Aihe: korg:n erot
1
vmatika
25.02.2004 23:39:57
Olen etsinyt netistä tietoa korg:sta jotka liikkuvat käytettynä siinä lähellä 500e hintaluokkaa. Mutta en ole saanut paljoakaan irti tietoa eroista. Olenko sitten huono etsimään vai missä vika?
Eli turvaudun tänne ammattilaisten puolelle. Mitkä ovat suurimmat erot seuraavilla soittimilla.
M1
01/wfd
x3
x5d
n364
Lisäksi kysyisin että minkä itse ottaisit jos saisit noista valita silläkin uhalla että mielipide-eroja syntyy.
Kiitän kauniisti etukäteen.
JPQ
26.02.2004 00:43:30

tuon 01/wfdeen se kuulemma on paras ääniskin korg (siis sample vehkeistä) kait koskaan ja toiseksi M1 on jo ikivanha eli 1980-luvun korgeja ja toiseksi samplejen määrä ja kaippa myös laatu eroaa ainakin, jossain on sekvenseri jossain ei ole kuten x5dessä ei ole ja taasen M1:sessä on mutta työharjoittelusta muistelisin aika kamala,x3:sessa isompi näppis eli 76nuottia eikä 61nuottia. Eli määrittele mitä kaikkea haluat tehdä niin voinemme auttaa jos soittaa niini 01/wfd voisi olla paras? ja ehkä muutenkin?
Eddy
26.02.2004 00:56:06 (muokattu 26.02.2004 01:01:12)
x3:sessa isompi näppis eli 76nuottia eikä 61nuottia.

X3:a saa sekä 76 että 61:n koskettimen versioina,kuten oiwaakin (oiwasta löytyy vielä 88:n koskettimen painotettu versio).Lisäisin tohon listaan vielä T3:n.Paremmat soundit (pianoa lukuun ottamatta),kuin oiwassa,4 midilähtöä...

Edit:Niin se 76:n koskettimen "X3" taitaa olla X2 (jos mennee samalla tavalla kuin t-sarjassa)
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
U.Honey
26.02.2004 07:30:16
tuon 01/wfdeen se kuulemma on paras ääniskin korg

Mullapas on kyseinen katiska. Oli se varmaan paras Korg kymmenen vuotta sitten mutta että edelleen paras...no jaa, makuasioita.
Children of Baron, the ultimate musical experience!
KB
26.02.2004 07:56:11
M1
01/wfd
x3
x5d
n364

Kaikki 5-oktaavisia vempeleitä - eri variaatioita samasta aiheesta. Karkeasti yleistäen kaikki kuulostavat Korgilta - presetsoundit hyvin pitkälti samanlaisia.

N364 on X3:n seuraaja - värinvaihdon lisäksi polyfonia tuplaantui 32->64. X5 on X3:n pikkuveli ilman levyasemaa ja sekkaria, X5d kuitenkin on polyfonialtaan 64. M1 on sarjan wanhus ja Oiwa vanha "työasemastandardi". X2 ja N264 ovat soitinten 76-koskettimisia versioita.

Minkä ottaisin? Nooh... M1:n melkein rankkaisin listalta ikänsä puolesta ensin pois - käyttöikää alkaa olla jo sen verran, että laite voi olla jo mekaanisesti kulunut , nappulat pelaa mitensattuu yms. Oiwan ja X3:n rankkaisin pois pienemmän polyfonian (32) vuoksi seuraavaksi. Eli X5d tai N364 - N:ssä on plussana levyasema ja sekkari (tosin tietokoneessa sulla saattaa olla paljon parempi), X5d on pieni ja kevyt roudata ja mahtuu vaikka kotiin tietokoneen kaveriksi kätevästi.

Mä valitsisin N364:n keikalle, X5d:n tietokoneen kaveriksi. Molempi parempi, makuasia. Hinta/kunto ja kaupantekijäiset ratkaisee - mieluummin virheetön ja huollettu Oiwa, jossa tulee case mukana, kuin pari kertaa raput alas tullut N364..

Jos Lontoo taittuu, tässä on muutama linkki:

M1 http://www.vintagesynth.org/korg/m1.shtml
X3 http://korgx3.free.fr/en/caracteristiques.php3
X5D http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=X5D
N364 http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Korg/N364-01.html
01/wfd http://www.sonicstate.com/synth/korg01wfd.cfm
Tasan ei käy jalkapohjat™
Janus
26.02.2004 12:24:48
M1
01/wfd
x3
x5d
n364

Omistin monta vuotta N364:n, kunnes treenikämpälle tuli yks kaunis aamupäivä viemärivedet sisään ja laite meni lunastukseen (tilalle ostin Karman). Itsekin olen mieltynyt vanhempien Korgien soundeihin.

Itse valitsisin noista, kunnosta ja hinnasta riippuen, joko 01/wfd:n tai N364:n. Oiwassa on vähemmän polyfoniaa (32 vs 64), mutta muuten huhun mukaan eräs Korgin parhaista D/A-muuntimista ikinä. Ainakin N364:ään löytyy netistä paljon soundeja, voisin ehkä itsekin laittaa läjän tekemiäni custom-patcheja nettiin kun en niillä enää itse tee mitn.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
JPQ
26.02.2004 13:22:17

Mullapas on kyseinen katiska. Oli se varmaan paras Korg kymmenen vuotta sitten mutta että edelleen paras...no jaa, makuasioita.

