Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Delay-projektia
1 2
päänahka
21.05.2009 17:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut täällä ovat ainakin rakentaneet Rebote-delayn, ja itsekin ajattelin mahdollisesti tuohon pohjautuen tehdä oman viritelmän. Mutta mitä tykkäätte Reboten soundista? Onko siltä pohjalta kannattavaa lähteä tekemään omaa kytkentää, vai onko parempia ehdotuksia? Itselläni on muutamia ajatuksia, joita tuohon tulisi:
 
Ilmeisesti pidemmillä viiveillä soundi menee heikommaksi, mutta mitä jos tuohon pistäisi toisen delay-piirin perään? Saisi samalla halutessaan ulostulon stereona, mutta itseäni stereota enemmän kiinnostaisi tuo käyttökelpoisen viiveen pidentäminen.
 
Feedback-looppiin pistäisin (ehkä säädettävän) bandpass-filtterin. Tällöin toistot tulisivat aina edellistä "huonompina", vähän niinkuin jossain huonossa nauhakaiussa ehkä (itsellänihän ei ole kokemusta sen enempää hyvästä kuin huonostakaan nauhakaiusta). Joku simppeli kahden diodin särökin olisi mahdollista lisätä tähän.
 
Kunnianhimoisena ajattelin myös tehdä tähän tap-tempon. Mietin jotakin sellaista kytkentää, jossa yhdellä polkaisulla lähtee konkka varautumaan, toisella polkaisulla jännite viedään AD-muuntimeen, johon se saadaan pysymään muuttumattomana arvona. Delay-piiristä viivettä säätävä potikka korvataan digitaalisella säätövastuksella. Vaatii tietysti miettimistä ja säätämistä, että viiveet saa kohdalleen, mutta onpahan tekemistä. Onko joku miettinyt muita tapoja tehdä tap-tempo?
 
Vielä semmoinenkin ajatus tuli, että yhdellä lukkiutumattomalla polkimella (mahdollisesti sama kuin tap-tempo-poljin) saisi hetkellisesti takaisinkytkennän menemään yli 100%, jolloin saisi kivoja crescendoja. Menisi tietysti överiksi vedettynä ihan särölle, mutta sekin voisi olla hauska efekti.
 
Ajatuksia, kannustusta, tuomioita, olkaa hyvät.
 
Tympee Huttunen
21.05.2009 17:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno suunnitelma. Pidän tavastasi koittia pohtia ratkaisuja haluamiisi toimintoihin. Itse olen "haaveillut" delaysta, joka olisi kuin kaksi delayta peräkkäin. Siis niin, että molemmille voisi säätää oman ajoituksensa tai niin, että toinen delay toistaisikin vain sitä toista delayta - ja eri ajoituksella tietenkin. Ajatustasolla pedaali voisi olla aikamoinen häröpurkki.
päänahka
21.05.2009 18:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkrö: Hieno suunnitelma. Pidän tavastasi koittia pohtia ratkaisuja haluamiisi toimintoihin. Itse olen "haaveillut" delaysta, joka olisi kuin kaksi delayta peräkkäin. Siis niin, että molemmille voisi säätää oman ajoituksensa tai niin, että toinen delay toistaisikin vain sitä toista delayta - ja eri ajoituksella tietenkin. Ajatustasolla pedaali voisi olla aikamoinen häröpurkki.
 
Jep, tuossa omassa suunnitelmassani tuokin olisi tietysti mahdollista. Voisi kytkeä esim. niin, että toinen viive olisi aina ensimmäinen viive * x, niin ei tarvitsisi säätää molempia erikseen, jos haluaisi biisin tempoon sopivan rytmin niihin.
 
Tympee Huttunen
21.05.2009 18:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Jep, tuossa omassa suunnitelmassani tuokin olisi tietysti mahdollista. Voisi kytkeä esim. niin, että toinen viive olisi aina ensimmäinen viive * x, niin ei tarvitsisi säätää molempia erikseen, jos haluaisi biisin tempoon sopivan rytmin niihin.
 
