Aihe: Mitkä kielet nauhattomaan? 1 | |
---|---|
![]() 24.05.2009 22:45:41 | |
Joo elikkä ostin itselleni käytettynä Ibanezin Ergodynen nauhattomana, kielet on vähän kuluneet joten ajattelin kysyä viisaammilta että minkälaiset nauhat pitäis ostaa. Varmaankin flatwoundit? Ja sounditoiveista semmosta että soitan puhallinorkesterissa eli pitää saada pehmeä bassovoittoinen soundi ja yksikseni soittelen ambient-tyyppistä natural harmonics-säätöö eli myös kirkkautta pitäis löytyä. Onko ehdotuksia? :D | |
![]() 24.05.2009 22:49:14 | |
Kokeilepa vaikka elixirin roundit tai thomastik-infeldin flätit... | |
![]() 24.05.2009 22:59:24 | |
Flatwoundit? Mun mielestä on aika yleinen myytti, että nauhattomassa bassossa pitäisi olla flatwoundit. Kai siitä saa sillä tavalla enemmän kontrabassomaisen kuulosen, kun kontrabasson kieletkin on hiotut. Jotkut väittää, että roundwoundit söis otelautaa. Yhellä kaverilla on yli 20 vuotta (siis pitempään kuin mitä mä oon eläny) ollu 5-kielinen nauhaton, jossa on käsittääkseni ollu vaan roundwoundit ja eipä sitä ebenpuuotelautaa oo juuri kiinnostanu kulua. Toisaalta jos se otelauta on jotai pehmeempää puuta niin sit kai asia erikseen mut ebenpuun ainakin luulis kestävän. Samaahan käytetään kontrabassoissakin. Mulla on nauhattomana eebenpuuotelautainen Rockbass Streamer ja tilasin siihen flatwoundit, en oo vielä saanu kiinni mut odotan innolla. Flatithän tuppaa olemaan yleensä roundwoundeja paksumpia, joten uskon et pääsen jäykempään tatsiin, johon oon mieltyny kontran kans. Puhallinorkesteris tummempaa soundia jne... Oon soittanu vuodesta 2004 vaihtelevalla aktiivisuudella kontra- ja sähköbassol puhallinorkestereis. Yleensähän sähkö- tai kontrabassol soitetaan tuuban stemmaa, joten kannattaa kysyä itseltään ja mielellään kapellimestariltakin et haluuko sen narubasson sulauttaa tuubien sekaan vai tuoda esiin omana soittimenaan. Puhallinorkestereiden "stankkubiiseis" on paljo ohjelmistoo, joissa sähköbasso voi irtautua aika paljo tuubista aktiivisemman bassolinjan osalta ja soittaa esim. vähä korkeemmaltaki. Mut jos tohon tummaan soundiin haluut pyrkii niin eiköhän se flateil onnistu paremmin ja saa vielä sen tuubamaisemman atakinkin sillä. "Se tekee siitä sen..." | |
![]() 25.05.2009 09:04:43 | |
Kiitos vastauksista! Täs on mun käsittääkseni ruusupuuta tää otelauta, onko se pehmeämpää? Ja ajattelin et voisin noita flatwoundeja käyttää, kontramaisuus sopii hyvin :) Mut entäs ne harmonicsit? Soiko hyvin noilla teidän ehdottamilla kielillä? | |
![]() 25.05.2009 09:42:10 | |
JukkaPena: Jotkut väittää, että roundwoundit söis otelautaa. Yhellä kaverilla on yli 20 vuotta (siis pitempään kuin mitä mä oon eläny) ollu 5-kielinen nauhaton, jossa on käsittääkseni ollu vaan roundwoundit ja eipä sitä ebenpuuotelautaa oo juuri kiinnostanu kulua. Toisaalta jos se otelauta on jotai pehmeempää puuta niin sit kai asia erikseen mut ebenpuun ainakin luulis kestävän. Samaahan käytetään kontrabassoissakin. Ebenpuu, erityisesti korkealaatuinen sellainen on ihan pirun kovaa puuta, joten on ihan mahdollista että se jaksaa vastustaa teräskieliä parikymmentä vuotta. Ruusupuulankkuihin ne oikeasti rouhii suhteellisen nopeasti kulumaa, joka tosin on korjattavissa otelaudan hionnalla. Miltei kaikki fender-johdannaiset nauhattomat (jotka kai ovat yleisimpiä nauhattomia?) tuppaavat olemaan nimenomaan ruusupuulankkuisia, joten se kuluminen kannattaa huomioida ostopäätöstä tehtäessä. Jotkut valmistajat taitavat käyttää nykyään otelautoihin ebonolia, joka on siis jotenkin keinotekoisesti tuotettu "synteettinen" eebenpuu mikä on kuulemma myös varsin resistantti kulumiselle. "I don't get paid to play fast. I get paid to hear fast what the other musicians are playing" | |
