Aihe: Risukepeillä keikalle
1 2 3 4 5
Bumbarr
20.05.2009 20:35:40
Terve.. En haulla ainakaan löytänyt, enkä muista nähneeni keskustelua aiheesta.. Keikkaa pukkaa siis taas, mutta tällä kertaa joudun soittamaan "risukepeillä". Settilistamme on varsin raskas ja varsinkin virveli kuullostaa todella munattomalta. Kyselenkin lähinnä, että onko jotain käytännön niksiä, jolla saisi rummut mehevämmän kuulloisiksi. Auttaisiko esim. löysempi vire? Tai ehkä on jotain mikitys teknisiä neuvoja.. Triggailemaan ei tuollaiselle pikku keikalle viitsi ruveta.
Auttakkee jos osaatte
Kilpikonnat rockkaa!
Maardi
20.05.2009 21:32:16
Lähinnä herää kysymys, että minkä takia "pitää" soittaa niillä "risukepeillä"? Voihan tavan kapuloillakin soittaa hiljempaa (jos on yhtään tekniikka hallussa), ja tarvittaessa sitä ääntä saa sitten enemmänkin ilman kummempia kikkailuja. On tainnu mennä kapularahat vaan kurkusta alas mitähäh.
Nolte
20.05.2009 21:32:33 (muokattu 20.05.2009 21:33:19)
Kun losauttaa riisikepillä kunnon kanttilyönnin, niin silläkin saa aika mojovan mosahduksen, mutta ei toki lähellekään normikapulan soundia.

Kun itseä on ahdisteltu soittamaan riisikepeillä, niin olen joko keksinyt jonkin tekosyyn, miksi niitä ei mukamas pysty käyttämään, tai sitten olen tiukan paikan tullen soittanut niillä pari ekaa biisiä ja vaihtanut sitten muina miehinä kapuloihin. :)

Sorry, mitään oikeita kikkoja ei minulla ole. Tokkopa niitä on olemassakaan.
meiän bändin paras rumpali
moderndrummer88
20.05.2009 21:36:54
Mielummin kapuloilla tai sit jos tarvii hiirenhiljaa soittaa niin sit sudeilla. Riisikepeissä nyt vaan on sellaiseen perussoittoon huono soundi. Varmasti kyllä niillekkin käyttötarkoituksensa löytyy, mutta en lähtisi niillä korvaamaan normikapuloita, jos pitää soittaa hiljaa.
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
arse
20.05.2009 23:15:30

Ei risuilla ole pakko soittaa. Jos joku yrittää pakottaa, sano että ei pysty, väärä saundi. Tai tarjoudu soittamaan risuilla, jos kitaroista otetaan särö pois.
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
dumbass
21.05.2009 01:19:36 (muokattu 21.05.2009 01:23:55)

Ei ne nyt mahdottomat ole soittaa, ongelmana on juuri se että sieltä tahtoo tulla sellainen kanttimäjäys tai sitten sellainen hipsaus. Mutta harjoittelulla niillä risukepeillä saa ihan hyvän saundin virpasta ja kaikesta muustakin. Tekniikkaahan se vaatii jopa enemmän kuin normaalit kapulat. iskun täytyy tulla virppaan just oikeassa kulmassa ja oikealla nopeudella. Risutikuissa harmittaa mua eniten se, että kaikki ghost-notet kuulostaa ihan kuralta ja näin ollen pitää jättää soittamatta.

Toiseksi vaikeinta taitaa olla myös basarin volyymin hallinta..

Yks vinkki mulla tulee mieleen, laita meilkein risujen päähän ilmastointiteippiä. Sitoo paketin vähän tiukemmaksi ja ehkä kapulan hallinta helpottuu.

E: Mikitysteknisiä neuvoja..? Miten olisi, jätä mikittämättä?
Kailis
21.05.2009 01:47:44 (muokattu 21.05.2009 01:53:53)

Miksi mennä soittamaan "raskasta" musiikkia johonkin jos lähtökohta on se että ei saa soittaa lujaa vaan jopa hiljaa, kas siinäpä pulma.
Yksi lähestymistapa olisi sovittaa biisit uudelleen, ala Nirvana unplugged. Ei taida aika riittää? Kuulostaa aika tuskaiselta lähteä meuhkabändin kanssa keikalle ja olettaa että toimisi jotenkin. Aika pahasti teho laskee jos/kun kitaristisankarien äänivalli on tiessään. Tukanheilutukseen liittyy tietty infernaalinen metakka.
Ja joo, uskoisin että snaren vireen lasku voisi auttaa. Basarin saa dempattua varmasti, mutta tomeista tulee nopeasti koomisen kuuloisia jos pitää dempata todella paljon.
Einherjar
21.05.2009 02:09:35
Kepissä on kepin soundi ja riisikepeissä riisikeppien. Ei se soundi siitä hirveästi minnekkään kummene.
Yhtenä helpotuksena toki voi kokeilla teipata sitä riisikepin päätä vähän lähempää 'tippiä' kasaan. Mitä enemmän ne kepit siellä lyöntipäässä harottaa, niin sitä sutimaisempi ja hiljaisempi soundi siitä lähtee.
Toisaalta mitä enemmän se keppi on kasassa, niin sitä isompi ääni siitä lähtee...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Gardiner
21.05.2009 09:54:40 (muokattu 21.05.2009 10:27:30)

dumbass:

Yks vinkki mulla tulee mieleen, laita meilkein risujen päähän ilmastointiteippiä. Sitoo paketin vähän tiukemmaksi ja ehkä kapulan hallinta helpottuu.

