Aihe: Kirk Hammet
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Vladi
28.05.2009 20:12:14
http://www.youtube.com/watch?v=QKiormZsvEg&feature=related

Ihmiset hyvä, kertokaa mulle seuraava asia: Miten ihmeessä Kirk Hammetin soolot voi kuulostaa joka kerta siltä, ku se yrittäis improvisoida niitä lennosta eikä se edes onnistu kauhean hyvin. Kaikki Hammetin soolot tuntuu olevan hirveän epämääräisiä vailla kunnolista melodiaa tai rakennetta. Tyyppi on Joe Satrianin entinen oppilas ja sillä on parikymmentä keikkavuotta takana. Miten se soitto voi silti kuulostaa noin löysältä?!

Ei, ei ole tarkoitus haukkua Hammetia maan syvimpään rakoon. Tyyppiä pidetään yhtenä maailman parhaimmista kitaristeista(ainakin jotkut tahot pitää), mutta en millään voi ymmärtää miksi, vaikka kuinka yrittäisin kuunnella niitä hienoja juttuja jotka tekee hänestä niin hyvän.

Ehkä joku voisi valaista mikä tekee Hammetista maailman parhaan? Ja siis tarkoitus ei ole provota "Hammet on paska"-tyyliin vaan ihan oikeasti kiinnostaa kuulla mielipiteitä.

Ja saa laittaa muitakin vastaavia "tapauksia".
Kyllä se siitä.
Keppis
28.05.2009 20:20:18
Levyt myy, jengi ylistää, soittaminen on mukavaa, ei ole korvaa/kiinnostusta/ tarvetta päästä tuosta tasosta ylöspäin.

Tuossa ehkä jotain syitä.
Vladi
28.05.2009 20:21:29
Keppis: Levyt myy, jengi ylistää, soittaminen on mukavaa, ei ole korvaa/kiinnostusta/ tarvetta päästä tuosta tasosta ylöspäin.

Tuossa ehkä jotain syitä.

Ehkä mä oon tottunu liikaa ajatukseen, että jokainen muusikko pyrkii koko ajan kehittymään välittämättä siitä, millä tasolla on tai paljonko levyt myy. Maybe I'm wrong?
Kyllä se siitä.
kimurantti1
28.05.2009 20:24:03 (muokattu 28.05.2009 20:27:07)
Silläkin uhalla että mut kohta lynkataan, niin musta valitettavan iso osa (etenkin rock-) bändeistä on livenä aika kökköjä. Kyllä vähän kehnommatkin soittajat studiossa saadaan kuulostamaan hyvältä, kun niitä ottoja voidaan vetää vaikka miljoona, tai palkata joku muu soittamaan se levyn kuningassoolo, eihän sitä kukaan saa selville. En viitsi luetella nimiä ettei tule turhaa porua, mutta liian moni bändi kuulostaa livenä kököltä tai muuten vaan väsyneeltä. Tää aloituksessa mainittu lukeutuu mun korvissa niihin. Levyt kyllä potkii.

Sitten on taas niitä bändejä, joista joka ikinen soittaja on omistanut elämänsä nimenomaan sen soittimen haltuun ottoon, ja se kuuluukin. Ihan ekana nyt tulee mieleen David Lee Rothin kuuluisin taustabändi, jossa soitti Steve Vai, Billy Sheehan ja Gregg Bissonette. Tuosta paljoa kovempaa kasarirokkitrioa ei varmaan saa kasaan, mutta kontrastina oli sitten David Lee Roth, jonka suhde instrumenttiinsa on varmasti hyvin erilainen kuin em. jampoilla. Jos koko bändi koostuu sellaisista "vedetään kun tarvii" -tyypeistä, niin kyllähän sitä laadun heittelyä soitoissa ja esiintymisissä on.

E: Toi edellisen viestin ajatus ei valitettavasti tunnu pätevän isoon osaan muusikoista, etenkään jo meriittinsä jollain tavalla hankkineista rokkitähdistä.
epi2
28.05.2009 20:26:46
Vladi: Ehkä mä oon tottunu liikaa ajatukseen, että jokainen muusikko pyrkii koko ajan kehittymään välittämättä siitä, millä tasolla on tai paljonko levyt myy. Maybe I'm wrong?