![]() 25.05.2009 09:50:04 | |
JukkaPena: Mun mielestä on aika yleinen myytti, että nauhattomassa bassossa pitäisi olla flatwoundit. Kai siitä saa sillä tavalla enemmän kontrabassomaisen kuulosen, kun kontrabasson kieletkin on hiotut. Minä kanssa jotain 10 vuotta rimpuilin tommosella flätit + sähköbasso että olis saanut kontramaista soundia. Ei vaan ikinä toiminut. Sitten kun ostin kontran niin tajusin myös miksi. Hyvässä kontrasoundissa on aika paljon sitä yläpäätäkin. Kontrankin saa aika "sähköbassomaiseksi" ottamalla siitä ne yläpäät veke. Nauhaton sähköbasso fläteillä kuulostaa sitten nauhattomalta fläteillä. Siksi mä en usko tohon "mallintamiseen" vaan kontrasoundia kontralla, ja nauhatonta sähköbassoa nauhattomalla sähköbassolla. Oon mä noihin kisoihin tehnyt hupiin kaikenlaisia kokeiluja mitä en missään nimessä tekisi "oikeassa" tilanteessa, mutta ei ne ole juuri olleet kauhean onnistuneitakaan. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 25.05.2009 10:04:37 | |
TommiW.: Jotkut valmistajat taitavat käyttää nykyään otelautoihin ebonolia, joka on siis jotenkin keinotekoisesti tuotettu "synteettinen" eebenpuu mikä on kuulemma myös varsin resistantti kulumiselle. Otelautamateriaali Squierillani (VM jazz fretless) on juuri tuo ebonol. Olen kokeillut roundit sillä ja narmuja on otelaudassa. Toisaalta ne ovat on vain ihan pinnassa. Vein basson soitinrakentajalle huoltoon ja hän yritti korjata sitä hyppymäkiefektiä mikä siinä otelaudan lopussa on, mutta hän ei saanut sitä materiaalia hiottua ollenkaan... aika kovasta materiaalista on siis kyse. Materiaali kuulostaa muuten yhtä synteettiseltä kuin mikä se on. Ottaisin mieluummin kaulan jossa rosewood-otelauta... | |
![]() 25.05.2009 10:10:25 | |
Epoksi suojaa ruusupuuta kielien rouhinnalta varsin hyvin. Toki siinä tulee sitten samassa kaupassa myös epoksiotelaudan nariseva soundi mukana, josta henk koht pidän kovasti. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 25.05.2009 10:19:52 (muokattu 25.05.2009 10:21:24) | |
Teijo K.: Minä kanssa jotain 10 vuotta rimpuilin tommosella flätit + sähköbasso että olis saanut kontramaista soundia. Ei vaan ikinä toiminut. Sitten kun ostin kontran niin tajusin myös miksi. Hyvässä kontrasoundissa on aika paljon sitä yläpäätäkin. Kontrankin saa aika "sähköbassomaiseksi" ottamalla siitä ne yläpäät veke. Nauhaton sähköbasso fläteillä kuulostaa sitten nauhattomalta fläteillä. Siksi mä en usko tohon "mallintamiseen" vaan kontrasoundia kontralla, ja nauhatonta sähköbassoa nauhattomalla sähköbassolla. Oon mä noihin kisoihin tehnyt hupiin kaikenlaisia kokeiluja mitä en missään nimessä tekisi "oikeassa" tilanteessa, mutta ei ne ole juuri olleet kauhean onnistuneitakaan. Juu, sähköbasso on sähköbasso ja kontra on kontra. Ne ovat hyvin erilaiset instrumentit. Mielestäni isoin ero on kuitenkin attackissa ja decayssä - kontrassa on kovempi attacki ja nopeampi decay. Jos kontraa halutaan simuloida nauhattomalla, pitää ensinnäkin laittaa pesusienipala kieleten alle ja ehkä myös flätit (esim. Thomastik). Sustaini ei ole enää silloin yhtä pitkä kuin kontrassa, mutta attacki on muutettu enemmän kontramaiseksi. Se on loppujen lopuksi kuitenkin vain kompromissi eli köyhän miehen halpa ratkaisu.... Flätit ovat muuten ihan yhtä hyvät nauhallisin kuin nauhattomiin bassoihin. Itselläni on flätit kaikilla bassoillani, mutta saattaa olla, että jos minulla olisi vielä neljäs basso, laittaisin sinne roundit. Joskus on niihinkin käyttöä, vaikken pidä ollenkaan siitä kilinästä ja ylikorostetusta yläpäästä mitä niistä irtoaa. Bändikontekstissa on mielestäni paljon helpompi saada flätit istumaan miksissä kuin roundit... | |
![]() 25.05.2009 11:45:48 | |
Mange: Otelautamateriaali Squierillani (VM jazz fretless) on juuri tuo ebonol. Olen kokeillut roundit sillä ja narmuja on otelaudassa. Toisaalta ne ovat on vain ihan pinnassa. Vein basson soitinrakentajalle huoltoon ja hän yritti korjata sitä hyppymäkiefektiä mikä siinä otelaudan lopussa on, mutta hän ei saanut sitä materiaalia hiottua ollenkaan... aika kovasta materiaalista on siis kyse. Hyvä kuulla. Olen nimittäin itse ajatellut kokeilevani jollain ohuella viilalla vähän korjailla otelautaa nauhaviivojen kohdalta. Ylärekisterissähän se ongelma kaikkein pahin on. Saa nähdä, mitä sen kanssa tekee sitten. Materiaali kuulostaa muuten yhtä synteettiseltä kuin mikä se on. Ottaisin mieluummin kaulan jossa rosewood-otelauta... Itse olen soundiin ihan tyytyväinen ollut, vaikkei tuo luonnollisestikaan aitoa eebeniä voita. Roundwoundeja mieluiten käytän nauhattoman kanssa, mutta nauhallisen P-Squikan kanssa flätit toimii yllättävän hyvin. Tai sitten olen tullut vanhaksi ;) http://www.mikseri.net/users/?id=85003 | |
![]() 25.05.2009 21:55:55 | |
Totta, että nauhaton lankkubasso flatwound-kielillä jää vielä aika kauas kontrabassosta. Tottakai se soundi eroaa, jos nauhaton sähköbasso on lankusta magneettimikeillä ja kontrabasso on kaikukopalla varustettu ja usein piezolla mikitetty. Eihän loppujen lopuksi sille jää sähköbasson kanssa enää muuta kuin viritysjärjestelmä ja ne paljon puhutut hiotut kielet. Mut se kontrabasson uskottava imitointi sähköbassolla on kyllä mahdollista. Jos on mahdollista käydä kuuntelemassa esim. kun Timo Tolonen soittaa Bitter Sweetin kanssa, niin kyllä mies sähköbassolla pelottavan lähelle kontraa pääsee. Ite ku olin kattomassa niin käsittääkseni soitteli roundwoundkielil nauhallisella jatsarilla. Akustisella nauhattomalla sähköbassolla voi sitten jo huijata vähemmän kontraa soittaneita. Näin kävi mulle Jukka Perko Hurmio-Orkesterin "Music of Olavi Virta" levyllä. Levyllä olevan videon perusteella ja tarkemman kuuntelun perusteella voi kuitenkin uskoa, että kyseessä on nauhaton akustinen. Ite koitan lähestyä kontramaista soundia jollai muulla kuin ite kontrabassolla tällä tavalla: nauhattomassa sähköbassossa hiotut kielet, mikkibalanssi kaulassa ja näppäily otelaudan päältä. Equtus ja se näppäilykohta sit kokemuksen myötä. Pitänee kertoo joskus myöhemmin miten hyvin lähteny toimii, koska en oo noita mainittuja flatteja tohon nauhattomaan vielä saanu. Ainakin VOIS kuvitella, että toimis... Mut ehkä tärkein pointti: Jos haluut sitä kontramaista soundia niin kuuntele mistä kohtaa ja miten se sun sbasso soi kontramaisesti. "Se tekee siitä sen..." | |
![]() 25.05.2009 21:56:11 (muokattu 25.05.2009 21:57:28) | |
Ja kiitos ja plussaa niille, jotka kommentoi tota mun ekaa kirjotusta. Hyviä huomioita. Ei ollu tarkotus laittaa omaan viestiinsä. "Se tekee siitä sen..." | |
![]() 27.05.2009 16:41:13 | |
Itse olen päässyt aika hyvään kontraimitaatioon sillai, että soitan peukalolla läheltä kaulaa ja samalla demppaan kyynärvarrella kieliä tallan vierestä ja basson treblet täysillä ja Sadowskystä korostan yläpäätä (4000Hz) Tää on sellainen soittoasento, että mulla ainakin onnistuu vain istualtaan My name is Baron, Le Baron | |
![]() 23.06.2009 13:04:35 | |
Joo eli nyt tuli ostettua jotkut Steve Harris -signaturet :D Laineen myyjä selitti että niissä on se "ydinlanka" paksumpi ku flateissä yleensä eli ei soi niin tumpusti ja mun korvaan ainakin kuulostaa hyvältä. E-kielen piezzossa oli jotain häikkää ku oli vähän paksumpi ku edellinen mut nyt sekin toimii. Ainoa miinus on virityspään vaaleansininen punonta :D | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)