Aihe: Musiikinteko-ohjelmia?
1 2 3 4 511 12 13 14 1521 22 23 24 25
Thothmes
21.09.2008 16:37:21
Minkäs näiden kanssa toimii VST-instrumentit? Läheskö kaikkien, vai onko ne jotenkin Cubasen hallinnassa?

Himoitsisin siis jonkunlaista ilmaista softaa, jolla onnistuisi äänitellä kitaroita ja bassoja ja sitten soitella plugareilla kosketinraitoja joukkoon.

Audacityllä olen äänitellyt ihan mikillä akustista ja bassoa vahvarista. Joskus oli asennettuna joku Cubasen softa, mutta nyt ei onnistu mistään löytämäään netistä ilmaisversiota, joka toimis normivistalla. Yhden latasin mutta se olis tarvinnut 64-bittisen version. Vanhan cubasen poistin vanhalta koneelta, kun latenssit olivat niin tolkuttomat, mutta uudemmalla koneella voisi taas yrittää uudestaan.

Eli: Ilmainen softa jossa toimii VST-plugarit.
lethus1
13.10.2008 16:34:59
Jos mahdollista niin "käytä hakua, lue foorumia" vastauksia ei tarvitse postata. Molempia olen tehnyt.

Reaperia olen nyt puolisen vuotta käyttänyt ja pidän siitä helvetisti. Se on vain hieman liian epävakaa, varsinkin MIDI:n kanssa leikkiessä. Mitä softaa voisi ajatella joko korvaamaan reaper (mielummin ei) tai toimimaan reaperin kaverina midi-touhuissa. Eli ilmeisesti ReWire -meiningillä ?
Vompatti
south_of_heaven
15.10.2008 10:20:27 (muokattu 15.10.2008 10:21:14)
Jos mahdollista niin "käytä hakua, lue foorumia" vastauksia ei tarvitse postata. Molempia olen tehnyt.

Reaperia olen nyt puolisen vuotta käyttänyt ja pidän siitä helvetisti. Se on vain hieman liian epävakaa, varsinkin MIDI:n kanssa leikkiessä. Mitä softaa voisi ajatella joko korvaamaan reaper (mielummin ei) tai toimimaan reaperin kaverina midi-touhuissa. Eli ilmeisesti ReWire -meiningillä ?

ReWirehän on Propellerhead-softan omaa, joten mites joku niistä? Ellei tuo ReWire ollut sitten täysin vertauskuvallisesti sanottu.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
lethus1
23.10.2008 08:53:29
ReWirehän on Propellerhead-softan omaa, joten mites joku niistä? Ellei tuo ReWire ollut sitten täysin vertauskuvallisesti sanottu.

Tuottaaah... Rewiren kautta saa ohjelmasta toiseen matskua. Toimii "kimpassa". Tälläistä midittelyohjelmaa etsin, jossa on moiseen tuki. Jos nyt olen koko hemmetin rewire-systeemin ymmärtänyt oikein.
Vompatti
south_of_heaven
23.10.2008 23:22:02
Tuottaaah... Rewiren kautta saa ohjelmasta toiseen matskua. Toimii "kimpassa". Tälläistä midittelyohjelmaa etsin, jossa on moiseen tuki. Jos nyt olen koko hemmetin rewire-systeemin ymmärtänyt oikein.

No joo, en mä ehkä ole ihan ymmärtänyt. Mutta tiiän, että se on Propellerheadilta peräisin. Vähän hyödyttömäksi meni taas mutta ei se mitään.
korkki46
19.11.2008 09:50:54
CAKEWALK MUSIC CREATOR 4
Mikähän tämä oikein on, kun ei ossaa tuota engliskaa,
niin voisko joku selventää?
Henri Henri Olavi
19.11.2008 16:41:15
CAKEWALK MUSIC CREATOR 4
Mikähän tämä oikein on, kun ei ossaa tuota engliskaa,
niin voisko joku selventää?

