Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 538 39 40 41 4282 83 84 85 86
Niq
27.04.2009 12:52:35

pietari-poika: Uusi jakki?

:)

Jos ruuvi löystyy, niin ostetaan uusi ruuvi, sehän korjaa ongelman?

Loctiteä kierteeseen ja kiinni, niin johan pysyy.
"I have a cunning plan" -Baldrick
pinballwizard
28.04.2009 17:25:30
Tai budjetti ratkaisujen budjetti ratkaisuna, laitat sen jakin kierteisiin hiukan putkiteippiä sellasta ohutta ja elastista ja sit kierrät kiinni tiukkaan ja jo pysyy, tai sitten VÄHÄN liimaa(en muista mitä) jakin ympärille ja sit kiristää tiukkaan ja antaa kuivua, meikällä ainakin on toiminu...
Hyvää Elämää...
B.C.Rich Beast
06.05.2009 18:02:25 (muokattu 06.05.2009 18:03:49)

Itselläni olisi vireongelma kummankin kitarani kanssa.

Mockingbird kiinteällä tallalla:

G -kieli ei pidä virettä ei yhtään. Jokaisen bendin jälkeen (eikä sitäkään aina vaadita) vire putoaa ~puol sävelaskelta. Tämä ongelma on ollut melkeinpä alusta asti. Muutenkin G-kieli (tai G-kielen viritin) aina napsahtaa, kun käännän viritysnuppia jompaan kumpaan suuntaan. Tästä seuraa tietysti suuri hyppy äänessä ja vire on vaikeampi saada kohdalleen. Päätin kokeilla kielten vaihtoa, jos vaikka edellisten kielten vaihdon yhteydessä olisi sattunut jonkinlainen asennusvirhe. Vire pysyi pari päivää ihan hyvin kielien vaihdon jälkeen, mutta taas sama ongelma alkoi. Hermot menee.

Beast Kelluvalla tallalla:

Tämäkin piti virettä ihan hyvin, kunnes kielet vaihdoin. Ongelma on, että hienovirittäessä (siis tallan puolelta) muut kielet eivät pysy vireessä. Kun yhden saan kohdalleen, on edellinen pudonnut... Ja niin... Onhan se tietysti lisenssifloikka...

Olisko jotain neuvoja, että miten menetellä?
Tunteella, ei tekniikalla
oiva tumpeloinen
06.05.2009 20:32:04
B.C.Rich Beast: Itselläni olisi vireongelma kummankin kitarani kanssa.

Mockingbird kiinteällä tallalla:

G -kieli ei pidä virettä ei yhtään. Jokaisen bendin jälkeen (eikä sitäkään aina vaadita) vire putoaa ~puol sävelaskelta. Tämä ongelma on ollut melkeinpä alusta asti. Muutenkin G-kieli (tai G-kielen viritin) aina napsahtaa, kun käännän viritysnuppia jompaan kumpaan suuntaan. Tästä seuraa tietysti suuri hyppy äänessä ja vire on vaikeampi saada kohdalleen. Päätin kokeilla kielten vaihtoa, jos vaikka edellisten kielten vaihdon yhteydessä olisi sattunut jonkinlainen asennusvirhe. Vire pysyi pari päivää ihan hyvin kielien vaihdon jälkeen, mutta taas sama ongelma alkoi. Hermot menee.

Satulaura liian ahdas. Voit kokeilla ensiapuna laittaa lyijyä kynästä uraan, josko liukastus auttaisi jonkin verran. Todennäköisesti kuitenkin joudut uraa viilaamaan.

Beast Kelluvalla tallalla:

Tämäkin piti virettä ihan hyvin, kunnes kielet vaihdoin. Ongelma on, että hienovirittäessä (siis tallan puolelta) muut kielet eivät pysy vireessä. Kun yhden saan kohdalleen, on edellinen pudonnut... Ja niin... Onhan se tietysti lisenssifloikka...

Olisko jotain neuvoja, että miten menetellä?

