Aihe: Kuinka monta putkiwattia?
1 2 3 4
Vartiotorni
29.05.2009 11:45:11
Soitamme tällä hetkellä treeneissä PA-kamojen kautta. Kaikki menee mixerin kautta kaappeihin ja äänentaso on sellainen että juuri ja juuri voi olla ilman kuulosuojausta ehkä kumminkin vois olla hyvä käyttää (laulaja ja basisti käyttää).

Mulla on transumarsu vedetty line outista PA:han mutta haluaisin putkisaundin ihan vapaasti ilmaan jollain kombolla. Eli kuinka monta wattia riittää? Onko 20W liian vähän esim. H&K juhlamalli vai pitäisikö olla joku 30W:nen tai enemmän? Soitetaan Rock- heavyrock osastolla.
Imper
29.05.2009 11:48:23

Jos tarvit pääasiassa särösoundeja, niin 20w riittää ihan varmasti.
Everyone is a per-son
Antti1
29.05.2009 11:48:51
Vartiotorni: Eli kuinka monta wattia riittää?

Riippuu about kaikesta; vahvarin äänensävy, käytetty gainin määrä, elementin herkkyys, elementin kotelointi, vahvarin fyysinen sijainti, treeniksen akustiikka, kaikkien muiden soundit jne.

Mä sanoisin, että silleen 15W --> riittää ihan jees moniin tilanteisiin. Oikein kovaa vetävillä voi 50W nuppikin olla siinä rajoilla, jos tykkää puhtaista soundeista ja isosta headroomista.

Enempi mä kantaisin huolta siitä, että ostat nyt sen parhaimman kuuloisen laitteen.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
author
29.05.2009 12:19:26
Äsken piti kokeilla paljon lähtee 25Wsta mutta eihän tuolla uskaltanut edes soittaa solukämpässä.
Vartiotorni
29.05.2009 12:22:40
Antti1: Riippuu about kaikesta; vahvarin äänensävy, käytetty gainin määrä, elementin herkkyys, elementin kotelointi, vahvarin fyysinen sijainti, treeniksen akustiikka, kaikkien muiden soundit jne.

Mä sanoisin, että silleen 15W --> riittää ihan jees moniin tilanteisiin. Oikein kovaa vetävillä voi 50W nuppikin olla siinä rajoilla, jos tykkää puhtaista soundeista ja isosta headroomista.

Enempi mä kantaisin huolta siitä, että ostat nyt sen parhaimman kuuloisen laitteen.

Mulle on tulossa Dimarzion PAF ja Super distortion ja haluaisin lähteä koittaan ei mitään välissä tyyppistä ratkaisua. Minkätehoinen tai jopa MIKÄ kombo olis tohon fiksu valinta. Gainia käytetään varmaan sieltä kaakon puolelta ja yleissoundi on varmaan sieltä heavyrockin hevimmästä päästä.
McNulty
29.05.2009 12:28:05
Itselläni on ollut rokkikäytössä (ei vedetä täysillä, mutta ei myöskään hissutella) Dr.Z Z-28 jonka tehoksi ilmoitetaan n. 22W. Sillä olen pärjännyt enemmän kuin hyvin. Tuon lisäksi olen käyttänyt H&K Trilogy 100W nuppia ja ei tuo 22W kone kovin kauaksi mökässä jää. Itseasiassa puhaltaa yhtä kovaa :)

Puhdas kanava 22W koneessa menee toki aikaisemmin ruttuun, mutta rokkitouhuissa se ei ole ongelma. Myös kaiuttimilla on suuri merkitys tuossa paletissa. Itselläni on pelkästään 2x12" kaappeja käytössä.

