Aihe: Budjetti digipulsat ja niiden toimivuus
1 2
rintapek
30.04.2009 00:53:01

ÄM: nykyään 01:llä vetäessä kyllä monessakin mielessä on päästy parempiin tuloksiin soundin kanssa, mutta laulua saa aina hakea.... Tuntuu herkästi jäävän ohueksi ja jotenkin kailottavaksi.

Jos multa kysytään, ni monessakin miälessä tulos saundin kanssa ei o parempi. Milloin lauletaan, ni se laulu on se pääasia. Muu väistyy.
One kind of music only - the good kind
Sami_T
30.04.2009 01:54:56

kun A&H:n MZ 16:2:lla vedettiin, niin moiset tilanteet aina ratkes sillä low cut nappulalla, joka siis paljon alempana

Tähän väliin pitää kyllä kommentoida että se MixWizardin HPF on vähän erikoinen. Useimmiten se tekee sitä mitä pitääkin (eli esim. laulusoundista häviää turhat huminat) mutta välillä häviää sitä informaatiota vähän liiankin kanssa ja jotenkin tuntuis että aika ylhäältä. Joskus jos on ollu kovin ohutääninen laulaja ja/tai naislaulaja niin oon päätyny niinkin erikoiseen ratkaisuun että oon jättäny sen HPF:n kytkemättä ja leikkaillu sitten parametrisellä niitä alimpia taajuuksia ja se on toiminu paremmin?

laulua saa aina hakea. Tuntuu herkästi jäävän ohueksi ja jotenkin kailottavaksi

Joo tääkin on tuttu juttu, ja korostuu vielä SM58:lla ja etenkin OM5:lla. Ja nimenomaan verrattuna MixWizardiin millä "lähtee" helpommin sellanen vähän kailottavampikin laulaja em. mikeillä. Sitten huomasin että se kailotus on (noissa olosuhteissa) myös kaikissa muissa miksereissä. Mutta MixWizardissa sitten taas ei. Eli päädyin siihen lopputulokseen että se "juttu" onkin siinä A&H:ssa. Voi olla että luulen vaan.

Tarkennan vielä että itse kyllä diggaan MixWizardista, hyvin sillä vetää.

Mua on itseasiassa mietityttäny eri miksereiden HPF:n erot niin paljon että jonain tulevana kesäiltana vielä ostan korin kaljaa ja otan pienen mittaushetken. Siis ihan vaan kuriositeettina omasta mielenkiinnosta, eipä tolla nyt mitään varsinaista merkitystä ole.
Itse olette lihava.
rintapek
30.04.2009 02:19:49

Sami_T: eipä tolla nyt mitään varsinaista merkitystä ole.

Olen eri mieltä. Vaikka vaan harrastebändissä vedän, mut keikat on ihan oikeita keikkoja. Vääriä keikkoja ei ole olemassa.

Sillä saundilla ny vaan sattuu olemaan aivan suunnaton merkitys.
One kind of music only - the good kind
ragol
30.04.2009 08:27:37

Sami_T: Mua on itseasiassa mietityttäny eri miksereiden HPF:n erot niin paljon että jonain tulevana kesäiltana vielä ostan korin kaljaa ja otan pienen mittaushetken. Siis ihan vaan kuriositeettina omasta mielenkiinnosta, eipä tolla nyt mitään varsinaista merkitystä ole.

Toki mittaaminen on aina hyvästä ja mielenkiintoinen projekti. Lisäksi sivutuotteena saattaa käydä vahinko ja projektin aikana voi jopa oppia jotain uutta. Sehän olisi kamalaa eikös?-)

Mutta siis, Mixwizardin manuaali sanoo seuraavaa HPF:stä: "This attenuates frequencies below 80Hz by 12dB per octave." Ei tuo kyllä kovin ylhäällä ole, jos kerran -3 dB:n piste on 80 Hz:ssä. Mielenkiinnolla jään odottamaan mittaustuloksiasi. Koita saada ne julkaistua. :)
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
ÄM
30.04.2009 10:41:48

Sami_T: Tähän väliin pitää kyllä kommentoida että se MixWizardin HPF on vähän erikoinen. Useimmiten se tekee sitä mitä pitääkin (eli esim. laulusoundista häviää turhat huminat) mutta välillä häviää sitä informaatiota vähän liiankin kanssa ja jotenkin tuntuis että aika ylhäältä. Joskus jos on ollu kovin ohutääninen laulaja ja/tai naislaulaja niin oon päätyny niinkin erikoiseen ratkaisuun että oon jättäny sen HPF:n kytkemättä ja leikkaillu sitten parametrisellä niitä alimpia taajuuksia ja se on toiminu paremmin?

Joo tääkin on tuttu juttu, ja korostuu vielä SM58:lla ja etenkin OM5:lla. Ja nimenomaan verrattuna MixWizardiin millä "lähtee" helpommin sellanen vähän kailottavampikin laulaja em. mikeillä. Sitten huomasin että se kailotus on (noissa olosuhteissa) myös kaikissa muissa miksereissä. Mutta MixWizardissa sitten taas ei. Eli päädyin siihen lopputulokseen että se "juttu" onkin siinä A&H:ssa. Voi olla että luulen vaan.

Tarkennan vielä että itse kyllä diggaan MixWizardista, hyvin sillä vetää.

Mua on itseasiassa mietityttäny eri miksereiden HPF:n erot niin paljon että jonain tulevana kesäiltana vielä ostan korin kaljaa ja otan pienen mittaushetken. Siis ihan vaan kuriositeettina omasta mielenkiinnosta, eipä tolla nyt mitään varsinaista merkitystä ole.

Se juuri onkin mielenkiintoista, että mikä siinä wizardissa sen sit tekee ja 01:ssä ei.

Ootko muuten havainnu 01:n kanssa jotain tiettyjä laulumikkejä, jotka toimis 58:a paremmin? Opus 69:llä on kanssa naista siepattu, mutta ei se ihmeitä ole tehnyt.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Sami_T
30.04.2009 12:49:27

Ootko muuten havainnu 01:n kanssa jotain tiettyjä laulumikkejä, jotka toimis 58:a paremmin? Opus 69:llä on kanssa naista siepattu, mutta ei se ihmeitä ole tehnyt.

Ei se siitä 01:sta oo kiinni. Mitä kauemmas mennään sellasesta perus-rock-urahtelusta niin sitä hankalampaa sen viiskasin kanssa on. Mitä enemmän oon tässä vetäny muilla laulumikeillä niin sitä vakuuttuneempi oon siitä että kyllä se alkaa olla aikansa elänyt se viiskasi.

Ostin läjän e935-mikkejä hiljattain ja kerkesin muutaman keikan niillä vetää. Jotenkin todella ongelmaton peli. Toimii nähtävästi muidenkin mielestä hyvin kun kollegat nykyään haalii ne aina omiin setteihinsä ennenkuin itse kerkeen hyllylle. Pitänee ostaa lisää.

Kouvolan miehet tarjoili naislaulajalle AE6100:n ja siitä jäi kans erittäin positiivinen vaikutelma.

Jos on laulussa (tai kitarassa) sellanen kailottava/kääkättävä fiilis ja en suoraan pääse kärryille että mikä on vikana niin jos vaan on aikaa niin oon välillä tehny niin että pyydän solistia lauleskelemaan jotain pelkän kitaran tai kosketinsoittajan säestyksellä ja laitan eq:n Q-arvoksi jotain väliltä 1.6-2.5 ja gainia +6-10 dB. Sitten lähden pyörittämään taajuutta hissukseen alhaalta ylöspäin ja etsin pari taajuutta mitkä vituttaa kaikista eniten. Niistä kohdista sitten napsaisen pois sen verran että kääkkä katoaa. Ei oo kovin pro-metodi mutta toimii.
Itse olette lihava.
miffe
30.04.2009 21:35:54
Sami_T: Jos on laulussa (tai kitarassa) sellanen kailottava/kääkättävä fiilis ja en suoraan pääse kärryille että mikä on vikana niin jos vaan on aikaa niin oon välillä tehny niin että pyydän solistia lauleskelemaan jotain pelkän kitaran tai kosketinsoittajan säestyksellä ja laitan eq:n Q-arvoksi jotain väliltä 1.6-2.5 ja gainia +6-10 dB. Sitten lähden pyörittämään taajuutta hissukseen alhaalta ylöspäin ja etsin pari taajuutta mitkä vituttaa kaikista eniten. Niistä kohdista sitten napsaisen pois sen verran että kääkkä katoaa. Ei oo kovin pro-metodi mutta toimii.

Nii ja sit LS9:ssä kompuran lisäks de-esser, jolla otetaan se viimeisin veemäinen taajuus veke sillai, ettei konsonantit katoo, kuten raaka leikkaaminen tekis.

Siis toihan on niin pro-kamaa kuin olla ja voi, koska suurin osa noista analogilaudoista on sellasia, että niillä naamatauluun kirjoitetuilla lukemilla voi heittää vesilintua. A&H on varsinkin osannut saada nupin osoittaman ja merkatun taajuuden epäkohdat kohdilleen :)

Ja hei, korvilla sitä _yleensä_ miksataan.
turkulainen
ÄM
04.05.2009 17:41:50

miffe: Nii ja sit LS9:ssä kompuran lisäks de-esser, jolla otetaan se viimeisin veemäinen taajuus veke sillai, ettei konsonantit katoo, kuten raaka leikkaaminen tekis.

Siis toihan on niin pro-kamaa kuin olla ja voi, koska suurin osa noista analogilaudoista on sellasia, että niillä naamatauluun kirjoitetuilla lukemilla voi heittää vesilintua. A&H on varsinkin osannut saada nupin osoittaman ja merkatun taajuuden epäkohdat kohdilleen :)

Ja hei, korvilla sitä _yleensä_ miksataan.

Joo korvilla niin pitäis joo.

Meikä on vaan, lavalta miksaavana rumpalina, aika käsi, kun oikeesti ruvetaan asiantuntemusta hakemaan. Siinä mielessä toi 01:n on ollut aika helposti lähestyttävä, havainnollisine grafiikkoineen; on jotenkin alitajuntaisesti helpompi vääntää, kun pystyy myös visuaalisesti hahmottamaan, mitä on tekemässä. Vähitellen rupeaa tässä korvatkin tulemaan mukaan.
MJ
14.05.2009 14:07:41
Joo. Ite oon ainaki huomannu, että se saundi parantuu kummasti ku ei tsiikaile sitä ruutua siellä, että mitä tekee.. Kuunnellaan vaan oikeesti mitä tehdään, niin homma on palijo helepompaa. Eikä noi edes pidä kauheena loppupeleissä paikkaansa esim. noitten eequitten käppyrät..

ÄM: Joo korvilla niin pitäis joo.

Meikä on vaan, lavalta miksaavana rumpalina, aika käsi, kun oikeesti ruvetaan asiantuntemusta hakemaan. Siinä mielessä toi 01:n on ollut aika helposti lähestyttävä, havainnollisine grafiikkoineen; on jotenkin alitajuntaisesti helpompi vääntää, kun pystyy myös visuaalisesti hahmottamaan, mitä on tekemässä. Vähitellen rupeaa tässä korvatkin tulemaan mukaan.
ÄM
14.05.2009 14:18:57

MJ: Joo. Ite oon ainaki huomannu, että se saundi parantuu kummasti ku ei tsiikaile sitä ruutua siellä, että mitä tekee.. Kuunnellaan vaan oikeesti mitä tehdään, niin homma on palijo helepompaa. Eikä noi edes pidä kauheena loppupeleissä paikkaansa esim. noitten eequitten käppyrät..

