeistä löytynyt. Oletko, Pappa törmännyt/ ottanut merkistä tyyppejä?

Breedloven kitaroita ei ole tullut testattua kun en ole niihin musaliikkeissä törmänny, täytyypi tuo laittaa korvan taakse ja testata jos vain käsiini saan liikkeissä.

Periaatteessa ei ole kuin kitara->vahvistin->vahvistin ja ulkoiseen mikkiin äänet talteen, tarkemmin signaaliketju alla.

Tuossa videolla olevassa soitossa en ole käyttänyt mitään erillisiä efektejä, sähkiksen kombosta jonkin verran kaikua ja delayta.

Kitara -> (ulkoiset efektipolkusimet, jotka eivät käytössä vaan bypass) -> akustisen kombon Roland AC60 normi input ja ulos normi outputista -> Sähkökitara kombon H&K Switchbladen 50W kombon input -> Ulkonen Shure Sm57 mikityksellä, kaijuttimen melkein keskeltä kangaspinnasta -> Fostex MR8HD tallennin/mikserin mikkituloon XRL piuhalla ja Fostexista L ja R Outputista -> Y-kaapelillä äänikortin Line In sisääntuloon, äänitetty Vegas nimisellä videonkäsittelyohjelmalla.

Hyvä juttu tuossa 2:en kombon yhdistämisessä on se, että tuo Roland AC60 soundimaailmaa (tässä tapauksessa ihan perussäätimillä) hyväksi käyttäen tuodaan äänet sähkiskomboon (sielläkin perussäätimillä + vähän kaikua ja delayta) ja hyväksi käytetään sähkiskombon isompaa kaijutinelementtä mikä antaa sointiin paremman äänen kuin Rolandin omat 2 kpl pientä kaijutinta, myös sähkiksen kaijutin antaa sellaisen botnekkaamman soundin joka otetaan sitten ulkoisella mikillä talteen.

Käytännössä tuon elektroakkarin olen kiinnittänyt siis miltei samalla keinoin kuin sähkiksen mutta sähkistä soittaessa ulkoisista polkusimista menee sähkökitaran komboon normi inputtiin (nyt siis ekaksi akustisen kombon inputtiin ja sieltä vasta sähkiksen inputtiin).

Se miksi soitan aina noiden ulkoisien polkusimien läpi on laiskuus, en viitti irroitellä johtoa kun kätevästi voi soittaa kaiket kitarat samalla piuhalla mikä valmiina on ja kun efektit eivät vaikuta vaan ovat bypass päästäen vapaasti signaalin läpi.
markusnen
31.05.2009 17:55:11
Joo elikkä olin ekana ostamas tota 00-15 Martinia. Kuitenkin mulle sopis paremmin joku vähän isompi kitara että pystyy jammailla sitten toverien kanssa. Ja sitten myös hinta alko vituttamaan.

Elikkä haen jotain teräskielistä akustista, joka ei siis maksa maltaita, mutta hintalaatusuhde kunnossa. Myöskään kitara ei saa olla sidottuna mihinkään tiettyyn soittotyyliin, koska soittelen aika monenmoista musaa. Kyllä alle tonnin pitäs olla ainaki ja mielellään paljonki alle. Ehdotuksia kehiin, ni käyn sitte kokeilemassa. KIITOS!
PappaSF
31.05.2009 21:27:55
Valinnan varaa noissa akustisissa ja elektroakustisissa löytyy paljon ja hyviäkin monesta eri merkistä.

Jos elektroakustista etsii niin ite olen tästä omastani tykänny, mutta tätä mallia ei taida enää saada kait kovin helposti koska valmistus on ilmeisemmin lopetettu?!

Vaihtoehtoja elektroakustisissa:

IBANEZ AWS1000ECE-NT http://www.thomann.de/fi/ibanez_aws … id=ec2040d97b585e99b9d338cc7de5b109 (levytukusta tuo varmaan lähtee halvemmalla kuin Thomannilta (ainakin kaikki Ibanezin olen järjestään Levytukustta saanu halvemmalla).

Alvarezit on kanssa ihan hyviä ollut mitä testaillut, Soundata myy näitä mutta mitä mallistosta on saatavilla en ole ihan varma:

AJ60SC Alvarez Artist AJ60SC elektroakustinen soololovella hinta 975 (valmistajan sivuilla kuva/tietoa http://www.alvarezgtr.com/prod_page.php?SeriesID=4&ItemID=76,

Itse olen tuon malliston AJ60S akustista ilman elektroniikkaa ja soololovea testannu Soundatassa ja kitara oli kyllä erinomaisen kuuloinen, hyvä soittonen ja viimeistelyt kohdillaan ja simppelin nätti pienillä helmiäiskoristeluilla.
http://www.alvarezgtr.com/prod_page.php?SeriesID=4&ItemID=75

Itse tykkään isosta kopasta kun kiva soittaa myös ilman vahvistusta, jumbokopat on kivoja ja soundi isompi (näin yleisesti ottaen).

Tuossa nyt on muutama vaihtoehto jotka kannattanee ottaa testaukseen mukaan, noiden hinta pysyttelee nätisti alta tonnin, noista elektroakkareista Ibanez taitaa olla hitusen halvempi, oisko Levytukun hinta siinä 750-790 hujakoilla ja tuosta uskoisin että tulevat hinnassa vastaan kun käteisellä ostaa jne.
markusnen
31.05.2009 22:22:52 (muokattu 31.05.2009 22:24:47)
PappaSF: Tuossa nyt on muutama vaihtoehto jotka kannattanee ottaa testaukseen mukaan, noiden hinta pysyttelee nätisti alta tonnin, noista elektroakkareista Ibanez taitaa olla hitusen halvempi, oisko Levytukun hinta siinä 750-790 hujakoilla ja tuosta uskoisin että tulevat hinnassa vastaan kun käteisellä ostaa jne.

Joo sori unohdin mainita, että ihan ilman elektroniikkaa. Mites toi Yammu LL16? Kokemuksia? Mitään parempaa tossa hintaluokassa, tai lähellä sitä, kun se thomannilla maksaa 709 €.

edit: Eikös tossa Alvarezissa oo laminaatti back ja sivut? Vaikuttiko saundiin kuinka paljon?
P-Nut
31.05.2009 22:49:42

Rautaneito: Joo sori unohdin mainita, että ihan ilman elektroniikkaa. Mites toi Yammu LL16? Kokemuksia? Mitään parempaa tossa hintaluokassa, tai lähellä sitä, kun se thomannilla maksaa 709 €.

Ihan hyvänähän noita yamahan L-sarjan kitaroita on täälläkin pidetty/kehuttu. Itseltäni löytyy juurikin tuo LL-16 malli ja olen kyllä varsin tyytyväinen. Pahemmin en tästä pysty vertailemaan kitaraa muihin saman hintaluokan ehdokkaisiin kun tämä sattuu olemaan ensimmäinen kunnon teräskielinen, jonka olen omistanut. Mutta suosittelen testaamaan kyseistä kitaraa mikäli mahdollisuus on.
Planet bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
markusnen
31.05.2009 23:13:50
P-Nut: Ihan hyvänähän noita yamahan L-sarjan kitaroita on täälläkin pidetty/kehuttu. Itseltäni löytyy juurikin tuo LL-16 malli ja olen kyllä varsin tyytyväinen. Pahemmin en tästä pysty vertailemaan kitaraa muihin saman hintaluokan ehdokkaisiin kun tämä sattuu olemaan ensimmäinen kunnon teräskielinen, jonka olen omistanut. Mutta suosittelen testaamaan kyseistä kitaraa mikäli mahdollisuus on.

Mistäs jäbä osti ton kitaran? Kun F-Musiikissa reilusti ylihintaa (899€ tais olla). Elikkä ihan hyvä kokonaisuus on tuo kitara sun mielestä? Ei suurempia miinuksia?
PappaSF
31.05.2009 23:40:25
Rautaneito: Joo sori unohdin mainita, että ihan ilman elektroniikkaa. Mites toi Yammu LL16? Kokemuksia? Mitään parempaa tossa hintaluokassa, tai lähellä sitä, kun se thomannilla maksaa 709 €.

edit: Eikös tossa Alvarezissa oo laminaatti back ja sivut? Vaikuttiko saundiin kuinka paljon?

Kyllä tuo Alvarez soundiltaan oli hieno eli ei kyllä laminaattiselta vaikuttanu äänen perusteella, eikös tuo Maple ole vaahtera suomeksi ja kansihan tuossa on ainakin kokopuuta. Specsejä alla:

Back: Maple
Top: Solid Englemann Spruce
Fingerboard: Rosewood
Fingerboard Inlay: 12 F Diagonal
Bridge: Rosewood
Body Binding: Multiple
Soundhole Rosette: White Pearl
Fingerboard/
Headstock Binding: White
Tuning Machines: Nickel Die Cast
Finish: Natural
Electronics: Optional

Jos tuollaisen Alvarezin jostain vielä saa niin on harkinnan arvoinen kitara.

Ja tosiaan kyllähän tuo Yamahan edellä mainittu kitarakin taitaa olla hyvä peli.

