Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistimen huolto
1 2
T.InTone
23.05.2008 22:41:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun liian pitkään venyneen jahkailun päätteeksi siirryn putkivahvistimien taivaat avaavaan maahan, niin saisiko tietoa miten noita putkivahvistimia yleensä kannattaa ja pitää huoltaa? Lisäksi ehkä tärkein, mitä niistä voi huoltaa itse ilman että mahdolliset takuut raukeaa?
 
Tähän samaan mieltä monesti askarruttanut kysymys, joka saattaa tuntua jopa liian hölmöltä: Raukeaako tuotetakuu, kun vaihtaa putkia tai vaikkapa konkkia? Joskus nuo takuuehdot tuntuu vain niin rajuilta ettei laitteelle vois tehdä muuta kuin laittaa päälle ja senkin omalla vastuulla.
 
Ja jos tällainen keskustelu on jo jossain pystyssä niin saa käyttää kliseetä "Käytä hakua"..linkin kera, kiitos!
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
T.InTone
23.05.2008 22:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja nyt kun tuo putkivahvari on tuloillaan, niin olisiko antaa jotain ohjenuoraa mitä kannattaa ja pitää tarkastaa laitteesta ennen käyttöönottoa?
 
Putkien päällä saattaa joskus olla muovit laitettuina kuljetuksen ajaksi? Ne tietysti pois ennen käyttöä tai lemu voi olla päätähuimaava...
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
MadMatt
23.05.2008 23:28:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuta kuin piuha seinään ja kovaa ajoa. Soittamiseen ne on tehty. Standby kytkintä on hyvä käyttää jos vermeestä sellainen löytyy (saattaa pidentää hieman putkien ikää). Huolloista on turha murehtia jos kerran on uusi peli. Niiden aika on kaukana hamassa tulevaisuudessa.
 
Nothin' but the blues
Numb
24.05.2008 08:14:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun liian pitkään venyneen jahkailun päätteeksi siirryn putkivahvistimien taivaat avaavaan maahan, niin saisiko tietoa miten noita putkivahvistimia yleensä kannattaa ja pitää huoltaa? Lisäksi ehkä tärkein, mitä niistä voi huoltaa itse ilman että mahdolliset takuut raukeaa?
 
Toki takuun ollessa voimassa kannattaa yleensä käyttää takuuhuoltoa, mutta ei niissä putkivahvistimissa sen kummempaa huoltamista ole, putkien vaihto silloin kun se on tarpeen. Putket ovat vain tapa vahvistaa ääntä, transistorivahvistimissa sen tekevät transistorit. Muuten vahvistimet voivat olla aika lailla samanlaisia sisäiseltä rakenteeltaan.
 
Etuasteen putket voi huoletta vaihtaa itse. Se on kuin hehkulampun vaihtaisi: edellinen pois ja uusi tilalle. Toisaalta samoilla etusputkilla voi pärjätä vuosikaudet, jopa kymmenet.
 
Pääteputket voi vaihtaa itse, jos tietää mitä on tekemässä...
 
Raukeaako tuotetakuu, kun vaihtaa putkia tai vaikkapa konkkia?
 
Putket ovat kuluvia osia, kuten vaikkapa autossa jarrupalat. Niitten vaihtaminen ei vaikuta takuuseen, kunhan se on tehty oikein, eli laitettu oikeanlaisia putkia ja tarvittaessa bias kuosiin. Konkkavaihdoista en tiedä, mutta äkkisestään ajatellen jos menet chassiksen sisän, niin takuu on mennyttä.
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
T.InTone
24.05.2008 09:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juuri näin tätä itsekin ajattelin. Oli vaan pakko varmistaa ettei tule ikäviä yllätyksiä. Eikä sen puoleen, olisin mä ne putket vaihtanut kumminkin. ;O)
 
Kiitos tästä!
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
Silppuri
23.05.2009 18:35:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaas nyt tätä vähän, kun oli niin sopiva otsikko....
 
Sain tuossa käsiini Marsun JCM900:sen, jossa potikat rahisee todella pahasti ja ääni välillä katoaa kokonaan, kun namiskoja säätelee. Putkiakaan ei varmaan ole vaihdettu ikuna (!!!). Varmaan potikka- ja putkihuolto lienee ajankohtainen, vai onkohan laitteesta joku oikein oikeasti rikki?
 