Tämä, eikä pelkästään tämä. Risukepeissähän oli ainakin ennen vanhaan sellanen "panta" mitä pysty siirteleen ees taas, kärjen lähellä nippu oli tiukempi ja enempi kapulamainen, panta kahvan puolella risut harittaa enempi ja on sutimainen vaikutelma.
Tiukkaan nippuun teippaamalla ei pelkästään kärjestä vaan jostain siitä väliltäkin sopivasta kohtaa (kokeilemalla löytynee itseä miellyttävä ja tatsille sopivainen mesta) muuttuu "napakammaks" risukasa.
Tai sit soitat vaan kunnon mättöä sen viimesen keikan siinä pitseriassa ja meet seuraavalla keikalla isommille areenoille. :-D
Edit. Jos löysää ihan vähän virvelimattoa saattaa se kuulostaa tanakammalta, tosin särähtelee ja sirittää sit kokoaika.
Joskus oon laittanu tomin sisäpuolelle ihan ohuita huovanpaloja ( sellasia suikaleita ) jotka lepää sointikalvon päällä ( teipattuna rungon sisäpuolelle).
Joskus oon nähny pyyhkeen virvelin päällä ( oiskohan ollu Affe Forsmanilla ).
Kaikkee kandee kokeilla, paitti kemikaalinappeja. :-)
Edit. Sähkörummut ja volyymipotikasta sopivasti kierroksia. :-)
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Gardiner
21.05.2009 11:47:11

Menee off topicille, eli vähän aiheen viereen, mut miuta ain joskus vituttaa se volajuttu akustisten rumpujen kanssa. Ei sen takia etteikö hiljaakin voi soittaa, ei siin mitään, se rummun runko vaan ei lähe soimaan jos sitä vaan hivelee, tai sit pitää olla hiton ohut runko ja just sopiva kalvotus ja vire siihen tarkotukseen, eli eri kannut kokonaan hiljaa hivelyyn ja mättöön.
Mut jos hivelee ja napsuttelee hiljaksiin, niin EIHÄN se ny vaan oo rokkia kun ei lahkeet lepata, eikä ne rummut vaan kuulosta siltä ku pitäs, eli isommille areenoille soittamaan niin mhtuu sitä mökääkin.
Eli ne kannut mitkä soundaa hyvältä hiljaa ei kyl kuulosta Bonzon soundeilta vaiks mitä tekis. Bonzo kun lyö niin tzympaalitkin pyörähtää kepin nokassa ympäri ja jytke on moinen, ei vaan voi hiljaa sellasta ääntä saaha. Et jos hiljaa pitää soittaa on parempi pitäytyä esim. Katri-Helenan kappaleista laaditussa setissä, ehkä just voi pari rokkaavaa Korisevaa heittää sekaan, mut ei mitään ACDC:tä hiljaa, pliis.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
hansakemanelius
21.05.2009 12:17:40 (muokattu 21.05.2009 12:30:25)

Maardi: Lähinnä herää kysymys, että minkä takia "pitää" soittaa niillä "risukepeillä"? Voihan tavan kapuloillakin soittaa hiljempaa (jos on yhtään tekniikka hallussa), ja tarvittaessa sitä ääntä saa sitten enemmänkin ilman kummempia kikkailuja. On tainnu mennä kapularahat vaan kurkusta alas mitähäh.

Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole.
Tuohon ongelmaan olen törmännyt silloin tällöin, viimeksi eilen illalla.
Soitimme kiviseinäisessä salissa eikä erillistä esiintymissyvennystä ollut.
Salin akustiikka oli niin kireä ettei virveliä voinut lyödä kepillä edes hiljaa koska ääni oli korvia särkevän terävä. Tämä oli siis tilanne soundcheckiä tehdessä.
Keikan alkaessa soitin ensimmäisen biisin risukepeillä ja kun porukka valtasi lattian akustiikka muuttui täysin ja soitin koko loppuillan kepeillä ihan normaalisti, joten tässä tapauksessa ongelma esiintyi vain soundcheckissä. Jos paikalle tulee tarpeeksi "lihaa" demppamaan niin ongelma yleensä häviää.

Joskus olen käyttänyt sellaista kikkaa että olen teipannut virvelin reunaan yleisön suuntaan (puolikuun verran) pyyheliinan tai fleece-puseron. Tämä pehmentää soundia jonkun verran ja vaimentaa myös yleisöön päin kuuluvaa maton räsähdystä, joka akustisesti ongelmallisissa tiloissa yleensä on syy virvelin terävyyteen ja täten myös häiritsevään kovuuteen.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Gardiner
21.05.2009 12:28:25 (muokattu 21.05.2009 12:30:17)

hansakemanelius: Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole.

