TuntsaT 01.01.2009 16:17:25 (muokattu 01.01.2009 16:18:06) | |
---|
Eli mitenkäs te harjoittelette biisejä? Harjoitteletteko te molemmat kädet kuntoon ja sit vast yhteen, vai hitaasti yhteen vai harjoitteletteko te pätkittäin biisin eri osia? Paljonko teillä kestää aikaa saada biisi kunnolla kasaan? Mä harjottelen kaikki klassiset kappaleet eka yks kätisesti ja sit hitaasti yhteen. Aikaa kuluu 2-4viikkoo. Saattaa kestää kauempaakin, jos johonkin esitykseen sitä valmistelen. Sama blueysin kanssa. Muissa biiseis, esim. hevissä harjoittelen pätkittän. Esim. sooloo saatan soittaa 10 kertaa putkeen ennenkun meen eteenpäin. Alotan ne yleensä heti molemmilla käsillä, mutta soitan ne silti melko hitaasti. Sittenkun se on jääny takaraivoon pistän koneelta biisin soimaan ja soitan mukana. Aikaa mulla kuluu yleensä näissä biiseissä pari päivää - 2 viikkoo. Kaikki riippuu tottakai, minkälainen biisi on tai paljonko siihen käyttää aikaa päivässä. Ajat on mulla vaan suuntaa antavia. |
Thomas Häggblom 01.01.2009 16:25:52 | |
---|
Joo onhan se aika erilaista harjotella klassisia biisejä ja sit jotain hevibiisien synajuttuja. Klassiset biisit harjoittelen yleensä juuri noin, että ensin erikseen ja sitten yhteen, ja sitten pitää tarkasti katsoa kaikki fraasikaaret ja muut yksityiskohdata ja harjoitella ne kunnolla. Metallibiiseissä menee enemmänkin niin että laitan soinnut muistiin ja harjottelen erikseen jotkut synajutut mitä siellä mahollisesti on (piano-introt, soolot, muut häröilyt) ja sitten vaan laitan biisin soimaan ja soitan päälle niin monta kertaa kunnes sujuu. Sen oon tosin huomannu, et noissa metallibiiseissä aikaa menee enemmänkin synan ohjelmoimiseen kun biisien harjottelemiseen. Kun pitää ensin löytää/tehdä/muokata synasta sopivat soundit ja järjestellä ne jne. "I'm your best nightmare" |
baron 01.01.2009 17:10:18 | |
---|
Ihan piisin vaikeusasteesta riippuu. Helpossa piisissä harjoitellaan prima vistaa, vaikeassa ensin kumpikin käsi erikseen. Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! |
Charge 02.01.2009 18:09:15 | |
---|
Koko biisi kerralla. Ite en tosin osaa vasemmalla kädellä soittaa säestykseksi muuta kun soinnut. Ja se, kauanko piisiä pitää treenata, riippuu ihan vaikeusasteesta. Jonkun helpon osaa soittaa, kun pinputtelee pari kertaa läpi, mutta joku vaikeampi saattaa kestää tosi kauan... "I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers". |
EP 02.01.2009 18:42:40 | |
---|
Tässä tanssi-/ iskelmämusassa mulla on erikseen soitto-, siis instrumentalibiisit jotka tulee opeteltua yleensä heti molemmilla käsillä yhtaikaa, poikkeuksiakin on vaikeusasteesta riippuen, joko ensin toinenkäsi tai sitten muuten pätkissä ja "sulattelen" niitä jonkin aikaa. Sitten on sellaiset sellaiset biisit mihin soitan vain introt/"soolonpätkät" ja riffejä taustalle, ne tulee treenattua yleensä komppikiipparin autom. säestyksen kanssa ja laulamalla. |
Jagannath 19.03.2009 19:02:30 | |
---|
Ite ainaskin harjoittelen ensin melodian oikealla kädellä,sitten ku se on suht. hyvin hallussa, lisään siihen sitten vasemman käden räpellykset. |
M_Rouge 19.03.2009 19:43:00 | |
---|
Ite ainaskin harjoittelen ensin melodian oikealla kädellä,sitten ku se on suht. hyvin hallussa, lisään siihen sitten vasemman käden Sama juttu. Aina ensin oikean käden melodiajutut ja sitten vasen mukaan. En tiedä vaikuttaako jotenkin pitkä kitaransoitto (tilu) taustani, mutta vasemman käden juoksutukset sujuvat yleensä helpommin ja nopeammin kuin oikean käden. Olen kiinnittänyt soitossani huomiota, että jos ja kun seuraan käsiäni soittaessani seuraan lähes aina vasempaa kättä. Miten teillä? Johtuukohan tuokin kitarataustastani? Olen siis periaatteessa oikeakätinen, vaikka esim. pesäpalloa ym. olen pelannut aina vasemmalta puolelta. |
BobHope 21.03.2009 08:25:40 | |
---|
Olen kiinnittänyt soitossani huomiota, että jos ja kun seuraan käsiäni soittaessani seuraan lähes aina vasempaa kättä. Miten teillä? Johtuukohan tuokin kitarataustastani? Olen siis periaatteessa oikeakätinen, vaikka esim. pesäpalloa ym. olen pelannut aina vasemmalta puolelta. Itse taas seurailen vasenta kättä, koska se on "heikompi" käsi eli sillä ei kaikki sävelet löydy koskettimistolta yhtä spontaanisti kuin oikealla. :) Täytyis reenata jotain vasuriklasaribiisejä, kevyessä musassa yleisesti vasuria tarvitaan niin vähän, että se jää vähän reenaamattomaksi... ...ja onhan sekin luovaa, tavallaan... |
TuntsaT 21.05.2009 17:38:00 | |
---|
Mul riippuu biisistä että kumpaa kättä seuraan. Asteikkoja soittaessa aina vasenta kuitenkin. Voin soittaa myös molemmilla kässillä melodiaa samaan aikaan, tai tehä vähän hienomman soolon soittamalla molempia käsiä eri korkeuksilta. |
BobHope: Itse taas seurailen vasenta kättä, koska se on "heikompi" käsi eli sillä ei kaikki sävelet löydy koskettimistolta yhtä spontaanisti kuin oikealla. :) Täytyis reenata jotain vasuriklasaribiisejä, kevyessä musassa yleisesti vasuria tarvitaan niin vähän, että se jää vähän reenaamattomaksi... Noin se menee myös mun kohdalla. Bachin kappaleita olen soitellut, jotta vasemman käden sormet saisi liikkuvimmiksi. Sormijärjestysmerkintöjä joutuu kyllä tarkoin seuraamaan urkunuoteista. |
Synastikki 23.05.2009 09:22:13 | |
---|
tässä viime aikoina ei oo tullu treenattua ku bändin omia biisejä joissa vasuri jää aika vähälle treenaukselle muutenkin kun ei sen paljon mitää hevimussiikissa tartte soitella. Mutta treenauksessa käytän hyväksi havaittua metodia, eli soittelen biisiä läpi ja kun tulee vastaan paikkoja jotka vaatii erityistä huomiota niin treenaan ne puhtaasti junttaamalla sitä kohtaa moneen kertaa eri tempoissa ja laajentaen treenauksen aluetta (eli siis ensin treenaan vain ongelmapaikka, sitten otan pari edellistä tahtia mukaan jne...)... Hiljaa hyvä tulee.... Elämässä pitää olla
tilua!
kalamies #51 >-)))> |
jon lord 23.05.2009 17:21:19 | |
---|
Riippuu aika paljon siitä mitä treenaa. Monesti on hyvä harjoitella koko biisi molemmat kädet yht'aikaa. Harmonian hahmottaa sillä tavalla paremmin ja sormituksetkin saa kohdalleen paremmin ilman myöhempää säätämistä. Riippuu kyllä siitä mitä treenaa. Uruissa täytyy ottaa jalkio mukaan jo alusta alkaen, muuten ollaan aika pihalla myöhemmin. COVS jäsen N.o 3 |
sub zero 23.05.2009 18:05:35 (muokattu 23.05.2009 18:07:43) | |
---|
silleen, niinkun franz liszt, et vilkasen nopeasti nuotteja ja sit soitan sen ehe ehe... hitaasti käy käsien harjoittelusta erikseen voi hakea vauhtia jos tuntuu et muuten ei mr. finland, walk on by, your ideapark dream, mr. finland, walk on by, your alko store supreme |