Aihe: Puuroutuminen
1
drlecter
25.02.2004 22:38:16

Vai sanoisinko ennemmin piereytyminen..

Sanotaan tähän alkuu heti että käytössä on Line6 Flextone 2 XL

Eli onkohan vika plekukäden asennossa, kun tuntuu että vaikka millasilla soundeilla soittaa niin vahvistin antaa aina sen takapierumaisen äänen joissain demppailu kohdissa. Bassojen taso pitää olla melkein nollissa jotta sen saa kitkettyä pois, mutta sitten soundit menee munattomaksi.

Esim. vaikka justice for all biisissä 1:20 alkavassa kitarariffissä.

Tämä ongelma on todella piinaava ja esiintyy aina lujassa bändisoitossa. Kahdella eri kitaralla olen nyt testaillut mutta aina samaa piereskelyä(gibson les paul special vm-2000 http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/lpsh.html) jonka vaihdoin omaan soittotyyliini sopivampaan schecter-merkkiseen kitaraan(http://www.riffi.com/riffi033/schecter.htm).

Oisiko viisaimmilla vinkkejä tilanteeseen?
Soitetaan nyt vaan..
Keppi
26.02.2004 08:33:26
En osaa oikeen muuta sanoo...mutt plekukäden asennossa se vika ei ainakaan ole! Sen voin luvata...
...no ei vaineskaan;)
min
26.02.2004 09:40:45
Sama ongelma flextone2:lla mulla. Vahvarin omat sävysäädöt ei riitä tässä kohtaa alkuunkaan. Sain kuitenkin käsiini 31-alueisen eq:n ja laitoin sen nimenomaan kitaran ja vahvarin väliin. Johan rupes pelittään. Sain pois juuri tämän pörinän/pärinän/häröilyn ja tilalle sellasta tiukkaa atakkia, jota olen kaivannut kunnon demppi hevimättöön. Joten suosittelen hommaan eq:n!
Locrian
26.02.2004 09:45:43
Vikaa voi olla vaikka missä.

Yksi:Demppaa voimakkaammin.Siirrä plekukättä minimaalisesti enemmän kielien päälle.Paina hieman lujempaa mutta kuitenkin niin, ettei soitetun äänen korkeus nouse.Vasenta kättä kannattaa hitaammissa jutuissa käyttää kielten demppauksen apuna.

Kaksi:Paska elementti soi kovilla volyymeilla itsekseen.Harkitse lisäkaapin hankkimista tai skoben mikittämistä.

kolme:Kokeile yltiöpäisen basson tiputtamisen sijaan middlen tiputtamista hieman JA basson tiputtamista hieman.

Näillä nyt alkuun...
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
tuluppa
26.02.2004 09:48:36 (muokattu 26.02.2004 09:50:00)

Omistin juuri saman vehkeen joskus ja samoin meikäläisellä oli ongelmana tuo bassoisuus silloin kun tuli soiteltua rankemmilla soundeilla. Varsinkin bändivolilla tuo oli suuri riesa, alkoi kuulostamaan jo ilkeältä dempatessa.
Siihen tulokseen oon tullut että osasyynä on taajuusvasteeltaan sopimattomat elementit (omistin siis vanhemman mallin jossa eminencen elementit), alapäävoittoinen ominaissoundi tietyillä (kaikilla?) mallinnuksilla ja nyt jälkeenpäin kun ajattelee niin meikäläisen tapauksessa on treenikämpän tilasoundillakin varmasti ollut vaikutusta.

4x12 -kaapin kautta ei tullut vehjettä koskaan kokeiltua, varmasti potkii ihan eri malliin verrattuna combon avoimeen 2x12:een.
Keppi
26.02.2004 10:32:30
Yksi:Demppaa voimakkaammin.Siirrä plekukättä minimaalisesti enemmän kielien päälle.Paina hieman lujempaa mutta kuitenkin niin, ettei soitetun äänen korkeus nouse.Vasenta kättä kannattaa hitaammissa jutuissa käyttää kielten demppauksen apuna.

Minä oon kyllä sitä mieltä, ett soittotekniikkaa ei kannata lähtee "korjailemaan" eto asian takia. Kyllähän vahvistimen tulee toistaa soitetut jutut...tekniikasta riippumatta. Onko se nyt sitt rikki se vahvistin tai jotain? Jos mulla ois vahvistin, joka jostain syystä tekee vastaavanlaista omasta soittotavasta riippuen, ni mä kyllä vaihtaisin kyseisen vehkeen johonkin toiseen...koska sillon se vahvistin ei ole suunniteltu mulle;)

Kokeile jossain, tekeekö muilla vastaavilla styrkkareilla samaa. Siitä voi päätellä.
...no ei vaineskaan;)
Locrian
26.02.2004 10:36:49
Niin jos on jo täydelliseksi hiottu tekniikka ei missään nimessä kannata lähteä sitä muuttamaan.Olet oikeassa.Kamat vaihtoon vaan....
Keppi
26.02.2004 11:34:51
Niin jos on jo täydelliseksi hiottu tekniikka ei missään nimessä kannata lähteä sitä muuttamaan.Olet oikeassa.Kamat vaihtoon vaan....

No siis on se nyt täydellinen(tuskin kellään on?) tai ei. Kyllähän kitarastyrkkaria suunniteltaessa on otettava huomioon, ett se toistaa hienosti kaiken, mikä siihen sisään kitaralla "työnnetään". Luonnollinen säröytyminen esim. putkistyrkkareissa on tietysti eri asia...mutt sitähän Linetkin simuloi? Kyllähän vahvistimen tulee olla sellanen, ett se ottaa huomioon soittajien yksilölliset erot huomioon laidasta laitaan...

Joko siinä on Linen insinöörillä nyt joku suunnitteluvirhe tai sitt vahvistin on rikki. Ilmeisesti se on nyt sitt se ensin mainittu, kun näitä muita kirjotuksia lukee.
...no ei vaineskaan;)
Locrian
26.02.2004 12:37:30
Tarkoitin lähinnä sitä, että dempatakin voi monella eri tavalla.Saan kyllä skoben kuin skoben "takapierasemaan".Sen takia annoin monta vikaehdotusta joista yksi voisi paikantaa vian.
drlecter
26.02.2004 12:47:08

Sitä vaan alkaa epäilemään soittotekniikkaa ja turhautuu kun ei saa haluamaan soundia vahvistimesta.

Onhan toi flextone kotisoittoon ja omiin nauhoituksiin oiva peli. Kovemmilla volumeilla se on susi, tai sitten en vaan osaa säätää.
Soitetaan nyt vaan..
Joees
26.02.2004 13:54:03
Sitä vaan alkaa epäilemään soittotekniikkaa ja turhautuu kun ei saa haluamaan soundia vahvistimesta.

Onhan toi flextone kotisoittoon ja omiin nauhoituksiin oiva peli. Kovemmilla volumeilla se on susi, tai sitten en vaan osaa säätää.

Ei tuo minunkaan mielestäni kovilla volumeilla mikään mahtava ole. Kotisoitossa tuo toimii kyllä aivan mainiosti.
Groooove is in heart!
Keppi
26.02.2004 14:53:33

Ollos huoleton...sun tekniikassa ei oo mitään vikaa;)

Digitaalitekniikka on hieno keksintö, mutt kaikki jotka joskus on "tapellu" tietokoneitten kanssa, tietävät sen ikävät piirteet;)
...no ei vaineskaan;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)