Aihe: Kirk Hammet
1 2 3 4 515 16 17 18 19
kimurantti1
29.05.2009 19:37:30
aalataur: Ja löytyi Loadiin asti, jolloin mieheen meni joku. Ja koko bändiin meni joku.

Niin meni. James opetteli laulamaan, Kirk jätti sooloista pois pilitykset, jotka eivät aiemminkaan irronneet niin puhtaasti, levyjen soundit hiottiin aivan timantiksi, biisimateriaalista tuli kypsempää sekä eheämpää, kipaleiden tempot tippui puolella ja varmaan sen seurauksena soiton laatu parani samassa suhteessa. Ja tää ei ole provo, vaan mun rehellinen mielipiteeni Load/ReLoad/Garage Inc. -levyistä. :-)

Kyllä Kirkillä on omat ansionsa, muttei se sen soitosta tee mun korvissani yhtään paremman kuuloista. Muistan myös niistä ajoista kun aloittelin kitaransoittoa, ettei Hammettin jutut silloinkaan niin kympillä kolahtaneet kuin monien muiden sankarien jutut. Mutta kuten aiemmin sanottiin, konseptina Metallica on täydellinen ja biisien vaikeudesta huolimatta, ne on todella helposti lähestyttäviä, ja varmasti sen takia kolahtaa ihmisiin.
Jyrken
29.05.2009 19:47:37
Radio Rockista soitellaan päivittäin Metallicaa, eikä yksikään Hammettin sooloista ole ollut sellainen mieleenjäävä. Mutta Metallica on oppinut hyvä kaavan ja kyllä minäkin toimisin samoin, eli seuraisin sitä.
And I don't worry about nothin' no 'Cause worrin's a waste of my... time
Tomaspii
29.05.2009 21:14:36
Njuuh, samaa suitsutusta olen ihmetellyt tän kaverin kohdalla. Eniten mua häiritsee sen soitossa hyvin levottoman oloinen vibraatto. MUTTA(HUOM!): makuja on moneksi ja hyvä niin.
Moimies
29.05.2009 21:27:06
Kyllä ne soolot mieleen on jäänyt mullakin teinivuosilta mutta sittemmin tosiaan arvostus on tippunut sitä mukaa mitä paremmin itse osaa soittaa. Kumma juttu. Mieleenpainuvia ne ovat, harmi ettei soolon säveltäjä osaa kovinkaan hyvin niitä soittaa nykyisin.
M4ss3 m/
29.05.2009 21:48:19 (muokattu 29.05.2009 21:49:01)
No eikös Kirk Hammett käytä liikaa sitä wahia niin sen takia sen soolot on huonoja?

Edit: Ei kyllä tuon ekan viestin videon perusteella mikään paras improvisoija ole. Minäkin uskallan sanoa itseäni paremmaksi. ;D
Tigerstedt
29.05.2009 22:10:24

Mun mielestä Kirk on ihan oikea mies Metallicalle, kaikkine puutteineenkin. Ei niitä klassikkobiisejä osaisi kuvitella ilman Kirkin soittelua. Toi livesoittaminen ja uudemmat levytykset ovatkin sitten asia erikseen, niissä Kirk ei ole ollut elementissään.
You have to be trusted by the people that you lie to, so that when they turn their backs on you, you'll get the chance to put the knife in.
Arand
29.05.2009 23:30:20
Itsekkään en ole ikinä ymmärtänyt Hammett-faneja. Hän ei ole uudistanut kitaran soittoa millään tavalla, tekniikka on pelkästään keskitasoa ja hänen tapansa seurata sointuja on umpi tylsä.
Jucciz
29.05.2009 23:40:37
Arand: hänen tapansa seurata sointuja on umpi tylsä.

Tylsä? Kaikkea muuta. :D Minusta se on hetkittäin lähinnä aivan käsittämätön. Tulee nimittäin välillä semmoisia asteikkovalintoja tiettyjen sointujen päälle, että ei niitä voi perustella edes sanoen "joo no kokeilin vähän melodisen mollin moodeja, hain semmosta tietynlaista jazz-sävyä..."

Tyylikästä? Ei, mutta ei kyllä missään nimessä ainakaan tylsää. Moni ei vetäis hihasta samanlaisia ratkaisuja, kuin Hammettin Kirka.
aalataur
30.05.2009 00:43:00

Ei tää Hammettin dissaus mikään uusi juttu ole. Kun aloittelin soittouraa teininä (reilu 10 vuotta sitten) rumpujen takana, soittokaverit jo haukkuivat kilpaa Metallicaa ja Kirkkiä. Mutta ei se minua haitannut sillonkaan, minä tykkään Kirkin vanhoista sooloista ja Metallican vanhoista biiseistä. Tykkään myös taitavammista soittajista kuten J. Becker, D. Fiuczynski, A. Lifeson, P. Gilbert, G. Govan, M. Romeo, N. Bettencourt, M. Friedman... mutta samaan aikaan myös Kirkin jutuista.

Ja nää nyt on puhtaasti mielipideasioita, kuten myös se mitkä Metallican levyt ovat hyviä ja mitkä ei. Turha niistä on vääntää. Yleistä arvostusta tulee kuitenkin aina saamaan eniten kitaristit jotka sattuvat soittamaan bändissä, jolla on hyviä lauluja. Ei niinkään teknisesti taitavat tai muuten edistykselliset soittajat.
Jucciz
30.05.2009 02:53:45
Mun mielestä tulis arvostaa oikeita asioita, kuten Metallican hyvää ryhmädynamiikkaa tai tarttuvia biisejä. Kyllä Metallicassa aikanaan oli kaksikin kovaa kitaristia, mutta se oli aikana ennenkö Kirk astui kuvioihin. Burtonhan edelleen Metallican musiikillisesti kovin jätkä oli, rauha miehen sielulle. Olis kyllä ollu hauska nähdä, mitä kaikkea Cliffillä ois vielä ollu annettavanaan (nykyään niin tappavan tylsälle) metallimusiikille.
Pluto
30.05.2009 09:42:16
Tuo Hammettin haukkuminen alkaa olla jo aika väsynyttä

Kitaristit arvostavat ihan eri asioita kuin "tavalliset" kuuntelijat. Se, että Kirkin soolo on suhteellisen yksinkertainen teknisesti ja melodisesti, luultavasti vain lisää sen vetovoimaa "tavallisten" kuuntelijoiden korvissa. Ja nyt puhun siis levytetyistä sooloista, lavallahan Hammet nyt vetää miten vetää, eikä sekään haittaa suurta yleisöä.
Dillon, you son of a bitch!
washburn21
30.05.2009 09:42:45
Ei se Hammett mikään niin hääppöinen kitaristi ole, mutta ei siitä pääse mihinkään että herra on kuitenkin säveltänyt 80-90-luvun kuuluisimpia/parhaita sooloja.

Kirjoittanut tehnyt kuitenkin rytmiosuuksia kuuluisiin kappaleisiin (sandman päällimmäisenä) ja veikkaisin että jos Kirka päättisi lähteä niin ei 'Tallica enää jatkaisi (vaikka hänet nyt voisikin korvata...)
...
Eddie
30.05.2009 10:49:22

Burtonhan edelleen Metallican musiikillisesti kovin jätkä oli, rauha miehen sielulle. Olis kyllä ollu hauska nähdä, mitä kaikkea Cliffillä ois vielä ollu annettavanaan (nykyään niin tappavan tylsälle) metallimusiikille.

Mä en vieläkään tajua, miksi Burtonia pidetään melkeinpä puolijumalana.
Ostetaan soittotaito.
Jucciz
30.05.2009 14:07:04
Eddie: Mä en vieläkään tajua, miksi Burtonia pidetään melkeinpä puolijumalana.

Ei nyt puolijumalana tai edes neljäsosajumalana, mutta sentään huomattavasti keskimääräistä idearikkaampana hevimuusikkona. Sen siitä saa kun diggailee monenlaista musaa ja ammentaa eri puolilta omaan ilmaisuunsa - tai, herraisä, perehtyy vaikka vähän myös musiikin teoriaan.
J.Hollström
30.05.2009 15:13:24
Dave Mustaine on sanonut joskus osuvasti, että Hammett yrittää kyllä kovasti ja onnistuu lahjoihinsa nähden tosi hyvin.
aalataur
30.05.2009 16:57:13

juki68: Dave Mustaine on sanonut joskus osuvasti, että Hammett yrittää kyllä kovasti ja onnistuu lahjoihinsa nähden tosi hyvin.

Tällähän ei tietenkään ole mitään tekemistä Daven Metallican suuresta menestyksestä johtuvan ikuisen katkeruuden kanssa.
Moimies
30.05.2009 17:04:34
aalataur: Tällähän ei tietenkään ole mitään tekemistä Daven Metallican suuresta menestyksestä johtuvan ikuisen katkeruuden kanssa.

Ei varmaankaan, enemmänkin totuuden.
M4ss3 m/
30.05.2009 17:10:27
No onhan Megadeth silti parempi kuin Metallica.
washburn21
30.05.2009 17:30:46
Pientä provon makua ilmassa...

Oma mielipide:
Dave ei ole ikinä pystynyt kirjoittamaan sellaisia sooloja kuin Kirk 80-90-luvulla.
Mutta toisaalta tekniikassaan hän on huomattavasti parempi.

END OF OFFTOPIC/

Kyllä se on niin että kuka tahansa siellä olisikin lead-kitaristina jää sen toisen "paremman" kitaristin varjoon ;)
...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)