Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satula kitaraan
1 2 3
hatu
24.05.2009 09:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin graph tech strato satuloita. Netissä tarjolla olevat mallit olivat kaareva pohjaisia. Miten sellaisen mallin asennus onnistuu perinteiseen stratoon?
 
Imper
24.05.2009 17:03:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fendereissä satulaura on kaareva.
 
Everyone is a per-son
ravensoul
24.05.2009 18:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graph Techit sopii sekä kaarevaan että suoraan pintaan. Niissä on pohjaan jätetty sellai pala keskelle mikä pitää poistaa jos kaarevaan tarvii laittaa.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Krice
24.05.2009 21:12:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainankin trem nuttia saa myös suorapohjaisena strato-mallina.
 
Andy Six
24.05.2009 21:46:28 (muokattu 24.05.2009 22:07:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hatu: Katselin graph tech strato satuloita. Netissä tarjolla olevat mallit olivat kaareva pohjaisia. Miten sellaisen mallin asennus onnistuu perinteiseen stratoon?
 
Miten vaativa homma satulan vaihto noin yleensä on...Omassa dean Palominossa on paska satula,vaatis vaihdon...;käykö ilman suurta kokemusta hommasta...?
 
Judge me not by the music i play,but how i play it....
ravensoul
25.05.2009 08:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CeeCeeÄr: Miten vaativa homma satulan vaihto noin yleensä on...Omassa dean Palominossa on paska satula,vaatis vaihdon...;käykö ilman suurta kokemusta hommasta...?
 
Hommana itsessään ei ole vaativa, kielet pois, entinen satula lähtee kopauttamalla kylkeen, puhdistus ja uusi paikalleen tipalla liimaa. Mutta jos uria tarvii trimmata, kuten useinmiten on, niin sit pitäis löytyä siihen soveltuva työkalu. Satulaviilat on kalliita mutta halvallakin voi kehitellä (esim. rakotulkista voi tehdä hiomalla kylkeen sahalaidan).
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
darrell
25.05.2009 13:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... jos uria tarvii trimmata, kuten useinmiten on, niin sit ...
 
... kannattaa tutkia huolella netistä löytyviä moninaisia ohjeita, miten urat tehdään, mikä on kieliurien hyvä syvyys ja leveys.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Juicy
25.05.2009 14:39:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun tässä on tietäjiä paikalla, niin eikös se ole niinkin simppeli homma että piirretään alkuperäisen ääriviivat sopivaan aihioon (korkeus ja radius), ja sitten sitä hiotaan sopivaan muotoon ja lopuksi sitten viilataan ne sopivat urat? Parilla tipalla pikaliimaa kiinnittää sitten paikoillaan, tietenkin ennen viimeisiä urien silauksia...
 
Voisin piruuttani hommata läjän aihioita ja tekaista pariinkin kitaraan kunnon satulat.
 
"I go where I please, and I please where I go"
Krice
25.05.2009 15:15:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa varmaan ostaa mahdollisimman sopiva valmiiksi tehty satula ja lähteä hiomaan sitä, yleensä vain korkeutta tarvitsee säätää ja ehkä kielten uria. Aihion hinkkaaminen satulaksi sen sijaan on kertaluokkaa vaikeampi juttu.
 
Juicy
25.05.2009 15:25:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä tässä vähän mietinkin, että miten tuommonen luu tai tusq oikein "hioutuu", koneita ja viiloja löytyy jos ei käsipelillä meinaa lähteä. Jos on kovaa ja hidasta hioa, niin pitänee katella valmiimpia ratkaisuja... Mä vaan olen vähän natsi mitä tulee noiden kielten välyksiin, monesti se kitaran "juttu" tulee nimenomaan siitä mitkä ne kielten välit on satulan päässä.
 
"I go where I please, and I please where I go"
Krice
25.05.2009 15:55:47 (muokattu 25.05.2009 15:56:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä löytyy sellaisia satuloita, jotka on muuten sopivan muotoisia, mutta niistä puuttuu kieliurat just sen vuoksi, että jos haluaa tehdä omat välistykset ja korkeuden. Välttämättä kieliuria ei tarvitse tehdä niin syviksi kuin monissa valmiissa satuloissa. ps. Tusq on ainakin hiton kovaa materiaalia.
 
darrell
25.05.2009 23:09:43 (muokattu 26.05.2009 11:13:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Sitä tässä vähän mietinkin, että miten tuommonen luu tai tusq oikein "hioutuu", koneita ja viiloja löytyy jos ei käsipelillä meinaa lähteä. Jos on kovaa ja hidasta hioa, niin pitänee katella valmiimpia ratkaisuja... Mä vaan olen vähän natsi mitä tulee noiden kielten välyksiin, monesti se kitaran "juttu" tulee nimenomaan siitä mitkä ne kielten välit on satulan päässä.
 
Itse olen piirtänyt luuaihioon ääriviivat vanhalla satulalla, ja siitä vetänyt smirgelillä niin lähelle, että viilalla ja hiomapaperilla enää vaan tasoittelee loput. Haisee aivan törkeän pahalle ja pölyää, mutta toisaalta käsipelillä hiominenkin on aika hikistä hommaa.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
jra
26.05.2009 02:51:12 (muokattu 26.05.2009 02:53:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Sitä tässä vähän mietinkin, että miten tuommonen luu tai tusq oikein "hioutuu", koneita ja viiloja löytyy jos ei käsipelillä meinaa lähteä. Jos on kovaa ja hidasta hioa, niin pitänee katella valmiimpia ratkaisuja... Mä vaan olen vähän natsi mitä tulee noiden kielten välyksiin, monesti se kitaran "juttu" tulee nimenomaan siitä mitkä ne kielten välit on satulan päässä.
 
