Aihe: Kalliiden kaappien konkreettiset erot halvempiin sarjoihin
1
Solex
20.05.2009 18:29:08 (muokattu 20.05.2009 18:29:46)
Olen hieman untuvikko bassoromujen suhteen joten vanhojen kettujen turinat voisivat olla tarpeen =)

Meikäläiselle on tulossa järeä SWR:n nuppi jolla mahdollisimman lyhyen aikaa hätävarana pyöritän Behringerin 4x10 skobea kunnes saan lisää rahaa varsinaisen ämyrin ostoon.

Otetaanpas vaikkapa tämä:
http://www.thomann.de/fi/ashdown_mag_414t_deep.htm

Ainakin itse järkeilen että jos tuo järkäle maksaa reilu parisataa niin jossain on varmasti säästetty. Todennäköisesti komponenttien ja kotelon jämäkkyydessä. Vaikka voisi kuulostaa ihan näppärältä kaupassa hintaansa nähden niin enpä ihmettelisi jos alkaisi kaappi pieremään parin vuoden luukutuksen jälkeen.

Mutta jos vertaamme reilun viiden sadan ja reilun tonnin ämyreitä samalta valmistajalta. Vaikkapa SWR:n Workingpro sarjaa Goliatheihin tai EBS:n Classiceja kalliimpiin sarjoihin niin mitä konkreettinen ero näissä oikeuttaa tuplahinnan kalliimmissa kaapeissa?

Kaupassa voin todeta äänenlaadun mutta onko toiveajattelu jos ostan SWR:n halpiksen niin se kestää kymmenen vuotta aivan yhtä hyvin tien päällä kuin isoveljensä? Mitä etua saan tuplasijoituksesta yleisesti vertailtuna keskihintaisia näihin kalliisiin vehkeisiin?
rijopu
20.05.2009 20:55:19
Mulla on itelläni SWR:n Workinpro -sarjan 1x15" ja kaksi 2x10" kaappia ja tykkään kovasti niiden soundista. Soundi pysyy tiukahkona ja täyteläisenä. Tosin kotelorakennetta pitäisi vähän tukea rimoituksella ja vuotavat kohdat (plugi-liitäntä) pitäisi paikata, mutta vielä ei ole tullut intoa tehdä tätä.

Olen soitellut myös SWR:n Goliath 4x10" kaapilla. Verrattuna noihin Workinpro -kaappeihin tämä Goliath tuntui tiukemmalta ja reagoivammalta. Jos olisin rahamiehiä, niin ostaisin suoraan tuota Goliath -sarjaa, mutta hinta-laatu-suhteeltaan tuo Workinmanin setti riittää mainioisti mulle. Kertaakaan kukaan yleisöstä ei ainakaan ole tullut valittamaan soundia...
L.Ruoska
20.05.2009 22:14:49

Kertaakaan kukaan yleisöstä ei ainakaan ole tullut valittamaan soundia...
TOSIN ellei bändiä mainosteta basistin nimellä tyyliin Glenn Hughes tai Victor Wooten niin yleisössä ei todnäk ole sieluakaan joka reagoisi erikseen basistiin ja bassoon kauheasti ;-) Useimmat ihmiset huomaavat keikalla basson ja basistin vain seuraavissa tilanteissa:
a) basisti lopettaa soittamisen tai muuten mokaa
b) basisti on konttauskännissä
c) basisti on myös bändin laulaja

Vaikka millä tarjous-pömpeleillä olenkaan keikkaillut niin kukaan ei koskaan ole tullut valittamaan soundista tai ylipäätänsä mistään muustakaan :) Kyllähän ennenkaikkea itselleen niitä kamoja ostaa ja mikäs sen parempaa kuin itseensä satsaaminen :)

Kiitti Riku muuten siitä tunaus-sessiosta sillon, Warwick on ihan täysin syrjäyttänyt sen Cirruksen vaikka ihan eri hintaluokan soittimista onkin kyse :) Siinä Warwickissa on just se jokin sielu tjsp mojo mitä soittimelta kaipailin :)
Ostappa basso: Peavey Cirrus Custom.
Einherjar
21.05.2009 02:21:51 (muokattu 21.05.2009 02:22:48)
Solex: Mutta jos vertaamme reilun viiden sadan ja reilun tonnin ämyreitä samalta valmistajalta. Vaikkapa SWR:n Workingpro sarjaa Goliatheihin tai EBS:n Classiceja kalliimpiin sarjoihin niin mitä konkreettinen ero näissä oikeuttaa tuplahinnan kalliimmissa kaapeissa?

No ainakin Edenin tapauksessa ne elementit mitä kaapeissa käytetään on ihan eri maailmoista. Sillä kalliimmalla sarjalla ei tarvitse tehdä kovin rajuja eq-korjauksia ja basson toistosta erottuu 16-osatkin selvästi. Nemesis-sarjalla pitää sitten leikellä ja boostailla reilusti enemmän, sekä kaappi puuroutuu helpommin.
Rakenteessa nyt ei ihan hirveästi eroa ollut (en tosin sisuksiin katsellut), mutta jakosuodin(?)/elementit teki sitä eroa sitten.

edit: Niin juu. Onhan nuissa joissakin kalliimmissa sarjoissa selvästi tehty asioita roudausta ajatellen. Saattaa olla valmiit paikat pyörille jne.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Seba
21.05.2009 11:17:25

MPU: Eipä taida olla jakosuotimia juuri missään bassokaapeissa.
Marko

Eikö pillillisissäkään?

Olipas tyhmä sana..
Einherjar
21.05.2009 12:25:21
MPU: Eipä taida olla jakosuotimia juuri missään bassokaapeissa.
Marko

Kyllä pillejä varten joudutaan jakamaan. Pietzoa vartenhan ei tarvi kun pari vastusta, mutta nykyäänhän on alkanut näkymään pillejäkin siellä.
Toinen funktio sillä jakosuotimella on tuntunut olevan elementtien suojauksena toimiminen. Tiedä sitten kuinka lujaa piikkiä sinne pitää töötätä, että suojaus laukeaa päälle, mutta jonkinmoisia viritelmiä asiasta on tavattu...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
leksi-B
21.05.2009 14:47:55
Seba: Eikö pillillisissäkään?

Olipas tyhmä sana..

Pillistä tulikin mieleeni..

Minulla on tuo warwickin wca 411 ND kaappi, korkeemmilla volyymeillä minulla kuuluu sieltä pillistä pelkkää ininää. Onko hajalla? Minun puolestani sen koko pillin voisi tunkea p**seeseen, ei oikein käytännön hyötyä ole.
Seba
21.05.2009 15:31:45

leksi-B: Pillistä tulikin mieleeni..

Minulla on tuo warwickin wca 411 ND kaappi, korkeemmilla volyymeillä minulla kuuluu sieltä pillistä pelkkää ininää. Onko hajalla? Minun puolestani sen koko pillin voisi tunkea p**seeseen, ei oikein käytännön hyötyä ole.

Ei sillä mun mielestä bassokaapissa kyllä mitään juuri teekään. Ehkä jossain hifibassomeiningeissä, mutta kuitenkin.

Rykäise pois vaan jos ei muutenkaan toimi :)
MPU
21.05.2009 15:40:42
Einherjar: Kyllä pillejä varten joudutaan jakamaan. Pietzoa vartenhan ei tarvi kun pari vastusta, mutta nykyäänhän on alkanut näkymään pillejäkin siellä.
Toinen funktio sillä jakosuotimella on tuntunut olevan elementtien suojauksena toimiminen. Tiedä sitten kuinka lujaa piikkiä sinne pitää töötätä, että suojaus laukeaa päälle, mutta jonkinmoisia viritelmiä asiasta on tavattu...

Milläs erottaa "pillin" ja "pietson"? Käsittääkseni suurimmassa osassa on kuitenkin pietso.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
leksi-B
21.05.2009 16:05:10
Rykäise pois vaan jos ei muutenkaan toimi :)

Että ei pitäisi haitata mitenkään kaapin toimivuuteen, jos sen sieltä vaan nyppään irti?
Einherjar
21.05.2009 17:36:56 (muokattu 21.05.2009 17:41:18)
MPU: Milläs erottaa "pillin" ja "pietson"? Käsittääkseni suurimmassa osassa on kuitenkin pietso.

Siis englanniksi mentäisiin 'driver' (tai 'tweeter') ja 'piezo'.
Driver toimii ihan samalla periaatteella, kun ne tavallisetkin elementit. Siellä vain ei ole pahvikartiota vaan filmiä, titaania, alumiiniä tms.
Piezosta en nyt muista niin hyvin, mutta wikipediasta löytyy infoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter

Esim. Eden ilmoittaa World tourin kaapin pillin/jakosuotimen tekniikasta seuraavaa:
Our horn-loaded, cast aluminum bullet tweeter is the standard in the industry. We use a 6/18db crossover with level control, as well as a finely calibrated limiter for
protection in high-volume situations.

Siellä siis on selvästi jakari ja pilli. Nemesis-sarjan kaapissa oli myös (Siitä vain ei löytynyt äkkiseltään kirjallista muotoa).

Piezon toisto ei ole kovin hyvää, eivätkä ne ole kovin herkkiä, jonka takia niitä ei nykyään enää juuri ainakaan kalliimmissa vermeissä näy.

btw, Kylläpä minä nyt kuulostan ihan Edenin kaupustelijalta.. Se nyt lähinnä johtuu siitä että Edenistä on viimeisimmät sopivat kokemukset...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)