No tämä käsitys ei ainakaan päde erääseen toiseenkaan metallican jäseneen, Larssiin nimittäin, mutta ei siitä nyt sen enempää, kun ollaan kitara-puolella ;) Moni varmasti tietää, mitä tarkoitan.
Vladi
28.05.2009 20:27:12
kimurantti1: Silläkin uhalla että mut kohta lynkataan, niin musta valitettavan iso osa (etenkin rock-) bändeistä on livenä aika kökköjä. Kyllä vähän kehnommatkin soittajat studiossa saadaan kuulostamaan hyvältä, kun niitä ottoja voidaan vetää vaikka miljoona, tai palkata joku muu soittamaan se levyn kuningassoolo, eihän sitä kukaan saa selville. En viitsi luetella nimiä ettei tule turhaa porua, mutta liian moni bändi kuulostaa livenä kököltä tai muuten vaan väsyneeltä. Tää aloituksessa mainittu lukeutuu mun korvissa niihin.

Sitten on taas niitä bändejä, joista joka ikinen soittaja on omistanut elämänsä nimenomaan sen soittimen haltuun ottoon, ja se kuuluukin. Ihan ekana nyt tulee mieleen David Lee Rothin kuuluisin taustabändi, jossa soitti Steve Vai, Billy Sheehan ja Gregg Bissonette. Tuosta paljoa kovempaa kasarirokkitrioa ei varmaan saa kasaan, mutta kontrastina oli sitten David Lee Roth, jonka suhde instrumenttiinsa on varmasti hyvin erilainen kuin em. jampoilla. Jos koko bändi koostuu sellaisista "vedetään kun tarvii" -tyypeistä, niin kyllähän sitä laadun heittelyä soitoissa ja esiintymisissä on.

E: Toi edellisen viestin ajatus ei valitettavasti tunnu pätevän isoon osaan muusikoista, etenkään jo meriittinsä jollain tavalla hankkineista rokkitähdistä.

Mulle on henkilökohtasesti ollu aina hyvän bändin merkki se, että ne pystyy vetämään samat hommat hyvin myös livenä. Nykyään lauluissa on kaiken maailman auto-tunet ja kuten mainitsitkin, soolot voi soittaa joku toinen levylle. Sitten vasta kun bändi pystyy vetämään kaiken livenä, tulee se todellinen arvostus meikäläiseltä.
Kyllä se siitä.
Vladi
28.05.2009 20:28:36
epi2: No tämä käsitys ei ainakaan päde erääseen toiseenkaan metallican jäseneen, Larssiin nimittäin, mutta ei siitä nyt sen enempää, kun ollaan kitara-puolella ;) Moni varmasti tietää, mitä tarkoitan.

Juu, pidättäydytään semmoisessa kiltisti provosoivassa keskustelussa, ni tästä saadaan vielä varsin mielenkiintoinen threadi :)
Kyllä se siitä.
epi2
28.05.2009 20:30:46
Kirkistä vielä sen verran, että itsekkään en ymmärrä että jotkut tahot häntä ylistävät. Itse pidän häntä vain keskinkertaisena tiluttelijana. Juurikin tuo hänen improvisaatio kyky tökkii. mm. Day that never comesin soolo on mielestäni aivan hirveää kuunneltavaa.
-Cale
28.05.2009 20:47:31
Mutta kyllähän sen Kirkinkin jotain on ollut tehtävä jotta noinkin paljon nimeä on saanut, ei se tyhjästä ja ilmaiseksi ole tullut. Muutakin kuin soittaa yhdessä maailman kuuluisimmista bändeistä. Onhan Kirkillä paljon upeita sooloja, tuossa genressä saa hakea vertaistaan. Vaikka livenä ei aina menisi ihan nappiin, on mies arvostuksensa ansainnut.
Vladi
28.05.2009 20:54:23
-Cale: Mutta kyllähän sen Kirkinkin jotain on ollut tehtävä jotta noinkin paljon nimeä on saanut, ei se tyhjästä ja ilmaiseksi ole tullut. Muutakin kuin soittaa yhdessä maailman kuuluisimmista bändeistä. Onhan Kirkillä paljon upeita sooloja, tuossa genressä saa hakea vertaistaan. Vaikka livenä ei aina menisi ihan nappiin, on mies arvostuksensa ansainnut.