Voiko perushuollon tehdä itse (putkien vaihto, potikoiden puhdistus, yms.) vai pitääkö laite kiikuttaa huoltoliikkeeseen? Mieluiten tekisiin huollon joka tapauksessa itse, jos vaan on tehtävissä. Oppisi hieman tuota putkarien sielunelämääkin...
 
Jos homman voi tehdä itse, niin ohjeita/vihjeitä otetaan vastaan. Tarviiko esim. etuasteputkia vaihtaa, vai ovatko ne "ikuisia"? Pitääkö ottaa huomioon, että joku super-iso konkka olisi vielä varautuneena (vaikka virtajohto on pois tietysti) ja täten sähköiskun vaara olemassa? Biasointi pääteputkia vaihdettaussa?
 
"I havent slept since I woke up."
tommiot
23.05.2009 21:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silppuri: Nostetaas nyt tätä vähän, kun oli niin sopiva otsikko....
 
Sain tuossa käsiini Marsun JCM900:sen, jossa potikat rahisee todella pahasti ja ääni välillä katoaa kokonaan, kun namiskoja säätelee. Putkiakaan ei varmaan ole vaihdettu ikuna (!!!). Varmaan potikka- ja putkihuolto lienee ajankohtainen, vai onkohan laitteesta joku oikein oikeasti rikki?
 
Voiko perushuollon tehdä itse (putkien vaihto, potikoiden puhdistus, yms.) vai pitääkö laite kiikuttaa huoltoliikkeeseen? Mieluiten tekisiin huollon joka tapauksessa itse, jos vaan on tehtävissä. Oppisi hieman tuota putkarien sielunelämääkin...
 
Jos homman voi tehdä itse, niin ohjeita/vihjeitä otetaan vastaan. Tarviiko esim. etuasteputkia vaihtaa, vai ovatko ne "ikuisia"? Pitääkö ottaa huomioon, että joku super-iso konkka olisi vielä varautuneena (vaikka virtajohto on pois tietysti) ja täten sähköiskun vaara olemassa? Biasointi pääteputkia vaihdettaussa?

 
Eiköhän siinä oo vaan putket menny. Paitsi jos vahvistin on seissyt varastossa soittamatta, niin voi myös tulla konkkaremontti.
 
Laita samantien uudet CTS:n potikat, äläkä turhaan yritä elvyttää noita.
 
Etuasteputket ei oo ikuisia, mutta hyvin pitkäikäisiä. Niitä on kuitenkin hyvä olla aina vähän ylimääräisiä laatikossa, niin osta vaan nekin uudet.
 
Biasoinnista löytyy hyvät ohjeet Uraltonelta. http://uraltone.com/bias.html
 
Konkissa on yleensä jännite sammuttamisenkin jälkeen. Satoja voltteja. Vaikka se ei olekaan vaihtovirtaa niin kannattaa olla varovainen. Konkat voi tyhjentää vaikka 100k vastuksella, joka on kytketty kahden hauenleuan väliin. Toisesta päästä runkoon (tai pisteeseen josta lähtee tähtimaadoitus) ja toisella päällä käy läpi kaikki rungossa kinni olevat suotokonkat.
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Tympee Huttunen
23.05.2009 21:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Vaikka se ei olekaan vaihtovirtaa niin kannattaa olla varovainen. .
 
Täytyy tähän vähän puuttua, sillä olen ymmärtänyt tasavirran olevan huomattavasti vaarallisempaa, mitä vaihtovirran. Virtaa noista konkista nyt ei niin paljon irtoa, mitä verkkovirrasta, mutta toki ne silti tosiaan vaarallisia on.
Silppuri
23.05.2009 21:49:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avasin laitteen ja täräytin crc:tä potikoihin ja pyörittelin niitä edestakaisin. Sen jälkeen nuppi takaisin kaapin päälle. Samalla huomasin, että vahvistimen impedanssivalitsin oli asennossa 8, vaikka kaappi on 16. Sekin oikeaan asentoon.
 
