Aihe: Fujitsu Siemens - huonoin merkki ja surkein asiakaspalvelu?
1 2
Tympee Huttunen
11.05.2009 21:19:29
Ok, nyt pitää vähän avautua Fujitsu Siemens Amilo 1840-läppäristäni ja etenkin Fujitsu Siemensin asiakaspalvelusta. Läppärin tarina alkaa jo vuodesta 2004. Kaksi viikkoa ostamisesta sen virtalähde hajosi - siis se ulkoinen muuntaja. Takuusta saapui uusi virtalähde. Tämä virtalähde kesti aikansa ja hajosi pari-kolme vuotta sen jälkeen. Maaliskuussa 2009 ostin uuden virtalähteen ja kas, kaksi kuukautta ja pari päivää myöhemmin (Verkkokauppa.com antaa takuuta tuotteella kaksi KUUKAUTTA) kolmas virtalähde hajosi.

Olin jo ennen kolmatta virtalähdettä ollut yhteydessä Fujitsu Siemensiin ja ihmettelin, miten virtalähteitä voi hajota tuosta vain - etsin myös netistä linkkejä ihmisten samoihin ongelmiin. Fujitsu Siemens tuntui olevan todellinen ongelmapesäke ja ennenkaikkea sen asiakaspalvelua haukuttiin - eikä ihme. Jo tuolloin otin yhteyttä kuluttajansuojaan ja kysyin, että eikö kuluttajansuojalain mukaan tuotteen tule kestää niin kauan, kuin sen oletettu elinikä on. Kuluttajansuoja vastasi, että tietokonekaupoissa ei voi vaatia kahta vuotta pidempää elinikää. Oli pakko hyväksyä tuo asia, vaikka minusta tietokoneen muuntajan tulisi kyllä kestää kauemmin. Ehdotin tyyppivikaa muuntajalle tai liian alimitoitettua muuntajaa. Asiaa ei kommentoitu, kerrottiin vain takuun menneen umpeen.

Kolmannen virtalähteen hajottua lähestyin jälleen Fujitsu Siemensia ja kirjoitin heille, että eikö heidän mielestä tietokoneessa ole pakko olla jotakin vikaa, koska se on syönyt jo kolme virtalähdettä. Kerroin heille, että he ovat varmasti tietoisia noista vioista, koska netissä on niistä keskusteluja ja, että he varmasti näkevät virtalähteiden menekin. Asiakaspalvelu ei kommentoinut asiaa ollenkaan, mutta antoi vinkin, mikä saattoi rikkoa muuntajan:

JATKOJOHTO. Asiakaspalvelu ehdotti minua liittämään kannettavan (jos saan jostain uuden virtalähteen) suoraan pistorasiaan.

Kirjoitin aika pitkän vastineen tuon vastauksen järjettömyydestä. Koin jopa loukkauksena tuollaisen vinkin, sillä tuo saattaa hyvin tehota johonkin iäkkäämpään ihmiseen. Kysyin myös, onko heidän huollossa ollut noita vikoja - tähän kysymykseen en saanut vastausta Fujitsun lähettämässään vastauksessa, jossa asiakaspalvelu jälleen viittasi vian olevan jossakin muussa kuin itse koneessa tai muuntajassa. Asiakaspalvelu tarkensi:

EHKÄ JATKOJOHDOSSA OLEVAT MUUT LAITTEET HAJOTTIVAT VIRTALÄHTEEN.

Kirjoitin jälleen aika pitkän kirjoituksen, jossa mainitsin jälleen tuonkin vinkin typeryyden. Mainitsin myös koneen olleen kiinni ihan suoraan pistorasiassa, eikä samassa ryhmässä ole mitään erikosempia laitteita (esim. taajuusmuuttaja tms). Lisäksi mainitsin kaksi aiempaa muuntajaa hajonneen eri osoitteessa ja eri ympäristössä (makuuhuoneesta olohuoneeseen). Kirjoitin, että minusta tuntuu etteivät he, Fujitsu Siemens, halua myöntää, että vika olisi itse kannettavassa tietokoneessa, koska vika on ilmennyt jo pian ostopäivän jälkeen ja siksi se kuuluisi takuun piiriin ja koska he tietäisivät sen.