Itellä on pelkkänä teräskielisenä akustisena ilman elektroniikkaa (viritysmittari siinä on) Ibanezin SGT630E-HS, hinta 200 euroa mutta kuitenkin on soundiltaan hintaansa nähden paljon parempi kitara (työssä kun piti olla soitin ruokataukoja varten ;-) , kuva tuosta löytyy myös profiilistani ja myös kuva tuosta elektroakustisestakin)

Pääasia, että skitta istuksii omaan käteen hyvin ja omiin korviin kuullostaa soundit siltä mitä hakee.
markusnen
31.05.2009 23:59:25
PappaSF: Pääasia, että skitta istuksii omaan käteen hyvin ja omiin korviin kuullostaa soundit siltä mitä hakee.

Jep, näinhän se on. No mutta iso kiitos suositteluista sulle ja muillekin! Meenpä testailemaan ainakin tuota Yamahaa ja Alvarezia, kun vaikuttaa hyviltä ehdokkailta meikäläisen sylkkyyn. Hyvää kesää!
markusnen
01.06.2009 18:54:22
Vielä pari pientä:

Pk-seudun halvimmat Yamahan akustisia myyvät kaupat? Tai ei tartte ees olla halpoja, kunhan halvempia kuin tuo F-Musiikki.

Kannattaako Thomannilta tilata akustista Yamahaa? Siellä tuo LL16 on niin stnasti halvempi.

Tattis.
wedevirtanen
01.06.2009 21:14:27
Tuolla rahalla ostaisin Guild GAD-30R, joka on saatavana myös mikitettynä. Mikistä en osaa sanoa mitään, mutta kitara on muuten erinomainen hintaluokkaansa nähden, jos pitää vähän pienempikoppaisesta kitarasta.

Meikäläisellekin saa tarjota tätä kitaraa myyntiin...
Peace and love brothers and sisters!
PappaSF
01.06.2009 22:29:50
Hei, unohdin kertoa, että DLX musaliikkeessä on jokin varastontyhjennys alemyynti, joten ei häviä jos kattoo mitä siellä on tarjottavaa.

Ainakin oli jokin Taylor teräskielinen, Larrivee ja parisen muuta, alennukset näytti olevan ainakin osin aika kivaa luokkaa, tosin en yhtään tiedä millaista laadultaan noi voi olla, itseäni aina epäilyttää kovin isot alennukset.

Mutt käykää katsastamassa sivustolla jos jotain löytyy.
markusnen
01.06.2009 23:12:05
wedevirtanen: Tuolla rahalla ostaisin Guild GAD-30R, joka on saatavana myös mikitettynä. Mikistä en osaa sanoa mitään, mutta kitara on muuten erinomainen hintaluokkaansa nähden, jos pitää vähän pienempikoppaisesta kitarasta.

Meikäläisellekin saa tarjota tätä kitaraa myyntiin...

Onkos sulla tietoa missä noita Guildin kitaroita myydään? Muualla kun Thomannilla, että vois testaa. Kiitos vinkistä.
markusnen
04.06.2009 19:41:52
Martin DM
http://www.martinguitar.com/guitars … ng/guitars.php?p=z&g=h&m=DM

Aika hyvältä tuntu ku kokeilin kaupassa. Tosin en oo paljon soitellut akustisia. Tossa taitaa tosin olla laminaatti pohja ja sivut, mutta silti hyvä saundi. En sitte tiiä kuinka paljon vaikuttaa tuo laminaatti.

Kokeilin myös Yamaha LL16 kitaraa, joka tuntui hyvältä, mutta saundista puuttui jotakin...

Olisin nyt ostamassa tota DM:ää, niin onko vielä jokin kokeilemisen arvoinen tuossa 0-900 hintaluokassa? Haluan siis ihan dreadnought kokoisen, että ääntä lähtee, ja ei mikkiä. Kiitos.
wedevirtanen
04.06.2009 22:22:58
Rautaneito: Onkos sulla tietoa missä noita Guildin kitaroita myydään? Muualla kun Thomannilla, että vois testaa. Kiitos vinkistä.

Dlx:llä luultavasti nyt Tampereella on Guild GAD-30 kuusikannella, mutta mahonki sivut ja pohja.

Kokeilinkin sitä, mutta ei miellyttänyt itseäni, niin kuin ruusupuinen, mutta oli se ihan hyvä hintaansa nähden.

Hinta on alennettu ja se oli DLX:n varastoalennuksessa 495 euroa. Nyt lista on poistettu netistä ja DLX:ssä Kuopiossa, Tampereella ja Helsingissä pidetään 6.6. huutokauppa, jossa nämä varastoalennustavarat myydään. Voihan olla, että lähtöhinta on tuotakin halvempi. Tosin sen saa varmaankin tuohon hintaan ostettua ennen huutokauppaakin. Ehkä muutaman kympin voit saada tingattuakin.
Peace and love brothers and sisters!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)