Näyttäisi olevan Sonarista astetta heikompi sequencer. Hinta oli kyllä kohdallaan, ja uskon että ainakin Garagebandin hakkaisi leikiten.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Ianuarius
23.11.2008 20:39:39

Tiiättekö jotain ilmaista ohjelmaa, jolla vois aukoa vaikka midejä niin että siinä sitten näkys biisiin nuotit. Pitäs olla selkeä ja yksinkertanen ja kevyt, ei välttämättä mitään ihme sävellysominaisuuksia, sellanen vaan että voi lukea nuotteja.

Power Tabs ei auennu tällä EEE:llä, ku pitää olla vähintään 800x600 reso. :p
Animate-Inanimate
Jadebel
26.11.2008 14:17:24
Yritin etsiä täältä apua, olen pianoa soittaen ja laulaen tehnyt biisejä vuosien ajan ja haluaisin niitä äänittää, muokata, lisätä rumpuja ja kitaraa joidenkin ohjelmien kautta. Olen aika avuton tietokoneen kanssa enkä tiedä miten edetä. Mitä muuta minun pitää hankkia kuin mikrofoni ja äänikortti? Koneessani on windows xp. Pitääkö olla heti myös joku syntikka tai muu, en ymmärrä niistäkään mitään. Äänen laatu ei ole niin pääasia nyt tässä, voisin aloittaa halpiksilla ja jos vielä jaksan pelata tekniikalla niin sitten myöhemmin siirtyä parempiin vehkeisiin.

Onko maksulliset ohjelmat yksinkertaisempia käyttää ja pystyykö niissä laittamaan oman nauhoituksen päälle suoraan sieltä esim rumpuääntä? Noissa ilmaisissa pitää vissiin muualta tuoda kaikki äänet?

Auttakaa minua nyt alkuun, muistan vaan joskus lukeneeni, ettei Darude osannut soittaa mitään soitinta ja silti sai paljon ääntä aikaiseksi. Itselläni tosin on hieman erilainen musiikkimaku- ja tyyli.

Kiitokset neuvoista jo etukäteen!
south_of_heaven
28.11.2008 01:43:18 (muokattu 28.11.2008 01:44:32)
Yritin etsiä täältä apua, olen pianoa soittaen ja laulaen tehnyt biisejä vuosien ajan ja haluaisin niitä äänittää, muokata, lisätä rumpuja ja kitaraa joidenkin ohjelmien kautta. Olen aika avuton tietokoneen kanssa enkä tiedä miten edetä. Mitä muuta minun pitää hankkia kuin mikrofoni ja äänikortti? Koneessani on windows xp. Pitääkö olla heti myös joku syntikka tai muu, en ymmärrä niistäkään mitään. Äänen laatu ei ole niin pääasia nyt tässä, voisin aloittaa halpiksilla ja jos vielä jaksan pelata tekniikalla niin sitten myöhemmin siirtyä parempiin vehkeisiin.

Onko maksulliset ohjelmat yksinkertaisempia käyttää ja pystyykö niissä laittamaan oman nauhoituksen päälle suoraan sieltä esim rumpuääntä? Noissa ilmaisissa pitää vissiin muualta tuoda kaikki äänet?

Auttakaa minua nyt alkuun, muistan vaan joskus lukeneeni, ettei Darude osannut soittaa mitään soitinta ja silti sai paljon ääntä aikaiseksi. Itselläni tosin on hieman erilainen musiikkimaku- ja tyyli.

Kiitokset neuvoista jo etukäteen!

Mitä kaikkea haluaisit nauhoittaa mikillä?

