Antti1 28.05.2009 22:01:53 (muokattu 28.05.2009 22:04:05) | |
---|
epi2: Eiks toi Sinol oo ihan vaan denaturoitua etanolia? Kyllä. Voihan sitä koittaa kossullakin jynssätä, jos haluaa. Tinneriä mä käytän ite, joskin sen kanssa ei kannata ihan äärettömästi lutrata. Voi tehdä reunalistoille yms. hallaa. Mä en oo onnistunut munaamaan, ei ne niin herkkiä kuitenkaan ole. Tuosta lemon oil vs. fast fret -jutusta sen verran, että ne on periaatteessa yksi ja sama aine: valkoinen mineraaliöljy. Lemon oiliin on vaan lisätty vähän kamaa (mm. se hajuste), jota tuosta ff:sta ei löydy. Otelaudan hoitoon käy mun mielestä melkein mikä tahansa öljy kuitenkin, mutta mä en laittaisi härskiintyviä (esim. kaikki ruokaöljyt) ja tahmeaksi jääviä (perus pellavaöljy kuivaa kovin hitaasti) öljyjä omiini. Unikonsiemenöljy, keitetyt pellavaöljyt, kiinanpuuöljyt, (tung-pähkinöistä tehdyt), tarkoitukseen tehdyt mineraaliöljyt jne. Periaatteessa yksi perhanan edullinen ja riittoisa paketti on ostaa kaupasta baby oil -pullo. Se on samaa kamaa, kuin fast fret yms. EDIT: Niin ja on sitä otelautaa tosiaan joskus tullut putsattua triple filtered Smirnoff vodkan kanssa, kun ei oo ollu tinneriä just sillon käsillä. Hyvin toimii ja jää miehekäs tuoksu. :) "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
HeavyMachinery 28.05.2009 22:04:04 | |
---|
Antti1: Kyllä. Voihan sitä koittaa kossullakin jynssätä, jos haluaa. Tinneriä mä käytän ite, joskin sen kanssa ei kannata ihan äärettömästi lutrata. Voi tehdä reunalistoille yms. hallaa. Mä en oo onnistunut munaamaan, ei ne niin herkkiä kuitenkaan ole. Tuosta lemon oil vs. fast fret -jutusta sen verran, että ne on periaatteessa yksi ja sama aine: valkoinen mineraaliöljy. Lemon oiliin on vaan lisätty vähän kamaa (mm. se hajuste), jota tuosta ff:sta ei löydy. Otelaudan hoitoon käy mun mielestä melkein mikä tahansa öljy kuitenkin, mutta mä en laittaisi härskiintyviä (esim. kaikki ruokaöljyt) ja tahmeaksi jääviä (perus pellavaöljy kuivaa kovin hitaasti) öljyjä omiini. Unikonsiemenöljy, keitetyt pellavaöljyt, kiinanpuuöljyt, (tung-pähkinöistä tehdyt), tarkoitukseen tehdyt mineraaliöljyt jne. Periaatteessa yksi perhanan edullinen ja riittoisa paketti on ostaa kaupasta baby oil -pullo. Se on samaa kamaa, kuin fast fret yms. baby oilia sitä paitsi voi käyttää vaikka mihin muuhun kivaan vaimonkanssa Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Jorte Kariko 28.05.2009 22:14:47 | |
---|
Baby oilia=) täytyy testata! Pellavansiemen öljyllä ainakaan itse en ole saanut tahmeaksi sitä otelautaa, kun laitan sitä pieninä annoksina ja annan kuivua palttiarallaa max. 30min. ja sitten ylimääräiset pois ja jos näyttää, että otelauta imee vielä niin vähän kerrallaan lisää ainetta ja sitten helvetin hyvä jynssäys ja kitara kuivuun aamuun asti about 12 tuntia ja sitten taas aamulla vielä varmistus hinkkaukset ja kielet kiinni. En kyllä sitä tahmeaksi ole saanut, joskus skidinä sain, kun en sitä pyyhkinyt pois ja jätin sen vaan siihen=). "Jos olisit eläin, kuten koira tai kissa olisin vienyt sinut lopetettavaksi aikoja sitten, kun sulla ei ole ikinä mikään hyvin"