Riippuu siis siitä, mitä soittaa, miten ja missä.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
superfly
29.05.2009 13:08:39
Aika pitkälti rumpalin taidot ja musatyyli sen tehontarpeen sanelee. Minä oon soittanut rokkia erittäin taitavan rumpalin kanssa 5-wattisella putkinupilla, eikä tehon loppuminen ole ollut missään vaiheessa edes lähellä. En mä tuolla silti lähtis heviä vetämään. Tai jos on tarkoitus täysin puhdasta saundia saada. Ja käytettävän kaapin elementtien herkkyys myös vaikuttaa todella paljon.
Killing internet dragons is serious business!
Quill
29.05.2009 13:15:37
Ainakin itse en ole kertaakaan voinut melkein yli puolivälin Voxiani huudattaa, ja cleanina pysyy todella pitkään. Ja 15 wattinen versiohan mulla on. Välillä aika kovassa mäiskeessäkin tulee soiteltua. Aina keikoilla on kyllä mikitetty.
mvirta
29.05.2009 13:23:34
Mun kokemuksen mukaan putkikoneissa erimallisten vahvareiden ja jopa eri vahvariyksilöiden väliset korvinkuultavat möykkäerot ovat aika suuria, eivätkä tunnu riippuvan vahvarin nimellistehosta.

Vattitehoihin ei siis kannattane liikaa tuijotella tässä, vaan pitää tutkia koneita tapauskohtaisesti. Mun JCM800 2204 50W oli niin kovaääninen, että sillä sai helposti pudotettua raskaita esineitä naapurinkin kaapin hyllyiltä, mutta taas tuo 2555 Jubilee 100W on mukavan leppoisa soitella nupit kympilläkin.

Ja silti, jos joku kertoo omistavansa 100W Jubileen jota ei voi suuren möykän takia kaupunkialueella käyttää rauhan aikana, en epäile hetkeäkään etteikö näin olisi.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
wilo
29.05.2009 13:36:49
Munkaan kokemusten mukaan ei watteihin kannata tuijotella. Lopulliseen äänenvoimakkuuteen vaikuttaa niin moni asia, että on melko mahdotonta tietää kokeilematta. Voi olla hyvinkin niin, että yhden 10-wattinen tehto riittää, mutta toisen 100-wattisen ei riitä.

29.05.2009 13:44:38

juup, näköjään Hendrix-tyyppinen päätesärösaundi ei päällimmäisenä haussa niin myäskin sillä linjoilla ettei kannata liikaa tuijottaa watteja.
(vaikka tais satkulla jimikin vetää...)

50-100w erot saundin syttymiseen aika pienet niin itse ainakin varman päälle satkulla olen mennyt kun kovempaa vedettäessä jotkut 50wattiset tuntuneet jäävän jalkoihin toisinaan

( siis kyllähän sieltä möykkälää piisaa mutta se ei pysy kasassa ja menee puuroksi ja isommat laitteet pysyvät selkeänä ja munakkaana isomman headroominsa takia, eli kyse ei ole lähinnä äänenpaineesta vaan "laadusta")

tämä siis kun sitä raskaampaa metalliosastoa veivataan ne tanakat alapäät vaatii watteja varsinkin jos hiukan scoopimpi eq.

ps. Yksin soitellessa ei todellakaan saa mitään vertailupohjaa bändin kanssa soiton todellisiin voluumeihin.

Eli vaikka yksin soitettuna voipi laite kuulostaa älyttömän kovaääniseltä se ei tarkoita yhtään mitään, monet kerrat tullut todistettua.

yllätys voip ollla suuri kun toinen kitaristi ja basso tuuppaavat vieressä ja et kuulekkaan yhtään omaa soittoa:=)

niin ja kuten jo sanottu eri vaffarit hiukan eri tavalla tuntuvat leikkaavan, vaikka saman verran olis tehoja ja toisessa midlekkäämpi saundi se tuntuu paljon kovemmalta jne.

kokeilemalla ne selviää....
Tunteella päin vittua.
mvirta
29.05.2009 13:54:54
Eli vaikka yksin soitettuna voipi laite kuulostaa älyttömän kovaääniseltä se ei tarkoita yhtään mitään, monet kerrat tullut todistettua.

yllätys voip ollla suuri kun toinen kitaristi ja basso tuuppaavat vieressä ja et kuulekkaan yhtään omaa soittoa:=)

Tämä oli muuten erittäin hyvä pointti.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
koponen
29.05.2009 14:03:07
Watti ei ole äänen yksikkö. Vahvistimen teho ei kerro yhtikäs mitään saavutetusta äänenpaineesta tai sen laadusta.
I'm endorsed by Marshall
s8na
29.05.2009 14:09:28 (muokattu 29.05.2009 14:11:14)

koponen: Watti ei ole äänen yksikkö. Vahvistimen teho ei kerro yhtikäs mitään saavutetusta äänenpaineesta tai sen laadusta.