Jos et halua heti alkuun investoida kalliisiin ohjelmiin, kannattaa luultavasti kokeilla ohjelmaa nimeltä Reaper. Ohjelma on periaatteessa maksullinen, mutta käsittääkseni sitä voi kokeilla ilmaiseksi niin pitkään kuin omatunto sallii.

http://www.cockos.com/reaper/

Ohjelma kykenee nauhoitushommista myös softasyntikoiden käyttöön (eli voit lisätä rumpuja ja muita soittimia) mutta tällöin tarvitset VST-plugineja, jotka ovat pieniä liitännäisiä ohjelmaan. Niitä on paljon ja halvasta kalliiseen, mutta paljon ja monta hyvää ilmaista löytyy nykyään netistä. Ne voivat olla esimerkiksi soitinpankkeja, yksittäisiä soittimia joita voi soittaa joko midisynalla tai ihan ohjelmoida, sekä efektejä. Tällä ohjelmalla pitäisi saada biisit ihan valmiiksi asti kotioloissa, mutta suoraan ladattuna esimerkiksi rumpujen ohjelmoiminen ei onnistu. Voi olla myös, että tässä ohjelmassa niihin tarvitsee midi-syntikan, mutta en ole aivan varma.

Mm. FL Studio, jota olen itse käyttänyt, on ohjelma, jolla voi suhteellisen helposti ohjelmoida rumpuja kasaan vaikka wav-tiedostoja käyttämällä ohjelman matriisissa, ja ohjelmasta löytyy muutamia soundeja itsestäänkin. Sen demoversiota voi käyttää aivan vapaasti, sillä erolla, että projektien tallentaminen ei ole mahdollista. Voit tosin tallentaa valmiin biisin kovalevyllesi, jos saat esim. rummut kerralla tehtyä.

http://www.flstudio.com/documents/download.html

Toivottavasti en ole turhan epäselvä, täällä on paljon minua pätevämpiä ihmisiä joilla voisi olla parempia neuvoja, mutta näillä voisi päästä alkuun. FL Studion demolla se ainakin itsellä muutamia vuosia sitten lähti.
tazz
23.12.2008 21:49:26
Hei! Etsisin jotain äänitysohjelmaa joka toimisi jonkin rumpuohjelmoijan kanssa (esim acoustica beatcarft) siten että saan liitettyä rumpuraitoja äänitysohjelmalla tehtyihin raitoihin. Äänikorttina minulla on M-Audio fast track pro. Myös muita rumpuohjelmia saa ehdottaa jos tarve vaatii. Mielellään ohjelmat ei olisi hirveän kalliita.
lethus1
24.12.2008 11:06:57
Kysyn täältäkin:

Onko olemassa sellaista vsti-härpätintä jolla pystyisi väsäämään ns. vanhana ajan sci-fi -tyylisiä naislaulu (?) ulinoita ? vähän tähän tyyliin:
http://www.youtube.com/watch?v=nHhePr0TKfc

Ei nyt edustane sitä ihan vanhinta kamaa, mutta kuitenkin. Vai tarvitsenko naislaulajan istumaan mikin ääreen. Eiköhän tuota nyt jollain pysty simuloimaan, mutta millä ?
Vompatti
PappaSF
24.12.2008 11:55:53 (muokattu 24.12.2008 12:01:25)
Kysyn täältäkin:

Onko olemassa sellaista vsti-härpätintä jolla pystyisi väsäämään ns. vanhana ajan sci-fi -tyylisiä naislaulu (?) ulinoita ? vähän tähän tyyliin:
http://www.youtube.com/watch?v=nHhePr0TKfc

Ei nyt edustane sitä ihan vanhinta kamaa, mutta kuitenkin. Vai tarvitsenko naislaulajan istumaan mikin ääreen. Eiköhän tuota nyt jollain pysty simuloimaan, mutta millä ?

Vocaloid on ohjelma jolla pystyy tekemään lauluääntä, tuossa on sekä nais- että mieslaulajien ääniä. Voi kirjoittaa laulettavat sanatkin ja sitten ääni laulaa nuokin, eiköhän tuolla siis pystyne tuon homman hoitamaan.

FL Studio 7:ssa on myös jotain lauluääniä (tosin nämä eivät sanoja sitten laula vaan toimivat enemmän pelkkänä soittimena).