Nyt asiakaspalvelu ehdotti, että jokin laite jatkojohdossa on rikkinäinen tai jatkojohto on rikkinäinen. Alkoi kyllä kieltämättä hieman palaa käämit jo tuossa vaiheessa.

Kirjoitin koneen rikkoneen jo kolme virtalähdettä ja alusta asti ollut vika on edelleen koneessa ja mainitsin jälleen tuollaisen vian kuuluvan takuun piiriin, vaikka takuuaika onkin jo ummessa. Jälleen kysyin mikseivät he voi myöntää vian olevan koneessa - koko ajan he toitottivat ettei vika ole virtalähteessä.

Asiakaspalvelu myöntyi nyt ja sanoi, että pitää mahdollisena jonkun komponentin hajonneen "ajan kuluessa" tietokoneesta, joka rikkoo virtalähteen. Laitoin viestin takaisin, että minulla on mustaa valkoisella siitä päivästä, milloin tuon komponentti hajoitti ensimmäisen kerran virtalähteen ja se oli pian ostopäivän jälkeen ja takuuaikana.

Tähän asiakaspalvelu vastasi, että takuu on ummessa ja että minun pitäisi sopia virtalähteen takuusta verkkokauppa.comista. Kerroin aiemmissa viesteissäni Fujitsu Siemensille jo, että Verkkokauppa antoi vain 2kk takuun virtalähteelle, mutta lain mukaan maahantuojan takuu on aina 2 vuotta. Tätä asiaa Fujitsu Siemens ei kommentoinut lainkaan.

Mitähän tässä pitäisi tehdä? Onko tämä vain hölmöä taistelua tuulimyllyjä vastaan?

Se on ainakin selvä, että en ikinä koskaan tule kenellekään suosittelemaan Fujitsu Siemensiä ja samanlaisiin kommentteihin törmäsin etsiessäni tietoa tästä asiasta.

Kirjoittelen tätä todella vanhalla Toshiba Satellite-sarjalaisella läppärillä, jossa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja jonka virtalähde on kestänyt niin, kuin virtalähteen tuleekin kestää.
south_of_heaven
11.05.2009 22:33:19 (muokattu 11.05.2009 22:36:55)
Osoitan myötätuntoa. Sun läppärin käyttöikä on toisaalta ollut yllättävänkin pitkä.
Tässä jotain omaa tilitystä aiheesta:

Meillä oli äiteellä joskus ongelmia HP:n läppärissä virtalähteen kanssa. Se oli auennut liittimestä, joten ajattelimme kas, tuossahan se vika on kun ei kone ota virtaa.

HP:lle lähetettiin takuussa, mutta lähetettiin takaisin lapun kanssa, "Koneesta ei löydetty vikaa." alhaalle joku skriivannut: "Virtalähde oli rikki, mutta muuta vikaa ei koneesta testeissä löytynyt.", eikä uutta virtalähdettä annettu.

Myöhemmin tilasimme uuden virtalähteen, joka maksoi muistaakseni lähes sata euroa. Tässä vaiheessa huomasimme, että vika oli itse koneessa, joka ei kyennyt ottamaan virtaa johdosta jonkinnäköisen vian vuoksi. Mikäs siinä, tuli aika kengille kustu olo. Kone ei enää auennut, kun akku viimeisen kerran loppui.

--

Tuli ostettua itselle Acerin kuudensadan läppäri tuossa muutama kuukausi takaperin musahommiin. Äänikortin kanssa rätisi kuin radio, ja meni myöhemmin täysin solmuun. Myyjä Hobby Hall ei suostunut ottamaan minkäännäköistä vastuuta, mikä ei toisaalta heille myöskään taida kuulua, muuta kuin että olisivat ottaneet sen takuukorjaukseen, jossa ainakin ensiksi mainittu vika olisi täysin mahdoton selvittää, ja kyllähän noista Hobby Halleista tietää että naarmuttavat takuukorjauskoneet aivan paskaksi. Acer jätti vastaamatta yhdeydenottoihin. Nurkkaan jäi, ajattelin asentaa XP:n ja käyttää nettisurffailuun.