Avopuolisoni minusta, kun olimme lenkillä ja purnasin selkääni... |
Antti1 28.05.2009 22:30:00 (muokattu 28.05.2009 22:30:20) | |
---|
Rijkardo: Pellavansiemen öljyllä ainakaan itse en ole saanut tahmeaksi sitä otelautaa, kun laitan sitä pieninä annoksina Jep, tuossapa avain onneen. Jokatapauksessa se jää monia muita öljyjä kosteammaksi, eikä kuivu kunnolla oikein koskaan. Toki sen haitta nyt on olematon, jos se on jo kunnolla imeytynyt puuhun. Ylipäätään mikä tahansa öljy on pahasta, jos sitä käyttää oikein radikaalisti väärin. Ei ehkä puulle, mutta soittotuntumalle jne. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Satu ja Tuija 28.05.2009 22:45:24 | |
---|
pitääkö ote lautaa hoitaa? |
Jorte Kariko 28.05.2009 22:50:18 | |
---|
otelauta tykkää ku sitä käytetään! "Jos olisit eläin, kuten koira tai kissa olisin vienyt sinut lopetettavaksi aikoja sitten, kun sulla ei ole ikinä mikään hyvin"
pietari-poika 28.05.2009 22:53:35 | |
---|
Rijkardo: otelauta tykkää ku sitä käytetään! Muuten otelauta tulee surulliseksi ja vihaiseksi ja kääntyy omistajaansa vastaan. Mitä kannattaisi laittaa Eebeniotelautaan jossa on reunalistat? Lemon oilia? Ja putsataanko tuo siis ensin jollain litkulla ja sitten vasta lemon oilit pintaan? Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti. |
Satu ja Tuija 28.05.2009 22:55:02 | |
---|
Rijkardo: otelauta tykkää ku sitä käytetään! Eikä tykkää, se haluaa että se koverretaan! ;D |
Jorte Kariko 28.05.2009 23:02:13 | |
---|
Satu ja Tuija: Eikä tykkää, se haluaa että se koverretaan! ;D otelautoja on eri rotuisia... tummaa, vaaleeta, semi-tummaa ja jne. ei kaikki halua olla koverrettuja. Brasilialaista tummaa en ole vielä kokeillut. kellä on isoin otelauta... otelaudan voi liukastaa lemon oililla tai fast fretilla. "Jos olisit eläin, kuten koira tai kissa olisin vienyt sinut lopetettavaksi aikoja sitten, kun sulla ei ole ikinä mikään hyvin"
Keppis 28.05.2009 23:12:27 | |
---|
Antti1: Otelaudan hoitoon käy mun mielestä melkein mikä tahansa öljy kuitenkin, mutta mä en laittaisi härskiintyviä (esim. kaikki ruokaöljyt) ja tahmeaksi jääviä (perus pellavaöljy kuivaa kovin hitaasti) öljyjä omiini. Unikonsiemenöljy, keitetyt pellavaöljyt, kiinanpuuöljyt, (tung-pähkinöistä tehdyt), tarkoitukseen tehdyt mineraaliöljyt jne. Periaatteessa yksi perhanan edullinen ja riittoisa paketti on ostaa kaupasta baby oil -pullo. Se on samaa kamaa, kuin fast fret yms. Kyllä mää oon perusrypsärillä sutinu eikä oo mitään ropleemia ollu. |
ReBeat 28.05.2009 23:18:16 | |
---|
pietari-poika: Mitä kannattaisi laittaa Eebeniotelautaan jossa on reunalistat? Lemon oilia? Ja putsataanko tuo siis ensin jollain litkulla ja sitten vasta lemon oilit pintaan? Lemon oil sopii sillekin kun ei lutrata. Ja ensin vaikka vesikostealla rätillä putsaus. Eeben on sellainen ettei sitä hirveästi kiinnosta... ja pari tippaa öljyä kerran kymmenessa vuodessa on aika riittävä määrä. |
