Aihe: Yamaha PSR-S500.. jelppiä äänitys-ongelmaan!
1
Peter2009
27.05.2009 18:47:56
Elikkäs, tarkoitukseni on ollut kytkeä kyseinen soitin tietokoneeseen ja äänittää tuon soittimen säveliä,yms esim.Cubase SX3,SONY ACID PRO7, MAGIX Music Maker 15 - softiin tarkoituksena tehdä omia "sampleja" ja olenki niin koettanut tehdä, mutta tietenki tuloksetta. Äänittäminen toki onnistuu näppärästi, mutta vielä kun sitten kuulisi myös koneelta sen äänityksen!
Sen verran kun tumpelo olen tässä asiassa. Soittimen mukana tuli USB-kaapeli soittimen TO HOST portista tietokoneen USB-porttiin. Ja tiedän, että tuon johdon avulla pystyy siirtämään dataa soittimen ja koneen välillä, mutta halusinki homman toimivan, kuten olen yrittänytkin ja koska olen kuutamolla kaikesta muusta, ajattelin tietenki että samalla kaapelilla onnistuu myös toi äänittäminen :-o saatan kuulostaa totaali amatööriltä ja tumpelolta, heh mutta sitä myös olen, joten toivoisin mikäli joku osaa/jaksaa jelppiä asiaan että miten homma alkaa sujua niin suuresti kiitollinen oisin.
Peter2009
27.05.2009 18:52:25
Nyt olisi siis tosissaan kiva saada homma toimimaan, kun on tullut väsäiltyä jokunen biisi, mutta ne kaipaisi tota lisä "maustetta" alkanut jokseenki kyllästyttämään valmiiden melodien käyttö, joten mielellään säveltäisin ite ne ns."samplet"
hahuusko
27.05.2009 19:21:44
PSR-S500:ssa USB:n kautta liikkuu vain ns. MIDI-tietoa, ei ääntä. Eli jos haluat äänittää PSR:n soundejakin, niin täytyy hankkia vielä sopiva kaapeli PSR:n kuulokeliitännän ja tietokoneen/äänikortin äänisisääntulon väliin. Semmoinen ei kuitenkaan maksa paljon.
Peter2009
27.05.2009 20:30:19
Oukei. Mikäköhän mahtaa tämän kaapelin nimi olla? tai onko sulla mitään linkkiä nakata kyseiseen? täytyypä katella löytyykö iteltä mistään moista kaapelia, jos ei löydä niin ostaa
Peter2009
27.05.2009 20:34:31
Hmmm.. Tommonen näyttäs olevan?

http://media.redcatsnordic.com/ello … oducts/large/reww_/reww_0969906.jpg

liekö samanlainen johto mitä meinasit?
hahuusko
27.05.2009 22:22:01
Tarvittava johto riippuu tietokoneesta. Yleensä tietokoneen sisäänmeno on kuitenkin 3,5 mm -stereoliittimellä. PSR-S500:n ulostulo on puolestaan 6,3 mm -stereoliittimellä eli sopiva kaapeli olisi tämän näköinen: http://www.thomann.de/fi/pro_snake_20013_10.htm

Helpompaa tosin voi olla löytää sellainen kaapeli, jossa on molemmissa päissä 3,5 mm -stereoliitin. Kun ostaa sen lisäksi adapterin, joka muuttaa 3,5 mm -stereoliittimen 6,3 mm -stereoliittimeksi, niin se ajaa sitten saman asian.

Mutta varmista ensin, millainen reikä sieltä tietokoneesta löytyy. Jos et ole ostanut mitään erillistä äänikorttia tietokoneeseen, niin sitten se kuitenkin on todennäköisesti tuo 3,5 mm stereo.
Peter2009
27.05.2009 23:34:49
Olen ostanut erillisen äänikortin. Korttina siis, M-Audio Audiophile 2496

Ja tuo kaapelini, josta linkin laitoin löytyy siihen myös se kuuloke-liitin, joka menikin sujuvasti soittimen kuulokeliitäntään ja samoin äänikorttiin sen johdon liittimet. Eikös tämä sitten passaa vai?

tota mainitsemaasi toisenlaista kaapelia en nyt tähän hätään vielä löytänyt ja eipä taida myöskään tota sopivaa adapteria olla siihen.

Minkäslainen tuo adapterin tulee muuten olla?
eli, mikäli nyt on välttämättä tarve tälle toisenlaiselle kaapelille ja adapterille. Ja jos homman pitäs pelittää tolla ekalla mainitsemallani kaapelilla, sitten tuleekin se seuraava vaihe: ohjelman ääni-asetukset

niistä myöskään minulla ei ole hajuakaan miten ne tulee olla, elikkäs esim cubase sx:än device setup asetukset ja mitä siinä nyt tarviikin olla. tai tietenki käy mikä tahansa softa, johon vaan voisi äänittää omia sävellyksiään. Sen verran tosta ehkä ite jotain ymmärrän, että pitää olla koneen äänikortti siellä valkattuna. mut parenpi että annan teidän tietävenpien ja osaavienpien kertoa.
Peter2009
28.05.2009 03:28:54
En ole vielä tolla reaperilla testannut äänittää, mutta latasin ja zekkasin pikaisesti kys ohjelmiston. Enivei. Täältä keskustelualueelta en nyt taidakaan sit kysyä et miten sillä reaperilla äänittäminen onnistuu. Kysynki, että mites sit kun soittimen phones/outputista menee se johto koneen äänikorttiin, olisi kiva ja simppelinpää ku myös kuulisi miten säveltää :P eli, miten pystyisin kuulemaan sävellystäni samalla?vai täytyykö kenties jokin lisälaite ostaa? tietty tossaki on joku naurettavan simppeli juttu, jota en vaan hokaa.
ReBeat
28.05.2009 03:43:50

Peter2009: miten pystyisin kuulemaan sävellystäni samalla?

Reaperin mikseri-osiosta löytyy raitakohtaisista säädöistä kaiuttimen näköinen painike: record monitoring. Kokeile sitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)