Aihe: Härskeimmät plagioinnit?
1 2 3 4 577 78 79 80 81172 173 174 175 176
putkinuppi
27.04.2009 21:12:24
päänahka: Vielä yksi Sturm und Drang -biisi. En nyt plagioinniksi sano, mutta aina kun se A Million Nights -soittarimainos tulee, en voi välttyä mielleyhtymästä Marita Taavitsaisen Andre-biisiin. Kertsin osalta siis. Rok.

Mulla tulee aina Parisienne walkwaysin alkumelodia mieleen.
Wradlin
07.05.2009 20:07:36
Nyt on alkanut telkkarissa pyörimään joku Sonyn tv -mainos, jonka tunnusbiisi (en tiedä onko varta vasten sävelletty vai joku oikea kappale) muistuttaa aika paljon Rolling Stonesien Sympathy for the Deviliä.

Jotenkin siitä mainoksesta tulee aina tuo rollaribiisi mieleen.
Make Them Suffer
Randomizer
10.05.2009 19:39:36
Synestesia - Minun hymyni kirkastaa kasvosi kertosäe kuulostaa tismalleen samalta kuin CMX:n Vallan haamut kertosäe. Sama melodia.
Lopettaa etenemisen, kun luulee että jää...
TheKraken
11.05.2009 11:30:23 (muokattu 11.05.2009 11:32:52)

Randomizer: Synestesia - Minun hymyni kirkastaa kasvosi kertosäe kuulostaa tismalleen samalta kuin CMX:n Vallan haamut kertosäe. Sama melodia.

Näin kyseisen "plagiaatin" syypäänä puolustaudun, että kyseessä ei ole plagiaatti sanan varsinaisessa merkityksessä, eli kyseinen kohta ei ole tahallaan toteutettu.

Kitaristimme, joka ei ko. biisiä ole kuullutkaan, teki kertsiin tuon sointukulun ja treeneissä minulla alkoi välittömästi siihen sopiva melodia soimaan päässä. Eipä tullut Talvikuningasta pyöräyteltyä soittimessa studiosessioiden aikana, niin eipähän sitä hoksannut. Sen kyllä tiedostin, että kyseisessä melodiassa on hieman "CMX:ää", mutta en tajunnut, että noin suoraan. Siinä sitten kun levy oli jo painossa, niin yksi kaveri tuon bongasi.

Kyllä meinaan vitutti. Varsinkin kun ihan paria ääntä muuntamalla siitä olisi saanut helposti aivan erilaisen kohdan rakennettua eikä yhtäläisyyttä enää olisi ollut nimeksikään. Ei siinä nytkään ihan kaikki äänet yksiin osu, mutta rytmityksen vielä ollessa suht sama, niin ero on todellakin minimaalinen.

Kovana CMX-fanina olisi kyllä minun tuo pitänyt tajuta, ettei kyllä sen puoleen. On tuosta saanut kyllä ihan tarpeeksi jo vittuilua kuulla. Ekaa kertaa kun biisi radiossakin soi, niin piti mennä toimittajankin kettuilemaan :D

Rapatessa roiskuu jne. Itse luokittelisin tuon "tahattomaksi tribuutiksi", eli saa olla Yrjänä & co. ylpeitä, että ovat noin salakavalasti meikäläisen pääkopan sisukseen päässeet ujuttautumaan! :)

ps. En ole itse varmistanut, mutta pari tuttua on väittänyt CMX:n vastavuoroisesti pöllineen ko. kohdan Toolilta, eli voi olla, että pistimme vain vahingon kiertämään ;)
Nunzu
11.05.2009 14:02:57 (muokattu 11.05.2009 14:03:50)
En nyt tiedä onko välttämättä edes plagiointi, mutta kuunnelkaapa Testamentin Sewn Shut Eyesin 0:33 kohdalla alkavaa riffiä ja verratkaa sitä Panteran Revolution Is My Namen alussa soivaan riffiin. Melkein identtinen.
J33.
jassi
11.05.2009 19:14:31
4 Non Blondesin Whats up hitissä ja siinä jänöjussin mäenlasku- biisissä on paljon yhteneväisyyksiä.
Siis, jos sä koko ajan tytsän kanssa jutellessas mietit sitä että "tää on tytsä, mitä mä sanon, tää on tytsä, mitä mä sanon ... jne" niin reisillehän se menee.
Randomizer
11.05.2009 21:01:02
TheKraken: Näin kyseisen "plagiaatin" syypäänä puolustaudun, että kyseessä ei ole plagiaatti sanan varsinaisessa merkityksessä, eli kyseinen kohta ei ole tahallaan toteutettu.

Kitaristimme, joka ei ko. biisiä ole kuullutkaan, teki kertsiin tuon sointukulun ja treeneissä minulla alkoi välittömästi siihen sopiva melodia soimaan päässä. Eipä tullut Talvikuningasta pyöräyteltyä soittimessa studiosessioiden aikana, niin eipähän sitä hoksannut. Sen kyllä tiedostin, että kyseisessä melodiassa on hieman "CMX:ää", mutta en tajunnut, että noin suoraan. Siinä sitten kun levy oli jo painossa, niin yksi kaveri tuon bongasi.

Kyllä meinaan vitutti. Varsinkin kun ihan paria ääntä muuntamalla siitä olisi saanut helposti aivan erilaisen kohdan rakennettua eikä yhtäläisyyttä enää olisi ollut nimeksikään. Ei siinä nytkään ihan kaikki äänet yksiin osu, mutta rytmityksen vielä ollessa suht sama, niin ero on todellakin minimaalinen.

Kovana CMX-fanina olisi kyllä minun tuo pitänyt tajuta, ettei kyllä sen puoleen. On tuosta saanut kyllä ihan tarpeeksi jo vittuilua kuulla. Ekaa kertaa kun biisi radiossakin soi, niin piti mennä toimittajankin kettuilemaan :D

Rapatessa roiskuu jne. Itse luokittelisin tuon "tahattomaksi tribuutiksi", eli saa olla Yrjänä & co. ylpeitä, että ovat noin salakavalasti meikäläisen pääkopan sisukseen päässeet ujuttautumaan! :)

ps. En ole itse varmistanut, mutta pari tuttua on väittänyt CMX:n vastavuoroisesti pöllineen ko. kohdan Toolilta, eli voi olla, että pistimme vain vahingon kiertämään ;)

Annettakoon anteeksi sillä musanne noin muuten on pirun kovaa kamaa. Pidin. ;)
Lopettaa etenemisen, kun luulee että jää...
HaloOfFlies
12.05.2009 12:17:37

Radiosta tuli eilen joku iskelmäkappale (olisiko ollut Anne Mattilan biisi) jonka kertosäe oli otettu suoraan Hanoi Rocksin Worth Your Weight In Goldista.
"Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5
teiv
13.05.2009 12:53:55 (muokattu 13.05.2009 12:56:11)
Järjestyshäiriö - Karkuri

http://www.youtube.com/watch?v=MwtnbgwjXVg

Carpark North - Human

http://www.youtube.com/watch?v=0wN7VQgYBRY

Toi kertsi kuullostaa epäilyttävän samalta.
Mahti
13.05.2009 19:22:58
jassi: 4 Non Blondesin Whats up hitissä ja siinä jänöjussin mäenlasku- biisissä on paljon yhteneväisyyksiä.

Aika paha...
Myös uuden G N'R:n Street of dreamsin korkeat lauluosuudet muistuttavat Jope Ruonansuun saksofonia biisissä Enkeleitä toisillemme...

Nojoo, itse asiassa toi G N'R-biisi on musta ihan helvetin hyvä ja koskettava.
Jokainen paistaa omat makkaransa
Medication
14.05.2009 13:00:12
teiv: Järjestyshäiriö - Karkuri

http://www.youtube.com/watch?v=MwtnbgwjXVg

Carpark North - Human

http://www.youtube.com/watch?v=0wN7VQgYBRY

Toi kertsi kuullostaa epäilyttävän samalta.

Pistin muistaakseni tästä jo maininnan pari sivua sitten. Hyvä, että joku muukin on huomannut :) Aivan satavarmasti tietoisesti pöllitty, mutta eipä kai noista oikein voi joutua vastuuseenkaan.
teiv
14.05.2009 17:41:44 (muokattu 14.05.2009 17:41:55)
Medication: Pistin muistaakseni tästä jo maininnan pari sivua sitten. Hyvä, että joku muukin on huomannut :) Aivan satavarmasti tietoisesti pöllitty, mutta eipä kai noista oikein voi joutua vastuuseenkaan.

Mietinkin että joku on varmaan jo pistäny, mutta en jaksanu lähtee selailee :)
Jep, kyllä tuo aika törkeen samalta kuullostaa.
Medication
14.05.2009 22:36:48 (muokattu 17.05.2009 02:02:04)
teiv: Mietinkin että joku on varmaan jo pistäny, mutta en jaksanu lähtee selailee :)
Jep, kyllä tuo aika törkeen samalta kuullostaa.

http://www.youtube.com/watch?v=kbvJT5P3Sr8

:D

---

Viron Euroviisubiisin alku oli muuten jokseenkin suoraan Four Topsin Reach Out I'll be theren intro.

http://www.youtube.com/watch?v=kkRs0TYulqI

http://www.youtube.com/watch?v=k2TNYyXdZjI

Aika hauskaa huomioon ottaen, että virolaiset syyttivät käsittääkseni Suomea plagioimisesta.
fiftie
17.05.2009 13:05:05
Nunzu: En nyt tiedä onko välttämättä edes plagiointi, mutta kuunnelkaapa Testamentin Sewn Shut Eyesin 0:33 kohdalla alkavaa riffiä ja verratkaa sitä Panteran Revolution Is My Namen alussa soivaan riffiin. Melkein identtinen.

Ei mielestäni kuulostanu kyllä. Tiedän kyllä mitä pantera riffiä tässä meinasit.
gunner
17.05.2009 19:33:01
danny: Radiosta tuli eilen joku iskelmäkappale (olisiko ollut Anne Mattilan biisi) jonka kertosäe oli otettu suoraan Hanoi Rocksin Worth Your Weight In Goldista.

Tarkotat tätä ikivihreää Miljoonaa ruusua? Häiritsi aika hyvin, kun ekan kerran kuuntelin hanoin levyä.
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
Andy Six
17.05.2009 20:36:25 (muokattu 21.05.2009 22:48:38)
George Harrisonin My sweet lord on täysi plagiaatti jonkun,en nyt muista minkä, 60-luvun tyttölauluyhtyeen biisistä He` so fine...Ja tämä sitten millään tavalla väheksymättä Harrisonin statusta kitaristina,jonka upeaa soittoa ei kukaan pannut merkillle ihastellessaan Lennon-McCartneyn sävellyksiä... Jotka myös ovat ihan h.....tin upeita tekeleitä...
Judge me not by the music i play,but how i play it....
Thet
17.05.2009 20:46:45
danny: Radiosta tuli eilen joku iskelmäkappale (olisiko ollut Anne Mattilan biisi) jonka kertosäe oli otettu suoraan Hanoi Rocksin Worth Your Weight In Goldista.

Olisko tästä kuitenkin? http://www.youtube.com/watch?v=oIFmhye6fqw
"After the break i'm going to soak my hand in kerosene, light it up, and fistfuck a goat!" - Jon Lajoie
HaloOfFlies
18.05.2009 20:32:33

Thet: Olisko tästä kuitenkin? http://www.youtube.com/watch?v=oIFmhye6fqw

No tästäkin kieltämättä.
"Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5
-Cale
18.05.2009 21:27:10
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)