Parista tusq-aihiosta olen satulan tehnyt. Kyllähän se kovaa on, mutta jos aihio on suurinpiirtein halutun mallinen, niin ei mitenkään mahdoton hiottava käsipelilläkään.
http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/String_nuts.html
Noista olen tehnyt yhden akustiseen, yhden teleen ja yhden Gibson-tyylisen satulan. Tavallinen hieno teräsviila, ja juurikin rakotulkista tehty satulaviila työkaluina. Kiillotuksen tein vesihiomapaperilla (1000?).
 
Täällä on hyviä ohjeita oikeilla työkaluilla tehtyinä, mutta helppo soveltaa:
http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles/i-5350.html
http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles/a-nuts.html
 
Erityisen tarkkana kannattaa olla korkeuden kanssa, noissa ohjeissa on hyviä vinkkejä miten varmistaa ettei tule liian matalaa (satula tai urat) ja homma mene uusiksi.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
varakeef
26.05.2009 10:27:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan varteenotettava vaihtoehto on myös satulan teettäminen ja asennuttaminen.
 
Jollain neljällä-viidellä kympillä selvinnee, mikä on halpaa kun ottaa huomioon, että satula on yksi kitaran kunnollisen toiminnan kannalta yksi keskeisimmistä osista eikä satulan tekeminen ole aivan helppoa ilman kunnollisia viiloja ja ammattitaitoa. Satulan tekmisen rutiini ehtii harvalla kehittymään, jos vain omiinsa niitä laittelee.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Numb
26.05.2009 13:57:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ihan varteenotettava vaihtoehto on myös satulan teettäminen ja asennuttaminen.
 
Jollain neljällä-viidellä kympillä selvinnee, mikä on halpaa kun ottaa huomioon, että satula on yksi kitaran kunnollisen toiminnan kannalta yksi keskeisimmistä osista eikä satulan tekeminen ole aivan helppoa ilman kunnollisia viiloja ja ammattitaitoa.

 
Komppaan.
 
52€ + aihio (eli muutama euro) on esmees Jyväskylässä Paasosella hinta. Varsin kohtuullinen minusta.
 
A waist is a terrible thing to mind.
-Rape-
15.08.2009 21:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli täs semmone mielee et onks jengi kokeillu tehä satulaa jostai vähän erikoisemmista materiaaleista kuten vaikka jostakin kovemmasta puusta tms.? Suunnittelin kokeilevani jotain tammi pyökki eeben sektorilta..tiedä sit toimiiko, tuleeko esim. liian hauras jne.
 
fox
15.08.2009 23:50:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Rape-: Tuli täs semmone mielee et onks jengi kokeillu tehä satulaa jostai vähän erikoisemmista materiaaleista kuten vaikka jostakin kovemmasta puusta tms.? Suunnittelin kokeilevani jotain tammi pyökki eeben sektorilta..tiedä sit toimiiko, tuleeko esim. liian hauras jne.
 
Saahan sitä kokeilla.. ;)
Tosin, miksi lähteä "kikkailemaan" kun takuuvarmasti toimivan saa noilla jo monta kertaa kokeilluilla ja hyväksi havaituilla materiaaleilla..
Tammi sisältää parkkihappoja jotka on syövyttäviä, pyökki olis ehken muuten hyvä mutta on rakenteeltaan huokoinen, eeben on kovaa mutta lohkeaa paineessa (pistepaine) suht helposti.. vallankin kitarassa, jota soitetaan näppäilemällä tai "soittolehdellä"..
Teollisesti valmistetuissa kitaroissa valtaosa satuloista on kuitenkin tehty eri synteettisistä materiaaleista, yleensä erilaisista kovamuoveista, joille on annettu erilaisia "kauppanimiä", tusq, corian yms. Hyvin harvoissa on käytetty "oikeaa" luuta, syystä jonka tietävät ne, jotka on ihka oikeita luusatuloita ikänään tehneet...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juicy
15.08.2009 23:53:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luusatuloiden hiominen haisee popcornille. =)
 
Ainakin se tuli mulla ensimmäisenä mieleen, kun basisti teki omaansa.
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Les Fender
16.08.2009 02:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Luusatuloiden hiominen haisee popcornille. =)
 
Ainakin se tuli mulla ensimmäisenä mieleen, kun basisti teki omaansa.

 
Jos popparit haisevat luusatulan hiomiselle niin... älä syö niitä. On mennyt päiväys pahasti vanhaksi.
 
"Living is easy with eyes closed!"
Juicy
16.08.2009 02:06:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Fender: Jos popparit haisevat luusatulan hiomiselle niin... älä syö niitä. On mennyt päiväys pahasti vanhaksi.
 
Mulla tuli ainakin ihan ne voinmakuiset popparit mieleen siitä hajusta, vaikka olihan se 10x voimakkaampi tietysti...
 
Siitä on tosin jo aikaa, vois joskus tässä ottaa ihteä niskasta kiinni ja hommata ne aihiot työn alle, sittenhän sen näkee (ja haistaa).
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «