Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: D-I-Y Projekti aluillaan
1 2 3
xtrainer80
13.01.2009 16:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin... Kiitos linkeistä yms. Sain ekan padin tuunattua ja hyvin tuntuu toimivan. Mut mistä ootte noita pietsoja ostelleet? (mulla sattu oleen yks... ) Mut nyt tarvis hommata lisää....
 
www.bebek.fi
 
aleinone
13.01.2009 20:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy myös: http://www.spelektroniikka.fi/
 
sbege
14.01.2009 08:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienen tutkiskelun jälkeen tajusin, et padissä olevat vanhat pietsot voi näköjään myös hyödyntää... Liimaa ensin pohjalle n.10-15mm. paksun korokkeen ja sitten liimaa karhunteipillä sen kirkkaan n.10cm halk. olevan lätkän (missä pietso kiinni) siihen korokkeeseen. Ja ei kun cone kiinni ja homma on siinä! Ei tarvii kolvailuja yms. Edullinen ja ainakin tällä testi määrällä toimiva paketti. Yhelle padille tulee ainoastaa mesh-kalvon hinta... alle 6€!
 
Naapurit huutaa ja haukkuu, mut Sbegen rummut ne paukkuu!!!
aleinone
25.01.2009 14:57:18 (muokattu 25.01.2009 14:58:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin 29:lle plussan tästä vinkistä:
Tee-se-itse sähkörumpurakentelijalle ilmainen vinkki. Biltemasta löytyy bitumihuopa -nimellä erinomaista matskua padien demppailuun. Eli jos selvästi padin (rumpu tai symbaali) värähtelystä aiheutuu ääni- tai virhetriggaushaittoja, kannattaa tuota käyttää reilulla kädellä vaimennukseen. Paras materiaali, mitä on tullut vastaan tässä vuosien DIY "uralla".
 
Hommasin viikko sitten käytetyt pellit: hihat, ride ja crash. Niistä olen rakennellut uusia peltejä sähkörumpuihini.
Kävin Biltemassa mutkan ja mukaan lähti pari kappaletta 1.2mm paksuista bitumilevyä. Tosi pätevää kampetta peltien vaimennukseen.
Liima toisella puolella ja helppo saksilla leikellä muotoon. Ja ääni vaimenee. Käytännössä jäljelle jää vaan se kolina, mikä tulee, kun iskee kapulalla peltiin.
 
Tähän liittyen, mitenkähän saisi "pehmennettyä" sitä kapulan iskun aiheuttamaa ääntä? Kumimatto lyöntialueelle tietenkin, mutta se sotii ulkonäköä vastaan. Jokin paksuhko kirkas teippi ehkä? Ohut kerros kirkasta silikonia lyöntialueelle?
 
Crashin sain jo valmiiksi ja kahdella triggerillä toimii kaksialueisuuskin (reuna ja kupu) yllättävän hyvin.
 
29
25.01.2009 18:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä kestä kiitellä.
 
Itselläkin käynyt mielessä tuo DIY -symbaalihomma, mutta haluaisin ehdottomasti choke -toiminnon ainakin crasheihin. Ohjeet kyllä löytyisi netistä, mutta arveluttaa onnistuminen.
 
Laita jonkinmoista kuvaa/kuvasarjaa tekeleistäsi kunhan saat valmiiksi.
 
aleinone
31.01.2009 09:43:23 (muokattu 31.01.2009 09:52:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossapa on tämä nykyinen kattaus:
http://muusikoiden.net/dyn/users/53729.jpg
 
Tämä kuva kertonee parhaiten akustisen symbaalin muokkauksen sähkösettiin sopivaksi:
http://muusikoiden.net/dyn/users/53728.jpg
 
Alapuolelle Biltemasta hommattua 1.2 mm bitumilevyä.
- leikattu symbaalin kokoinen kappale
- tämä kappale leikattu lisäksi kahdeksaan osaan, jotta se istuu paremmin symbaalin alapuolelle.
Kaksi triggeriä, toinen reunaan ja toinen kupuun, piuhat muovikotelossa olevaan 6.3 mm stereojakkiin. Triggerit ja muovikotelo liimattu kuumaliimalla bitumipintaan.
 
Ensimmäisessä versiossa liimasin triggerit suoraan symbaalin alapinnalle, mutta siitä tuli niin herkkä, että säädöillä ei saanut dynamiikkaa olleskaan. Ääni tuli täysillä, vaikka kuinka varovasti yritti napauttaa peltiä.
 
Näillä mennään vähän aikaa..;-)
 
aleinone
31.01.2009 11:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelleenkin häiritsee se kolina mikä tulee kun lyö kapulalla symbaaliin. Samaten pitäisi kehitellä systeemi, jolla eliminoi haitsun pyörimisen telineessä.
 
Vaan muuten olen ihan tyytyväinen, eiköhän kohta Rolandin pellit lähde kiertoon.
 
29
31.01.2009 11:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta nehän on oikein pätevän näköisiä. Tuliko symbaaleista kovin painavia? Itse olen ajatellut, että jos tuohon DIY -symbaalihommaan lähtisi, pitäisi aihioksi löytää erittäin kevyet/ohuet pellit.
Mites sulla toimii toi haitsu? Siis lähinnä auki/kiinni/väliasennot?
 
Joko yritit sitä silikonikerrosta pintaan?
 
Mitäs Rolandin peltejä sinulla muuten on? Jos olet myymässä, niin saattaisi olla kiinnostusta.
 
xtrainer80
31.01.2009 13:16:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvännäköistä settiä! Millä tavoin ootte yleensä dempannu basaria? Mulla on 22" basari jossa ddt:n verkkokalvo, häiritsevän kova "rämähdys" kuuluu kun kunnolla polkaisee. Oon tunkenu basarin melko täyteen peittoa yms. mutta ei tunnu auttavan. Itse kalvo on erinomaisen tuntuinen eikä haamuiskujakaan juuri tule. Sais vaan räminän pois.
 
aleinone
31.01.2009 17:05:31 (muokattu 31.01.2009 17:13:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta nehän on oikein pätevän näköisiä. Tuliko symbaaleista kovin painavia?
16 -tuumaiseen tuli massaa lisää vähän reilu 300g. Jotakuinkin 750g -> 1050g.
Tosin ei sitä alapuolta tarvi vuorata kokonaan. Neljänneksen kokoinen demppasi jo aika mukavasti. Vaan kun halusin tasapainoisen, niin pistin koko alapinnalle. Ja kun tuli hommattua reilusti sitä bitumilevyä.
 
Mites sulla toimii toi haitsu? Siis lähinnä auki/kiinni/väliasennot?
Polkimen alla mikrokytkin, eli vain auki kiinni. Hommasin samalla, kun sp-elektroniikassa kävin, myös 50k liukupotikan, jolla saisi portaattoman haitsun. Vaan ajattelin kokeilla ensiksi pelkkää auki/kiinni haitsua.
Kuvan oton jälkeen otin haitsun alapellin pois, koska se oli lähinnä vain haittona.
 
Joko yritit sitä silikonikerrosta pintaan?
Biltemasta hankin ohutta kirkasta muoviletkua, josta otin parinkymmenen sentin pätkän, halkaisin ja laitoin symbaalin reunaan. Kolina muuttui vähän pehmeämmäksi, mutta kehittämisen varaa vielä on. Eipä taida kumiletkua löytyä kirkkaana.

Mitäs Rolandin peltejä sinulla muuten on? Jos olet myymässä, niin saattaisi olla kiinnostusta.
Yksi CY-5 ja kaksi CY-8:aa.
 
aleinone
31.01.2009 17:14:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä tavoin ootte yleensä dempannu basaria?
Minä tein siten, että bassorummun sisällä on rummun levyinen vaahtomuovi, mikä kiertää koko bassorummun rungon. Vaahtomuovin reuna ottaa kiinni kalvoon. Demppaa aika mukavasti ja haamulyönnitkin katosivat tyystin.
Samalla tavalla olen dempannut myös virvelin ja tomit.
 
xtrainer80
31.01.2009 17:53:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tein siten, että bassorummun sisällä on rummun levyinen vaahtomuovi, mikä kiertää koko bassorummun rungon. Vaahtomuovin reuna ottaa kiinni kalvoon. Demppaa aika mukavasti ja haamulyönnitkin katosivat tyystin.
Samalla tavalla olen dempannut myös virvelin ja tomit.

 
Kiitti vinkistä, tätä pitääkin kokeilla! Lattiatomini on myös melko äänekäs joten taidan tehdä saman homman siihen.
 
Mulla on myös "aidot" symbaalit (crash ja ride) trigattuina setissäni ja vaimennettuna alapinnalta vibroplast- matolla. Saman tyylistä kuin tuo bitumi, mutta ohuempaa ja kevyempää. Todella hyvin vaimentaa. Riden lyöntikohtaan oon liimannu ohuen kerroksen vaahtomuovia. Tuntuma on ihan jees eikä juuri kopise.
 
aleinone
31.01.2009 20:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riden lyöntikohtaan oon liimannu ohuen kerroksen vaahtomuovia. Tuntuma on ihan jees eikä juuri kopise.
Minulla on tavoitteena saada pidettyä symbaalin ulkonäkö ennallaan, joten sen takia lyöntiäänen vaimennus on vähän haastavampi homma.
 
hanipai
29.04.2009 20:18:03 (muokattu 29.04.2009 20:59:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone: 16 -tuumaiseen tuli massaa lisää vähän reilu 300g. Jotakuinkin 750g -> 1050g.
Tosin ei sitä alapuolta tarvi vuorata kokonaan. Neljänneksen kokoinen demppasi jo aika mukavasti. Vaan kun halusin tasapainoisen, niin pistin koko alapinnalle. Ja kun tuli hommattua reilusti sitä bitumilevyä.

 
It oon kuumeisesti miettinyt hyvää demppausainetta ja nyt löyty tällänen http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=42_86&products_id=6899
Onhan toi toki aika paksua, mutta ei ilmeisestikään kovinkaan painavaa. Kyllä se tasapaino tulee silloinkin, kun se on leikattu ympyränmuotoon hiukan pienemmäksi kuin itse symbaali ( pitäis 2x14", 1x16" ja 1x20" symbaalit hiljentää 6 palasella, jotka kukin 500mm x 310mm). Mietin, että en itse vetäis reunoihin saakka tota, vaan leikkaisin hiukan pienemmän ympyränmuotoisen palan, jossa ois reikä Bellin kohalla ja reunat vapaina, jos innostuis vaikka tekemään reunoihin choken. Onko porukka tehnyt lautasiinsa chokea? Ite aattelin käyttää laminointikalvoa ja kupariteippiä saa nähä mitä siitäkin syntyy ja jaksanko ruveta pakertaa. Nyt pitäis triggeröidä basari snare ja 5 tomia. Basariin aattelin pistää triggeröinnin reunaan ja muihin keskelle, vaikka hot spot kyllä ärsyttääkin siinä keskellä. Itse asiassa snare ja basari tulikin jo tehtyä. Alustana triggerille käytän Ikeasta ostamaani sängyn sälepohjaa :)
 
Ikeasta löysin hajutonta hiirimatto, toisin kuin Hong Kongista. Siis Honkkarin hiirimatto hais julmetusti, kun sitä leikkas muotoonsa, mutta Ikean pyöreet 0,50e maksavat hiirimatot ei haissu leikatessakaan. Toki, jos yrittää säilyttää symbaalien alkuperäisen ulkonäön, mikä varmaan monella on haaveena, niin sitten pitää keksiä joku muu vaimennus. Onko muuten ideoita symbaalin päällipuolen vaimennukseen käyttäen jotain läpinäkyvää?
 
Yritin ostaa Rolandin coneja Englannin Rolandin tukihenkilöltä, mutta kieltäytyi myymästä ulkomaille.
Sanoi, että Suomen Rolandilta sais, onko tietoa? Tilasin muutamia Kanadasta joltain jannulta Ebäystä ja tuntuivat olevan ihan toimivia, vaikkeivat olletkaan aitoja.
 
P.S oon lukenut liikaa vdrumssia ja muita ulkomaalaisia saitteja, koska suomi-nimitykset ei oo hallussa, sori toivottavasti ymmärrätte kuitenkin.
 
29
18.05.2009 16:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on tavoitteena saada pidettyä symbaalin ulkonäkö ennallaan, joten sen takia lyöntiäänen vaimennus on vähän haastavampi homma.
 
Vieläkös on etsinnän alla kyseinen materiaali?
Tällainen sattui silmään kun mietiskelin tuota samaa hommaa tässä taannoin. http://customer.canter.fi/Etra_new/ … page=products&c=2224442&e=18655&p=0
Kovuus on shore -asteikolla 60, joten mitähän tuo nyt käytännössä vastaa? Mahtaakohan olla liian kovaa?
 
Niin, ja näyttäisi olevan melko isoissa paloissa... :)
 
aleinone
19.05.2009 10:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vieläkös on etsinnän alla kyseinen materiaali?
 
Pari kuukautta sitten löytyi läpinäkyvää paksua pehmeää muovia. Samaa joita käytetään varastojen ovissa parikymmentä senttiä leveinä liuskoina.
Vaan ei ollut kovin käyttökelpoista, tai ei ainakaan ääntä vaimentanut.
 
Nyt on tosin talon sisäremontin takia jäänyt peltien tuunaaminen vähemmälle, en varmaan ole kuukauteen edes koskenut rumpuihin.
 
JanneO
25.05.2009 15:34:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone: Pari kuukautta sitten löytyi läpinäkyvää paksua pehmeää muovia. Samaa joita käytetään varastojen ovissa parikymmentä senttiä leveinä liuskoina.
Vaan ei ollut kovin käyttökelpoista, tai ei ainakaan ääntä vaimentanut.
 
Nyt on tosin talon sisäremontin takia jäänyt peltien tuunaaminen vähemmälle, en varmaan ole kuukauteen edes koskenut rumpuihin.

 
Nuo koot tuolla Etran sivuilla ovat rullakokoja, elikkä paljonko rullassa on tavaraa. Sitä myydään pienempinä paloina myös.
Tällä hetkellä varastossa sitä esim 1mm vahvaa silikonia on Turussa, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Raumalla ja Tampereella. Jos paikkakunnalla on Etra, he saavat sitä tilattua noista pisteistä parin päivän toimitusajalla.
 
Itse materiaali on varmasti käyvä tuohon tarkoitukseen, ainakin reboundi tulee olemaan hyvä. Ainoa ongelma siinä on tuo hinta. Neliö 1mm silikonikumia maksaa jotain vaille 120 euroa. Tulee aika nopeasti projektille hintaa, mutta jos ei halua tinkiä visuaalisuudesta;)
 
29
25.05.2009 15:58:09 (muokattu 25.05.2009 16:06:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoa ongelma siinä on tuo hinta. Neliö 1mm silikonikumia maksaa jotain vaille 120 euroa.
 
Mitenkäs sen rullan pätkiminen nyt noin kallista on? Eikös tuossa linkittämälläni sivulla sanota, että 1 mm paksuinen 1200mm x 10000mm (eli 11 m2) olisi jotain tuon 120€ verran? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin...?
 
Niin muuten. Sulla kun tuntuisi olevan jotain käsitystä materiaalin kovuudesta (shore 60), niin mitähän materiaalia kovuudeltaan se nyt voisi vastata?
 
EDIT. Jaa nyt kun tarkastelee tuota katalogia, niin olisiko tosiaan ilmotettu neliöhinta. Sitten kyllä vähän turhan tyyriiltä vaikuttaa. Suunnittelin, että koko pellit ilman muuta vuorattaisiin, mutta tuolla hinnalla kyllä joutuu tyytymään "vain lyöntialueelle" -tyyppiseen ratkaisuun. :)
 
JanneO
26.05.2009 09:38:22 (muokattu 26.05.2009 10:07:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ja tuolla katalogissa taitaa olla veroton hinta vielä noille tuotteille. Teollisessa myynnissä käytetään alv 0% hintoja yleisesti.
 
Mitenhän ton shoren voisi kovuudeltaan nyt määritellä, kumit yleisesti ovat n 55 - 90 shorea, eli tuossa kategoriassa se on kohtalaisen "pehmeä" mutta ei sitä solukumiin tai edes pyyhekumiin voi verrata?? Auton renkaan kumiosa voisi olla joku 70 shorea???
 
Jos ei ulkonäöllisesti ole merkitystä, osta siihen 1mm vahvaa kumia tai 2-3 mm solukumia (samaa mitä hiirimatoissa). Ikeasta itse löysin pyöreitä pieniä pöytätabletteja solukumista ja hinta oli 50 senttiä kappale, valkoisia ja mustia. Niistä saisi varmaan ihan ok eristettä tuohon?
 
29
26.05.2009 12:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ulkonäöllisesti ole merkitystä, osta siihen 1mm vahvaa kumia tai 2-3 mm solukumia (samaa mitä hiirimatoissa). Ikeasta itse löysin pyöreitä pieniä pöytätabletteja solukumista ja hinta oli 50 senttiä kappale, valkoisia ja mustia. Niistä saisi varmaan ihan ok eristettä tuohon?
 
On tässä itsekin tullut jos jonkinlaisia hiirimattovirityksiä testattua. Jos kuitenkin alan noita symbaalipädejä oikeista pelleistä väsäämään, niin kyllä niistä sitten piru vie mahd. aidon näköisiäkin pitäisi tulla. :)
 
No, katselllaan nyt rauhassa ja mietitään vaihtoehtoja. Sinällään nykyisessäkään setissä ei mitään erityistä vikaa ole, mutta kyllähän tuo puuhastelu vaan mukava harrastus on.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «