rkellu 28.05.2009 18:12:20 | |
---|
montakin kertaa mutten em. syystä. säveltäminen tapahtuu musiikin omilla ehdoilla eikä pakottamalla sitä väkisin johonkin keinotekoisiin kielellisiin kategorioihin. säveltämisen tulisi olla jollakin lailla luovaa eikä jotain shakin peluuta. |
baron 28.05.2009 18:40:19 | |
---|
rkellu: montakin kertaa mutten em. syystä. säveltäminen tapahtuu musiikin omilla ehdoilla eikä pakottamalla sitä väkisin johonkin keinotekoisiin kielellisiin kategorioihin. säveltämisen tulisi olla jollakin lailla luovaa eikä jotain shakin peluuta. No niin kauan kuin musiikkia on luotu, sävellyksen rakenneosille on keksitty nimet. Sä oot aika eksoottinen, jos olemassaolevat nimet ei sun sävellyksille sovi. Mä en sävellä mutta kun oon laittanut lappuja, oon piisin osat nimennyt A, B, C jne. Toistaiseksi on aakkoset riittäneet. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
rkellu 28.05.2009 18:46:14 | |
---|
baron: No niin kauan kuin musiikkia on luotu, sävellyksen rakenneosille on keksitty nimet. Sä oot aika eksoottinen, jos olemassaolevat nimet ei sun sävellyksille sovi. Mä en sävellä mutta kun oon laittanut lappuja, oon piisin osat nimennyt A, B, C jne. Toistaiseksi on aakkoset riittäneet. on, mutta niistä ei ole tehyt mitään numeroa; biisin tai osan, tai asteikon tai rytmin nimi on vaan suurin piirtein nimetty sen mukaan mikä ekana tulee mieleen eikä tehdä asiasta jotain numeroa tai kirjoittaa siitä kymmenen tuhatta teoriakirjaa. no voi ne nimetä niinkin, mutta kumpi on hauskempaa, sanoa biisin osaa 'A':ksi vai 'Seppo', 'Jarmo' tai 'Perseenkeikutus'? |
baron 29.05.2009 00:34:37 | |
---|
rkellu:mutta kumpi on hauskempaa, sanoa biisin osaa 'A':ksi vai 'Seppo', 'Jarmo' tai 'Perseenkeikutus'? Sulle sepot ja jarmot ja mulle A, B, C tai verse, chorus ja bridge! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
totta kai. minun ymmärtääkseni termi 'kertsi tulee' tietynlaisesta runorakenteesta jossa säkeistö on sellainen aina muuttuva aihe joka menee eteenpäin runon mukaan ja sitten kertosäe toistuu aina samanlaisena. sieltä se on sitten kai (?) pesiytynyt kansanmusaan jne. jne.. mutta ei se minustakaan kyllä koskaan erityisen luontevalta ole tuntunut tuosta kontekstista irroitettuna. en koskaan tee biisejä ajatellen tuonlaista rakennetta vaan teen yksinkertaisesti erilaisia osia jotka joko saattaa toistua uudelleen tai sitten ei. |
rkellu 29.05.2009 09:06:52 | |
---|
tietty joidenkin sävelkieli istuu luonnostaan tollaseen säkeistö-chorus blaablaa meininkiin ja mikäs siinä jos se vaan tulee. |
baron 29.05.2009 10:36:28 | |
---|
rkellu: tietty joidenkin sävelkieli istuu luonnostaan tollaseen säkeistö-chorus blaablaa meininkiin ja mikäs siinä jos se vaan tulee. Mä oon soittanut bändeissä jossa osalle soittajia rakennetermit on vieraita ja kun piisiä on treenattu ja sanon että otetaan uusiksi kertsin alusta tai B-osasta niin ne kysyy että miten siinä kohdassa sanat menee ja kun mun lapuissa ei ole sanoja kun en osaa laulaa niin joutunut sitten menemään katsomaan kaverin lapusta ja sanomaan että siitä kohdasta missä lauletaan "Vain sua mä yli kaiken raakaaastaaan" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
rkellu 29.05.2009 13:20:05 | |
---|