Kyllä niistä wateista ehkä hitusen jotain suuntaa voi kuitenkin hakea jos kuitenkin keskustellaan laitteina kitaracomboista? 100W silitysrauta on aika hiljainen kyllä. Jooh takki. ;)

Oma kokemus on että isossa treeniksessä 30W vehkeellä ja 2x12 kaapilla pärjää ihan hyvin säröhommissa. Rumpali ei ollu hissukka.
slapvete
29.05.2009 15:23:22
koponen: Watti ei ole äänen yksikkö. Vahvistimen teho ei kerro yhtikäs mitään saavutetusta äänenpaineesta tai sen laadusta.

Karpon tosi. Stygen wattimäärä vaikuttaa soundiin. Eli esim. 22 W ja 100 W versiot samasta pelistä kuulostavat erilaisilta. Volamäärä on sivuseikka.
51% motherfucker, 49% son of a bitch
Antti1
29.05.2009 15:25:50
slapvete: Stygen wattimäärä vaikuttaa soundiin. Eli esim. 22 W ja 100 W versiot samasta pelistä kuulostavat erilaisilta.

Ootko miettinyt, että miksi näin on? Onko se tehon ero syy vai seuraus? Ehkäpä soundieroon "saman" vahvarin kohdalla vaikuttaa erilaiset osat aina päätemuuntajista alkaen. Mun mielestä ei voida puhua edes samasta vahvarista, jos siellä on suurempia eroja komponenteissa. Ehkä enemmänkin saman vahvistinsarjan eri mallit, jotka tietty soundaa kaikki erilaisilta.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Vartiotorni
29.05.2009 17:49:35
Okei. Näköjään siis 20-30wattia on ihan hyvä. Rumpalia on silloin tällöin toppuuteltu mutta nykyään soittaa tosi nätisti; eipähän tarvii juosta kalvokaupassa alvariinsa. Hiukan silti arveluttaa että vaikka äänenkovuus sinäänsä riittäisi onko pienestä kombosta kumminkaan PA-kamojen (4x18tuumaa) seurassa tasavertaiseksi kumppaniksi vaikka kovin ei soitetakkaan, mutta jääkö se alapää saamatta:)

No, ehkäpä se riittää, mutta kuinka kiva olis hakea kaupasta 4-5 komboa treenikselle ja vertailla siellä muitten kanssa että mistä lähtee ääntä ja saundia. Eihän se onnistu eli antakaa jotain konkreettisia kohteita joita vois lähteä koittaa, sanotaanko että huippuhyvät(kalliit) ja huonot(halvat) jätän hyllylle. Olenko ymmärtänyt väärin jos puhutaan että esim. VOX ja Laney ovat enemmänkin vanhan polven saundisia.
pekurides
29.05.2009 17:56:25 (muokattu 29.05.2009 17:58:44)

Kahdella 4x12 kaapilla varmaan nippanappa piisaa, mutta jos ajelet combon omalla yhdellä 12" elementillä niin väitän että tulee äitiä ikävä kun slayeria aletaan mättämään:=)

se on niin suhteellista se äänentaso, toisille riittää että hiukan erottaa omaa mööpeliä ja toiset tahtoo lahkeet lepattamaan!

EDIT: Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen koulukuntaan että dempit pitää tuntua kasseissa asti ... että kirjoitukseni sen mukaisia yleensä:=)
Tunteella päin vittua.
esprit de corps
29.05.2009 17:56:32
Kun miettii sitä tehon riittävyyttä, niin kannattaa oikeasti myös pohtia sitä, mihin sen combon sijoittaa. Jossain takanurkassa lattiatasossa bissekorin takana 15 wattinen ei juu välttämättä kuulu, mutta kun nostaa sen sieltä hiukan ylös ja sijoittaa järkevästi suhteessa muihin äänentoistolaitteisiin, niin saattaa riittää mainiosti.
"This is a chord, this is another, this is a third. Now form a band."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)