Ok, jos noita tulee myyntiin, niin ilmoittele:)
hq
21.05.2009 19:48:55 (muokattu 21.05.2009 20:14:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnianhimoisena ajattelin myös tehdä tähän tap-tempon. Mietin jotakin sellaista kytkentää, jossa yhdellä polkaisulla lähtee konkka varautumaan, toisella polkaisulla jännite viedään AD-muuntimeen, johon se saadaan pysymään muuttumattomana arvona. Delay-piiristä viivettä säätävä potikka korvataan digitaalisella säätövastuksella. Vaatii tietysti miettimistä ja säätämistä, että viiveet saa kohdalleen, mutta onpahan tekemistä. Onko joku miettinyt muita tapoja tehdä tap-tempo?
 
Mahtaako digipotikan ohjaaminen suoraan ad-muuntimen arvolla edes onnistua ilman että laittaa väliin mikrokontrolleria (noita mitä nyt osui silmiin ohjataan I2C:n tai SPI:n kautta)... Ja jos arvon aikoo joka tapauksessa muuttaa digitaaliseksi niin varmaan parempi tapa olisi käyttää sitten pientä mikrokontrolleria mittaamaan suoraan kahden painalluksen välissä kuluva aika. Delayn säädettävyys on varmasti ylivertainen vastus-konkka-ratkaisuun verrattuna.
 
Ja mikrokontrollerin lisäyksen myötä tuleekin luonnolliseksi käyttää delay-piiriä jonka viiveen voi asettaa suoraan digitaalisesti... Nopealla googletuksella eteen tuli TP5208, muitakin vastaavia luulisi olevan.
 
päänahka
21.05.2009 20:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hq: Mahtaako digipotikan ohjaaminen suoraan ad-muuntimen arvolla edes onnistua ilman että laittaa väliin mikrokontrolleria (noita mitä nyt osui silmiin ohjataan I2C:n tai SPI:n kautta)...
 
Tätä mä itsekin katselin, että ei taida rinnakkaispinneillä löytyä oikein noita.
 
Ja jos arvon aikoo joka tapauksessa muuttaa digitaaliseksi niin varmaan parempi tapa olisi käyttää sitten pientä mikrokontrolleria mittaamaan suoraan kahden painalluksen välissä kuluva aika. Delayn säädettävyys on varmasti ylivertainen vastus-konkka-ratkaisuun verrattuna.
 
Tää menisi sitten jo opiskeluksi, mulla kun ei ole mikrokontrollereista mitään käsitystä.
 
Ja mikrokontrollerin lisäyksen myötä tuleekin luonnolliseksi käyttää delay-piiriä jonka viiveen voi asettaa suoraan digitaalisesti... Nopealla googletuksella eteen tuli TP5208, muitakin vastaavia luulisi olevan.
 
No joo, pitänee tutkiskella lisää. Kyllähän tuo mikrokontrollereihin tutustuminen voisi olla ihan hyödyllistä, ja tulee varmaan vastaan jossain vaiheessa kuitenkin.
 
Zeeboo
21.05.2009 20:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: No joo, pitänee tutkiskella lisää. Kyllähän tuo mikrokontrollereihin tutustuminen voisi olla ihan hyödyllistä, ja tulee varmaan vastaan jossain vaiheessa kuitenkin.
 
Oisko tuosta apuja:
http://thoughtprocessinc.com/ptap
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Hotlicks
21.05.2009 20:40:34 (muokattu 21.05.2009 21:31:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu kanssa samat pahat mielessä ja löysin ameriikan poikien ratkaisun tohon tap-tempoon:
 
http://thoughtprocessinc.com/ptap
 
Eli oikeilla jäljillä täälläkin oltiin. Tuossa allaolevassa linkissä kaverit ovat sitten rakentaneet tuon ja ilmeisesti sama on suunnitteilla myös analogiseen dilsaan.
 
http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=20&t=6907
 
Toihan käy myös PT-80:een ja sitten tohon BYOC Ping Pong delayhin. Noista saattais jo saada yhdistelemällä jotain kivaa aikaiseksi...
 
Tossa vielä noihin linkit:
 
Ping Pong: http://www.buildyourownclone.com/pingpong.html
Kytkis Pingpongiin: http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=20&t=6388
PT-80: http://www.generalguitargadgets.com … _content&task=view&id=125&Itemid=26
 
e: Hidas olin...
 
e2. Youtubelinkki tuolle tap-tempolle: http://www.youtube.com/watch?v=oE0piMXWmZQ
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
jtt
21.05.2009 22:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toihan vaikuttaa hienolta tuo tap tempo. minä olen rakentanut ton rebote delayn
putkireverbin kanssa samaan. mulla on kaksi delay osaa rinnakkain simuloimassa 2 päistä nauhakaikua. digidelayksi tuo kuulostaa kylla aika hyvältä.
säröä vielä tohon putkiosastolle niin tulee oikea multiefekti:)
 
päänahka
21.05.2009 23:17:26 (muokattu 22.05.2009 12:29:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vaan linkeistä. En haluaisi ihan heti turvautua noihin valmiisiin ratkaisuihin, voisi ennemminkin selvittää mitä piirejä tossa on ja miten ne kytketään. En haluaisi maksaa siitä että joku näyttää mulle että kytke nää kaks piiriä näin. :)
 
E: Jaa, skemahan sieltä löytyikin.
 
E2: Mutta ilmeisesti tuo mikrokontrolleri pitäisi silti ohjelmoida, jos itse tekisi?
 
hq
22.05.2009 13:13:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E2: Mutta ilmeisesti tuo mikrokontrolleri pitäisi silti ohjelmoida, jos itse tekisi?
 
Kyllä vain. Mutta se on hauskaa ja opettavaista :)
 
Zeeboo
22.05.2009 13:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus mietin, että tästä voisi värkätä ducking-delayn korvaamalla tuon Wet-säädön VCA:lla tms:lla. Vois toimia.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
päänahka
22.05.2009 16:18:10 (muokattu 22.05.2009 16:22:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Joskus mietin, että tästä voisi värkätä ducking-delayn korvaamalla tuon Wet-säädön VCA:lla tms:lla. Vois toimia.
 
Meinaako tämä sitä, että viiveellä tulevan äänen voimakkuus heittelisi? Ihan hauska idea. Eiköhän pistetä kaikki ideat kasaan ja tehdä yhteinen m.net-delay-projekti. :)
 
E: Ei kun joo, toihan tarkoittaa kompressoitua delayta. Ihan järkevältä kuulostaa.
 
Zeeboo
22.05.2009 17:04:17 (muokattu 22.05.2009 17:04:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Meinaako tämä sitä, että viiveellä tulevan äänen voimakkuus heittelisi? Ihan hauska idea. Eiköhän pistetä kaikki ideat kasaan ja tehdä yhteinen m.net-delay-projekti. :)
 
E: Ei kun joo, toihan tarkoittaa kompressoitua delayta. Ihan järkevältä kuulostaa.

 
Joo, siis viive tuleei peliin vasta sitten kun tulevan signaalin taso on laskenut tarpeeksi alas. Tällä konstilla pitkilläkään viiveillä soitto ei sössääntyisi, vaan viive tekisi hännät vasta viimeisen soivan äänen perään. Eka kerran tämä optio oli mulla delayssa vuosia sitten Rolandin GP-100:ssa . Oli hyvä.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
s151669
23.05.2009 07:55:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hq: Kyllä vain. Mutta se on hauskaa ja opettavaista :)
 
Jos eivät ole kontrollerit ennestään tuttuja, niin hommaa tuo sarja:
 
http://tietomyrsky.fi/tuotteet/exb2313/?lang=FI
 
Sen kolvaa illassa kasaan, ja jos C-kieli on yhtään tuttua niin seuraavana iltana jo ritariässän -valot pyörivät kortilla. Ohjelmointi onnistuu niin linuxista kuin windowsistakin käsin ja kääntäjät saa ilmaiseksi lähdekoodeineen.
 
disclaimer: ainoa suhteeni tuohon firmaan on "tyytyväinen asiakas."
 
Jyrki
päänahka
23.08.2009 14:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Jos eivät ole kontrollerit ennestään tuttuja, niin hommaa tuo sarja:
 
http://tietomyrsky.fi/tuotteet/exb2313/?lang=FI
 
Sen kolvaa illassa kasaan, ja jos C-kieli on yhtään tuttua niin seuraavana iltana jo ritariässän -valot pyörivät kortilla. Ohjelmointi onnistuu niin linuxista kuin windowsistakin käsin ja kääntäjät saa ilmaiseksi lähdekoodeineen.
 
disclaimer: ainoa suhteeni tuohon firmaan on "tyytyväinen asiakas."

 
Palataanpa taas tähän, kun pistin jo Musikdingiltä delay-piirin tilaukseen. Mites tämä sarja toimii, kun tuolla ei puhuttu mitään muista kuin tuosta levyllä olevasta mikrokontrollerista. Eli voinko ohjelmoida tällä vaikkapa tuon aiemmin mainitun mikrokontrollerin? Koodaus sujuu jotenkuten, ja ilmeisesti myös basic-kääntäjiä löytyy, se olisi itselleni tutuin kieli.
 
Keksi lensi yli käenpesän.
s151669
24.08.2009 19:42:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Palataanpa taas tähän, kun pistin jo Musikdingiltä delay-piirin tilaukseen. Mites tämä sarja toimii, kun tuolla ei puhuttu mitään muista kuin tuosta levyllä olevasta mikrokontrollerista. Eli voinko ohjelmoida tällä vaikkapa tuon aiemmin mainitun mikrokontrollerin? Koodaus sujuu jotenkuten, ja ilmeisesti myös basic-kääntäjiä löytyy, se olisi itselleni tutuin kieli.
 
Okei. Siis tuolla levyllä on
 
1) virtalähde
2) mikrokontrolleri
3) koekytkentä-alusta
4) ledejä & painonappeja debuggauksen avuksi - kytkettävissä siltauspaloilla mukaan tai irti
 
Lisäksi tarvitset ohjelmointipiuhan, joka tulee tuon levyn ja pc:n rinnakkaisportin välille.
 
Hello World -ohjelman teko vaatii seuraavantyylistä toimintaa (viimeksi suoritettu noin 4 vuotta sitten, joten tarkempia apuja en osaa suoralta kädeltä antaa :-) )
 
1) koodaa valitsemallasi kielellä ohjelma. Melkein suosittelisin C:tä. Jos koodaat ihan editorilla, #includoi oikean piiriversion headeri. Jos käytät jotain IDEä, tekaise pohja wizardilla. Perus hello-world kannattanee laittaa vaikka tosiaan pyörittämään ritariässän valoja noilla vakioledeillä.
 
2) käännä
 
3) ohjelmoi piiri
 
4) Virta päälle ja nauti lopputuloksesta.
 
Seuraavaksi sitten laitatkin vain tuon delay-piirin kytkentäalustalle, teet hyppylangoilla tarvittavan minimikytkennän ja alat puhua piirille SPI:tä.
 
Helppoa :-)
 
Jyrki
päänahka
26.08.2009 13:43:02 (muokattu 26.08.2009 13:45:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ritariässät on periaatteessa jo tehty, kun koulussa tehtiin joku vähän vastaava levy. Siinä ei kyllä ollut liitäntää ulkoiselle mikroprosessorille, vaan oli vain kiinteästi joku 8051 vai mikä se oli.
 
E: Niin se mua tossa hämäsi, että ohjelmoidaanko tuolla sitä levyllä olevaa mikroprosessoria vai koekytkentälevyyn kiinnitettävää vai molempia.
 
Keksi lensi yli käenpesän.
s151669
26.08.2009 14:55:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: E: Niin se mua tossa hämäsi, että ohjelmoidaanko tuolla sitä levyllä olevaa mikroprosessoria vai koekytkentälevyyn kiinnitettävää vai molempia.
 
Eli se kaapeli joka tulee rinnakkaisportin ja kortilla olevan liittimen väliin on kytketty "suoraan" tuon kortilla olevan mikrokontrollerin ohjelmointilinjoihin. Se koekytkentäalusta on siinä vain protoilun helpottamiseksi.
 
Jyrki
päänahka
27.08.2009 11:51:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Eli se kaapeli joka tulee rinnakkaisportin ja kortilla olevan liittimen väliin on kytketty "suoraan" tuon kortilla olevan mikrokontrollerin ohjelmointilinjoihin. Se koekytkentäalusta on siinä vain protoilun helpottamiseksi.
 
Jaaaaa, no enhän mä sitten tee tuolla mitään. :)
 
Keksi lensi yli käenpesän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «