Aihe: Kysymys USB-äänikortista
1
Zaphod
28.05.2009 10:03:20 (muokattu 28.05.2009 10:03:46)
Kertokaapa nyt tyhmälle(ja uushakutaidottomalle), että onko noista USB-äänikorteista mitään iloa? Eli hankin äskettäin halpisläppärin, jossa on kyllä tehoja ihan hyvin, mutta äänikortti on integroitua mallia ja koneesta uupuu kokonaan firewire liitäntä.

Tarkoitus olisi äänitellä kitaraa muutama raita ja mahdollisesti parit synaraidat siihen päälle. Ja kyseessä on siis omaksi iloksi äänittely, ettei mitään ihan pro meininkiä haeta(budjettikin on sen mukainen). Softana varmaankin cubasen vanhempi ilmaisversio.

Edit: Niin siis käyttis on windows visva 32 - bit
Megatherium sanoi: "Tieto-ja miellekykyni, eli älyni olemattoman alhainen kvantitatiivisuus, mistään täysimääräisyydestä, saatikka ylijäämästä ei voida puhuakaan, sekä epämusikaalisuteni, ts. musiikillinen lahjattomuuteni, eivät riitä harmoniselta strukt
anapena
28.05.2009 10:41:04
Onhan niistä suurin osa ihan ok, mieti vaan että mitä ominaisuuksia tarvitset. Esim ESIn halvin malli on aika kustannustehokas ja simppeli.
Zaphod
28.05.2009 11:01:13
Ok, itselleni riittää pari samanaikaista sisäänmenoa, esim kaksi analogista ja yksi midi. Mitenkäs noissa korteissa on tuo duplexi, eli montaako raitaa ääntä voin kuunnella samalla kun äänitän vaikka kahta sisään? Ja minkälaisia raitamääriä noilla voi äänittää vai tuleeko koneen muut rajat esiin ensin?

Jotta säästäisin teitä kysymyksiltä olisiko kenelläkään tiedossa mitään hyvää saittia jossä näistä olisi jotain syvempää juttua? Olen kyllä lueskellut noitta faq:keja, mutta joko olen lukutaidoton, tyhmä tai sitten niissä ei oikein ollut sitä mitä olin hakemassa.
Megatherium sanoi: "Tieto-ja miellekykyni, eli älyni olemattoman alhainen kvantitatiivisuus, mistään täysimääräisyydestä, saatikka ylijäämästä ei voida puhuakaan, sekä epämusikaalisuteni, ts. musiikillinen lahjattomuuteni, eivät riitä harmoniselta strukt
samulirask
28.05.2009 11:45:20

Zaphod: Ok, itselleni riittää pari samanaikaista sisäänmenoa, esim kaksi analogista ja yksi midi. Mitenkäs noissa korteissa on tuo duplexi, eli montaako raitaa ääntä voin kuunnella samalla kun äänitän vaikka kahta sisään? Ja minkälaisia raitamääriä noilla voi äänittää vai tuleeko koneen muut rajat esiin ensin?

Jotta säästäisin teitä kysymyksiltä olisiko kenelläkään tiedossa mitään hyvää saittia jossä näistä olisi jotain syvempää juttua? Olen kyllä lueskellut noitta faq:keja, mutta joko olen lukutaidoton, tyhmä tai sitten niissä ei oikein ollut sitä mitä olin hakemassa.

En nyt raitamääriin tms. ota kantaa, mutta sanoisin vain, että kun ostat musiikkikäyttöön tarkoitetun äänikortin, niin et tule katumaan. Firewire on kai tällä palstalla todettu paremmaksi liitännäksi äänikortille, mutta kun kerran USB-kortteja on, niin kyllä ne myös tarkoituksessaan toimivat. Itselläni on E-MUn 0202 USB-kortti, ja loistavasti on toiminut vanhemmallakin koneella.

Ja vielä tarkennus: Osta nimenomaan musiikkikäyttöön tarkoitettu kortti (esim. joku, mikä löytyy tältä osastolta http://www.thomann.de/fi/usb_audio_interfacet.html ), älä mitään multimediakorttia.
sticky fingers
28.05.2009 12:50:23
Zaphod: Kiitos vastauksista, selvensi asiaa, eli eikun laatimaan hankintaesitystä vaimolle esitettäväksi. ;)

Suoraan ja varauksetta voin suositella Presonus Audioboxia. Hetken tässä sellaista käytellyt ja hyvältä maistuu. Hinta mm. Fasulla 160€ luokkaa...

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
Lenoldinho
03.06.2009 16:47:31

Myöskään M-audion Fast Track Pro ei ole hassumpi, kustantaa 200 rahaa.
Kalmo
03.06.2009 17:19:22 (muokattu 03.06.2009 17:20:23)
Zaphod: Ok, itselleni riittää pari samanaikaista sisäänmenoa, esim kaksi analogista ja yksi midi. Mitenkäs noissa korteissa on tuo duplexi, eli montaako raitaa ääntä voin kuunnella samalla kun äänitän vaikka kahta sisään? Ja minkälaisia raitamääriä noilla voi äänittää vai tuleeko koneen muut rajat esiin ensin?

Äänikortti ei siitä välitä, onko projektissasi 10 vai 70 raitaa.

Kyllä kaikki audiokäyttöön tarkoitetut (ei integroidut) kortit soittavat monitoroidessa kaikki raidat mitä äänitetty on, jos koneen tehot vain riittävät. Jos eivät riitä, menee tilttiin koko kone tai ääni pätkii.
Tai midiä käytettäessä tulee häiritsevä viive, latenssi.

Tuosta duplexista ei nykyään enää edes puhuta. Kyllä USB-kortilla ja läppärissä avainkysymys on (jos siis haluaa äänittää yhtäaikaa kahta audioraitaa + midiä) riittääkö kovon nopeus (läppäreissä yleensä 5200 rpm, kun suositus audiokäytössä on 7200 rpm), prossun tehot ja muisti. Suunnilleenkin modernilla koneella homma keskimäärin onnistuu, jos ei kauheasti ahnehdi tehosyöppöjä VST-efektejä ym.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)