Aihe: Kokemuksia Weberin kaiutinfirmasta ja kaiuttimista?
1
ATIA
26.05.2009 08:03:32 (muokattu 26.05.2009 08:10:20)
Moi,

Haluaisin kuulla kokemuksia Weberin kaiutinfirmasta ja kauttimista. Ovatko hyviä, kannattaako alkaa tilailemaan, onko porukka asiansa tuntevaa, onko palvelu hyvää jne?

Oma kokemukseni tähän mennessä on seuraava:
Otin yhteyttä sähköpostitse Weberin infoon, ja kerroin kaipaavani 10" ja 12" alnico kaiutin yhdistelmää, joka soisi tasapainoisena parina samassa takaa suljetussa kaapissa, ja antaisi rikkaan ja hienon puhtaan äänen. Kerroin että omaan 50-luku tyylisen vahvistimen, ja että en tarvitse juurikaan tehonkestoa (W) kun vahvistimesta (Uraltone Jr) ei paljon tehoa lähde. Kerroin myös, että kaipaisin vintage tyylisiä kaiuttimia.

Sähköpostini ohjattiin Akbar nimiselle kaverille Weberissä, jonka kanssa kävin sähköpostitse kirjeenvaihtoa 3-4 kertaa. Kerrottuani hänelle mitä olin hakemassa, hän suositteli minulle jenkkityylistä saundia varten kaiutinparia 10A150T, 25W (no dope) ja 12A150, 25W (no dope). Brittityylistä saundia varten hän suositteli alnico Blue Pup, 30W (no dope) ja alnico Silver Bell, 30W (no dope).

Yritin löytää Weberin sivuilta lisää tietoa näistä kaiuttimmista ja jotain vähäistä tietoa löysin, en kuitenkaan löytänyt taajuusvastekäyrää, enkä T/S parametreja, mitkä olisin halunnut. Kysyin sähköpostitse Akbarilta, olisiko mahdollista saada näitä, ja hän sanoi, että T/S parametreja ei ole saatavilla. Ihmettelin asiaa, ja kerroin, että tarvitsen ne voidaksen muodostaa oman käsityksen kaiuttimien teknisestä luonteesta ja jotta voisin ohjelmallisesti simuloida niiden toimintaa suljetussa kaapissa saadakseni käsityksen taajuusvasteesta, ja muista minulle tärkeistä seikoista, joilla on merkitystä kun päätän, että oletanko kaiuttimien olevan sopivia käyttööni.

Tämän jälkeen Akbar ilmoitti, että he eivät julkaise T/S parametreja, koska suurin osa ihmisistä ei ymmärrä niitä. Hän sanoi, että jos haluan niitä, niin voin saada niitä niistä kaiuttimista, jotka minua kiinnostavat. Sanoin että minua kiinnostaisi nuo edellä mainitut britti henkiset kaiuttimet. Akbar sanoi, ettei hän ole kovin perehtynyt kaiuttimien tekniseen puoleen, ja sanoi ohjaavansa sähköpostini Ted Weberille. Kiitin häntä ja kerroin, että se on ok ja sopii mainiosti.

Seuraavana päivänä sain Ted Weberiltä sähköpostin, jossa hän sanoi, että hänen mielestään teen suuren virheen, jos suunnittelen kaiutinkaappia T/S parametrien pohjalta. Hän sanoi että heidän kaiuttimensa on suunniteltu ihmisiä varten, jotka haluavat replikoida vanhan ajan vintage saundia vintage tyylisissä kaapeissa. Hän sanoi että minun olisi parempi hankkia hifi kaiuttimet, jos haluan sen tyylistä ratkaisua. Hän sanoi kuitenkin, että jos haluan, hän voi toimittaa minulle joitakin T/S parametriarvoja haluamilleni kaiuttimille. Lähetin hänelle sähköpostia, ja kerroin hänelle edellä mainitsemani tarkoitukseni ja tarpeeni, mitä olen tavoittelemassa kaiuttimilta, ja kysyin onko hän sitä mieltä, että tämä edellä mainittu kaiutinpari toimisi tasapainoisesti suljetussa kaapissa. Kerroin hänelle, että minulla on ollut hyviä kokemuksia tähän mennessä suunnittelemissani kaapeissa, ja siksi haluaisin kokeilla rakentaa uuden kaapin Weberin kaiuttimilla jos löydän heiltä sopivat. Pyysin häntä lähettämään minulle T/S parametrit näistä kaiuttimista, ja kiitin häntä hänen avuliaisuudestaan.

Nyt tässä joitakin päivä odoteltuani mitään ei ole kuitenkaan kuulunut, ja olen alkanut ihmettelemään, kun aluksi sähköpostitse asioista keskustelu toimi todella nopeasti ja hyvin, mutta nyt ei ole enää kuulunut mitään. Pitää nyt odotella jonkun aikaa lisää, ja jos ei tietoja ala kuulumaan, niin kohteliaasti pyytää tietoja uudelleen.

Sen pituinen tarina tähän mennessä. Minua ihmetyttää että Weber ei julkaise T/S parametreja sillä perusteella, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä niitä. Lisäksi kun katselin heidän sivuillaan kaiuttimia, niin niistä ei kerrota juuri mitään tietoja, ainakaan taajuusvastekäyrää ei monissa näytä olevan, ja ilman tarkkoja tietoja koen vaikeaksi tehdä päätöstä, olisiko heidän valikoimassaan minulle sopivia kaiuttimia.

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on ollut Weberin suhteen? Olisi mukava kuulla, niin saisin vähän käsitystä, minkälaisen firman kanssa yritän tulla juttuun.

T: at
varakeef
26.05.2009 10:53:04
Weberin keinokuorman tilasin suoraan valmistajalta ja toimitus oli nopea ja tavara luvatun kaltainen ja laadukas. En piinannut Tediä kysymyksillä teknisistä yksityiskohdista, koska löysin haluamani tiedot suoraan sivuilta.

Tullaukseen liittyen pyysin kauppalaskun myös sähköpostiini. Pyyntöön vastattiin ja se toteutettiin viipymättä. Asiakaspalvelu siis pelaa.

Kaiuttimia en ole kokeillut, mutta kovastihan niitä kehutaan. Liikeidea perustuu vintage-tyyppisten kaiuttimien myymiseen vintagesoundeista kiinnostuneille soittajille - joiden ongelma voi olla esimerkiksi "vanha Jensen kärähti, mikä kuulostaisi samalta" tai "millä kaiuttimilla reissue-marsuni kuulostaisi enemmän vm. 1968:lta". Voi hyvinkin olla, että tekniset suoritusarvot eivät tuo lisäarvoa kohderyhmälle.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Hanok
26.05.2009 14:13:33
varakeef: Liikeidea perustuu vintage-tyyppisten kaiuttimien myymiseen vintagesoundeista kiinnostuneille soittajille - joiden ongelma voi olla esimerkiksi "vanha Jensen kärähti, mikä kuulostaisi samalta" tai "millä kaiuttimilla reissue-marsuni kuulostaisi enemmän vm. 1968:lta". Voi hyvinkin olla, että tekniset suoritusarvot eivät tuo lisäarvoa kohderyhmälle.

Vähän samoilla linjalla tuon liikeidean osalta. Itsekin kyselin sopivaa elementtiä tietyntyyppiseen tarpeeseen ja sain nopeasti haluamani vastauksen. Hankinkin Ted Weberin suositteleman elementin ja ihan tyytyväinen olen siihen ollut. Itse olin siis tyytyväinen palveluun, mutta enpä olisi noilla tarkemmilla spekseillä mitään tehnytkään. Kyllähän se elementti kuitenkin lopulta pitää korvilla kuunnella ja todeta osuiko oikeaan, väheksymättä mitenkään ennakkosuunnittelun merkitystä.
Janne19691
26.05.2009 15:33:14

Mä en oikeastaan ihmettele miksi Weber ei julkaise taajuuskäppyröitä ym. teknisiä yksityiskohtia. Syy on se että pääsääntöisesti ihmiset ei osaa valita kaiutinta numeroiden mukaan. Ts. moni ymmärtää ne väärin ja luulee tehneensä oikein jolloin he saavat väärän kuvan tuotteesta jonka jälkeen valittavat kun ei toimaa niinkuin kuvittelivat eivätkä enää osta tuotteita kun saavat sen käsityksen että ne ovat huonoja etc.

Mulla on varsin hyvät kokemukset Weberin palvelusta, monista tuotteista ja parista eri kaiutinmallista. Olen sieltä muutaman vuoden ajan yhtä sun toista tilannut. En ole paljon vaihtanut sähköposteja kun ei ole tarvinnut. Mieluisia tuotteita kohtuu hintaan.
Rule #1: There are no rules.
ATIA
26.05.2009 22:22:03 (muokattu 26.05.2009 22:23:11)
Minä olen pettynyt, ensin Ted Weber lupasi lähettää T/S parametrit, mutta kun kysyin uudestaan, hän sanoi, että he eivät julkaise muita arvoja kuin Spl arvon, koska T/S arvot aiheuttavat sekaannusta, ja monet valmistajat heidän mielestään liioittelevat näitä arvoja, joten heidän mielestään ei ole mahdollista verrata heidän kaiuttimiaan muiden kaiuttimiin näiden tietojen perusteella.