Nyt vahvistin pelaa ja rohinaa ei ole enää niin paljon (aiemmin siitä ei meinannut saada ääntä ulos ja rätinää ja pauketta oli sillai just sopivasti karkottaan emännän pois kotoa... :) ). Soundi tosin oli aika kökkö. Cleanilla tunkkainen ja säröllä melko ponneton. Eli putket pitää kyllä vielä vaihdella. Ja tuolla Uraltonen sivuillahan näytti olevan tosi hyvät ohjeet. Tänks!
 
"I havent slept since I woke up."
tommiot
23.05.2009 21:52:00 (muokattu 23.05.2009 21:58:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkrö: Täytyy tähän vähän puuttua, sillä olen ymmärtänyt tasavirran olevan huomattavasti vaarallisempaa, mitä vaihtovirran. Virtaa noista konkista nyt ei niin paljon irtoa, mitä verkkovirrasta, mutta toki ne silti tosiaan vaarallisia on.
 
Ei vaan vaihtovirta on vaarallisempaa. Tai siis täytyy olla suurempi tasavirta että tulee yhtä paljon vahinkoa kuin vaihtovirralla. http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock Vaihtovirralla kammiovärinä 60 mA virrasta, tasavirralla 300-500 mA
 
Tasavirta mun käsittääkseni lähinnä polttaa kudoksia.
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
ReBeat
23.05.2009 21:54:22 (muokattu 23.05.2009 21:55:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konkkien tyhjentelemiseen liittyvä linkki: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/caps_p.html
 
Eli ilman erillistä vastusta se onnistuu myös
* kytkemällä johdin pääteputken 3. pinniltä runkoon ...... tai
* kytkemällä johdin etuasteputken 1. tai 6. pinniltä runkoon
 
Tympee Huttunen
23.05.2009 22:04:21 (muokattu 23.05.2009 22:07:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ei vaan vaihtovirta on vaarallisempaa. Tai siis täytyy olla suurempi tasavirta että tulee yhtä paljon vahinkoa kuin vaihtovirralla. http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock Vaihtovirralla kammiovärinä 60 mA virrasta, tasavirralla 300-500 mA
 
Tasavirta mun käsittääkseni lähinnä polttaa kudoksia.

 
Seison korjatuna, mutta joku voisi sanoa tämänkin keskustelun olevan jo wanha (wikilinkistäsi:) :
 
"The comparison between the dangers of alternating current and direct current has been a subject of debate ever since the War of Currents in the 1880s. DC tends to cause continuous muscular contractions that make the victim hold on to a live conductor, thereby increasing the risk of deep tissue burns. On the other hand, mains-magnitude AC tends to interfere more with the heart's electrical pacemaker, leading to an increased risk of fibrillation. AC at higher frequencies holds a different mixture of hazards, such as RF burns and the possibility of tissue damage with no immediate sensation of pain. Generally, higher frequency AC current tends to run along the skincitation needed rather than penetrating and touching vital organs such as the heart. While there will be severe burn damage at higher voltages, it is normally not fatal."
 
Ehkä tuo uskomus tasavirran tappavuudesta tulee siitä, että siihen jää kiinni pahemmin. Tosin ei tuo niin yksiselitteinen asia tunnu tosiaan olevankaan. Pieni ylläri oli tuo, että jännitteen noustessa tiettyyn pisteeseen riski kuolla pienenee.
pekurides
24.05.2009 01:20:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin sähköasentajana..... niin tuo 230V juurikin sen takia paha että siihen jää kiinni kun lihakset kramppaa ja sydän alka hakkaamaan 50Xsekunnissa.
 
isommilla jänitteillä taas saat heti palovammoja ja ne heittää sinut vastakkaisen seinään.
 
-suurin syysähköasentajien vakaviin tapaturmiin on se että putoavat tikkailta, johtuen suurelta osalta siellä katon rajassa sataviin sähköiskuihin ja ne johtuu 95% huolimattomuudesta.
 
Tunteella päin vittua.
svilo
24.05.2009 09:18:29 (muokattu 24.05.2009 09:18:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa huoltotöissä on 1 oikea sääntö: 1 käsi konehuoneessa ;)
 
Ei se tärsky mikä sieltä koneesta konkista mahdollisesti tulee, tapa, vaan ne vahingot tulee siitä shokki peljästymisestä, tiput tuolilta ja lyöt pääsi, huitaset takana olevaa kaveria kädellä nokkaan, huitaset kolvin nenääs etc....
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
sound of blues
26.05.2009 23:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

svilo: Noissa huoltotöissä on 1 oikea sääntö: 1 käsi konehuoneessa ;)
 
Ei se tärsky mikä sieltä koneesta konkista mahdollisesti tulee, tapa, vaan ne vahingot tulee siitä shokki peljästymisestä, tiput tuolilta ja lyöt pääsi, huitaset takana olevaa kaveria kädellä nokkaan, huitaset kolvin nenääs etc....
 
/sv

 

 
Totta=)
 
http://www.youtube.com/watch?v=1lozkT1zrIU
 
"You don't find a style...a style finds you. - Keith Richards
tommiot
26.05.2009 23:58:41 (muokattu 26.05.2009 23:58:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sound of blues: Totta=)
 
http://www.youtube.com/watch?v=1lozkT1zrIU

 
Haha. Mahtava pätkä. Meitsille kävi just noin kun vaihdoin rheinosen nuppiin putket. Selitin ensin että joo pitää sitten varoa ettei tuu jännitteet sormille, ja seuraavana kiroilinkin kun vasen käsi kihelmöi.
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Shredator
19.07.2009 12:33:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko lainata tätä ketjua...
 
Tiedättekö pääkaupunkiseudulta Mesan vahvistimiin erikoistuneita huoltajia? Toki Levytukun kautta hoituu, mutta jos tiedätte minne voi viedä suoraan huoltoon ilman välikäsiä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=vciCWOYDhfU
KitaraBoika
30.11.2014 16:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän tätä ketjua kysymykseeni.
 
Olen luultavasti hankkimassa ensinmäistä putkivahvistinta ja kysyn, että kauan nämä etuputket ja pääteputket kestävät yleensä? Onko näin, että hirveästi muuta ei kannata itse vaihtaa kuin etuputket? Ja sellanen vielä, että jos vahvistin seisoo vaikkapa pari vuotta käyttämättä niin tuleeko siihen tarvetta vaihtaa putkia ja muita osia?
 
Soitan, koska soitattaa
uusiipe
30.11.2014 17:09:54 (muokattu 30.11.2014 17:16:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KitaraBoika: Käytän tätä ketjua kysymykseeni.
 
Olen luultavasti hankkimassa ensinmäistä putkivahvistinta ja kysyn, että kauan nämä etuputket ja pääteputket kestävät yleensä? Onko näin, että hirveästi muuta ei kannata itse vaihtaa kuin etuputket? Ja sellanen vielä, että jos vahvistin seisoo vaikkapa pari vuotta käyttämättä niin tuleeko siihen tarvetta vaihtaa putkia ja muita osia?

 
Nykytuotantoa olevat etuasteputket kestävät tuhansia käyttötunteja. Pääteputket hyvinkin sellaiset 1000-1500 käyttötuntia riippuen vähän vahvistintyypistä ja käyttötavasta. Vanhaa tuotantoa (1940-60 luku) olevat kestävät yleensä moninkertaisen ajan.
Komboissa, joissa putket altistuvat paljolle tärinälle, putket yleensä muuttuvat mikrofonisiksi, eli niiden sisuskalut alkaa löystymään, ennenkuin putki sähköisesti loppuu. Pääteputket on hyvä biasoida noin 500 käyttötunnin välein, jotta vahvistin toimii aina parhaalla mahdollisella tavalla. Jos vahvistin on katodibiasoitu (=autobias) hoituu se itsekseen. Vahvistinta hankkiessa kannattaa selvittää onko siinä sellaisia biasratkaisuja, että pääteputkienkin vaihdon voi tehdä itse.
 
Putket eivät kulu mihinkään varastoidessa. Parin vuoden varastointi (normaaleissa huoneolosuhteissa!) ei muutenkaan aiheuta millekkään sähkölaitteelle erityistä huoltotarvetta.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
hallu
30.11.2014 17:23:08 (muokattu 30.11.2014 17:30:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KitaraBoika: Käytän tätä ketjua kysymykseeni.
 
Olen luultavasti hankkimassa ensinmäistä putkivahvistinta ja kysyn, että kauan nämä etuputket ja pääteputket kestävät yleensä? Onko näin, että hirveästi muuta ei kannata itse vaihtaa kuin etuputket? Ja sellanen vielä, että jos vahvistin seisoo vaikkapa pari vuotta käyttämättä niin tuleeko siihen tarvetta vaihtaa putkia ja muita osia?

 
Etuasteputket kestävät kauemmin ja niitä ei käytännössä tule tarvetta vaihtaa muuta kuin omaksi iloksi ja soundikokeilujen merkeissä. Pääteputket ovat lyhytikäisempiä ja niiden kestoon vaikuttaa vahvistimen käyttö ja kuinka hyvin tai kohdilleen se on biasoitu (biasjännite on putkille mahdollisimman sopiva). Käytännössä soittajat vaihtelevat kuulemma putkiaan liian usein, mutta mnetin asijantuntijoiden kokemuksen peruteella pääteputket kestää puolesta viiteentoista vuotta riippuen putkista, biaksesta, käytöstä. Käytöstä sikäli, että täysillä luukutettassa (esimerkiksi keinokuormaa vasten) pääteputket kuluvat nopeammin ja tietenkin kuinka monta tuntia päivittäin soittaapi.
 
Käyttämättömyyttä putket kestävät ilmeisesti määrittelemättömän pitkään jos putki vain fyysisesti säilyy ehjänä eli tyhjiö pitää. Nykyisinkin myydään NOS (50-60 luvuilla myymättä jääneitä varastoja) putkia kalliilla hinnalla kun ne on niin paljon parempia.
 
Etuasteputket voi vaihtaa huoletta itse ja pääteputket vaatii biasoinnin. On vahvistimesta riippuva asia miten se homma menee, että voiko vaihtaa itse. Uusissa vahvistimissa kuten vaikkapa Bugeran infinium vahvistimissa on automaattinen biasointi, mutta niihinkin kannattanee ostaa sovitettu pari tai nelikko (tarkoittaa että putket myydään settinä ja niillä on jokseenkin sama bias). Sitten joissakin higainvahvistimissa on pääteputket niin kylmiksi biasoitu, että vahingon vaara on vähäinen ja niissä joissakin voi käyttää valmistajan leimaamia putkia suoraan (esimerkiksi mesaboogialla on kai tämmöinen systeemi). Kotikonstenkaan biasointi ei ole mahdotonta, mutta edellyttää että tietää mitä tekee. Joissakin vahvistimissa bias on tehty helpoksi esimerkiksi AMpeg SVT bassovahvistimessa oli takana valmiit biasruuvit joista käännettiin putkenvaihdon yhteydessä kunnes ledi muuttui vihreäksi merkiksi oikeasta biasjännitteestä. Esimerkiksi Uraltonella kun teettää pääteputkien vaihdon niin sieltä voi ostaa yhden tai useamman pääteputkisetin mukaan jotka ovat valmiiksi vahvistimellesi biasointia eivätkä tarvitse enää erillistä biasointia. Tapoja on monia. Kitarahuolloissa kahden pääteputken vahvistimien pääteputkien vaihto maksaa satasen nurkilla putkien hinnasta riippuen. Etuasteputket maksaapi viitisentoista euroa tsibale putkista riippuen NOS putket tietenkin kalliimpia.
 
Osta vaan vahvari rohkeasti ja lue ohjekirja ja kysy kavereilta tai täältä neuvoa, pärjäät kyllä hyvin sen kanssa.
 
E: Olin hidas kirjoittaja ja saitkin jo vastauksen. Lisään kuitenkin villin idean, miten voi päästä nauttimaan putkisoundin ihanuudesta ilman biasoinnin huolta. Nimittäin voit ostaa putkiatuasteen ja transistori päätteen tai aktiivikaapin vaikkapa Tech21 powerengine (vai mikä sen aktiivikaapin nimi nyt olikaan). Laadukkaita putkietuasteita löytyypi ainakin Mesaboogielta, Kochilta (itselläni on sellainen) ja Engliltä. Sellaisen setin hinta kipuaa lähemmäs tonnia eli hyvän putkivahvistimen verran, mutta ei biasmurheita.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «