Aihe: Baasorummun virittäminen
1 2
Jonni Huima
14.05.2009 16:11:44
Olisin kysynyt bassorummun virittämisestä. Olen soittanut rumpuja usean vuoden ajan, viritellyt niitä ja onnistunutkin siinä kohtalaisesti. Ainoastaan bassorummun virittämisessä on ollut ongelmia. Olen yrittänyt lähes kaikkea, virittänyt myös ammattirumpalien ohjeiden mukaan, mutta mikään ei ole tepsinyt. Rummussa on aina hirveä saundi! En sitten tiedä onko bassorummussani jotain vikaa TAMA Superstar v.1982? Mutta mikä olisi teidän arvoisien kollegojen näkemys/ tieto asiasta. Olisin kiitollinen vinkeistä.
Velli
14.05.2009 16:19:49 (muokattu 14.05.2009 16:21:06)
Jonni Huima: Olisin kysynyt bassorummun virittämisestä. Olen soittanut rumpuja usean vuoden ajan, viritellyt niitä ja onnistunutkin siinä kohtalaisesti. Ainoastaan bassorummun virittämisessä on ollut ongelmia. Olen yrittänyt lähes kaikkea, virittänyt myös ammattirumpalien ohjeiden mukaan, mutta mikään ei ole tepsinyt. Rummussa on aina hirveä saundi! En sitten tiedä onko bassorummussani jotain vikaa TAMA Superstar v.1982? Mutta mikä olisi teidän arvoisien kollegojen näkemys/ tieto asiasta. Olisin kiitollinen vinkeistä.

Jos haluat perushyvän pop/rock-soundin basarista, niin laita lyöntikalvoksi suht löysälle viritetty remo Powerstroke 3 ja resokalvoksi suht kireälle viritetty Evans eq3. Nuo kalvot ovat omien kokemuksien perusteella osoittautuneet parhaimmiksi kalvovalinnoiksi hyvän pop/rock-basarisoundin saavuttamiseksi.

Jos et noilla onnistu löytämään hyvää soundia, niin silloin on basarissa vika.
Niq
14.05.2009 16:29:08

Velli: Jos et noilla onnistu löytämään hyvää soundia, niin silloin on basarissa vika.

Tai tilassa. Kannattaa myös kuunnella setin edestä kun kaveri polkee basaria, että onko soundi huono vain kuskin penkille. Mikäli rummut on vaikkapa siten, että istut itse ihan nurkassa, vielä betoniseinien vieressä, niin basari harvemmin soundaa siihen itselle hyvältä. Tai muutenkaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
KiiminkiJoe
14.05.2009 18:28:01 (muokattu 14.05.2009 18:28:24)
Jos se basari on kunnossa niin ei sen soundin pitäisi olla ainakaan rummusta kiinni. Itselläni on niin ikään 80-luvun Superstarit ja helposti on pöntöistä haluttu soundi löytynyt. Virittäjänä en ole mikään kummoinen (toim huom.).

18"x14" basarissa on lyöntipuolella Pinstripesta modattu PS3 (kirkas) ja resona Fiberskyn 3. Demppinä on kangaskäärö, joka koskettaa kumpaakin kalvoa n. 5x3 cm:n alueelta. Soi, muttei jää humajamaan.

24"x16" basarissa on niin ikään kirkas PS3 batter-puolella. Resokalvona on Coated Ambassador ja rumpu on vapaa kaikesta dempistä. Soundi on massiivinen ja ennekaikkea puhdas BOOOOM!

Lyöntipuolella kummankin rummun vire on matala, mutta soiva ja reso asteen - kaksi kireämpi. Niin, ja kummassakaan resokalvossa ei ole reikää.
hemmo
14.05.2009 18:45:35

Minkä kokoinen se baasorumpu on?
DrmBug
14.05.2009 21:09:50
Olenko ainoa, joka ei tykkää PS3:n soundista? Ainakin MMX:n 20x16" basarissa sillä saa aikaan ainoastaan munattoman ja muovisen läpsähdyksen.

Itse olen pitkään käyttänyt Ambassador Coatedia ja demppinä kangasrullaa kalvoon teipattuna. Tykkään!
KiiminkiJoe
15.05.2009 09:39:45
DrmBug: Olenko ainoa, joka ei tykkää PS3:n soundista? Ainakin MMX:n 20x16" basarissa sillä saa aikaan ainoastaan munattoman ja muovisen läpsähdyksen.

Itse olen pitkään käyttänyt Ambassador Coatedia ja demppinä kangasrullaa kalvoon teipattuna. Tykkään!

Riippuu rummusta. PS3 on toiminut hyvin em. Superstareissa, mutta aikoinaan omistamissani 70-luvun alkupuolen Premiereissä Ambassador coated oli parempi.
M. Kekki
16.05.2009 23:31:25 (muokattu 17.05.2009 00:05:17)

Jonni Huima: Olisin kysynyt bassorummun virittämisestä. Olen soittanut rumpuja usean vuoden ajan, viritellyt niitä ja onnistunutkin siinä kohtalaisesti. Ainoastaan bassorummun virittämisessä on ollut ongelmia. Olen yrittänyt lähes kaikkea, virittänyt myös ammattirumpalien ohjeiden mukaan, mutta mikään ei ole tepsinyt. Rummussa on aina hirveä saundi! En sitten tiedä onko bassorummussani jotain vikaa TAMA Superstar v.1982? Mutta mikä olisi teidän arvoisien kollegojen näkemys/ tieto asiasta. Olisin kiitollinen vinkeistä.

Vanhojen Superstarojen basari on varmasti hyvä, jollei ole sökö.
Löyntipuolella PS3 läpinäkyvänä ja resoksi sama pinnoitettuna (valkoinen tai musta).
Kiristele lyöntipuoli ensin sormikireyteen, sitten puoli kiekkaa lisää ja lopuksi malleteilla jokaisen ruuvin kohdalta tasaiseksi.
Resopuoli kuntoon samalla kaavalla, mutta neljänneskiekan tai puolikkaan kireämmäksi.
Huomaa kuitenkin, että molempien kalvojen pitää olla sen verran kireällä, että ne soivat.
Hienosäätö onnistuu kahdesta lyöntipuolen ylimmästä ruuvistä löysäämällä.
Jos demppiä tarvitsee, niin rullattu kylpypyyhe poikittain lyöntikalvoa vasten toimii.
Ja basarin soundi on aivan erilainen rumpujen takana kuin edessä.
Ei surkutella vaan tehdään!
ÄM
23.05.2009 16:44:00

DrmBug: Olenko ainoa, joka ei tykkää PS3:n soundista? Ainakin MMX:n 20x16" basarissa sillä saa aikaan ainoastaan munattoman ja muovisen läpsähdyksen.

Mulla on MMX:ää, sekä 16x20, että 18x20. Täytyy sanoa, että ei se PS3 tossa lyhyemmässä huono ollut, mutta lisää munaa sai kyllä Aquarianilla. Tossa pidemmässä taas toimii loistavasti PS3. En tietty ole siihen muuta vielä kokeillukkaan.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Yrms
23.05.2009 21:12:25
Tänään just huomattiin keikalla, kun vaihettiin kalvoa bassariin, että aivan järkyttävä soundi voi toimia erinomaisesti yleisön puolelle. Kuskinpaikalle toi bassari kuulosti tosi epämääräiseltä ja siihen tuli ihme sivuääniä mutta miksaaja kehui tosi hyvin viritetyksi setiksi, ja hyvinhän se jytäskin.
www.mikseri.net/blindways
AP
23.05.2009 23:09:39
KiiminkiJoe: Riippuu rummusta. PS3 on toiminut hyvin em. Superstareissa, mutta aikoinaan omistamissani 70-luvun alkupuolen Premiereissä Ambassador coated oli parempi.

Vanha paappa kysyy: onko sellasta kun emperor enää olemassakaan? Se oli kiva kalvo, sopivan läsähtävä mutta ei yhtä tunkkanen ku pinstripe -- jos siis ei ihan kuulasta ääntä halua.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Velli
24.05.2009 00:36:27
AP: Vanha paappa kysyy: onko sellasta kun emperor enää olemassakaan? Se oli kiva kalvo, sopivan läsähtävä mutta ei yhtä tunkkanen ku pinstripe -- jos siis ei ihan kuulasta ääntä halua.

Onhan se. Tomeissa se toimii rokkihommissa hyvin, mutta en ole ikinä pitänyt siitä basarissa. Basarissa se on ainakin itselleni tuottanut harmaita hiuksia. Mieluummin Powerstroke mulle kiitos.
markkuliini
24.05.2009 03:37:39

Velli: Onhan se. Tomeissa se toimii rokkihommissa hyvin, mutta en ole ikinä pitänyt siitä basarissa. Basarissa se on ainakin itselleni tuottanut harmaita hiuksia. Mieluummin Powerstroke mulle kiitos.