Minä yritin hänellä sanoa, että tarvitsisin ne tiedot jotta voisin simuloida kautinta ja saada käsitystä miten sen reagoi eri kokoisissa kaapeissa, ja että voisin suunnitella minkälaisen kaiutinkaapin rakentaisin, enkä siksi, että haluaisin verrata kaiutinta muiden valmistajien kaiuttimiin. Näemmä meni kuuroille korville. Tuntuu että Ted Weberillä oli suuri ennakkoluulo että kaappia voisi tai olisi järkevää rakentaa muulla tavoin kuin perinteiseen tapaan, vaikka kerroin hänelle, että olen ollut hyvin tyytyväinen kaappeihini, jotka on toteutettu perinteisestä poikkeavalla tavalla.

No jos Weber ei suostu antamaan tietoja, niin olkoon antamatta, onhan noita muita valmistajia, joiden kauttimia sitten käytän. Olisi vain ollut mukava kokeilla Weber kauttimia, mutta ilman kunnon tietoja, en ala niitä hankkimaan. Ja SPL arvo ei kerro juuri mitään, kun toiston voimakkuus kuitenkin vaihtelee eri taajuuksilla, eikä sillä perusteella voi arvioida kunnolla, miltä kaksi kaiutinta kuulostaisi yhdessä samassa kaapissa.

Tympee Huttunen
26.05.2009 22:26:33 (muokattu 26.05.2009 22:27:53)
Kimppatilaushuoneessa oli juttua, että Ted Weberilla on vakavia terveydellisiä ongelmia, eikä hän ole tällä hetkellä juuri laisinkaan toiminnassa mukana. En siis yhtään ihmettele, jos tällä hetkellä ei kukaan vastaa taajuuskäyrä-kyselyihin.
kohvakka
27.05.2009 08:12:12

Kyllä ainakin minulle Ted lähetteli yhtään mukisematta alnico silver ten -kaiuttimen käyrät ja parametrit. Tämä tapahtui viime vuonna.

ATIA: Minä olen pettynyt, ensin Ted Weber lupasi lähettää T/S parametrit, mutta kun kysyin uudestaan, hän sanoi, että he eivät julkaise muita arvoja kuin Spl arvon, koska T/S arvot aiheuttavat sekaannusta, ja monet valmistajat heidän mielestään liioittelevat näitä arvoja, joten heidän mielestään ei ole mahdollista verrata heidän kaiuttimiaan muiden kaiuttimiin näiden tietojen perusteella.

Minä yritin hänellä sanoa, että tarvitsisin ne tiedot jotta voisin simuloida kautinta ja saada käsitystä miten sen reagoi eri kokoisissa kaapeissa, ja että voisin suunnitella minkälaisen kaiutinkaapin rakentaisin, enkä siksi, että haluaisin verrata kaiutinta muiden valmistajien kaiuttimiin. Näemmä meni kuuroille korville. Tuntuu että Ted Weberillä oli suuri ennakkoluulo että kaappia voisi tai olisi järkevää rakentaa muulla tavoin kuin perinteiseen tapaan, vaikka kerroin hänelle, että olen ollut hyvin tyytyväinen kaappeihini, jotka on toteutettu perinteisestä poikkeavalla tavalla.

No jos Weber ei suostu antamaan tietoja, niin olkoon antamatta, onhan noita muita valmistajia, joiden kauttimia sitten käytän. Olisi vain ollut mukava kokeilla Weber kauttimia, mutta ilman kunnon tietoja, en ala niitä hankkimaan. Ja SPL arvo ei kerro juuri mitään, kun toiston voimakkuus kuitenkin vaihtelee eri taajuuksilla, eikä sillä perusteella voi arvioida kunnolla, miltä kaksi kaiutinta kuulostaisi yhdessä samassa kaapissa.

ATIA
27.05.2009 22:09:54
Minusta tuntuu että Ted oli alusta alkaen kylmä, ja suhtautui ajatuksiini tyyliin, että niissä ei ole mitään järkeä. Olin koko ajan hyvin kohtelias ja ystävällinen, ja kiitin kaikesta avusta suuresti.

Vaikuttaa, että hän muodosti minusta heti alkuun hyvin kielteisen kuvan, ja sen jälkeen vastaili viesteihini hyvin ylimalkaisesti ja töykeästi. Ensimmäisen sähköpostin jälkeen en oikeastaan saanut mieheltä enää mitään vastauksia kysymyksiini enkä edes neutraalia suhtautumista minuun, vaan mies vaikutti ärtyneeltä ja haluttomalta kertomaan omista tuotteistaan minulle ja oli mielestäni ylimielinen ja tyyliin lähetti sähköpostini takaisin ilman mitään asiallista sisältöä omalta puoleltaan. Minulle jäi miehestä erittäin huono vaikutelma, suorastaan vihamielinen.

Akbar sensijaan oli alusta alkaen hyvin avulias ja vastaisi viesteihin nopeasti. Hänkään ei suostunut lähettämään mitään teknisiä tietoja, ja myöhemmin vetosi siihen ettei ymmärrä asioista, ja siirsi kysymykseni Tedille, joka tyrmäsi ajatukseni heti kättelyssä, ja kieltäytyi luovuttamasta mitään teknisiä tietoja vaikka ensin lupasikin, enkä sen jälkeen ole mitään järkevää kommunikaatiota mieheltä saanut, vaikka olen yrittänyt olla huomaavainen ja kohtelias, ja omasta mielestäni pyrkinyt ystävälliseen viestintään.

Weberin kaiuttimista en sitten sen enempää tiedä. Vieläkin kiinnostaisi hommata ne mitä Akbar suositteli, eli alnico Blue Pup, 30W no dope, ja alnico Silver Bell, 30W no dope, mutta kun en saanut edes SPL arvoja selville, niin en halua satsata 300 euroa pariin, jonka toimivuudesta ei ole puolueetonta taetta.

t:at
esprit de corps
27.05.2009 22:13:51
ATIA, onko kukaan koskaan sanonut sulle, että sä olet ihan liian kiltti?
Jucciz
27.05.2009 23:24:57
Mää oon kuullu, että hifipuolella jengi laskee kaiken maailman kaiutinparametreja suunnitellessaan pömpeleitä, mutta kitarapuolella moinen on suurimmaksi osaksi ennenkuulumatonta. Luottoäijät ja ammattilaiset - kuten vaikkapa Ted Weber - osaavat suositella oikeanlaisen kaiutinelementin kun vaan kerrot, millaista soundia olet vailla ja suurin piirtein minkä kokoiseen ja tyyppiseen kaappiin se tulee. Turha siinä on käppyröillä ja parametreilla pelata, kun muistetaan kuitenkin, että kitarakaappi on ennen kaikkea instrumentti eikä äänentoistoväline - mitään luonnollista tai värittymätöntä toistoa ei olla hakemassa - taitaapa olla niinkin, että legendaarisimmat kaiutinkaapit (vaikkapa Marshall 4x12":t, anyone?) ovat sen kokoisia kuin ovat ihan vaan sillä perusteella, että niihin saatiin järkevästi ruuvattua neljä elementtiä ja niiden päällä pysyi 100-wattinen putkinuppi paikallaan. Tuskin niiden mittoja on millään fysiikan laeilla sen kummemmin perusteltu - ja hyvin on rokki soinut jo viidettäkymmenettä vuotta. ;)
Twinkle
31.05.2009 01:37:26
Yllä olevaa kompaten, niin onhan se niin että kitarakaappia ei yleensä suunnitella noiden parametrien perusteella koska se ei ole hifikautin. Nuo parametrit tosiaan viittaa ehkä enemmän uskolliseen äänentoistoon kun taas kitarakajarit rikkoo näitä lainalaisuuksia ihan miten haluaa. Niiden taajuusvastekin on ihan erilainen kun se leikkaaminen alkaa siinä 6000 hertsin kohdalla.

Ymmärrän kyllä ettei weber niitä jaa, toisaalta ihmettelen että mikä vaiva siinä olisi jakaa ne parametrit niitä tarvitseville. Ne jotka haluaa TS-parametrejä käyttää kaiken logiikan vastaisesti voivat mennä perse edellä puuhun jos haluavat, valmistajan vika se ei ole.
pnorman
31.05.2009 02:05:17
Olen tilannut muutamia elementtejä Weberiltä. Valkkasin elementtien tyypin Weberin sivujen kuvauksen ja googletuksen perusteella, ja emailasin tehtaalle muutamia kysymyksiä. Sain Ted Weberiltä asiallista ja nasevaa palautetta ja sen perusteella hierottiin detaljit kuntoon. Koin palvelun asialliseksi, mutta ymmärrän myös että kovin syvällisiin ja pitkiin analyyseihin ei heidän päästä varmasti olisi ollut aikaa.Plussaa ainakin minulta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)