Ihan normaali ongelma. Kelluva talla luonnolisesti muuttaa asentoaan, kun veto jostain kovenee. Samalla se aiheuttaa muiden kielten löystymistä.
Tuhkasieni
07.05.2009 17:10:17
Ajattelin kysyä täältä kun en löytänyt parempaa keskustelua.

Eli tykkään soitella aika raskaita biisejä ja soitan aina pudotetussa vireessä. (drop-c)
Mulla on ollu ennen käytössä aika ohuet kielet ja nyt oon hankkimassa uusia kieliä niin nää 2 vaihtoehtoo iski silmään:

http://www.strings.fi/PublishedServ … ge&pageID=9&itemcode=EXL145
http://www.strings.fi/PublishedServ … geID=9&itemcode=DunlopZWDHT2066

Kummat olis paremmat tollaseen matalaan vireeseen?

Ja sitten viä se et kun vaihdan paksummat kielet niin mitä kaikkee siinä pitäis säätää?
Oon kuullu et jotain ainakin pitäis tehdä en sit tiä D:
pietari-poika
07.05.2009 22:31:49
Tuhkasieni: Ajattelin kysyä täältä kun en löytänyt parempaa keskustelua.

Eli tykkään soitella aika raskaita biisejä ja soitan aina pudotetussa vireessä. (drop-c)
Mulla on ollu ennen käytössä aika ohuet kielet ja nyt oon hankkimassa uusia kieliä niin nää 2 vaihtoehtoo iski silmään:

Ja sitten viä se et kun vaihdan paksummat kielet niin mitä kaikkee siinä pitäis säätää?

Melko monet soittelevat 11-setillä Drop C:stä. Se nyt on toki ihan tottumuksista kiinni.

Kielien(ja vireen) vaihdossa kannatta tsekata intonaatio, kaularautaa joutuu myös joskus säätämään. Kuten tallan korkeutta myös. Ei nyt muuta tuu mieleen atm.
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
Henkka1000
07.05.2009 22:46:30
Mulla on droppi-ceessä customoitu elixirin 12-56 -setti. Mut makuasiahan se, sano koira ku...

Ja stankkuvireessä kumminkin käytän ysisettiä, tosin vois kyllä kympit vaihtaa :)
Kun painaa nappulaa, tulee tarjoilija, ja kun painaa tarjoilijaa, tulee nappula. Tai näin ainakin silloin 60-luvulla kun minä olin nuori.. (Kukkis 77)
Tuomoo
16.05.2009 19:33:28
Tuhkasieni: Ajattelin kysyä täältä kun en löytänyt parempaa keskustelua.

11 -52 taikka 12-54 - settiä oon ite käyttänyt drop-C:ssä. Kymppisetti on liian ohut, parhaimman saa kokeilemalla itse. Loppuvaiheessa itelläkin oli kahdesta eri setistä kielet kun kaupasta ei löytynyt sopivaa settiä. Mutta tarkkaa muistikuvaa ei ole parhaasta setistä, oon siirtynyt jo aikaa sitten mörkövireistä E:hen ja Eb:hen. Veikkaanpa kuitenkin että tuo Wylde-setin 060-kieli on aika tuskainen soitettava joissakin tilanteissa. Makuasia ehkäpä?
Rajataan ongelma määrittelyn ulkopuolelle ja ongelmaa ei ole olemassa.
pietari-poika
16.05.2009 21:49:37 (muokattu 17.05.2009 15:18:30)
Floikassa edelleen vireonkelmia.