Tutustu siis tuohon Vocaloid ohjelmaan, ehkäpä siitä olisi tarpeisiin.
kassper
15.01.2009 16:56:27

Tuosta http://www.buzzmachines.com/ tuollainen kärkeen ja kysymys, että millaisia kokemuksia tuosta Buzzista mahtaa ihmisillä olla?

Ihan vaan nimittäin mielenkiinnosta kyselen, kun ei pääse just kokeilemaan, kun on Mac alla tällä hetkellä ja tuo näytti olevan Ikkunat/yms.-pohjalle tehty. Tässäkin ketjussa se on mainittu, mutta en sen kummempaa tuomiota sille löytänyt.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
skorppari
19.01.2009 00:50:49
http://www.sonycreativesoftware.com/audiostudio

30:n päivän trial version saa ilmatteeksi, mutta eipä tuon audiostudio version hintakaan päätä huimaa.

lähinnä siis record & edit tyyppinen softa.
*mazin*
02.04.2009 21:13:32
Voisko joku auttaa semmosen ongelman kanssa, että CUBASE LE sanoo "an error occured during export" ku yritän tehdä mp3:a tai waveja äänityksistäni..
kassper
03.04.2009 21:15:39 (muokattu 03.04.2009 21:18:17)

E: eipä mittään
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs Huttua Kuvia
deivid2000
17.05.2009 11:16:37
Jep, en jaksanut joka sivua tästä threadistä lukea, myönnetään.

Probleemani menee näin; en osaa soittaa mitään, laulan vaan. Mutta välillä on pää niin täynnä ideoita ja riffejä ja vaikka mitä. En vaan osaa millään soittimella jäsennellä niitä ajatuksia. Näin ollen en myöskään osaa selittää mun ajatuksia bändikavereille ja näin ne kaikki jutut jää aina unholaan.

Mietinkin että olisiko olemassa joku ihan simppeli softa, jolla voisin hiirellä näppäillä rummut, kitaran ja bassoakin ehkäpä? Hirveästi ei ole aikaa opetella eli joku "palikkasofta" olisi poikaa.

Mitään en pysty enkä aio äänittää. Tämän voin siis unohtaa.

Millä siis taiteilen biisirunkoja läjään?
PappaSF
17.05.2009 13:09:11 (muokattu 17.05.2009 13:28:25)
FL studio 8 tai siitä sitten se kattavampi versio FL studio 8 XXL.
Tuolla saa tehtyä pohjia rumpuineen, kitaroineen, syntikoineen ja bassoineen.

Ihan tutustumisen arvoinen softa. Demo version saa valmistajan sivuilta mutta siinä ei voi projektia tallentaa eli pitää saada kerralla valmista ja importata vaikka mp3:ksi jne.

Tuossa ohjelmassa valikoidaan vasemmalla sivustasta löytyviä soittimia ja sitten otetaan niistä sellainen "Pianoroll" esille jossa voi lätkiä hiirellä eri soittimien soittoa sellaisilla palkeilla, joita pienentämällä tai isontamalla nuotin pituutta voi määritellä, jos vahingossa lipsahtaa väärään kohtaan niin sitten siirtää sitä hommaa sopivaan kohtaan.

Ominaisuuksia tuossa on vaikka mitä mutta eiköhän tuolla voi ihan peruskäyttöäkin harrastaa.

Toimii myös hyvin emosoftana vaikka EZ-drummer ym. ohjelmallisille soittimille joita voi tohon plugata.

Tuon helppous on varmaan käyttäjä kohtaista mutta äkkiäkös tuo selviää kun testii demoversiolla onko tuosta juuri omiin tarpeisiin.

Ääninäytettä FL Studio 7:lla tehdyistä ensimmäisistä kokeiluistani, kitarat olen ite soitellu ehta kitaroilla pohjiin, eka osa on ihan täysin omaa juttua ja toinen osa on sellaiden demonäyte johon vain soittelin kitaralla mitä sattuu.

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/jotain_vanhoja_testeja.mp3

Valmistajan kotisivu

http://flstudio.image-line.com/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)