No soundi väriltään paras joka on joskus tärkeämpää kuin samplejen laatu (esim. Yamaha S30:sessä paremmat samplet kuin Alesis qs6.1:dessä mutta soundi väri taas huononmpi) ja ehkäpä silti tämän mainitun joukon paras.
U.Honey
27.02.2004 05:49:24
Taisin alunperin lukea kysymyksen vähän huolimattomasti. Kysyjän budjettihan on 500, ja siinä hintaluokassa oiwa on varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto. Siinä on myös synaksi aika hyvä tatsi, ja sitäpaitsi se on hyvän näköinen, mikä on tietysti kaikkein tärkeintä.
Children of Baron, the ultimate musical experience!
Leikari
27.02.2004 08:47:00 (muokattu 27.02.2004 08:53:34)
Taisin alunperin lukea kysymyksen vähän huolimattomasti. Kysyjän budjettihan on 500, ja siinä hintaluokassa oiwa on varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto. Siinä on myös synaksi aika hyvä tatsi, ja sitäpaitsi se on hyvän näköinen, mikä on tietysti kaikkein tärkeintä.

oiwasta ei kyllä enää kannata viittäsataa maksaa

syntikkana ko. hinta on liian kallis ja "työasemana" nykyään varsin kyseenalainen + esim. jos korppuasema toimii niin kuinka pitkään??

Jos koskettimisto & muut soittotekniikka on ok niin joku 350- max 400,- (silloin jo todella hyvässä kunnossa "kotikäytöstä")
- tuo noin ostajan näkökulmasta - omistaan kukaan ei tietystikään haluaisi halvalla luopua ;-) ...mutta maailma on muuttunut näissä asioissa melkolailla

kannattanee verrata hintoja siihen, mitä muuta samalla rahalla tai pikkuisen enemmällä saa. 20 vuotta vanhassa laitteessa on riskinsä ellei käyttöhistoriaa oikeasti tiedä (vanhemmatkin kyllä esim. minulla ovat pelittäneet täysin ilman korjauksia ja ovat ns. uuden veroisia kun ovat olleet liki kokonaan kotikäytössä so. satunnaisia keikkoja alle 20/ soitin)
Leikari
27.02.2004 08:58:57

muusikkopiireissähän on näitä "legendoja" ja muita totuuksia, että kun joku sanoo jotakin niin se juttu kiertää sitten kymmenen vuotta kenenkään kyseenalaistamatta

u-honeyn kanssa vähintään samalla linjalla . .

noiden vanhojen s+s -syntikoiden D/A-muuntimet ovat jotain n-bittisiä, joilla ei teoriassakaan saa kummoista loistetta tai dynamiikkaa soundiin . . . kyllä sen eron kuulee. Eri asia on, että jos on mieltynyt johonkin tiettyyn tuppusoundiin (kuten rumpukonepuolella rolun 909 ;-) ) . Kyllähän noista vanhoista korgeista irotaa hyviä house-pianoja...
thriste
27.02.2004 10:31:56
En minä näe mitään syytä, miksi Oiwasta ei voisi maksaa viittä sataa, jos se on hyvin kohdeltu ja täysin toimiva. Siinähän on kerrassaan loistava syna!
Mieluummin minä sen 500e maksan Oiwasta, kuin esim. N5ex.stä
Snowblind
27.02.2004 12:29:43

En minä näe mitään syytä, miksi Oiwasta ei voisi maksaa viittä sataa, jos se on hyvin kohdeltu ja täysin toimiva. Siinähän on kerrassaan loistava syna!
Mieluummin minä sen 500e maksan Oiwasta, kuin esim. N5ex.stä

Jep, kyllä minusta esim tuo Oiwa olisi parempi vaihtoehto kuin nuo muut, jos ei se pieni 32 polyfonia ole mikään este.

Tuossa kumminkin haukuttu olevan hemmetin hyvä tatsi, ja varsinkin hemmetin hyvä sekvensseri, ja korppuasemakin löytyy.
Tuon sekvensserin takia tuota on sanottu hiton hyväksi "luonnosvihko" synaksi, eli sillä olisi helppoa ja nopeaa ottaa juttuja muistiin ja säveltää.
Like Andrey Bolshakov's smile, cruel and cold
KorgZ
27.02.2004 21:03:24
ostin x5d uutena 500 eussalla, triton on vähän kalliinpi ja sit tuo x3(siinä on kyllä puolet vähemmän eri soundeja..) on halvempi jotain 3-400.
Snowblind
27.02.2004 23:56:05

ostin x5d uutena 500 eussalla, triton on vähän kalliinpi ja sit tuo x3(siinä on kyllä puolet vähemmän eri soundeja..) on halvempi jotain 3-400.

No eipä niillä soundien määrällä niinkään väliä, ei sieltä yleensä kuin pari käytännöllistä löydy.
Like Andrey Bolshakov's smile, cruel and cold
KorgZ
28.02.2004 09:08:15
No eipä niillä soundien määrällä niinkään väliä, ei sieltä yleensä kuin pari käytännöllistä löydy.

totta.
vmatika
29.02.2004 19:08:54
Kiitän kaikkia vastanneita.

Nyt valintani tippui n365 ja oiwan välille ja veikkaisin että oiwa taitaa kaikesta huolimatta voittaa.

Soitin tulisi lähinnä pop/rock/iskelmä käyttöön ja sillä soitettaisiin muutakin kuin pianoa. Tietokoneeseenkin se on tarkoitus liittää mutta tarkoitus soittaa myös keikoilla. Että semmoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)