Aihe: Apua aloittelijalle.
1
hulilutteri
01.06.2009 17:39:26
Moro!
Aloitin rumpujen soiton noin 3 vuotta sitten. 2 vuotta soittanu Tauossa (rumpu koulussa) sitten ei oo vanhemmilla ollu varaa maksaa koulutusta enempään.
Nyt on siis ollu reilu vuosi taukoa, okei myönnetään mulla on ollut sähkörummut koko ajan ja soitellu ehkä 1-2 viikossa, mutta haluaisin nyt päästä takaisin jaloilleni ja alkaa harjoittelemaan kunnolla mutta en tiedä miten aloittaa. Toivon mukaan pääsen taas syksyllä tunneille mutta siihen mennessä pitäs treenata soittamista. Sori mun nobouteni, mutta jos nyt tämän kerran kertoisitte mitä tehdä niin olisin tosi kiitollinen.
Eli Nyt osaan Perus kompin ja jotain pientä, mutta en sen enempää. Oon sit tällä hetkellä 12v Sori oon nuori ja nobo ette varmaankaan jaksais tällastä pientä penskaa auttaa mutta jos autatte niin olisin kiitollinen. See for ur self.
Niq
01.06.2009 19:59:17

Harmillinen juttu tuo kun ei ole vanhemmilla varaa, tiedän tasan tarkkaan miltä se tuntuu. Mutta ei anneta sen haitata:

- Kytke sähkörumpuaivoon cd- tai mp3-soitin ja soittele kaikenlaisen musiikin mukana. Jos on liian monimutkaisia kuvioita, niin soita yksinkertaisemmin mutta mukana kuitenkin.

- Hanki kaveri tai kaksi, innosta ne soittamaan kitaraa ja bassoa, nyt kun on kerran sähkörummutkin niin treenikämppäongelmiakaan ei ole. Siis toisin sanoen bändi pystyyn, sitä opettavaisempaa touhua saa hakemalla hakea!

- Älä ota hommaa liian vakavasti vielä, sulla on vuosia ja vuosia aikaa sitten myöhemmin alkaa treenaamaan tosissaan.

- Jos kuitenkin palavasti haluat tunneille, niin tienaa itse rahat niihin. Kerää pulloja, ulkoiluta koiria, käy naapuruston mummojen asioilla yms yms. Jos tosissaan jotain haluaa, niin sen eteen tekee vaikka mitä.

Propsit fiksusta "kielenkäytöstä", yleensä on ihme jos alle 16-vuotias kykenee noin selkeään itseilmaisuun. Näin asiallisesti kysyttynä ei varmasti kukaan naura sulle ja sun kysymyksille. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Niq
02.06.2009 09:21:37

hulilutteri: Kysyisin vielä että mistä sais noita rumpu-nuotteja. Ei siis tabeja.

Tästä en osaa sen tarkemmin sanoa, itse kun en nuotteja käytä, en edes osaa niistä suoraan soittaa. Kannattaa yrittää matkia ihan korvakuulolta sitä mitä siellä levyllä kuuluu, se on melko kehittävää, toki myös nuoteista kannattaa osata soittaa. Nuotteja löytynee paikallisesta kirjastosta, rumpujen osalta en tiedä minkälaista valikoimaa mutta luulisi että jotain.

Harmittaa kun useissa biisien nuoteissa sisältyy tuplabasari kohtiaja kun mulla ei semmosia löydy. Onko se kenties merkki siitä että mun pitäs etsiä vähän kevyemmän musan nuotteja kun näissä Heavy/Metal/Trash bändeissä niitä kohtia löytyy kokoajan: Metallica, Slayer, Korn yms.

Sovella ja soita yhdellä basarilla. Niin minä ainakin olen esim. Metallicaa soitellut. Ei ole olemassa mitään oikeita tapoja soittaa jotain biisiä, vedä miten tykkäät. :)

Kannattaa soittaa ihan kaikenlaista musaa laidasta laitaan. Itse laitan radion kuulokkeisiin ja soittelen sitten niiden kappaleiden päälle mitä sieltä sattuu tulemaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
hulilutteri
02.06.2009 15:11:07 (muokattu 02.06.2009 15:17:33)
Niq: Tästä en osaa sen tarkemmin sanoa, itse kun en nuotteja käytä, en edes osaa niistä suoraan soittaa. Kannattaa yrittää matkia ihan korvakuulolta sitä mitä siellä levyllä kuuluu, se on melko kehittävää, toki myös nuoteista kannattaa osata soittaa. Nuotteja löytynee paikallisesta kirjastosta, rumpujen osalta en tiedä minkälaista valikoimaa mutta luulisi että jotain.

Sovella ja soita yhdellä basarilla. Niin minä ainakin olen esim. Metallicaa soitellut. Ei ole olemassa mitään oikeita tapoja soittaa jotain biisiä, vedä miten tykkäät. :)

Kannattaa soittaa ihan kaikenlaista musaa laidasta laitaan. Itse laitan radion kuulokkeisiin ja soittelen sitten niiden kappaleiden päälle mitä sieltä sattuu tulemaan.

Kiitti hirveesti.

Soitat ite rumpuja vai?
Jos soitat niin kauan oot soittanu? :D
BTW oon reilu 9 kk sitten ostanut Semmosen nuotti-kirjan kun Syncopation by Ted Reed, sitä on maikka suositellu sillon kun tunneilla vielä olin. Onko se sun mielestä hyödyllinen, mun käsittääkseni siinä harjotellaan nopeutta.(siis jos soitat rumpuja).
Vic Firth
02.06.2009 20:41:07

hulilutteri: Kiitti hirveesti.

Soitat ite rumpuja vai?
Jos soitat niin kauan oot soittanu? :D
BTW oon reilu 9 kk sitten ostanut Semmosen nuotti-kirjan kun Syncopation by Ted Reed, sitä on maikka suositellu sillon kun tunneilla vielä olin. Onko se sun mielestä hyödyllinen, mun käsittääkseni siinä harjotellaan nopeutta.(siis jos soitat rumpuja).

Jos omistat Syncopationin, niin sulla on kaikki hyvin! :) Syncopation on pullollaan hyviä käsijärjestys- ja koordinaatiotreenejä. Kirja alkaa yksinkertaisemmalla matskulla ja koko ajan mukaan tulee lisää vähän jotain.

Perustreeni Syncopationin kanssa on se, että poljet 4-osia basarilla ja siihen kakkoset ja neloset haitsulla päälle. Tajuat? Sitten vaan käyt kirjan nuottirivien virppamelodioita siihen päälle. Treeneistähän on miljoonia erilaisia variaatioita, mutta toi on se orkkis :) Jokainen varmasti vahingossa muokkaa itselleen mukavan treenin.

Syncopationia kannattaa käydä järjestelmällisesti ja ajan kanssa läpi. Treenaaminen on ehkä vähän puuduttavaa, mutta sitäkin hyödyllisempää, sen huomaat sitten kun soittoviosia on tullut enemmän. :)

Ai niin, muista klikki! Aloittat sellaisella tempolla, jolla saat kaiken menemään hyvin ja sujuvasti. Vasta sitten lisää nopeutta. Tällä tavoin opit varmasti soittamasi asian ja nopeutta tulee aivan huomaamatta!
Sonormies
03.06.2009 00:29:11
NiQ: Harmillinen juttu tuo kun ei ole vanhemmilla varaa, tiedän tasan tarkkaan miltä se tuntuu. Mutta ei anneta sen haitata:

- Kytke sähkörumpuaivoon cd- tai mp3-soitin ja soittele kaikenlaisen musiikin mukana. Jos on liian monimutkaisia kuvioita, niin soita yksinkertaisemmin mutta mukana kuitenkin.

- Hanki kaveri tai kaksi, innosta ne soittamaan kitaraa ja bassoa, nyt kun on kerran sähkörummutkin niin treenikämppäongelmiakaan ei ole. Siis toisin sanoen bändi pystyyn, sitä opettavaisempaa touhua saa hakemalla hakea!

- Älä ota hommaa liian vakavasti vielä, sulla on vuosia ja vuosia aikaa sitten myöhemmin alkaa treenaamaan tosissaan.

- Jos kuitenkin palavasti haluat tunneille, niin tienaa itse rahat niihin. Kerää pulloja, ulkoiluta koiria, käy naapuruston mummojen asioilla yms yms. Jos tosissaan jotain haluaa, niin sen eteen tekee vaikka mitä.

Propsit fiksusta "kielenkäytöstä", yleensä on ihme jos alle 16-vuotias kykenee noin selkeään itseilmaisuun. Näin asiallisesti kysyttynä ei varmasti kukaan naura sulle ja sun kysymyksille. :)

Plussa napsahti parhaasta aloittelija-vastauksesta ever tällä palstalla. Eli tuhti kakkosneloskomppi Niqille. Ja intoa tarinan aloittajalle! Näillä ohjeilla: KYLLÄ LÄHTEE!
"Jotain heviähän voi tosiaan soittaa hiljaa, mutta eihän se sitten ole enää heviä, vaan laittia." Nimim. Niq
hollmi-5
03.06.2009 07:31:01
Tärkeintä on pitää komppi kasassa. Se, mitä sinne komppiin laitetaan, on sitten vaikeampi asia. Alkuun pelkkä perusbeat ja sen kasassa pitäminen on tarpeeksi haasteellista. Perusbeatin tahtiin voi soittaa yhdeksän kappaletta kymmenestä, kun vaikkapa radiosta tulevan musiikin tahtiin soittelee.

