Aihe: Ekaa kitaraa hankkimassa
1
Sonjanen
25.02.2004 00:34:33
Aiemmin musiikin harrastamiseni on keskittynyt musan kuunteluun, keikoilla käymiseen ja laulamiseen, mutta nyt olen päättänyt myös oppia soittamaan kitaraa.

Ajattelin näin aluksi hankkia jonkun teräskielisen akustisen, joka ois sen verran hyvä että jos taidot kehittyvät, sen kanssa kehtais mennä myös julkisille paikoille -ensin vaikka kesällä puistoon, ja ehkä vielä joskus jopa yleisön eteen.

Oon aiheessa täys alottelija, joten kaipaan pientä opastusta. Onko siis mitään hyviä ehdotuksia, mikä ois hyvä akustinen, joka sopisi ekaksi kitaraksi, mutta kelpaisi vielä sittenkin, kun taidot jatkossa toivottavasti kehittyvät? Entä osaako kukaan kertoa, mitä eroa eri merkeillä on? Mulle on suositeltu Epiphonea, mutta ko. merkillä tuntuu olevan asiasta jotain ymmärtävien keskuudessa paljon vastustajia.

Kaikki ajatukset ja mielipiteet on tervetulleita! Kiitos jo etukäteen avusta!
Quu
25.02.2004 09:58:22

Epiphonessa ei ole mitään vikaa... Itse meinasin viimevuonna hankkia kyseisen valmistajan 12-kielisen akustisen, mutta koska sen saanti olisi saattanut venähtää tämän vuoden tammikuulle, niin lähdin muita katselemaan.

Mutta: Jos tietäisi sun budjetin se auttaisi hieman.
Se mikä susta itsestä tuntuu hyvältä niin se on siinä.
Kiertele liikkeitä, kokeile ja kysele.

Mutta(2): Katsele niitä Epiphoneja (joku saisí selittää mulle mitä vikaa niissä on?), Yamahat kannattaa katella ja niinpoispäin.
Mitään en oo koskaan ottanu! Koskaan en oo mitään ottanu!
Sonjanen
25.02.2004 10:59:57
Joo, taisin tosiaan unohtaa mainita aika tärkeän seikan, kun unohdin kertoa paljonko rahaa on käytettävissä...

Toisaalta en kovin hyvin tiedä, mikä määrä pitäisi varata että saisi hyvän kitaran. Ehdoton kattosumma omalla kohdallani on 300 eurorahaa, mutta mielummin pysyisin siellä 100-200:n välimaastossa. Mutta kun oikeesti en tiedä saako tuolla summalla mitään järkevää.

...tai mihin ylipäänsä pitäisi kiinnittää huomiota ostoksille mennessä. Onko esim. puulaaduilla väliä?

Halvemmalla varmaan pääsee, jos ostaa kitaran käytettynä? Mutta mihin silloin pitäisi osata kiinnittää huomiota?

Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia! Kiitos kun jaksate neuvoa!
Quu
25.02.2004 11:13:54 (muokattu 25.02.2004 11:30:38)

Puulaadulla nimenomaan on väliä akustisessa (ja sähkiksessä myös).

Mutta kun olet aivan aloittelija, niin kanattaa katsoa ja kokeilla (kuten jo mainitsin), kokeile mikä tuntuu hyvältä ja jos se kuulostaa hyvältä, niin se on siinä :)

Käytetyssä kannattaa kiinnittää huomiota ulkonäkkö koska se kertoo miten kitaraa on pidetty; onko naarmuja, kolhuja tai muita jälkiä.

Ei vielä kannata miettiä niitä puulajeja tms.

muutama linkki:
www.intoluthman.fi

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … &pid=501&mgid=6&sgid=49

http://www.soitin-huttunen.com/kitbas2.php

Ja käy liikkeissä... Siellä osataan auttaa (tai niiden ainakin pitäisi osata).
Quu
26.02.2004 10:52:15

Juups... 300 on jo hyvin (varsinkin käytettyjen tapauksessa).
Itselläni oli raja siellä ~400e koska se Epiphonen 12-kielinen olisi maksanut jotain 370-380e

Kyllä kolmellasadalla jo uusiakin teräskielisiä saa.
HS
26.02.2004 12:56:00
Terve

Tässä vähän tällaista yleistä.
Jos jaetaan nuo akustiset kitarat karkeasti teräs- ja nylonkielisiin, suosittelen vasta-alkajalle nylonkielistä.
Yleisesti ottaen nylonkielinen on helpompi soittaa kevyemmän soittotuntumansa johdosta. Nylonkielisen kitaran kolme paksuinta ( alinta ) kieltä on päällystetty metallipunoksella, mutta alla kulkevat hiustakin ohuemmat nylon langat. Ylimmät kolme kieltä ovat sitten puhdasta Nylon -kuitua.

Teräskielisiä kitaroita on monen tyyppisiä, mutta useimmiten ( varsinkin halvemmissa ) kitaroissa soittotuntuma on melko raskas. Kielten muodostama jännite, viritystappien ja kitaran kanteen liimatun tallan välillä on teräskielisissä kitaroissa suurempi. Kieliä joutuu näin painamaan otelautaa vasten kovempaa ja sormet joutuvat aluksi koville.
Nylonkielinen on siis helpompisoittoinen aloittelijalle. Voima ja kestävyys sormissa on aloittelijalla vielä varsin vaatimaton

Myös äänen sävy (soundi) on kitaroissa erilainen. Teräskielinen kitara kuulostaa kirkkaammalta ja ehkä jopa tavallaan raaemmalta kuin nylonkielinen.

Yleisesti voinee myös sanoa, että nylonkielinen on tarkoitettu sormilla soitettavaksi, kun taas teräskielistä soitetaan yleisesti sekä sormilla, että plektralla.
Mikään ei kuitenkaan estä soittamasta myös nylonkielistä plektralla. Ääneen saattaa tosin helpommin muodostua ylimääräistä "räpinää", koska nylonkieli ei vastaa plektran iskuun yhtä hyvin kuin teräskieli.

Kieliä ei myöskään suositella vaihdettavaksi niin, että vaihtaa alunperin teräskieliseksi tarkoitettuun kitaraan nylonkielet.
Ja päinvastoin se on ehdottoman kiellettyä; Nylonkieliseen kitaraan ei saa koskaan vaihtaa teräskieliä!

Kitaroita on monen hintaisia ja monasti hinta ja laatu kulkevat käsikädessä. Aivan halpaa ( alle ~600 mk:n ) kitaraa ei mielestäni kannata hankkia, mutta jo noin 1000 mk:n tuntumassa on varsin hyviä aloittelijan soittimia.

Parasta olisi jos kitaraa valitessasi mukanasi olisi joku kokenut, kitaroiden kanssa puuhaillut henkilö. Jos kuitenkin lähdet ostosreissulle yksin, koita tarkistaa soittimesta ainakin seuraavaa:
-Kitaran ulkonäkö. Kitarassa ei saa olla halkeamia lakatuissa, eikä käsittelemättömissä pinnoissa. Liimausten tulee olla siistejä eikä mikään saa "repsottaa"( esim. kaulan ja kopan liitos, tallan liimaus kanteen jne. )
-Kitaran otelaudan poikki kulkevat metalliset nauhat eivät saa "pilkistää" yli otelaudan. Ota kitaran kaulasta kiinni alhaalta ja vedä kättäsi ylöspäin pitäen koko ajan tiukasti kiinni kaulasta. Mikäli metalliset nauhat raapivat kättäsi, on edessä ainakin viilaushommia. Tämän kiusallisen vian saa yleensä melko helposti korjattua, mutta mikäli et itse osaa varmasti käyttää viilaa oikein, on edessä soitinkorjaajalla käynti ( = kustannuksia).
-Virityskoneistossa ei saisi olla "tyhjää". Pyörittele viritystappeja molempiin suuntiin. Tapin pitää pysähtyä ja myös pysyä vakaasti siinä mihin sen pysäytät. Viritystappien tulee pyöriä kevyesti. Virittämisessä ei tarvita hauista :)
-Soita jokaiselta kieleltä jokainen ääni ylös asti, eli painat matalimmalta (E, 6.kieli) kieleltä ensin 1. välistä ja näppäät, sen jälkeen 2. välistä jne. Jos et itse saa vielä synnytettyä selkeää ääntä koko kaulan mitalta, pyydä myyjää tekemään em. "testi". Jokaisen äänen tulee soida kauniisti, ilman "räpinää" ja sivuääniä. Mikäli ylimääräisiä ääniä kuuluu tai kieli ei soi kunnolla, saattaa kaula olla kiero ja se onkin jo astetta hankalampi juttu, ainakin nylonkielisessä kitarassa. Myös jokin nauha saattaa olla korkeammalla muita ja aiheuttaa ko. ylimääräisiä ääniä. Oleellista on, että kaikki äänet soivat hyvin.

Yksi oleellinen juttu on myös se, että kitara miellyttää sinua myös muuten, kuten ulkonäöltään. Vaikka kitara olisi kuinka hieno ja hyvä, jos se ei tunnu "omalta" sillä ei tule soitettua ja se jää nurkkaan pölyttymään.
Käytä hankintaan AIKAA! Kokeile useita ja eri liikkeissä, älä hosu. Kitarastasi saattaa tulla pitkäaikainen kaverisi.
PlasmaDemon
26.02.2004 13:04:54
Mulla itellä on akustisella puolella toi Yamahan C-40 ei kylläkään teräskielinen. Liian paksu kaula mielestäny, joten itse olen ajatellut teräskielisien puolelta varsin hyvää vaihtoehtoa mielestäni jos akustista kaipailet.

Käyppä testaamassa IBANEZ PF-60CE mikitetty teräskielinen.
Siitä voi saada jotakin irti. Mielestäni hyvä merkki ja sopivan ohut kaula. Luullakseni helppo käsiteltävä aloittelijalle.
Ja hintakin on käypä.
Tampereen soitinliike myy noita ainakin 199 euroon eli hinta on merkkiin katottuna hyvä. Sun pitää vaan kokeilla että onko tommonen sulle sopiva ja sun mieleen.
esim. sopiiko käteen.....jne.....

Käy ihmees kattomas!
"rock-kikjeppi!": huusi ryssä, kun voodoo-kitaran kaatopaikalta löysi.
t1amatti
26.02.2004 16:12:57
Käyppä testaamassa IBANEZ PF-60CE mikitetty teräskielinen.

Toi juuri oli mulla vaihtoehtona, mutta päädyin sitte siihen Washburnin D11:seen, koska olivat samanhintaisia. Washburnissa paremmat virittimet, muuten soittotatsiltaan aika samanlaisia.
no näinhän se on.
Hannu H.
26.02.2004 16:30:35

Teräskielisiä kitaroita on monen tyyppisiä, mutta useimmiten ( varsinkin halvemmissa ) kitaroissa soittotuntuma on melko raskas. Kielten muodostama jännite, viritystappien ja kitaran kanteen liimatun tallan välillä on teräskielisissä kitaroissa suurempi. Kieliä joutuu näin painamaan otelautaa vasten kovempaa ja sormet joutuvat aluksi koville.
Nylonkielinen on siis helpompisoittoinen aloittelijalle. Voima ja kestävyys sormissa on aloittelijalla vielä varsin vaatimaton

Mutta sormet tottuu äkkiä ja nylonkielisessä on taas paksumpi kaula, joka voi ainakin pienikätisellä hankaloittaa soittoa enemmän kuin jonkinverran enemmän tarvittava voima.

-Kitaran otelaudan poikki kulkevat metalliset nauhat eivät saa "pilkistää" yli otelaudan. Ota kitaran kaulasta kiinni alhaalta ja vedä kättäsi ylöspäin pitäen koko ajan tiukasti kiinni kaulasta. Mikäli metalliset nauhat raapivat kättäsi, on edessä ainakin viilaushommia. Tämän kiusallisen vian saa yleensä melko helposti korjattua, mutta mikäli et itse osaa varmasti käyttää viilaa oikein, on edessä soitinkorjaajalla käynti ( = kustannuksia).
Ainakin joka kitarassa, minkä itse olen ostanu on myyjä tarkistanut, että onko tuota vikaa ja korjannut sen ilman erillistä veloitusta.

Yamahan akustiseen olen itse ollut tyytyväinen, ja tuo omani on palvellut jo monta vuotta. (ja olisi luultavasti palvellut kymmeniä vuosia, ellen itse olisi sählännyt säilytysolosuhteiden kanssa, eli ÄLKÄÄ IKINÄ jättäkö akustista talvella ulkoseinän viereen...). Mutta kyllä tuolla vieläkin soittaa :)
"Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)