Pistä toki linkkejä niistä hyvistä sooloista :)
Kyllä se siitä.
Keppis
28.05.2009 20:56:13
Vladi: Pistä toki linkkejä niistä hyvistä sooloista :)

Minusta 80-luvun tuotannossa soolot on iha biiseihin istuvia. Levyllä siis.
-Cale
28.05.2009 21:53:13 (muokattu 28.05.2009 21:54:16)
Vladi: Pistä toki linkkejä niistä hyvistä sooloista :)

Vai että linkkejä, luulin sinun perehtyneen tuotantoon sen verran kun kykenit kerran arvostelemaankin. En jaksa etsiä linkkejä, mutta sanon vain että mm. Unforgiven 1 ja 2, Nothing Else Matters, Master Of Puppets, Fuel, One -kappaleet sisältävät varsin hienoja sooloja, jotka ei ole mitään tekniikkatreeniä tyyliin "hei kattokaa mitä mä osaan" vaan harkittuja ja biiseihin hyvin istuvia.

No tästä voidaan taas olla montaa mieltä. Ei tarvitse mielestäni kauaakaan etsiä kun jo löytää vakuuttavampia sooloja...Krhmm..Alex Skolnick...Marty Friedman...Jeff Waters...

Cocknick... who? Friedman on kyllä kova jäbä.
Vladi
28.05.2009 22:00:30
-Cale: Vai että linkkejä, luulin sinun perehtyneen tuotantoon sen verran kun kykenit kerran arvostelemaankin. En jaksa etsiä linkkejä, mutta sanon vain että mm. Unforgiven 1 ja 2, Nothing Else Matters, Master Of Puppets, Fuel, One -kappaleet sisältävät varsin hienoja sooloja, jotka ei ole mitään tekniikkatreeniä tyyliin "hei kattokaa mitä mä osaan" vaan harkittuja ja biiseihin hyvin istuvia.

Oonhan mä kaikki nuo "ilmeiset" tsekannu mutta ei niissä mun mielestä kyllä mitään niin ihmeellistä ole. Semmoisia perushyviä sooloja osa, osa aika epämääräisiä. Mut tämä on kyllä sitten mielipide :)

Alex Skolnick on muuten aivan uskomattoman kova heppu, ei voi kun ihailla kuinka tyyppi sulauttaa saumattomasti jazz-elementtejä trash-metalliin.
Kyllä se siitä.
Hiekkaharjun Hendrix
28.05.2009 22:02:58 (muokattu 28.05.2009 22:05:36)

No, josset herroja Skolnick ja Waters vielä tunne, niin suosittelenpa, että tutustut Testamenttiin ja Annihilatoriin.

En jaksa etsiä linkkejä, mutta sanon vain että mm. Unforgiven 1 ja 2, Nothing Else Matters, Master Of Puppets, Fuel, One -kappaleet sisältävät varsin hienoja sooloja

Noista ainakin Nothing Else Matters taitaa olla Mr. Hetfieldin soittama ja säveltämä (?)
"Laughter is loud when he tells nigger jokes with his mouth full of banana"
Fintrollx
28.05.2009 22:03:56

Vladi: Ehkä mä oon tottunu liikaa ajatukseen, että jokainen muusikko pyrkii koko ajan kehittymään välittämättä siitä, millä tasolla on tai paljonko levyt myy. Maybe I'm wrong?

mm... sama täällä Kirkillä se vaan on käynyt päinvastoin
-Cale
28.05.2009 22:05:21
Hiekkaharjun Hendrix: No, josset herroja Skolnick ja Waters vielä tunne, niin suosittelenpa, että tutustut Testamenttiin ja Annihilatoriin.

Tunnen kyllä, se oli lähinnä yhtä huono läppä mitä Kirkistä yleensä heitetään.
Hiekkaharjun Hendrix
28.05.2009 22:06:14
Haha, no meninpäs helppoon :)
"Laughter is loud when he tells nigger jokes with his mouth full of banana"
-Cale
28.05.2009 22:20:57
Noista ainakin Nothing Else Matters taitaa olla Mr. Hetfieldin soittama ja säveltämä (?)

Niinpä taisi ollakin juu, muistelin että joskus jossain Hammett soitti livenä tuota mutta taisin senkin muistaa väärin. No kumminkin, tuossa oli vain muutama :)
Newsted85
28.05.2009 22:34:04
Sitten asiaan. Onhan Kirk tavallaan kannuksensa ansainnut, mutta kun tuo soiton taso on sieltä 80-luvun alusta vain tippunut, niin kertoo se jo omaa kieltään herran intohimosta työhönsä.

Surffaus vieny mielenkiinnon kitaransoitosta... :) No mikäs siinä on ollessa, miljoonia pankkitilillä ja Metallican keikat myy edelleen loppuun joka paikassa...
"Reality leaves a lot to the imagination." - John Lennon
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)