Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5101 102 103 104 105244 245 246 247 248
Totsku
25.05.2009 23:20:21 (muokattu 26.05.2009 00:09:58)
Tascam US-1641 saapui pitkällisen harkinnan jälkeen. Ongelma nro 1: Softa eli Cubase LE4 näyttää vain mic 1 ja 2:n ja output 1 ja 2:n olevan aktiivisia, kaikki muut ovat inactive. Miten ongelma ratkeaa?
F_Lame
26.05.2009 11:05:20
Totsku: Tascam US-1641 saapui pitkällisen harkinnan jälkeen. Ongelma nro 1: Softa eli Cubase LE4 näyttää vain mic 1 ja 2:n ja output 1 ja 2:n olevan aktiivisia, kaikki muut ovat inactive. Miten ongelma ratkeaa?

Saattaa olla että Cubase tekee oletuksena vain yhden stereo sisäänmenon ja yhden ulostulon. Jos kiinni tästä niin korjaantuu painamalla F4:sta (VST Connections) ja tekemällä niille muille kanaville bussit Cubaseen.

Toinen vaihtoehtohto voisi olla, että niitä muita ei oo laitettu näkyviin. Tämän voi tarkistaa valitsemalla Devices -> Device Setup ja tarkastamalla VST Inputs ja VST Outputs.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
tazz
26.05.2009 13:25:26
Terve!

Tähän asti olen nauhoitellut kitaraa niin että Marshalling emulated line out:ista piuha Fast Track Pro:hon ja siitä koneeseen. Saundi on ihan ok mutta ei tule sisään samanlaisena kuin se vahvarista kuuluu joten kyselisin että saanko "luonnollisemman" saundin kun nauhoitan mikillä? En ole vielä ehtinyt testailla tuota SM57 joka löytyy jo ennestään joten voisiko joku heittää vähän vinkkiä että miten sillä kannattaisi alkaa nauhoittamaan ja onko tarvis ostaa jotain lisää?
tommiot
26.05.2009 13:42:25
tazz: Terve!

Tähän asti olen nauhoitellut kitaraa niin että Marshalling emulated line out:ista piuha Fast Track Pro:hon ja siitä koneeseen. Saundi on ihan ok mutta ei tule sisään samanlaisena kuin se vahvarista kuuluu joten kyselisin että saanko "luonnollisemman" saundin kun nauhoitan mikillä? En ole vielä ehtinyt testailla tuota SM57 joka löytyy jo ennestään joten voisiko joku heittää vähän vinkkiä että miten sillä kannattaisi alkaa nauhoittamaan ja onko tarvis ostaa jotain lisää?

Aloita vaikka tökkäämällä 57 osoittamaan elementin pölykupin ja kartion rajalle, siitähän sä näet miltä kuulostaa.

Toinen vaihtoehto on äänittää Fast Trackilla Marsun line outtia, siis emuloimatonta, ja ottamalla softasta kaiutinmallinnukset (näin saa kyllä oikeesti todella hyviä saundeja, kun on vaan hyvät mallinnukset). Kaiutinmallinnukset onnistuu esimerkiksi ilmaisella KefIR-nimisellä VST-pluginilla. Siihen ladataan sitten Impulse Responset, joilla kaiutinta halutaan mallintaa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
tazz
26.05.2009 14:28:50
Moridin: Aloita vaikka tökkäämällä 57 osoittamaan elementin pölykupin ja kartion rajalle, siitähän sä näet miltä kuulostaa.

Toinen vaihtoehto on äänittää Fast Trackilla Marsun line outtia, siis emuloimatonta, ja ottamalla softasta kaiutinmallinnukset (näin saa kyllä oikeesti todella hyviä saundeja, kun on vaan hyvät mallinnukset). Kaiutinmallinnukset onnistuu esimerkiksi ilmaisella KefIR-nimisellä VST-pluginilla. Siihen ladataan sitten Impulse Responset, joilla kaiutinta halutaan mallintaa.

Marsu on MG100DFX transistorikombo joten ei-emuloitua line outtia ei löydy. Mikillä siis äänittelemään, ständi pitäis ilmeisesti vielä hankkia. Se pitää vielä myöntää että ei ole hajuakaan mitä ovat pölykuppi tai kartio? Sen verran aloittelija olen. :D
SiwamieS
26.05.2009 14:46:41 (muokattu 26.05.2009 14:47:42)
tazz: mitä ovat pölykuppi tai kartio?

Kaiuttimen 'näkyvät osaset'. Pölykuppi on siinä keskellä se pienempi pyörylä ja kartio on se sitä ympäröivä isompi osa. :)

E: http://koti.netplaza.fi/~mikaa/rami/tietoboxi/basso.jpg :P
I wanna see movies of my dreams
tazz
26.05.2009 15:02:11
Selvä! Kiitos vastanneille.
tommiot
26.05.2009 20:44:00
tazz: Marsu on MG100DFX transistorikombo joten ei-emuloitua line outtia ei löydy. Mikillä siis äänittelemään, ständi pitäis ilmeisesti vielä hankkia. Se pitää vielä myöntää että ei ole hajuakaan mitä ovat pölykuppi tai kartio? Sen verran aloittelija olen. :D

Efektiloopin send ajaa saman asian kuin Line out.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Totsku
26.05.2009 22:19:09 (muokattu 26.05.2009 23:39:20)
F_Lame: Saattaa olla että Cubase tekee oletuksena vain yhden stereo sisäänmenon ja yhden ulostulon. Jos kiinni tästä niin korjaantuu painamalla F4:sta (VST Connections) ja tekemällä niille muille kanaville bussit Cubaseen.

Toinen vaihtoehtohto voisi olla, että niitä muita ei oo laitettu näkyviin. Tämän voi tarkistaa valitsemalla Devices -> Device Setup ja tarkastamalla VST Inputs ja VST Outputs.

Kiitoksia, tuo ensimmäinen vaihtoehto auttoi asiaan!

Mutta lisää pukkaa...

Voidakseni kuulla jotain ääntä tuleeko minulla olla äänikortin (Tascam US-1641) takaosassa digital in ja out -litännöissä jokin piuha ja mihin se toinen pää laitetaan?
paranoia
30.05.2009 15:02:58
Seuraa typerä kysymys:

Pystyykö esim. tällaista http://www.thomann.de/fi/behringer_ub1202_eurorack_kleinmixer.htm mikseriä käyttämään sellaisessa äänityksessä, jossa kaikki mikit menevät eri raidoille ja niitä pystyy täten miksaamaan ja käsittelemään erikseen? Äänitykset hoidettaisiin tietokoneen avustuksella ja välissä olisi ulkoinen äänikortti, jossa on kaksi sisääntuloa.

Olen jonkinasteinen untuvikko studiohommissa.
EelisHyvarinen
30.05.2009 15:13:29
paranoia: Pystyykö esim. tällaista http://www.thomann.de/fi/behringer_ub1202_eurorack_kleinmixer.htm mikseriä käyttämään sellaisessa äänityksessä, jossa kaikki mikit menevät eri raidoille ja niitä pystyy täten miksaamaan ja käsittelemään erikseen? Äänitykset hoidettaisiin tietokoneen avustuksella ja välissä olisi ulkoinen äänikortti, jossa on kaksi sisääntuloa.

Jos äänikortissasi on kaksi sisääntuloa, pystyt äänittämään koneelle yht'aikaisesti max. 2 raitaa.
"Kaikki palvokaa Eelis-setää!" -Pessi, 10
Da Make
01.06.2009 21:13:22
paranoia: Seuraa typerä kysymys:

Pystyykö esim. tällaista http://www.thomann.de/fi/behringer_ub1202_eurorack_kleinmixer.htm mikseriä käyttämään sellaisessa äänityksessä, jossa kaikki mikit menevät eri raidoille ja niitä pystyy täten miksaamaan ja käsittelemään erikseen? Äänitykset hoidettaisiin tietokoneen avustuksella ja välissä olisi ulkoinen äänikortti, jossa on kaksi sisääntuloa.

Olen jonkinasteinen untuvikko studiohommissa.

Suosittelen että vedätte mieluummin köppäsemmällä laitteistolla niin hyvät otot kuin mahdollista ja haette kokeilemalla soundit kohdalleen jottei niitä tarvitse säätää jälkikäteen. Nykyään moni tuntuu ajattelevan ettei äänittäminen onnistu ellei voi käsitellä kaikkia raitoja jälkikäteen. Kyllä se onnistuu, ja yleensä luomumpi ja luontevampi jälki yhdistettynä tiukasti yhteen soitettuun ottoon on paljon kivempaa kuunneltavaa kuin muka kliinisesti käsitelty erillisille raidoille useilla otoilla äänitetty sotku. Lähtösoundien pitää joka tapauksessa olla hyvät että jälkikäsittelyyn kannattaa ryhtyä. Harjoitelkaa kahdelle raidalle vetämistä ja harkitkaa sitten seuraavassa käänteessä isoa äänikorttia etuasteilla tai ADAT-liitännöillä.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
rajajoki
04.06.2009 19:48:47
Rumpumikkejä olisin ostamassa kysymys siis mitä?? veivaamme jokseenkin metallista musiikkia joten mikit sinne soundi suuntaan myös..

himasta löytyy valmiiks tälläsii mikkei jota vois hyödyntää kenties:sm57,rode ntk,e606,rb500,pari sm58

tämmösii oon miettiny onks pöljii?
bassari d112 tai b52 (kumpi parempi) (pitäskö mikittää kalvon lähelt ja sit kauempaa??)
snare sm57 ja alakalvo e606?
hi-hat ????(tarviiks mikittää)
tomtom ???
lattiatom ????
overpää ?????

jossai 800egen sisäl sais toi massi olla näihin. eli laadukkait, hyvä soundisii ja jolla olis jälleenmyynti arvo myös.

yritin ja lueskelinkin näit foorumeit mut ei nyt silmä blokannu yhtään mis olis ollut rumpumikki testei ym tai sit olin laiska ja sokea..anteeksi

kiitos jos jaksatte valaista minua.
piiskaa sydäntalvella julkisesti!
tommiot
05.06.2009 09:08:31
rajajoki: Rumpumikkejä olisin ostamassa kysymys siis mitä?? veivaamme jokseenkin metallista musiikkia joten mikit sinne soundi suuntaan myös..

himasta löytyy valmiiks tälläsii mikkei jota vois hyödyntää kenties:sm57,rode ntk,e606,rb500,pari sm58

tämmösii oon miettiny onks pöljii?
bassari d112 tai b52 (kumpi parempi) (pitäskö mikittää kalvon lähelt ja sit kauempaa??)
snare sm57 ja alakalvo e606?
hi-hat ????(tarviiks mikittää)
tomtom ???
lattiatom ????
overpää ?????

jossai 800egen sisäl sais toi massi olla näihin. eli laadukkait, hyvä soundisii ja jolla olis jälleenmyynti arvo myös.

yritin ja lueskelinkin näit foorumeit mut ei nyt silmä blokannu yhtään mis olis ollut rumpumikki testei ym tai sit olin laiska ja sokea..anteeksi

kiitos jos jaksatte valaista minua.

Overheadit: http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_012_msp6_matched_pair_black.htm
Kick: http://www.thomann.de/fi/audix_d6_bassdrummikro.htm
Lattiatom: http://www.thomann.de/fi/audix_d4_spezialmikro.htm
yht. 856e

Etutomeihin 58:t, snareen vaikka se 57 ja e606 niinku ehdotit. Rok.

D6 on tykki basarimikki metallitouhuissa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Totsku
05.06.2009 13:05:36
Eli olen hankkimassa Behringerin Truth B2030A -monitorit äänityssettiini. Tuleeko monitorien mukana kaapeli, jolla monitorit liitetään äänikorttiin vai pitääkö kaapeli hankkia erikseen? Jos tarvitsee ostaa erikseen, voiko joku laittaa linkin oikeanlaiseen kaapeliin esimerkiksi Thomannin sivuilta? Kiitos!
Antti1
05.06.2009 13:09:34 (muokattu 05.06.2009 13:09:52)
Totsku: Eli olen hankkimassa Behringerin Truth B2030A -monitorit äänityssettiini. Tuleeko monitorien mukana kaapeli, jolla monitorit liitetään äänikorttiin vai pitääkö kaapeli hankkia erikseen? Jos tarvitsee ostaa erikseen, voiko joku laittaa linkin oikeanlaiseen kaapeliin esimerkiksi Thomannin sivuilta? Kiitos!

Kaapelit pitää hommata erikseen. Sä tarviit äänikortistasi riippuen erilaisia piuhoja, sori ei pysty auttamaan. Yksi vaihtoehto on ihan instrumenttipiuha 6,3mm plugeilla, joka ei ole siis balansoitu. Sitten toinen vaihtoehto 6,3mm plugit ja balansoituna (ns. stereopiuha siis). Kolmas vaihtoehto 6,3mm plugi - XLR ja siitä äänikortista riippuen balansoitu tai balansoimaton. Sen lisäksi äänikorteissa voi olla miniplugia, rca:ta ja ties mitä. Kannattaa opetella itse, niin ehkä joku päivä ei tarvii enää kysellä näinkin perusasioita. ;)
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Totsku
05.06.2009 13:45:57
Antti1: Kaapelit pitää hommata erikseen. Sä tarviit äänikortistasi riippuen erilaisia piuhoja, sori ei pysty auttamaan. Yksi vaihtoehto on ihan instrumenttipiuha 6,3mm plugeilla, joka ei ole siis balansoitu. Sitten toinen vaihtoehto 6,3mm plugit ja balansoituna (ns. stereopiuha siis). Kolmas vaihtoehto 6,3mm plugi - XLR ja siitä äänikortista riippuen balansoitu tai balansoimaton. Sen lisäksi äänikorteissa voi olla miniplugia, rca:ta ja ties mitä. Kannattaa opetella itse, niin ehkä joku päivä ei tarvii enää kysellä näinkin perusasioita. ;)

Eli äänikorttina toimii Tascam US-1641. Monitor output siinä on Stereo TRS 1/4'', Balanced output jacks (sleeve =ground, tip = hot, ring = cold). Eli siis äänikorttiin normi balansoitu stereoplugi ja Behkuihinhan menee XLR, joten kyseessä tuo kolmas vaihtoehto? Koetin kaivaa infoa siitä, tarvitseeko tuo behkuihin liitettävän johdon olla uros- vai naaras, mutta ei oikein löydy oikeaa infoa.

Joo, ihan aloittelijoita ollaan, mutta pikkuhiljaa tieto kasvaa. Toivon ymmärrystä...
Antti1
05.06.2009 14:28:23
Totsku: Eli siis äänikorttiin normi balansoitu stereoplugi ja Behkuihinhan menee XLR, joten kyseessä tuo kolmas vaihtoehto?

Joko balansoitu plugipiuha, tai sitten balansoitu TRS-XLR. XLR pitää olla uros, eli ne piikit siinä johdon liittimessä.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Lioncourt
06.06.2009 20:27:58
Ajattelin liittää digiraiturin, jossa ulostulona RCA (siis kaksi reikää), aktiivi studiomonitoreihin, jossa TRS (eli se normaali Jack plugin paikka) ja myös XLR.

Voinhan heittää ilman mitään huolta raiturista kajareihin tällaisella piuhalla:
http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_spr2015.htm

eli toinen RCA piuha (punainen) toiseen kajariin ja toinen RCA (valkoinen) toiseen kajariin?

Ei ole vaan koskaan tullut mieleen, että voisin liittää tuon raiturinkin kajareihin ja soittaa sen kautta :o
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)