![]() 15.05.2009 20:07:27 | |
---|---|
Gotnine: Mitä NWn musiikista jäisi jäljelle, jos orkesterisälä jätettäisiin pois?... Otetaans tää toisin päin? Mitä jos jätetään NW pois ja mennään pelkällä sinfoniaorkesterilla? ;-) "TIMOTHY HENTY conducts two contemporary pieces for the Skanes Dansteater. Black Water, a new piece choreographed by Jorma Uotinen, uses the music of Nightwish, a hard rock group from Finland, in new orchestral arrangements." Orkesteriscoren kirjoittaa Jonas Nydesjö, taitava sälli ruottinmaalta. Jonas pudisteli päätään urakan edessä, mutta hänelle on annettu tosi vapaat kädet scoren suhteen joten hän varmaan nappaa NW:n musasta ne temaattiset jutut mitä kokee haluavansa käyttää ja vääntää siitä jotain omaa ;-) Niitä joita kiinnostaa, kurkkikaa seuraavaa linkkiä, sinne varmaan tulee pätkiä sitten kun proggis on tehty: http://www.beachhousemusic.com/bio.asp?id=2 (nyt siellä on proggista jossa The Arkin Ola Salo vetää matskua jota Nydesjö on kirjoittanut vapaasti The Arkin musan pohjalta...) "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 15.05.2009 21:09:11 | |
Dr Dominant: Otetaans tää toisin päin? Mitä jos jätetään NW pois ja mennään pelkällä sinfoniaorkesterilla? ;-) "TIMOTHY HENTY conducts two contemporary pieces for the Skanes Dansteater. Black Water, a new piece choreographed by Jorma Uotinen, uses the music of Nightwish, a hard rock group from Finland, in new orchestral arrangements." Yhtä turhaa kuin Metallica sinfoniaorkesterein kanssa. Valitettavasti facta on se, että ellei NW olisi sikakuuluisa ja -suosittu bändi, ei sitä Jormakaan käyttäisi - mutta Jorma ei ole tyhmä; hän tekee aina kaikkensa saadakseen itsensä esille, ja kuuluisa rock-yhtye on hyvä apu siinä. Jos on kuullut Jorman "laulua", ei miestä kovin suurena musiikkiauktoriteettina voi pitää. Muutoin ihan hurmaava ja hauska mies!;) En muuten ole vielä koskaan kuullut yhtään itse itsensä perustelevaa vääntöä rockpiisistä sinfoniabändille käännettynä. | |
![]() 15.05.2009 21:20:40 | |
Hei nytten tuota ihimiset! NW lähti siitä mistä kaikki bändit, että ensin ei ollu mitään ja sitten oli Nightwish. Orkestereiden kanssa se ei kyllä minusta ole pilalle mennyt, enkä tosiaankaan kuuntele kyseistä bändiä vain siksi, että se sattuu olemaan kuuluisa. Mitä järkeä siinä sitten olis omiakaan biisejä tehdä, jos kerran muut ei kuuntele sitä siksi, että ei ole kuuluisa! Kuuntelijat tekee bändistä kuuluisan, kuuluisuuden takia sitä sen sijaan ei kuunnella! Ja kaiken lisäksi NW:ssä vaikutta viisi hyvää muusikkoa, joilta soittptaitoa löytyy, että jos orkesterit napataan pois, saundi ei varmasti olisi ihan niin mahtipontinen, mutta hyvä saundi se olis. Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta that's my opinion ja sillä sipuli! Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac | |
![]() 15.05.2009 21:51:39 | |
Charge: Ja kaiken lisäksi NW:ssä vaikutta viisi hyvää muusikkoa, joilta soittptaitoa löytyy, että jos orkesterit napataan pois, saundi ei varmasti olisi ihan niin mahtipontinen, mutta hyvä saundi se olis. Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta that's my opinion ja sillä sipuli! Ei täällä ole kukaan kait väittänytkään että Nightwish-muusikoissa olisi jotain vikaa. Tai edes musiikissa. On vaan todettu, että herra Holopaisen sävellykset itsessään eivät lopulta kovin kaksisia ole. Parhaimmillaan tyyppi tuntuu olevan yksinkertaisten pop-melodioden kirjoittajana, mutta niiden sokerointi orkesterilla ei tuo niihin juuri mitään lisäarvoa. Enemmän on enemmän. | |
![]() 15.05.2009 21:57:12 | |
toydragon: Ei täällä ole kukaan kait väittänytkään että Nightwish-muusikoissa olisi jotain vikaa. Tai edes musiikissa. On vaan todettu, että herra Holopaisen sävellykset itsessään eivät lopulta kovin kaksisia ole. Parhaimmillaan tyyppi tuntuu olevan yksinkertaisten pop-melodioden kirjoittajana, mutta niiden sokerointi orkesterilla ei tuo niihin juuri mitään lisäarvoa. Tuossa asian ydin oli ilmaistu selkeästi kiteytettynä. | |
![]() 15.05.2009 21:59:29 | |
se orkestrointi on just parasta mitä ne on ikinä tehny. kamoon heviriffejä sinfoniaorkesterilla; mikä on parempaa? | |
![]() 15.05.2009 22:46:58 | |
rkellu: se orkestrointi on just parasta mitä ne on ikinä tehny. kamoon heviriffejä sinfoniaorkesterilla; mikä on parempaa? Ihan vaan tiedoksi, että Nightwish ei niitä ole orkestraatioita tehnyt, vaan hommaan on palkattu ammattilainen. Sinänsä tuo sotii rockin "tee se itse"-filosofiaa vastaan, mutta asian moraalinen ongelma on siinä, että vaikka joku Holopainen hyräilisi kuinka tarkasti orkestroijalle haluamansa asiat, on lopputulos kuitenkin kompromissi - siksi, että "säveltäjä" ei osaa kirjoittaa itse ulos satsia tismalleen sellaisena kuin ehkä haluaisi, tai millaisena mielikuvissaan sen kuulee. Mielestäni Stratovarius on onnistunut orkesteripömpöttelyiden kanssa hieman paremmin, sillä Riku Niemen orkestraatioiden ei tarvitse peittää alkuperäisen sävelmateriaalin keskinkertaisuutta, vaan Straton parhaimmat kappaleet kantavat sellaisinaankin, ja orkesteri toimii lähinnä lisämausteena - tosin ei kovin välttämättömänä sellaisena. Minusta hevibändit voisivat ihan suosiolla unohtaa sinfoniabändit, ja kaivaa naftaliinista Moogit ja Mellotronit. | |
![]() 16.05.2009 12:25:43 | |
Gotnine: Ihan vaan tiedoksi, että Nightwish ei niitä ole orkestraatioita tehnyt, vaan hommaan on palkattu ammattilainen. Sinänsä tuo sotii rockin "tee se itse"-filosofiaa vastaan, mutta asian moraalinen ongelma on siinä, että vaikka joku Holopainen hyräilisi kuinka tarkasti orkestroijalle haluamansa asiat, on lopputulos kuitenkin kompromissi - siksi, että "säveltäjä" ei osaa kirjoittaa itse ulos satsia tismalleen sellaisena kuin ehkä haluaisi, tai millaisena mielikuvissaan sen kuulee. vitun väliä kuka tekee ja mitä kunhan se toimii. ei se sinatrakaan niitä laulamiansa biisejä säveltänyt tai sovittanut. Gotnine:Minusta hevibändit voisivat ihan suosiolla unohtaa sinfoniabändit, ja kaivaa naftaliinista Moogit ja Mellotronit. pyh. mä haluaisin kuulla jonkun wagneriaanisen sinfoniaorkesterin vetävän sabbath riffejä täydellä voimalla... | |
![]() 16.05.2009 13:28:21 (muokattu 16.05.2009 13:30:15) | |
pyh. mä haluaisin kuulla jonkun wagneriaanisen sinfoniaorkesterin vetävän sabbath riffejä täydellä voimalla... Pah. Kuuntele jotain Carmina Buranaa, se on ihan tarpeeks heviä klassista. Ei raiskata sapattiriffejä ;) PS. Miltäköhän vaikkapa Oncen aikainen NW kuulostais mellotronisoituna... ...ja onhan sekin luovaa, tavallaan... | |
![]() 16.05.2009 14:13:47 | |
Mikä on mellotronisoitu? Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac | |
![]() 16.05.2009 14:27:16 (muokattu 16.05.2009 22:17:58) | |
Charge: Mikä on mellotronisoitu? http://fi.wikipedia.org/wiki/Mellotron Ensimmäisiä elektronisia kosketinsoittimia. Hemmetin hienon kuuloinen vekotin ...ja onhan sekin luovaa, tavallaan... | |
![]() 16.05.2009 15:46:19 | |
BobHope: Pah. Kuuntele jotain Carmina Buranaa, se on ihan tarpeeks heviä klassista. Ei raiskata sapattiriffejä ;) PS. Miltäköhän vaikkapa Oncen aikainen NW kuulostais mellotronisoituna... oon mä kuullu sen mutten innostu siitä niin raivona. joskus raiskaaminen on ihan hyväkin asia. mieti nyt miltä kuulostais joku symptom of the universe soitettuna kontrafagoteilla... | |
![]() 16.05.2009 15:49:30 | |
rkellu: ei se sinatrakaan niitä laulamiansa biisejä säveltänyt tai sovittanut. Ei niin, mutta Sinatra olikin Laulaja. Ilman Sinatraa moni hänen perusrepertuaarinsa kappale olisi ihan täyttä skeidaa. Faktahan on, että ilman Georg Martinia Beatles ei olisi kehittynyt siksi miksi se kehittyi, eli aika usein kunnian saa se, jolle se vähiten kuuluu. | |
![]() 16.05.2009 15:59:09 | |
Gotnine: Ei niin, mutta Sinatra olikin Laulaja. Ilman Sinatraa moni hänen perusrepertuaarinsa kappale olisi ihan täyttä skeidaa. Faktahan on, että ilman Georg Martinia Beatles ei olisi kehittynyt siksi miksi se kehittyi, eli aika usein kunnian saa se, jolle se vähiten kuuluu. mitä väliä sillä on "mikä se oli". sä muuten just puhuit ittes pussiin... | |
![]() 16.05.2009 16:38:03 (muokattu 16.05.2009 21:05:44) | |
Ensimmäisiä kosketinsoittimia ovat urut ja klavikordi. Ja kampiliira. | |
![]() 16.05.2009 18:10:12 | |
katsonpas googlesta, ettei teidän tarvitse vastata siihenkin kysymykseen kuin "mikä on klavikordi?" Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac | |
![]() 16.05.2009 20:29:20 | |
rkellu: sä muuten just puhuit ittes pussiin... Ai miten? Täällä jotkut hehkuttavat Nightwishin erinomaisuutta, ja toiset sanovat, että ilman massiivisia orkesterisovituksia NWsta ei paljon jäisi jäljelle. Oli miten oli, ei NWn levyjen pinnallisesti katsoen komealla sointiasulla ole juurikaan mitään tekemistä bändin itsensä kanssa, vaan asialla on orkestrointitaitoinen, ulkopuolinen palkkatyöläinen, ja orkesterissa on ulkomaisia sessio-soittajia. Sääli vain, että sen komean sointiasun takana ei ainakaan minun mielestäni ole kovinkaan kummoista musiikkia. Olen kyllä kuullut kauan sitten jonkun NW-tuplaliven ajalta ennen lopulliseen mammuttitautiin sairastumista, ja se oli varsin hyvä hevilivelevy se. | |
![]() 16.05.2009 22:17:05 (muokattu 16.05.2009 22:18:22) | |
Ensimmäisiä kosketinsoittimia ovat urut ja klavikordi. Ja kampiliira. Sori. Ensimmäisiä elektronisia kosketinsoittimia. Aivopieruja pääsee välillä. ...ja onhan sekin luovaa, tavallaan... | |
![]() 16.05.2009 23:59:43 | |
Gotnine: Eikös soundiasiat ole soitonopettajan työnkuvaan kuuluvia velvollisuuksia - oli kyseessä sitten akustinen tai sähköinen soitin? Jaa... Näin basistina ainakin tuntuu opettajat enneminkin kartuttavan ohjelmistoa, kun neuvovan saundin kanssa. Kitaraopettajista en tiedä, mut edelleen pikkujätkät vetää paskoilla saundeilla. Päättele siitä sitte. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko | |
![]() 17.05.2009 01:22:22 | |
JaS: Jaa... Näin basistina ainakin tuntuu opettajat enneminkin kartuttavan ohjelmistoa, kun neuvovan saundin kanssa. Kitaraopettajista en tiedä, mut edelleen pikkujätkät vetää paskoilla saundeilla. Päättele siitä sitte. Väliäkö tuolla, kun sähköpuolella saundit saa ostaa kaupasta - soittajalla ei ole äänen kvaliteetin tuottamisen kanssa osaa eikä arpaa soittamisen konkreettisessa nyt-hetkessä. Mutta ehkä minun ei pitäisikään kommentoida enää koskaan mitään musiikkiin liittyvää, koska Norja voitti euroviisut. Voisiko joku selittää, miten se oli mahdollista sellaisella kappaleella? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)