mä soitin joskus bändissä jonka rumpali oli mopon bensalle haiseva amishevarijuntti joka soitti ainoastaan äärimmäisen kovaäänistä ja nopeaa death metal blast beattia - välittämättä pätkääkään siitä, että meidän biisit oli oikeasti melko herkkää akustista altsupoppia - ja jonka kylkiäisenä treenikselle ilmestyi aina sen isokokoinen ja äärimmäisen typerä skinariuusnatsi sukulainen joka ei koskaan sanonut muuta kuin "mennääks jo röökille?" ja muutoin kökötti vaan hiljaa treeniksen nurkassa mulkoilemassa kalasilmillään. hyviä aikoja... |
Joonas 03.06.2009 01:29:49 | |
---|
rkellu: mä soitin joskus bändissä jonka rumpali oli mopon bensalle haiseva amishevarijuntti joka soitti ainoastaan äärimmäisen kovaäänistä ja nopeaa death metal blast beattia - välittämättä pätkääkään siitä, että meidän biisit oli oikeasti melko herkkää akustista altsupoppia - ja jonka kylkiäisenä treenikselle ilmestyi aina sen isokokoinen ja äärimmäisen typerä skinariuusnatsi sukulainen joka ei koskaan sanonut muuta kuin "mennääks jo röökille?" ja muutoin kökötti vaan hiljaa treeniksen nurkassa mulkoilemassa kalasilmillään. hyviä aikoja... Se varmaan raahas tota sukulaistaan mukanaan, jottei kukaan uskaltais antaa sille rakentavaa palautetta sen soitosta. Jep.Tässä keskustelussa on mopo karannut jo kauan sitten. Mut ei siinä mitää. Tiätteks kuin ärsyttävää on muute kirjottaa sellasia biisejä lapuiksi, jossa jokainen osa (tai vähintään jokaisen toistuvan osan loppu) on erilainen. Tosi rasittavaa. Ja sit kaikki sellaset 4-8 tahdin välisoitot kertsin ja säkeistön välissä, mut sit varsinaisesti niitä ei mikskään C-osaksikaan viittis nimittää, kun ovat niin lyhyitä! Ärsyttävää! Mut musa on hyvää. J. Sataa sataa ropisee, pili pili pom! |
pietari-poika 03.06.2009 21:12:41 | |
---|
Mulla on tuloillaan olevassa (ekassa) biisissä tällainen käsikirjoitus: Intro/Outro-jutska Verse 1 Väijuttu Verse 2 Välijuttu Kertsi Intro/Outro-jutska Verse 3 Välijuttu Soolo (Verse) Välijuttu Kertsi Intro/Outro-jutska Enpä tota järkkää ole kummemmin miettinyt. Tuo välijuttu on kahden tahdin mittainen ja tempo on 120 eli se ei vie paljoa aikaa välistä. Muuten ihan hyvin sujuu mutta kertsistä en ole vielä ihan varma, minkä takia demottelut on toistaiseksi tyssänneet tähän. Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti. |
baron 03.06.2009 22:00:07 | |
---|
pietari-poika: . Tuo välijuttu on kahden tahdin mittainen ja tempo on 120 eli se ei vie paljoa aikaa välistä. Muuten ihan hyvin sujuu mutta kertsistä en ole vielä ihan varma, minkä takia demottelut on toistaiseksi tyssänneet tähän. Jos haluat hienostella, kasta se välijutska interludeksi:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ralliolli 03.06.2009 22:32:26 (muokattu 03.06.2009 22:34:30) | |
---|
pietari-poika: Tuo välijuttu on kahden tahdin mittainen ja tempo on 120 eli se ei vie paljoa aikaa välistä. Paria tahtia ei oikein kannata nimetä vielä omaksi "osakseen", vaan liittää se verseen. Etenkin kun se aina kaavamaisesti seuraa sitä. Rakenteeksi hahmottuu siis suurpiirteisesti ilmaistuna kutakuinkin tällainen luettelo: ABBCABBCA. "Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka, s. 450) |
pietari-poika 04.06.2009 14:20:18 | |
---|
Niinjoo, periaatteessa sen voisi liittää verseen mutta ei sillä käytännössä ole mitään väliä. Nyt on kertsikin suurinpiirtein keksitty mutta hommaa hankaloittaa se etten ole rumpali mistä syystä on vaikea keksiä sopivia komppeja tiettyihin kohtiin. Filleistä puhumattakaan :P (offia) Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti. |