Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 539 40 41 42 4382 83 84 85 86
oiva tumpeloinen
26.05.2009 20:04:34
pietari-poika: Kitarankaulan kuuluu olla hieman kaareva, siis sillälailla "kuopalla". Jos menee liian suoraksi niin sitten rupiaa kielet särisemään otelautaa vasten kuten sulla just kävi.

Älä sitten vääntele liikaa sitä kaularautaa ettei mikään mene rikki. :D

E: Lisään vielä että tuollaisissa tilanteissa yleisesti jos vaikka juuri tuo 7. nauhalta painettu ääni särisee, voi 8. nauha olla hieman kohonnut otelaudasta. Jotain muovia tms väliin ja vasaralla pari napautusta niin pitäisi tepsiä kuulemani mukaan. Mutta sinuna siis löysäisin kaularautaa.

Mä taas en löystäisi. Kuulostaa juurikin aiemmin diagnosimaltasi ongelmalta, eli nousseelta nauhalta. Kääntämällä kaularautaa saa koko kaulalle jotain vaikutusta aikaan, mikä on aika turhaa, jos ongelma on vain yhdessä nauhavälissä.
tiitus
27.05.2009 14:29:56
Tätä on voitu kysellä aikaisemminkin, mut kysynpä vielä viisaimmilta.. Mulla on Fender Stratocaster( Mex ) ja vaihdoin siihen 09-048 setistä 010-052:seen. Kysyisinpä mitä toimenpiteitä pitää tehdä, jotta sais kielet vähä matalalammalle? Tallaan lisäsin pari jousta ja talla asettu sillä.
The Clansman
28.05.2009 11:39:45
Nyt on kaksi kysymystä, toivottavasti oikeassa paikassa!

Elikkä kitara on GrassRoots les paul, muuta en tiedä kitarsta.

Eilen kielten vaihdon yhteydessä huomasin että kitaran virittimet on löysällä, elikkä ne heiluu. Tämä saa kitaran epävireeseen helpommin, minkä olin huomannut jo ennen kun huomasin virittimien löysyyden. Kokeilin tietenkin kiristää kahta virityskoneiston ruuvia, josta ei ollut hyötyä sillä kierteet oli mennyt joten ruuvi pyöri jokseenkin tyhjää, luulisin.

Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä että saan kitaran pysymään vireessä. Virittimet aion vaihtaa laadukkaampiin koska entiset on kuluneet.

Kysymys 2

Huomasimpa eilen myöskin että kitaran valkoinen (muovinen?) yläsatula on kulunut etenkin ala E:n (paksumman) kohdalta aika pahasti, mikä ei kuitenkaan haittaa soittoa ainakaan vielä mutta senhän voisi vaihtaa samalla kun virityskoneistot, kenties?
Parasta lääkettä stressiin on luukutus ja mehujäätelöt.
tiitus
28.05.2009 12:08:12
oiva tumpeloinen: Nousiko kielet vaihdon yhteydessä? Vai oliko ne ennestään liian korkealla?

Kyllähän ne oli vähä liian korkealla ohuemmallakin kielilsetillä ja huomasin tänään että kun venyttää sävelaskeleen 17-19 nauhojen kohdalla ylä E kielellä, nii ottaa nauhaan kiinni, taitaapi olla säätämisen paikka tai jotain muuta huoltoo..
jra
28.05.2009 18:34:31 (muokattu 28.05.2009 18:40:34)
H053: Hoi kaikki m.netin kitaraman tietäjät!
Pulmani olisi seuraavanlainen:
Huomasin, että puoliakustiseni (Ibanez AFS75) kaula oli hieman kuopalla.
Kiristin varovasti kaularautaa ja kaula oikenikin ihan mukavasti.
(Pitäneekö paikkansa, kun kuulin jostakin, että sitä ei kannata ihan tikkusuoraksi kiristää?)
...
Mikä siis neuvoksi?

Tämmöisestä linkistä löytyy hyvin kuvilla varustettuna noita kaulan ym. säätämisen perusjuttuja:
http://www.stewmac.com/freeinfo/instrument/Electric_guitar.html
ja tuolta kohta "String action and setup"
http://www.stewmac.com/freeinfo/ins … String_action_and_setup/i-3910.html
Tästä näkee kuinka monenlaisilla säädöillä esim. starat soittelee ja mitkä ovat tiettyjen valmistajien ns. tehdassäädöt:
http://www.stewmac.com/freeinfo/ins … ction_and_setup/a-famoussetups.html
on olemassa tiettyjä perusperiaatteita, mutta kitaran ja soittajan mukaan se optimaalinen säätö voi vahdella paljonkin. Tuon mukaan esim. Ibanezit säädettäisiin tehtaalla soimaan aivan luotisuoralla kaulalla (reliefiä ei ollenkaan). Myös muutamat kitarateknikot mitä Youtubessa on heidän pätkiään ollut säätävät joillekin soittajille aivan suoran kaulan (parempi sustain?). Itse tykkään että kaarevuutta on hieman (relief 7. nauhalta 0,1-0,2mm), Action 15. nauhalta kitarasta ja kielisetistä riippuen 1,5mm - 2mm.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
H053
28.05.2009 21:26:26
jra: Tämmöisestä linkistä löytyy hyvin kuvilla varustettuna noita kaulan ym. säätämisen perusjuttuja: ...