Just ostin 20" coated emperorin jazz-series settiin. En vielä ruuvannut kiinni kylläkään.
22" collector bassarissa nimittäin toimi ihan kympillä, demppinä oli perinteiset huopasuikaleet, ja soundi oli Bonham potenssiin 2. Ihan huippukalvo, mutta demppaamisen kanssa pitää olla tarkkana ettei tule liian kuollut söyndi.
Kailis:Mä oon just sytuitun kyllässytynut tät ja hän vitun perusrumpalu kunniaani ja nmuutama muu. Cope. Moonhan on paska mutta kova. Useinhanhan tai aina unohtuu se että bändirumpali. Ei tekniikka. Musiikki. Se miltä biisi kuulostaa.HEMMON EKAKSI LÖYTÄMÄ
KiiminkiJoe
24.05.2009 22:43:38
KiiminkiJoe: 18"x14" basarissa on lyöntipuolella Pinstripesta modattu PS3 (kirkas) ja resona Fiberskyn 3. Demppinä on kangaskäärö, joka koskettaa kumpaakin kalvoa n. 5x3 cm:n alueelta. Soi, muttei jää humajamaan.

Itse itseäni lainaten. Soitin eilen ko. basarilla, kalvoilla ja virityksellä keikan pienessä hirsirakenteisessa kuppilassa ja yleisössä ollut miksaaja-basisti-ystäväni hehkutti soundin olleen paras mitä hän on koskaan kullut. Ja tämä siis ilman mikitystä toim. huom.
markkuliini
24.05.2009 22:45:28

KiiminkiJoe: Itse itseäni lainaten. Soitin eilen ko. basarilla, kalvoilla ja virityksellä keikan pienessä hirsirakenteisessa kuppilassa ja yleisössä ollut miksaaja-basisti-ystäväni hehkutti soundin olleen paras mitä hän on koskaan kullut. Ja tämä siis ilman mikitystä toim. huom.

Siinä on taikaa. Nimittäin hirsirakenteisten rakennusten akustiikassa. :)
Kailis:Mä oon just sytuitun kyllässytynut tät ja hän vitun perusrumpalu kunniaani ja nmuutama muu. Cope. Moonhan on paska mutta kova. Useinhanhan tai aina unohtuu se että bändirumpali. Ei tekniikka. Musiikki. Se miltä biisi kuulostaa.HEMMON EKAKSI LÖYTÄMÄ
KiiminkiJoe
25.05.2009 11:45:01
markkuliini: Siinä on taikaa. Nimittäin hirsirakenteisten rakennusten akustiikassa. :)

Totta. Mahtava materiaali!
Velli
26.05.2009 11:21:54
markkuliini: Just ostin 20" coated emperorin jazz-series settiin. En vielä ruuvannut kiinni kylläkään.
22" collector bassarissa nimittäin toimi ihan kympillä, demppinä oli perinteiset huopasuikaleet, ja soundi oli Bonham potenssiin 2. Ihan huippukalvo, mutta demppaamisen kanssa pitää olla tarkkana ettei tule liian kuollut söyndi.

Siitä on kyllä jo joitain vuosia kun viimeksi testasin emperoria basariin. Voihan olla että se toimisikin, jos sitä nyt kokeilisi. Toisaalta PS3 on toiminut niin hyvin, että ei ole ollut tarvetta kokeilla muita.
LaKu
01.06.2009 14:43:17
Luultavasti se Taman bassorumpu vaan on sellainen että se ei herää eloon. "Joudun" itse välillä soittamaan kaverin Tama Rockstareilla jossa bassari on ihan kuollut. Ja kokeiltu on, ainakin kolmella eri kalvolla mutta bassarissa on vaan täysin tyhjä soundi.
hollmi-5
01.06.2009 20:24:09
Mikä kumma siinä on, että Taman bassorumpua en ole koskaan kuullut oikein hyvin soundaavana? Itsellänikin niitä on ollut puolenkymmentä ja kokemusta on useista muista. Koskaan ei ole Taman basuuna oikein kunnolliselta soundannut.
Soundit, piuhat ja kajarit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)