Ei siis missään nimessä silleen, että silmäpelillä korvat tukossa touhuaa, vaan että mulla se käyrä hyvin selkeyttää, mistä korjaan ja miten paljon, kun korvalla tietty kuuntelen, mitä oikeesti tapahtuu. Paremmin, kuin pelkkä nappulan käännön määrä, tuo grafiikka jotenkin avaa mulle sitä tehtävää toimintoa. Vaikkei käyrät ihan täsmäiskään.
Sami_T
20.05.2009 00:12:43

Tuli tuossa aiemmin ketjussa kirjoiteltua miksereiden ylipäästöfilttereistä ja etenkin MixWizardin sellaisesta.

Tähän väliin pitää kyllä kommentoida että se MixWizardin HPF on vähän erikoinen. Useimmiten se tekee sitä mitä pitääkin (eli esim. laulusoundista häviää turhat huminat) mutta välillä häviää sitä informaatiota vähän liiankin kanssa ja jotenkin tuntuis että aika ylhäältä. Joskus jos on ollu kovin ohutääninen laulaja ja/tai naislaulaja niin oon päätyny niinkin erikoiseen ratkaisuun että oon jättäny sen HPF:n kytkemättä ja leikkaillu sitten parametrisellä niitä alimpia taajuuksia ja se on toiminu paremmin?

...

Tuli mailia yhdeltä kollegalta:

"Terve Sami

Sä voit tarjota ne kaljat mulle. Mä mittasin sulle Wizardin HPF käppyrän. Kuten kuvasta näkyy -3dB piste on 126 Hz kohdalla ja suodin on kesy = 6db/oct. Suotimesta saa jyrkemmän kun teet lievän patin (4-5 dB) n.80 Hz kohdalle parametrisellä ja pidät HPF päällä.

Jos on muuta mitattavaa niin soittele.

xxx"

Ja liitetiedostona seuraavaa:

http://www.kolumbus.fi/sami.torvinen/Kuvat/wzhpf.jpg

Hoidan oluet perille.
Itse olette lihava.
Groovi
20.05.2009 20:58:03
Sami_T: Tuli tuossa aiemmin ketjussa kirjoiteltua miksereiden ylipäästöfilttereistä ja etenkin MixWizardin sellaisesta. Tuli mailia yhdeltä kollegalta:

"Terve Sami

Sä voit tarjota ne kaljat mulle. Mä mittasin sulle Wizardin HPF käppyrän. Kuten kuvasta näkyy -3dB piste on 126 Hz kohdalla ja suodin on kesy = 6db/oct. Suotimesta saa jyrkemmän kun teet lievän patin (4-5 dB) n.80 Hz kohdalle parametrisellä ja pidät HPF päällä.

Jos on muuta mitattavaa niin soittele.

xxx"

Ja liitetiedostona seuraavaa:

http://www.kolumbus.fi/sami.torvinen/Kuvat/wzhpf.jpg

Hoidan oluet perille.

Ompa näköjään aika vaisu filtteri. Saisi suotojyrkkyys olla tuplat (-12db/oct).
Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä.
Calyamaha
23.05.2009 18:53:03
ÄM: Nyt kun mittais vielä ton 01V96:n filtterin, niin sit oltais just siinä asiassa, mikä meikää kiinnostaa. Ja miten jyrkkenee, kun puskee ryhmän kautta uutta filtteriä kehiin.

LS9:ssä HPF 12dB/oct ja sama lienee muissakin Yamaha-digimiksereissä, en tosin ole mitannut :)
aimotuska
23.05.2009 22:09:52 (muokattu 23.05.2009 22:10:27)

Mikähän taikuri mahtoi muuten olla kyseessä? Niitähän on markkinoilla kolmea eri vuosimallia (perus, DX ja ^3) ja lisäksi eri kanava-variaatiot (16ch, 12ch, jne...) Tossa uusimmassa 16:2^3:ssa on nimittäin manuskan mukaan 80Hz 12dB/oct filtteri:
http://www.allen-heath.com/DL/w3ug_122-162_ap5331_2.pdf
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)