Joskus olen käyttänyt sellaista kikkaa että että olen teipannut virvelin reunaan yleisön suuntaan (puolikuun verran) pyyheliinan tai fleece-puseron. Tämä pehmentää soundia jonkun verran ja vaimentaa myös yleisöön päin kuuluvaa maton räsähdystä, joka akustisesti ongelmallisissa tiloissa yleensä on syy virvelin terävyyteen ja täten myös häiritsevään kovuuteen.

Hyvin kokeilemisen arvosen kikan kuulonen juttu.
Mie oon joskus laittanu sen virvelimaton väliin sillai niinku loimikudin tyyppisesti ihan ohutta kangassuikaletta. Niinku silleen maton poikkisuuntaan ain yhestä säikeestä yli ja seuraavasta alta. kaks suikaletta kun pujottelee sinne väliin kumpaanki päähän mattoa ja niitä siirtelee ees taas halutun pehmennyksen löytämiseks onkin menny jo tunti aikaa ja kolme tuoppia olutta ja on aika alottaa keikka. :-D
Edit. Täyteen pakattu sali muuten demppaa just hyvin, ja etu on sekin et humalainen lauma mölisee niin kovaa että saa soittaa rauhassa ihan täpöillä, hyvä jos jotain pientä piipitystä kuuluu sen möykän yli.
hansakemanelius
21.05.2009 12:29:59

Gardiner: kaks suikaletta kun pujottelee sinne väliin kumpaanki päähän mattoa ja niitä siirtelee ees taas halutun pehmennyksen löytämiseks onkin menny jo tunti aikaa ja kolme tuoppia olutta ja on aika alottaa keikka. :-D

Neljännen tuopin jälkeen se olisi jo muutenkin kuulostanut hyvältä.....:)
Gardiner
21.05.2009 12:32:54 (muokattu 21.05.2009 12:34:18)

hansakemanelius: Neljännen tuopin jälkeen se olisi jo muutenkin kuulostanut hyvältä.....:)

Sääli vaan että se ain noitten tuoppien jälkeen saattaa itestä kuulostaa hyvältä, tai niin sitä muistelee. Vaan auta armias jos joku on menny äänittään sen rävellyksen niin karu totuus sekottaa vielä ankaran häpeän väristyksiä siihen muutenkin krapulaiseen oloon seuraavana päivänä. :-D
fish-eye
21.05.2009 12:35:51
On oikeasti toimiva ratkaisu, että vedät sen ensimmäisen biisin rodeilla. Ei kukaan tule sanomaan sulle mitään, jos hissukseen vaihdat (ohuempiin) kapuloihin. Näin ainakin itse olen aina tehnyt. (:
Einherjar
21.05.2009 12:36:07
hansakemanelius: ...Salin akustiikka oli niin kireä ettei virveliä voinut lyödä kepillä edes hiljaa koska ääni oli korvia särkevän terävä. Tämä oli siis tilanne soundcheckiä tehdessä...

Monesti tosiaan se virvelin matto on se ylitsepääsemätön ongelma. Se tosin kannattaa muistaa, ettei virittämällä pönttöä saa sitä maton ongelmaa pois.
Tuo puseron/rätin teippaaminen telineeseen on ihan käypä ratkaisu. Jos virvelin ja telineen välissä on tilaa, niin voi kokeilla myös sinne tunkea tavaraa. Heittää siis telineen päälle ensin paidan/rätin ja sitten sen päälle virvelin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
MK73
21.05.2009 12:53:06
Siitä vaan. Risukepit on oiva valinta, jos keikkamesta on todella pieni ja vähänkään rokimpaa matskua setissä. Kanttia mukaan virppaiskuihin tarvittaessa. Melutaso pysyy silti ihan kohtuuden rajoissa. Siinä on sekin etu, että itsekin kuulee mitä muu bändi soittaa. Mitään korvamonitorointia tms. en ole koskaan käyttänyt. Olen soittanut toistasataa keikkaa risukepeillä kappaleiden vaihdellessa perinteisestä tanssimusiikista heviin. Hyvin on pärjätty. :-)
Hiki ja vääntö.
hansakemanelius
21.05.2009 12:56:22 (muokattu 21.05.2009 12:56:35)

Einherjar: Heittää siis telineen päälle ensin paidan/rätin ja sitten sen päälle virvelin.

Kuulostaa kokeilun arvoiselta idealta. Jos sinne saa esim. ohuen pyyhkeen niin ettei se koske virvelimattoon niin virvelin perusominaisuudet eivät kärsi mutta soundi pehmenee.
Hyvä Pirkkaniksi.
Timi
21.05.2009 13:07:19 (muokattu 21.05.2009 13:08:42)
Ei viitsi pikkukeikalle trigata?Vaikka on helppo homma.Ja ongelmat laakista veks!Triggaus toimii myös muillakin keikoilla.Risukepeillä tai palikoilla.Eikä kioskin tarvitse näyttää kuivaushuoneelta.
45 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut.Ehkä jotain kuitenkin?Tervehdi ekaksi keittiöhenkilökunta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)