Todella hyvää treeniä on yrittää vaikkapa ilman rumpuja naputella kaikki musa minkä kuulee. Tunnarit, mainokset ja kokonaiset kappaleet. Minä olin kerran yhden kitaristin luona iltaa istumassa. Hän istui kitara sylissä ja soitti kaikken kuulemansa musan (ei vahvistinta) ja jutteli siinä samalla minun kanssa.

Tekniikkaharjoitukset ( esim. singlet, tuplat, paradiddlet, triolit eri käsijärjestyksin) antavat työkaluja sujuvaan toteutukseen.

Käy jonkun rumpalin luona ottamassa rumputunti edes silloin tällöin. Treeenattavaa on paljon, mutta kuten alkuun laoitoin: pidä komppi kasassa.

Olin koulumme ysiluokkalisten kevätjuhlassa. Siellä rumpali yritti soittaa kappaleen levytetyn version ja se oli ihan liian vaikea hänelle. Yksinkertaisempi soitto olisi pitänyt soiton paremmin kasassa ja kaikilla olisi ollut helpompaa. Soittajilla, laulajilla ja myös yleisöllä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Japetius
10.06.2009 21:11:50
Joo, samaa mieltä edellisen kanssa, itse olen soitellut nyt muutaman vuoden ja olen täysin itseoppinut rumpali, mutta se oli ensimmäinen asia, että opettelin ja kehitin itseäni soittamalla pelkkää perusbeattia, uudestaan ja taas uudestaan, silloin kun se on kunnossa, kannattaa siirtyä ihan kehittymisen kannalta muihin beatteihin, tangot .. ja muut vastaavat. Fillien ja muiden opetteluun auttaa se että harjoittelee esim vähän vaikeammat fillit ensin hitaammalla temmolla ja nostaa tempoa sitten haluttuun nopeuteen. Ja nuo metallicat ja muutkin menee ihan hyvin yhdelläkin pedaalilla.
kimkorho
10.06.2009 23:24:50

Japetius: Joo, samaa mieltä edellisen kanssa, itse olen soitellut nyt muutaman vuoden ja olen täysin itseoppinut rumpali, mutta se oli ensimmäinen asia, että opettelin ja kehitin itseäni soittamalla pelkkää perusbeattia, uudestaan ja taas uudestaan, silloin kun se on kunnossa, kannattaa siirtyä ihan kehittymisen kannalta muihin beatteihin, tangot .. ja muut vastaavat. Fillien ja muiden opetteluun auttaa se että harjoittelee esim vähän vaikeammat fillit ensin hitaammalla temmolla ja nostaa tempoa sitten haluttuun nopeuteen. Ja nuo metallicat ja muutkin menee ihan hyvin yhdelläkin pedaalilla.

Jep, monelta aloittelijalta unohtuu se, että rumpalilla on suurin vastuu bändissä paketin koossa pysymisestä. Jämerän perustan kun tarjoaa muille soittajille, on tärkein homma hoidettu. Metronomin kanssa vaan komppitreeniä.

OT: Mitä tarkoittaa "täysin itseoppinut"?
www.theindigo.fi
Yappis
23.06.2009 23:54:44
Niinhän se menee, komppi kasassa ja turha kikkailu pois. KISS-metodi kannattaa aina pitää mielessä. Lisäksi netistä saa mainioita musiikkiraitoja joista rummut on poistettu ja joiden mukana voi jammailla ilman että toinen komppi häiritsee taustalla. Ja lopuksi: harjoitusta, harjoitusta, harjoitusta. (rudimentteja, rudimentteja, rudimentteja)
Pannujen paukuttelua tunteella. Myös paistinpannut ja keramiikkalautaset huomioidaan.
Kailis
24.06.2009 13:37:45

komppi kasassa ja turha kikkailu pois. KISS-metodi

Hö. Musta toi on KKTKP metodi.
Yappis
24.06.2009 22:48:42 (muokattu 24.06.2009 22:48:54)
KISS-metodi = Keep It Simple, Stupid, nätimmin Keep It Short and Simple.

:<
Pannujen paukuttelua tunteella. Myös paistinpannut ja keramiikkalautaset huomioidaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)