Kitara on siis vuosi sitten ostettu ESP Horizon FR ja floikka on tietysti Originaali Floyd Rose. Ongelmat ilmenivät vireessä, kun vaihdoin 9-42-setistä 9-46-kielisettiin. Kun kampesi ylöspäin, vire jäi ylemmäs ja kun kampesi alaspäin niin vire jäi hieman alemmas. Suuri tämä heitto ei ole, mutta juuri ja juuri kuulee korvalla. (Ja viremittari näkee.) Sitten lisäsin tuonne yhden gotohin superjäykän jousen, jottei jousia tarvitse kiristää niin paljoa että vire pysyisi paremmin. Ei vaikutusta. Vaihdoin kielet DR:stä takaisin Ernie Balleihin - ei vaikutusta. Lukkosatula ei ole syypää tähän, se on testattu. Kun floikkaa kampeaa ylöspäin, eli kun jouset löysenevät, ne klonksuvat. Ilmeisesti ne klonksahtavat hieman eri paikkaan kuin kireällä ollessaan ja näin vire muuttuu hieman kun floikka palaa takaisin normaaliin asentoon. Aikaisemmin jouset eivät klonksuneet yhtään.

Kitara (ja floikka) ovat siis vuoden vanhoja. En ole öljynnyt floikkaa kertaakaan. En myöskään ole muuttanut ankkuritappien korkeutta, joten knife edget eivät silloin voi olla rikki?

Mitä pitäisi vielä kokeilla? Floikan öljyämistäkö? Vai vienkö suoraan ammattilaiselle säädettäväksi?

E: Lisättäköön vielä, että vireongelmat ovat näkyvämpiä G-kielellä. (Johtuen siitä että sen tallapala on kauimpana ankkuritapeista?) Vireongelma on kyllä silti kaikilla kielillä.
pietari-poika
17.05.2009 15:18:44
ibnz
19.05.2009 09:38:44
Knifet näyttäisivät silmääni olevan ihan kunnossa, tolpat ovatkin sitten eri juttu. Onko varmasti vuoden ikäinen peli? Melkeinhän tuossa kasvaa jo sieniä :)

Jos vireongelmat ovat pieniä (alavire alaspäin kammetessa ja ylävire toisin päin) voi ihan huulirasvan tai vastaavan levittäminen tolppien ja veitsenterien kohtaamispisteeseen auttaa. Itse vaihtaisin nuo tolpat ja katsoisin heiluvatko myös ankkurit, tai ovatko puristuneet ovaaleiksi yms.

Tuskin kannattaa alkaa viilailemaan, mutta yleisesti hyvä ohje:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/sharpening.htm

Muutenkin pirun käyttökelpoinen floiderimanuaali.
ibnz
19.05.2009 22:21:20
Taisi se rasva- ja kääntelykikka toimia alkuun? Näin päättelin toisen threadin perusteella. Jos näin on, voisitko vahvistaa jotta tämän thread saisi lisää käyttökelpoista(?) sisältöä :)
pietari-poika
19.05.2009 22:35:49 (muokattu 19.05.2009 22:37:31)
ibnz: Taisi se rasva- ja kääntelykikka toimia alkuun? Näin päättelin toisen threadin perusteella. Jos näin on, voisitko vahvistaa jotta tämän thread saisi lisää käyttökelpoista(?) sisältöä :)

Kyllä. Kyl se vire vieläkin heittää, mutta sitä ei huomaa ilman viritysmittaria. Mielestäni tuossa toisessa knife edgessä näyttäis olevan pieni lommo, muttei se nyt ainakaan haittaa. Tolpat menee uusintaan jos menee. Nyt mulla on 9-46 setillä Drop D:ssä 2 gotohin superjäykkää jousta kiinni tuolla jousipoterossa.

Kysyisin nyt muutenvaan että heikentääkö flutterit floikan käyttöikää huomattavasti? Niitä kun on tossa viimeaikoina tullut tehtyä...

E: Kitaran iästä vielä sen verran että uutena on ostettu vuosi sitten mutta en tiedä kuinka kauan on liikkeessä ollut.
disapointed
20.05.2009 19:04:55
En saanut vastausta omaan kysymykseeni tuosta ekasta viestistä. Eli olen nyt puoli vuotta soitellut kitaraa mutta se ylin e kieli meni poikki ja siihe se sitten tyssäsi. Eli miten se poikki mennyt kieli vaihdetaan??? Kitara on siis yamaha pacifica

ps. En jaksanut lukea koko keskustelua läpi kun oli niin pitkä niin sori jos tämmöne ohje on jo.
pietari-poika
20.05.2009 20:58:34
disapointed: En saanut vastausta omaan kysymykseeni tuosta ekasta viestistä. Eli olen nyt puoli vuotta soitellut kitaraa mutta se ylin e kieli meni poikki ja siihe se sitten tyssäsi. Eli miten se poikki mennyt kieli vaihdetaan??? Kitara on siis yamaha pacifica

ps. En jaksanut lukea koko keskustelua läpi kun oli niin pitkä niin sori jos tämmöne ohje on jo.

Siis tossa pacificassahan on tollanen fenkkutyylinen vibra? Siinä tapauksessa:

-takalevy irti skebasta
-pujota katkennut kieli ulos
-uusi kieli tilalle
-kieli kiinni viritystappiin siten että tappiin jää muutama kierros kieltä ja sitten vain skeba vireeseen

Ihan maalaisjärkeä käyttämällä homman pitäis onnistua.
Subi
22.05.2009 11:33:48
Mitäs pitäisi tehdä, kun kitaran kaula on liian suora ja löysätessä kaularautaa kitaran kaula ei enää taivukaan enempää. Eli sen kuuluisan 1/8 kierroksen sitä löysäilin, muttei kaula taipunutkaan mihinkään 24 tunnissa, vaan säätöruuvi pyörähtää kevyesti takaisin sen 1/8 kierrosta. Onkohan ainoa vaihtoehto tyytyä tuohon, vai kokeilla paksumpaa kielisettiä?
pietari-poika
22.05.2009 12:38:59
Subi: Mitäs pitäisi tehdä, kun kitaran kaula on liian suora ja löysätessä kaularautaa kitaran kaula ei enää taivukaan enempää. Eli sen kuuluisan 1/8 kierroksen sitä löysäilin, muttei kaula taipunutkaan mihinkään 24 tunnissa, vaan säätöruuvi pyörähtää kevyesti takaisin sen 1/8 kierrosta. Onkohan ainoa vaihtoehto tyytyä tuohon, vai kokeilla paksumpaa kielisettiä?

Jos sulla on 2-toiminen kaularauta niin sillä saisi sitten vielä käyristettyä sitä kaulaa. Itse kokeilisin paksumpaa settiä, ainakin näin alkuun.
H053
26.05.2009 18:06:20
Hoi kaikki m.netin kitaraman tietäjät!
Pulmani olisi seuraavanlainen:
Huomasin, että puoliakustiseni (Ibanez AFS75) kaula oli hieman kuopalla.
Kiristin varovasti kaularautaa ja kaula oikenikin ihan mukavasti.
(Pitäneekö paikkansa, kun kuulin jostakin, että sitä ei kannata ihan tikkusuoraksi kiristää?)
Siirtelin tallaa ja sain intonaationkin about kohdilleen.
Sitten huomasin, että A-kielen 7. nauhaväli rupesi särisemään ja yritin korjata sitä liikuttamalla/
vaihtelemalla tallan korkeutta, mutta mikään ei tuntunut auttavan.
Nauharauta näyttäisi myös olevan ihan kunnossa.
Mikä siis neuvoksi?
pietari-poika
26.05.2009 18:59:01 (muokattu 26.05.2009 19:01:02)
Kitarankaulan kuuluu olla hieman kaareva, siis sillälailla "kuopalla". Jos menee liian suoraksi niin sitten rupiaa kielet särisemään otelautaa vasten kuten sulla just kävi.

Älä sitten vääntele liikaa sitä kaularautaa ettei mikään mene rikki. :D

E: Lisään vielä että tuollaisissa tilanteissa yleisesti jos vaikka juuri tuo 7. nauhalta painettu ääni särisee, voi 8. nauha olla hieman kohonnut otelaudasta. Jotain muovia tms väliin ja vasaralla pari napautusta niin pitäisi tepsiä kuulemani mukaan. Mutta sinuna siis löysäisin kaularautaa.
Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)