fox 29.05.2009 03:49:21 | |
---|
Keppis: Kyllä mää oon perusrypsärillä sutinu eikä oo mitään ropleemia ollu. Ties vaikka mitä tuntemattomia elämänmuotoja sulla asuu siellä otelaudan huokosissa.. Mikä mystinen siin on, että täytyy sniiduilla (eli nuukailla) tuossa, että muutamankin satkun voi laittaa kitaraan, mutta se kymppi on niin tiukassa noihin "hoitotuotteisiin" että täytyy paistinrasvalla voidella..kun sitä niin kivasti on keittiössä saatavilla. 8) Se varmaan haisee kovin kummalta, jos jo kauan oot sitä "sutinu" siihen, ja voi vähän tahmanenkin olla. Bakteereita kuhisee otelaudassa, ja ne lomailevat kätösissä soittajan... |
jra 29.05.2009 04:26:57 | |
---|
Lemon oilille puoltoäänet täältäkin. Halpaahan se on kuin saippua, yhden kielisetin, oluttuopin tai tupakkiaskin verran puteli, joka kestää ahkerammallakin huoltajalla vuosia. Tuossa omassa pullossa näyttää lukevan vielä että "Made In USA" ja "State Highway 64, Canton, Texas", joten mojokin on eri malliin kohdallaan kuin jossain markettituotteessa ;) Mulla riittää sama aine niin otelaudan putsaukseen kuin hoitoonkin. Pari kertaa vuodessa kun sen tekee, niin ei ennätä paskoittua niin että tarvitsisi mitään voimakkaampia myrkkyjä. 35 vuotta soitettu akustinen, kyllä vaati ensin mekaanista putsausta jotta vihreä mömmö irtosi nauhojen vierestä, mutta sen jälkeen sekin on ollut vain Lemon oilin varassa. Ja senkin ruusupuu on kuin uutta, tosin reilusti kuopille jo kulunut. Mutta ei sitten lutrata, eikä maistella. Lakatuille otelaudoille pelkästään pyyhkiminen kuivalla tai melkein kuivalla liinalla jos tuntuu että jotain tarvitsee kielten vaihdon yhteydessä tehdä. Lyhyeksi kynitty hammasharja on varmaan sillekin hyvä, jos jotain mähnää on päässyt aikojen saatossa kertymään. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
joku muu sikko 29.05.2009 09:22:48 | |
---|
Parasta otelaudan hoitoa on käsien pesu aina ennen soittimeen tarttumista. |
Antti1 29.05.2009 09:28:13 | |
---|
joku muu sikko: Parasta otelaudan hoitoa on käsien pesu aina ennen soittimeen tarttumista. Kyllä niistä näpeistä siltikin irtoaa hikeä, rasvaa, kuolleita ihosoluja jne. Tuo helpottaa puhtaanapitoa, mutta öljyämisen tarkoitus ei ole pitää otelautaa puhtaana, vaan hoitaa puun solurakennetta ja estää (tai ainakin minimoida) kosteudenvaihtelujen aiheuttamaa elämistä. Käsien peseminen ei vaikuta puun elämiseen, eli olet väärässä. :) "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
s8na 29.05.2009 09:33:44 | |
---|
Offtopikkia mut kertokaas mitä ehdotatte ruusupuuotelaudan halkeaman paikkaukseen. Toimisikohan perinteinen (ruusupuu)sahanpuru ja liima mössö. Mitähän liimaa laittaisi tuohon. Täytynee kans olla varovainen ruusupuun kanssa, on ilmeisesti myrkyllistä hengitettynä. No rako on onneksi naurettavan pieni, joten seurailen vielä jonkunaikaa miten se kehittyy. |
Antti1 29.05.2009 09:41:00 (muokattu 29.05.2009 09:41:47) | |
---|
s8na: Offtopikkia mut kertokaas mitä ehdotatte ruusupuuotelaudan halkeaman paikkaukseen. Sellaista "perhosen" muotoista palikkaa, joka jyrsitään otelautaan ja sitoo halkeamakohdan. :) Noinniinku ihan tosissaan, en tiedä. Sahanpurulla ja liimalla siitä ei tuu ruusupuussa kovin siistiä. Ei myöskään kannata käyttää välttämättä pva-pohjaisia puuliimoja tuohon, koska ne kutistuvat kuivuessaan ja paksuna köntsänä ei ole kamalan kestävää. Mieluummin vaikka sitten pikaliimaa, tai jotain sopivaa epoksia. Mitä tahansa käytätkin, niin suosittelen käsittelemään sen otelaudan halkeaman kohdalta ensin tinnerillä, jotta liima tarttuu kunnolla. Kuinka vakavan kokoinen halkeama siinä on? Onko se vain esteettinen haitta? EDIT: Jaa no siinähän lukikin, että naurettavan pieni. Jos se ei tunnu soittaessa, niin älä tee nyt mitään. Mä en ainakaan tekis. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Mites tommonen lakkaamattoman vaahtera kaulan hoitaminen ja puhdistaminen? Muita keppejäni olen noilla öljyillä hoitanu, mutta jostain joskus luin ettei sovi tollasen kaulaan.. Eli kyseessä http://muusikoiden.net/dyn/users/46208.jpg toi vaalea otelauta keränny sellasen määrän likaa sormista, että olis kyllä kiva jollain putsailla. |
Antti1 29.05.2009 10:02:08 (muokattu 29.05.2009 10:03:28) | |
---|
Zakk: Mites tommonen lakkaamattoman vaahtera kaulan hoitaminen ja puhdistaminen? Tietyissä määrin mahdotonta. Lakkaamattomaan vaahteraan imeytyy rasvaa yms. ja se värjää sen. Lääkkeenä ruman pinnan hionta ja lakkaus. Tietty jotain tinneriä vois koittaa soveltaa tähänkin, mutta epäilen vaikutuksen kuitenkaan olevan positiivinen. Muita keppejäni olen noilla öljyillä hoitanu, mutta jostain joskus luin ettei sovi tollasen kaulaan.. No noinniinku teknisessä mielessä ei pidä paikkaansa. Vaahteraa voi ja saa öljytä ihan siinä missä muitakin puulajeja. Lähinnä se lienee ihmisillä mielessä, että öljy värjää sen puun aika erilaiseksi. Mä sain omastani putsailtua jälkiä melko hyvin ihan tommosella taikasienellä. Niillä kaupan versioilla siis, joita löytyy puhdistusaineiden yms. joukosta. Metsän vastineiden tehosta en tiedä. EDIT: Tolla kaulalla paras tapa lienee joku muu sikko:n mainitsema käsien pesu joka kerta ennen soittoa. Jos kuitenkin vahinko on jo tapahtunut, niin rupeaa olemaan pikkusen myöhäistä. Vaahtera tummuu aina, ennemmin tai myöhemmin. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Zakk 29.05.2009 10:10:56 | |
---|
EDIT: Tolla kaulalla paras tapa lienee joku muu sikko:n mainitsema käsien pesu joka kerta ennen soittoa. Jos kuitenkin vahinko on jo tapahtunut, niin rupeaa olemaan pikkusen myöhäistä. Vaahtera tummuu aina, ennemmin tai myöhemmin. Kiitoksia, näin olen ajatellutkin. Itseasiassa oon tosiaan usein pessy kädet ennen tuolla soittamista, mutta kyllähän se siitä on vähitellen tummunut. Ei se pahan näkönen ole, ajattelin vain että jos tosiaan "pitäisi" jollain hoitaa, jotta pysyis parhaassa kunnossa. Mutta ehkä tosiaan sitten aikanaan voi jotain todella kevyellä hiekkapaperilla hiomista miettiä. |