Aihe: virettä alemmas
1
Haluisosata
21.05.2009 15:05:43
Onko tämä soittaja virittänyt kitaransa puoli sävelaskelta alemmaksi?
http://ohjehaku.fi/musiikki/ohjeet/kitaran-soittaminen-blues-skaalat
ihmettelin vain kun oma kitarani kuullostaa siltä että se olisi viritetty puoli sävelaskelta ylemmäksi eli ns. normaali vireeseen. Tämä on aloittelijan tyhmä kysymys ja olisin kiitollinen vastauksesta kuten myös yksinkertaisesta ohjeesta miten saan kitarani puoli puolisävelaskelta alemmaksi, en ymmärrä Englannin kieltä.
defic
21.05.2009 15:38:31 (muokattu 21.05.2009 15:40:23)
Haluisosata: Onko tämä soittaja virittänyt kitaransa puoli sävelaskelta alemmaksi?
http://ohjehaku.fi/musiikki/ohjeet/kitaran-soittaminen-blues-skaalat
ihmettelin vain kun oma kitarani kuullostaa siltä että se olisi viritetty puoli sävelaskelta ylemmäksi eli ns. normaali vireeseen. Tämä on aloittelijan tyhmä kysymys ja olisin kiitollinen vastauksesta kuten myös yksinkertaisesta ohjeesta miten saan kitarani puoli puolisävelaskelta alemmaksi, en ymmärrä Englannin kieltä.

Jep, tuossahan se sanoikin että on virittänyt sen alemmaksi. Ja samassa videossahan se soittaa myös ne kielet läpi, joten miksi et niistä kuuntele sitä oikeaa virettä? ;o

Ja sain itse sen käsityksen että on virittänyt puoli sävelaskelta alemmaksi, eli mun käsityksen mukaan, painat ensin E2 Kielestä 6:nnesta välistä ja soitat sen, ja sitten soitat A kielen, ja virität sitä E kieltä niin kauan, että se kuulostaa siitä 6:nnesta välistä painettuna samalta kuin A kieli.

Ja sitten loput kielet virität normaalisti, eli virität A kieltä alemmaksi niin kauan, kunnes se kuulostaa samalta kuin E2 kieli painettuna 5:nnestä välistä.

Joku voi korjata jos olen väärässä :) hankalasti selitetty, toivottavasti auttaa
Haluisosata
21.05.2009 15:59:08
defic: Jep, tuossahan se sanoikin että on virittänyt sen alemmaksi. Ja samassa videossahan se soittaa myös ne kielet läpi, joten miksi et niistä kuuntele sitä oikeaa virettä? ;o

Ja sain itse sen käsityksen että on virittänyt puoli sävelaskelta alemmaksi, eli mun käsityksen mukaan, painat ensin E2 Kielestä 6:nnesta välistä ja soitat sen, ja sitten soitat A kielen, ja virität sitä E kieltä niin kauan, että se kuulostaa siitä 6:nnesta välistä painettuna samalta kuin A kieli.

Ja sitten loput kielet virität normaalisti, eli virität A kieltä alemmaksi niin kauan, kunnes se kuulostaa samalta kuin E2 kieli painettuna 5:nnestä välistä.

Joku voi korjata jos olen väärässä :) hankalasti selitetty, toivottavasti auttaa

Ymmärykseni mukan sävelaskel nousee puoli sävelaskelta tuolla tavoin? Meinasin jo virittää E2 kielen neljännen nauhan kohdalta ja samalla laskea A kielen samaan vireeseen, tais mennä vielä sekavammaksi :) ( taitaa olla päiväunosten aika mulla )
defic
21.05.2009 16:12:32
Haluisosata: Ymmärykseni mukan sävelaskel nousee puoli sävelaskelta tuolla tavoin? Meinasin jo virittää E2 kielen neljännen nauhan kohdalta ja samalla laskea A kielen samaan vireeseen, tais mennä vielä sekavammaksi :) ( taitaa olla päiväunosten aika mulla )

eips nouse :) Katsos, kun jos painat neljännestä välistä vaikka E kielestä, ja haluat siitä kuulostavan samalta kuin A kieli, niin joudut NOSTAMAAN virettä ylöspäin, etkös?:)

Eli jos painat 6:nnesta välistä, ja haluat sen kuulostavan A:lta, niin joudut taas laskemaan virettä, jolloin se menee puoli sävelaskelta alemmaksi
Haluisosata
21.05.2009 20:47:16
Viritin tuolla:
http://www.howtotuneaguitar.org/

Yks ammattikitaristi antoi linkin :)
Keppis
22.05.2009 00:05:36
Haluisosata: Ymmärykseni mukan sävelaskel nousee puoli sävelaskelta tuolla tavoin? Meinasin jo virittää E2 kielen neljännen nauhan kohdalta ja samalla laskea A kielen samaan vireeseen, tais mennä vielä sekavammaksi :) ( taitaa olla päiväunosten aika mulla )

Noin se juurikin menee jos tolla tyylillä virität.
defic
22.05.2009 00:07:37
Keppis: Noin se juurikin menee jos tolla tyylillä virität.

aah joo siis kyllähän se noinkin onnistuu :) käsitin aluksi tuon väärin
Haluisosata
22.05.2009 10:26:15
Melkoisen sekasotkun sain aikaiseksi kysymykselläni ja ehkä epäselvällä kirjoituksella, nooh kitara on nyt puoli askelta normivirettä alempana joten on helpompi treenata sitä Blues skaalaa, sormenpäät on siinä kunnossa että on pakko pitää taukoa muutama päivä.

Terv. Entinen punkrock komppaaja jota harrastin muutaman vuoden.
Haluisosata
11.06.2009 12:12:20
Aiheen vierestä mutta ajattelin kysäistä että mikä on paras tapa "säilyttää" kitaraa silloin kun ei soita, itselläni on kitarateline jossa kitara nojaa hieman taaksepäin kaula ylöspäin. Tuli vaan mieleen kun musiikkiliikkeissä suurinosa kitaroista roikuu kaulasta telineessä, no sellaisessa niinkuin kaikki olette nähneet.
Keppis
11.06.2009 12:35:42
Haluisosata: Aiheen vierestä mutta ajattelin kysäistä että mikä on paras tapa "säilyttää" kitaraa silloin kun ei soita, itselläni on kitarateline jossa kitara nojaa hieman taaksepäin kaula ylöspäin. Tuli vaan mieleen kun musiikkiliikkeissä suurinosa kitaroista roikuu kaulasta telineessä, no sellaisessa niinkuin kaikki olette nähneet.

Kitaralle tarkoitettu teline on aina hyvä säilytyspaikka. Liikkeissä säästetään tilaa sillä että kitarat roikkuu päällekkäin.
Mitä nuorempana kuolet, sitä hienompi ihminen olit.
Rimpitzki
15.06.2009 01:20:35 (muokattu 15.06.2009 01:20:53)
Haluisosata: ...sormenpäät on siinä kunnossa että on pakko pitää taukoa muutama päivä.

Eikä mitä! Taukoa ei pidetä kun sormenpäitä pikkusen nipistää!! Sillon treenataan vaan lisää! Sama se meikäläiselläkin oli, sormissa vinot urat ja niillä soitettiin kunnes ei enää kyennyt yhtään... Ja tunto poissa. __/,,/
Living Twice. -Rock On!!- H e v i O n P a r a s t a ! (:
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)