Hep! Kiitos vastauksesta... Pitääkin katsastaa nuo linkit ajan kanssa läpi.
jra
29.05.2009 02:21:41 (muokattu 29.05.2009 04:51:17)
H053: Hep! Kiitos vastauksesta... Pitääkin katsastaa nuo linkit ajan kanssa läpi.

Youtubessakin on enemmän tai vähemmän havainnollisia pätkiä:
http://www.youtube.com/results?sear … tar+setup&aq=0&oq=guitar+se

Esim. tässä kohdasta 3:28 alkaen kaularaudan (relief) ja kielten korkeuden (action) säätöä:
http://www.youtube.com/watch?v=xV8kMUB8n4c&fmt=18
tosin aika nopeasti hoidettu tuossa, varmaan on parempiakin pätkiä.

Sehän noissa Youtube-pätkissä ja usein muissakin nettiohjeissa saattaa hämätä, että mitat on yleensä tuuman osia, jotka on ainakin itselle ilman muuttamista millin osiksi hankala hahmottaa. Toisaalta annetut mitat on vain esimerkkejä, se mikä itselle sopii löytyy kokeilemalla.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
H053
29.05.2009 13:14:35 (muokattu 29.05.2009 13:16:08)
jra: Youtubessakin on enemmän tai vähemmän havainnollisia pätkiä:
http://www.youtube.com/results?sear … tar+setup&aq=0&oq=guitar+se ...

Kävin katselemassa tuubista noita kitaranfiksailupätkiä ja niiden pohjalta uskalsin kokeilla tuota nauharaudan viilaamista.
Oikeaa viilaa ei sattunut olemaan juuri saatavilla, joten hion sitä nauhaa kitaran kielellä, ja sehän perskules auttoi!
Ei ollut taas paljosta kiinni.
Iso kiitos kaikille kysymykseen vastanneille!
Pitänee lähteä rautakauppaan ostamaan hienoteräinen metalliviila vastaisuuden varalta... :D
Nemesis56
10.06.2009 15:31:19
Toivottavasti on oikea alue/aihe, mutta kysynpä kumminkin..
Suositelkaa hyvää kielisettiä Ibanez RG321 kitaralle. Tarkoituksena on säätää 1 sävelaskeleen pudotettuun vireeseen.
Ja jos joku voisi vielä ohjeistaa tuon kaularaudan säätämisessä, niin sillä päästään jo pitkälle. Kiitos! :)
oiva tumpeloinen
10.06.2009 15:57:49
Nemesis56: Toivottavasti on oikea alue/aihe, mutta kysynpä kumminkin..
Suositelkaa hyvää kielisettiä Ibanez RG321 kitaralle. Tarkoituksena on säätää 1 sävelaskeleen pudotettuun vireeseen.
Ja jos joku voisi vielä ohjeistaa tuon kaularaudan säätämisessä, niin sillä päästään jo pitkälle. Kiitos! :)

Kun pudotat yhden sävelaskeleen, niin mä suosittelisin laittamaan yhden pykälän paksumman setin kuin nykyinen. Toiset suosittelee laittamaan vain "läskipohja"setin, mutta mun mielestä punomattomat kielet jää siten liian löysiksi. Kaularautaan tuskin tarvitsee koskea, koska veto pysyy aika samana.
pietari-poika
10.06.2009 20:16:27
oiva tumpeloinen: Kun pudotat yhden sävelaskeleen, niin mä suosittelisin laittamaan yhden pykälän paksumman setin kuin nykyinen. Toiset suosittelee laittamaan vain "läskipohja"setin, mutta mun mielestä punomattomat kielet jää siten liian löysiksi. Kaularautaan tuskin tarvitsee koskea, koska veto pysyy aika samana.

Niin. Siis esimerkiksi jos normiviresetti sulla on 9-42, D-vireeseen 10-46.

Suosittelen kuitenkin itse ottamaan läskipohjasetin, koska punotuilla kielillä harvoin tulee bendailtua ja paksummat kielet pysyvät paremmin vireessä vaikka pikkaisikin tosi lujaa. Tarkoitan siis että jos normivireessä sulla on 9-42 niin ota D-vireeseen 10-52. Nämä ovat kuitenkin henkkohtaisia mieltymyksiäni, älkää ottako vakavasti. :D
Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti.
Kässi
29.06.2009 23:16:30
Moro!

Ostin tuossa puolisen vuotta sitten Ibanezin rga321f mallin, joka osoittautui hyväksi kitaraksi. Nyt kuitenkin on ilmennyt ongelmia sen kaulan kanssa. Kaula on jotenkin vääntynyt kaarelle niin siinä on loiva "kuoppa". Tästä aiheutuu todella huono ja liian terävä saundi, vaikea soitettavuus ja kielten räminää/resonaatiota. Jos yritän vaikka bendata kieltä 10.-20. nauhan alueella, sammuu ääni välittömästi. Sen sijaan bendit onnistuvat kaikkein ylimmillä (20-24) ja myös alimmilla nauhoilla oikein hyvin.

Mitenkäs tuota nyt sitten lähtisi suoristelemaan? kaula on siis todellakin kuin hyvin loiva kaari, 12. välissä kielten etäisyys kaulasta on suurempi kuin 24. Vähän vaikea tuota on sanoin selittää, mutta sanotaanko että kitaran kaula näyttää tällä hetkellä hieman jousipyssyltä :P
Onko mitään tehtävissä vai vienkö suoraan ammattilaiselle?

Sori jos tämä on neuvottu täällä jo ennenkin, ei sattunut silmään ohjeita.
Numb
29.06.2009 23:19:02

Kässi: Mitenkäs tuota nyt sitten lähtisi suoristelemaan?

Kaularautaa kiristämällä. Ohjeet tässä ketjussa.
A waist is a terrible thing to mind.
Thomahawk
11.07.2009 17:09:56
Mulla on tollanen pari viikkoa sitten hankittu Squier Bullet Strat, ja nyt alkoi B-kielessä kuulumaan sellanen pistävä sivu/jälkiääni. Saa varmaan jollain pikkusäädöllä tai -kikalla hoidettua, mutta minullahan ei mitään käsitystä ole miten. Vinkkejä, kts.
oiva tumpeloinen
11.07.2009 17:11:10
Thomahawk: Mulla on tollanen pari viikkoa sitten hankittu Squier Bullet Strat, ja nyt alkoi B-kielessä kuulumaan sellanen pistävä sivu/jälkiääni. Saa varmaan jollain pikkusäädöllä tai -kikalla hoidettua, mutta minullahan ei mitään käsitystä ole miten. Vinkkejä, kts.

Onko sulla ne kaupan kielet vielä kitarassa kiinni? Vaihda ensin ne uusiin, niin suurin osa ongelmista katoaa saman tien.
Thomahawk
11.07.2009 17:21:41
oiva tumpeloinen: Onko sulla ne kaupan kielet vielä kitarassa kiinni? Vaihda ensin ne uusiin, niin suurin osa ongelmista katoaa saman tien.

on toki, uudet kielet kustantavat muutaman kymmenen euroa? entäs miten niiden vaihtaminen, omistan tuon suuren kitarakirjan ja siinä on jotain juttua aiheesta, mutta sujuuko homma oikeasti henkilöltä, joka on peuhannut elämänsä aikana kitaroiden kanssa vain joitakin päiviä?
oiva tumpeloinen
11.07.2009 17:24:45
Thomahawk: on toki, uudet kielet kustantavat muutaman kymmenen euroa? entäs miten niiden vaihtaminen, omistan tuon suuren kitarakirjan ja siinä on jotain juttua aiheesta, mutta sujuuko homma oikeasti henkilöltä, joka on peuhannut elämänsä aikana kitaroiden kanssa vain joitakin päiviä?

Kielet on kulutustavaraa ja niitä pitää vaihtaa sopivin väliajoin. Ja se väli ei ole vuositasolla mitattavissa. Siltä pohjalta kannattaa kyllä opetella vaihtamaan kielet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kitarakirjassakin neuvotaan, miten se tehdään. Helppo tapa opetella homma on purkaa yksi kieli irti ja laittaa uusi tilalle päinvastaisessa järjestyksessä työvaiheet toistaen. Kielipakka maksaa ennemminkin kympin kuin kaksi, joten sinänsä ei ole tolkuton panostus.
Thomahawk
11.07.2009 17:30:10
oiva tumpeloinen: Kielet on kulutustavaraa ja niitä pitää vaihtaa sopivin väliajoin. Ja se väli ei ole vuositasolla mitattavissa. Kielipakka maksaa ennemminkin kympin kuin kaksi, joten sinänsä ei ole tolkuton panostus.

Jees, tämän suuntaista olen lukenutkin ja ymmärtänyt. Mites sitten onko merkeissä ja niiden laadussa tms eroa? Ja tosiaan kun aloittelija olen soittamisenkin saralla niin onko paksuudella muuta merkitystä kuin ero soundissa?
oiva tumpeloinen
11.07.2009 17:39:07
Thomahawk: Jees, tämän suuntaista olen lukenutkin ja ymmärtänyt. Mites sitten onko merkeissä ja niiden laadussa tms eroa? Ja tosiaan kun aloittelija olen soittamisenkin saralla niin onko paksuudella muuta merkitystä kuin ero soundissa?

Suurin ero paksuuksilla on tuntumassa. Paksummat kielet on jäykempiä bendata, niin hyvässä kuin pahassakin. Ouksumpien vireisyys on myös parempi. Soundia en oikein alkaisi miettimään ihan alussa. Sinuna menisin vain lähikauppaan ja katsoisin alkuun sen halvimman kielipakan jonakin paksuutena (varmaankin .009 tai .010 setti olis passeli) ja laittaisin kitaraan kiinni. Sen jälkeen alkaisin miettimään niitä kitaran säätöjä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)