--

Broidi osti 1500 euron Sony-läppärin, josta meni ensimmäisen kuukauden aikana pari kertaa emolevy paskaksi. Takuu kyllä hoitanut, mutta eihän se helvetti ole kivaa viedä takuuseen jatkuvasti läppäriä ja miettiä, mitä jos pimenee ja kaikki tiedostot häviää.

--

Joltain elektroniikkaliikkeen myyjältä on kuulunut, että Asuksen muissa kuin miniläppäreissä palautusprosentti on 60%. Luultavasti määrä on aika sama esimerkiksi Acereissa. En pidä tämän sanomista minkäänlaisena loanheittelynä, omasta kokemuksesta nuo ovat todella olleet paskoja koneita. Monella varmasti löytyy toimivakin, mutta se olisi kiva jos toimiva tulisi kaikille.

Asiasta jaksetaan vääntää, mutta kyllähän ne Applen koneet ovat parempia. Ei ole tainnut mihinkään elektrooniseen laitteeseen tähän asti laitettua moista luottamusta.
Life in plastic, it's fantastic!
Tympee Huttunen
11.05.2009 22:52:14
Huh, South of Heavenin juttu on kyllä karua kuultavaa. Siis minä olen ollut ymmärryksessä, että tietokoneen kuin tietokoneen pitäisi kestää vähintään semmoisen kymmenen vuotta. Onko nykyelektroniikka mennyt jo niin paskaksi, että vaikka ostaa 1800e laitteen, se ei enää toimi muutaman vuoden päästä? Kyllä ne vanhatkin läppärit maksoi sievoisia summia, mutta ne meni vanhaksi, eivät ne hajonneet. Mulla on ollut autohallin nurkassa ikivanha mustavalkoinen läppäri. Olen 100% varma, että jos kytken virrat siihen se pelaa vieläkin.

Minulla ei tässä asiassa ole niinkään kyse rahasta, sillä onneksi en ole läppärin ensimmäinen omistaja, mutta kaverini on. Kyse on siitä, että firmat tekevät aivan sekundakamaa ja myyvät sitä melkein 2000e hinnalla. Kahden vuoden jälkeen laitetaan vaan samaa "Takuu on ummessa"-jorinaa. Samaan aikaan hölistään ekologisuudesta ja tehdään tuommoista kertakäyttökamaa. Asiakaspalvelussa ei myönnetä koneiden lukuisia vikoja ja niiden tyyppivikoja (esim. edelleen Nokia korjauttaa 6110-mallin, jos jollain sellainen vielä on, näytön takuuna, koska siinä oli ilmestyessään tyyppivika). Asiakaspalvelussa sen sijaan annetaan aivan käsittämättömiä vinkkejä viasta, joilla varmasti voidaan huijata valtaosaa ihmisistä. Ihme ettei pyytänyt kääntämään pistotulppaa rasiaan toisinpäin. Kysymyksiin ei saa vastausta ja vika koitetaan saada jonnekin muualle kuin itse laitteeseen ja valmistajaan.

Eniten ihmetyttää kuluttajansuoja, joka tuntuu ihan voimattomalta näiden tietokonevalmistajien edessä.
kukkola
11.05.2009 22:53:27
Mäkrö: Ok, nyt pitää vähän avautua Fujitsu Siemens Amilo 1840-läppäristäni ja etenkin Fujitsu Siemensin asiakaspalvelusta. Läppärin tarina alkaa jo vuodesta 2004. Kaksi viikkoa ostamisesta sen virtalähde ....

.....Toshiba Satellite-sarjalaisella läppärillä, jossa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja jonka virtalähde on kestänyt niin, kuin virtalähteen tuleekin kestää.

Ihan en lähtisi laitetta itseään tuolla perusteella moittimaan. Asiakaspalvelu toki voi olla kehnoa mutta kyllä se on muillakin valmistajilla yhtä huonoa kun ollaan vastaavanlaisessa tilanteessa. Kokemusta itsellä on mm. MOTUsta. Tuo sun ongelmasi on sinäänsä mielenkiintoinen. Tuo kannettavan powerihan on jokseenkin simppeli switching power joka antaa ulos tietyn jännitteen ja virran. Jokaisella valmistajalla hieman erin. Käytännössä powerin on jouduttavan todella rankalle että yleensä rikkoutuu. Nuo switching powerit kun valvovat kokoajan ulostuloaan. Totuus on kuitenkin se että nuo powerit pyritään tekemään niin halvoiksi kuin mahdollista ja sen vuoksi niiden elinikä voi olla mitä vaan.

Jos koneessasi olisi jokin vika niin hankkimalla todella tehokkaan powerin pitäisi tuolla perusteella pystyä polttamaan koko kone. Haluaisinpa mitata virrankulutuksen sillä hetkellä. Itse en siis usko että vika on koneessa vaan se vika on halvassa powerissa joka ei kestä normaalia käyttöä.

Minulla on ollut yksi FS-kone vuodesta 2002 lähtien eikä siinä ole ollut mitään vikaa. Sen lisäksi tämä kone jolla kirjoitan nyt on 2007 ostettu FS 2528 Xi eikä siinäkään ole ollut mitään vikaa. Ostin vielä tyttärelle yhden FS-läppärin parikuukautta sitten ja sekin toimii vielä, mutta se onkin aika tuore;-).
Rautalanka Rulez
Tympee Huttunen
11.05.2009 23:23:03
kukkola: Ihan en lähtisi laitetta itseään tuolla perusteella moittimaan. Asiakaspalvelu toki voi olla kehnoa mutta kyllä se on muillakin valmistajilla yhtä huonoa kun ollaan vastaavanlaisessa tilanteessa. Kokemusta itsellä on mm. MOTUsta. Tuo sun ongelmasi on sinäänsä mielenkiintoinen. Tuo kannettavan powerihan on jokseenkin simppeli switching power joka antaa ulos tietyn jännitteen ja virran. Jokaisella valmistajalla hieman erin. Käytännössä powerin on jouduttavan todella rankalle että yleensä rikkoutuu. Nuo switching powerit kun valvovat kokoajan ulostuloaan. Totuus on kuitenkin se että nuo powerit pyritään tekemään niin halvoiksi kuin mahdollista ja sen vuoksi niiden elinikä voi olla mitä vaan.

Jos koneessasi olisi jokin vika niin hankkimalla todella tehokkaan powerin pitäisi tuolla perusteella pystyä polttamaan koko kone. Haluaisinpa mitata virrankulutuksen sillä hetkellä. Itse en siis usko että vika on koneessa vaan se vika on halvassa powerissa joka ei kestä normaalia käyttöä.

Siis ensimmäinen ongelma on siinä, että en ole missään nähnyt noin jytyä poweria - 20V 8A. Olisin muuten ostanut jo jonkun muun valmistajan tuotteen. Toinen ongelma on juuri siinä, ettei Fujitsu Siemensin mukaan noissa muuntajissa ole mitään vikaa. Jos koneessa ei ole vikaa ja noita muuntajia paukkuu tasaiseen tahtiin, niin mihin se vika jää? Onko se pistotulppa väärinpäin:D Jossakin vaiheessa tulee se ongelma vastaan, ettei virtalähdettä saa enää koneeseen. Kuten mainitsin olen koittanut Fujitsulle sanoa, että onko virtalähde alimitoitettu tai onko siinä tyyppivika. Vastaus oli että virtalähteessä ei ole vikaa.

Minulla on ollut yksi FS-kone vuodesta 2002 lähtien eikä siinä ole ollut mitään vikaa. Sen lisäksi tämä kone jolla kirjoitan nyt on 2007 ostettu FS 2528 Xi eikä siinäkään ole ollut mitään vikaa. Ostin vielä tyttärelle yhden FS-läppärin parikuukautta sitten ja sekin toimii vielä, mutta se onkin aika tuore;-).

Heh, onnea sinne. Kannattaa lotota:) No toki nuo ovat varmasti mallikohtaisia ongelmia. Itseasiassa saman kaverini kaverilla on myös samanlainen Amilo 1840, joka on mennyt hajalle. Nettiarvostelujen mukaan ongelmia tässä mallissa on paljon ja yksi ongelma on laitteen suuri kuumeneminen. Sekin kielii siitä, että laite käyttää virtaa paljon. Koneen ilmastointiväylät yms. olen imuroinut säännöllisesti.

No katsotaan mitä verkkokauppa sanoo tuosta takuusta. Kaksi kuukautta on ylittynyt muutamalla päivällä. Lain mukaan maahantuojan takuu on kaksi vuotta.
Kalmo
12.05.2009 00:27:06
Valmistajat tekevät, mitä kansa haluaa. Samalla lalla kuin stereoissa, autoissa ym. Kun halutaan kaikki mahdolliset uutuusominaisuudet karvalakkimalliin, niin eihän se voi olla kovin hyvä muuta kuin tuurilla.

Vinyylilevysoittimen, joka kestää todennäköisesti 15-20 vuotta, vaikka pudottaisit sen pari kertaa lattiallekin, saat satasella. Niiden valmistustekniikka on maksanut itsensä ajat sitten, eikä lastentauteja ole.

Jos maksat läppäristä 2000-3000 euroa, saat hyvän (tai ainakin sellaisen, jossa ei takuun kanssa ryppyillä). 80-90-lukujen taitteessa 25 Mhz prossulla ja 80 Mb kovolla varustettu PC maksoi muistaakseni n. 30 000 markkaa, eli nykyrahassa kai 6000-7000 euroa. Nykyvehkeiden hinta/laatusuhde on hurja, mutta vanha totuus pätee: Halvalla ei hyvää saa.

Täytyisi valmistajien silti vastuunsa kantaa, eipä silti.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Puolikuuro
12.05.2009 08:18:01
Mulla kohta 5v vanha HP ja emännällä samanikäinen Fujitsu. HP:stä poweri on vaihdettu ja optinen asema kärvähtänyt mutta uutta en viitsi enää ostaa. Molemmat toimii muuten. Mitä nyt ovat hieman melusia nykymittapuulla.
HP maksoi aikanaan 1400e. Fujitsu taisi olla 799 tai jotain.

Koneita on vuosien saatossa ollut ja ikuna ei ole esim. emolevy tai kovalevy ruvennut temppuilemaan.
Niq
12.05.2009 09:49:24

Olen tästä aiemminkin maininnut, mutta toistolla tehokkuutta: Kannettavaa tietokonetta ei voi rakentaa samalla hinnalla kuin vastaavan tehoista pöytäkonetta. Suuri yleisö tuntuu haluavan kannettavan koneen kotiinsa (en ymmärrä miksi),mutta laitevalmistajat vastaavat tähän haluun näillä jopa alle viidensadan euron läppäreillä, jotka ovat kaikin puolin täysin leluja.

Alle tonnilla ei kannata miettiä ostavansa kannettavaa tietokonetta mihinkään muuhun kuin varovaiseen surffikäyttöön kotona pöydällä. Sellaiseen ne halvat on suunniteltukin, koska ihmiset todellakin haluavat kannettavan koneen sinne kotiin tietokonepöydälle pidettäväksi jatkuvasti töpselissä. Noin 500 saranankääntöä saa saranan löysäksi tai sitten jostain halvasta alumiinivalusta (kyllä!) rakennettu sarana vääntyy tai murtuu poikki. Tai näyttö halkeaa kun läpsäytät kannen kiinni, ei muuten varmasti mene takuuseen, vaikka kuinka onkin rakenteellinen vika. USB-portit ei kestä yhtään voimakäyttöä, murtuvat irti piirilevystä. Näppäimet lentävät irti. Mikään ei takuuta ilman tappelua, koska valmistajat sanovat näitä mekaanisiksi vaurioiksi.

Ja kyllä, myyn näitä helvetin romuja ihmisille, mutta en kai minä sano että älä osta, koska se läppäri on vaan pakko saada ja jos minä yritän käännyttää niin asiakas kävelee naapuriliikkeeseen. Pöytämallin koneita ei myydä enää juuri ollenkaan. Itse en kotiin muuta huolisikaan, nimittäin kannettavassa ei ole mitään muuta hyvää kuin se, että se on kannettava. Muutoin se on aina kompromissi ergonomisesti, teknisesti ja rakenteellisesti. Vähemmän tehoa ja ominaisuuksia, enemmän melua ja lämpöä (vaikuttaa laitteen elinikään todella paljon) ja käytännössä mahdoton korjata tai päivittää.

Puolikuuro: Mulla kohta 5v vanha HP ja emännällä samanikäinen Fujitsu. HP:stä poweri on vaihdettu ja optinen asema kärvähtänyt mutta uutta en viitsi enää ostaa.

Mulla ois yhdestä samanikäisestä hajonneesta HP:stä napattu DVD-CD(RW?) -comboasema, pistä viestiä jos tarviit, postikuluilla.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Tympee Huttunen
12.05.2009 10:52:37
Niq: Olen tästä aiemminkin maininnut, mutta toistolla tehokkuutta: Kannettavaa tietokonetta ei voi rakentaa samalla hinnalla kuin vastaavan tehoista pöytäkonetta. Suuri yleisö tuntuu haluavan kannettavan koneen kotiinsa (en ymmärrä miksi),mutta laitevalmistajat vastaavat tähän haluun näillä jopa alle viidensadan euron läppäreillä, jotka ovat kaikin puolin täysin leluja.

Minä pidän kannettavasta siksi, että se sopii paljon paremmin olohuoneeseen, mitä iso pöytäkone. Aina silloin tällöin olisi mukava kannettavalla vaikka äänitellä treeniksellä - itseasiassa juuri siksi ostin tuon kannettavan, sillä sillä onnistuu mainiosti 16-kanavaisella ulkoisella firewire-kortilla äänittely. Toki halusin myös sellaisen kannettavan nettisurffailuun, jossa youtube-videot eivät pätki kovasta, kuten tässä vanhentuneessa, mutta todella varmassa Toshibassa. Korostan vielä, ettei tuo Fujitsu Siemens amilo1840 ole ollut mikään 500e kone, vaan kuitissa lukee yli 1700e hinta.
päänahka
12.05.2009 15:00:59
Mulla on saman lafkan pöytäkone, ja alusta asti se on käräytellyt muistikampoja. Olen käytännössä koko ajan käyttänyt tätä puolella muistilla, koska kone sekoaa heti kun kiinnittää toisen kamman. Takuu on umpeutunut, mutta missään vaiheessa ei esim. vaihdettu emolevyä, vaikka se mitä ilmeisimmin oli syypää. Eipä tässä mitään, mieluummin ostan sitten ihan kunnon laitteet tilalle kun on rahaa.
käyhis
13.05.2009 00:09:01 (muokattu 13.05.2009 00:24:52)
Itse olen ollut onnekas. Täytyy myöntää, etten ole tutustunut esim. nettikeskusteluihin fujitsu siemensien asiakaspalvelusta, joten tämä tuli omiin kokemuksiini nähden ihan puun takaa. Edellinen koneeni oli F-S:n masiina jossa oli neljän vuoden (takuun ajan) kaksi ongelmaa; kerran paukahti kovo ja kerran emolevy. Soitto asiakaspalveluun, rutiinikysymykset joidenka jälkeen kummallakin kerralla kone tultiin hakemaan suoraan kotiovelta vielä samana päivänä. Kummallakin kerralla kone viihtyi huollossa yhden kokonaisen päivän, eli parissa päivästä kotiovelta kotiovelle. Itse pidin kyseisen koneen parhaana puolena juuri tuota asiakaspalvelua, joka siis toimi mun näkemyksen mukaan ihan loistavasti. Kaipa on ollut vain onni matkassa. Hyvä tietää, etten sitten omien kokemuksien nojalla suosittele kyseisiä koneita kenellekään joka ei koneita niin hallitse. Mutta kyllä noi pakettikoneen rajoitukset tuli hyvin selväksi esim prosessoria vaihdettaessa (joka muuten olisi kussut täysin ellei FS:n huolto olisi periaatteesta päivittänyt emon biossia), vaan eipä sitä silloin ekaa omaa tietokonetta ostaessa tajunnut.. Kaipa se ainoa oikea tapa on koota itse koneensa hyviksi koetuista paloista.

Olen myös niqin kanssa samaa mieltä siitä, ettei ole oikein mitään tolkkua ostaa kannettavaa jos budjetti on tiukoilla tai jos vain haluaa saada koneesta mahdollisimman paljon irti. Siis kyllähän mullekin läppäri kelpaisi, mutta eipä tulisi mieleenkään moista ostaa kun samalla rahalla saa niin helkkarin paljon paremmin potkivan pöytämasiinan.
Mikael
13.05.2009 11:06:36 (muokattu 13.05.2009 11:09:00)

Mitähän tässä pitäisi tehdä?

http://www.kuluttajavirasto.fi/
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Wk
15.05.2009 11:31:48 (muokattu 15.05.2009 11:37:02)
Ikävä homma aloittajalla, ite sattumalta olen ollut aika tyytyväinen Fujitsun koneisiin.

Ensimmäinen pöytäkone oli Fujitsu ja tällä hetkellä käytössä on Huuto.netistä käytettynä ostettu kone joka on valmistettu joskus 2003 tai 2004, mitään vikoja ei ole ainakaan tähän mennessä esiintynyt, sitten kun näyttää että esiintyy niin tässä tapauksessahan melkein uusi kannattaa ostaa. En ole kyllä koskaan ollut yhteydessä Fujitsun asiakaspalveluun etten siitä voi sanoa, veikkaan että samaa ympäripyöreää scheissea ne heittää useimpien tavoin. Isälle hommasin kannettavan joka sekin sattui olemaan Fujitsu :)

Applenkin koneissa on kyllä ollut emolevyongelmia (iBook), näytönohjainongelmia (Macbook Pro) ja yhdessä Macbook mallissa tais kuoretkin halkeilla normikäytössä joten eivät nekään ihan 100% ole, toisaalta ovat myös kalliimpia kuin perusläppäri joten olettaa voi ettei niissä ihan huonoimpia osia käytettäisi.

Noita miniläppäreitä on palauteltu ymmärtääkseni paljon myös sen vuoksi ettei siihen Linuxiin oikein olla tyytyväisiä tai sitä jakseta opetella, en tiedä sitten onko nuo raudan puolesta huonoja.
Juicy
15.05.2009 20:56:42 (muokattu 15.05.2009 20:57:52)

Onpa kumma kun noissa merkkikoneissa tuntuu aina löytyvän noita ongelmia? Mulla on tässä kolmas tai neljäs itsekasattu kone menossa, ainoastaan tehot ja tekniikka vanhenee. Ei mitään mystisiä laitevikoja juurikaan muita kuin ensimmäisillä kokoonpanoilla (AMD:n joku 1,4Ghz prossu+MSI:n emolevy toimi noin vuoden, jonka jälkeen simahti.)

Harmi ettei läppäreitä oikein pysty itse kasaamaan. :D
"I go where I please, and I please where I go"
Mikael
16.05.2009 14:37:52 (muokattu 16.05.2009 14:39:17)

Kitaranraiskaaja: Itsellä ollut Fujitsu Siemens Amilo pro v3205 -läppäri nyt pari vuotta ja päällä lähestulkoon 24/7 eikä mitään vikaa. Veikkaisin, että ne viat on yleensäkin enemmän malli- kuin merkkikohtaisia ja jokaiselta valmistajalta löytyy susimalleja. Toisilta ehkä enemmän kuin toisilta.

Totta, mut asiakaspalvelun ja huollon toiminnassa on isoja eroja.

Mulla oli just mun MacBookissa takuuajan umpeutumisen jälkeen ilmennyt vika kuoren muoviosan kestävyydessä ja vein koneen näytille Tectoriin josta se oli ostettu. Tectorista pyysivät kuitenkin koneelle Applelta huoltoluvan (johon meni yksi päivä) ja sit itse huoltotapahtuma hoitui niin että kun aamulla vein koneen Tectoriin niin sain muutaman tunnin päästä noutaa valmiina kuoren vialliset osat vaihdettuna. Tämä siis myymälän kanssa josta sain henkilökohtaista, nopeaa ja erittäin ystävällistä palvelua nin puhelimessa kuin paikan päälläkin. Näin hommien pitäisi hoitua ja mä olen valmis maksamaan koneestani vaikka sit snadisti enemmänkin tästä syystä.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Juicy
16.05.2009 14:52:13

Mikael: Totta, mut asiakaspalvelun ja huollon toiminnassa on isoja eroja.

Heh, näissä itsekasatuissa koneissa varsinkin, välillä tuntuu ettei huoltomiestä millään voisi vähempää kiinnostaa käyttiksen/kovalevyn asentaminen, kun pitäisi heti päästä nettiin tai kokeileen uusia pelejä. ;)
"I go where I please, and I please where I go"
Tympee Huttunen
16.05.2009 14:56:15
Mikael: Totta, mut asiakaspalvelun ja huollon toiminnassa on isoja eroja.

Mulla oli just mun MacBookissa takuuajan umpeutumisen jälkeen ilmennyt vika kuoren muoviosan kestävyydessä ja vein koneen näytille Tectoriin josta se oli ostettu. Tectorista pyysivät kuitenkin koneelle Applelta huoltoluvan (johon meni yksi päivä) ja sit itse huoltotapahtuma hoitui niin että kun aamulla vein koneen Tectoriin niin sain muutaman tunnin päästä noutaa valmiina kuoren vialliset osat vaihdettuna. Tämä siis myymälän kanssa josta sain henkilökohtaista, nopeaa ja erittäin ystävällistä palvelua nin puhelimessa kuin paikan päälläkin. Näin hommien pitäisi hoitua ja mä olen valmis maksamaan koneestani vaikka sit snadisti enemmänkin tästä syystä.

Juuri noin sen pitää tosiaan mennäkin. Luultavasti tuo vika on ilmennyt useassakin Macbookissa ja Apple on määritellyt sen tyyppiviaksi. Minua ottaa juuri eniten päähän tässä Fujitsussa, että asiakaspalvelu selvästi pimittää asioita ja tarjoaa tuollaisia jatkojohto-tekosyitä. Kun kysyin, että onko muilla ollut tuon 1840-mallin kanssa samanlaisia ongelmia ja vihjaan heillekin varmasti näkyvän virtalähteiden menekin, ei kysymyksiin vastata, vaan kerrotaan takuuajan loppuneen silloin ja silloin. Kun kerron, että kone on alusta asti tuhonnut virtalähteitä ja että vian on pakko olla ollut siinä jo alusta, jatkuu sama "koneenne takuu on päättynyt" virsi.

Otin aiemmin antamaasi linkkiin yhteyttä toisen muuntajan hajottuja, eikä siitä ollut minkäänlaista apua. Lisäksi hänen mielestä omistajanvaihdos oli huono juttu tässä tapauksessa. Menin vähän hiljaiseksi, koska takuu on aina laitekohtainen, ei omistajakohtainen. Tietokoneen iäksi naishenkilö myös määritti kaksi vuotta ja hänen mielestä tuon jälkeen ei ole oletattavaa koneen enää toimivan. Meni vähän maku koko kuluttajansuojaan.
Twinkle
16.05.2009 18:09:32
Mäkrö:Minua ottaa juuri eniten päähän tässä Fujitsussa, että asiakaspalvelu selvästi pimittää asioita ja tarjoaa tuollaisia jatkojohto-tekosyitä.

Tai jos se kaikista karuin totuus on se, että Fujitsulla tietävät mitkä on heidän masiinansa tyyppiviat ja mokoma muuntaja ei kuulu niihin. Vaikka niistä nyt jonkin verran nettiin kirjoitellaankin, niin tiedetään myös että netistä ei pysty oikeasti sanomaan mitään siitä miten mikäkin tuote toimii. Jokaista hajonnutta virtalähdettä kohden, ne on todennäköisesti myynyt satamäärin koneita joista ei ole mennyt mitään paskaksi. Kyllä ne varmasti tietää tuotteidensa ongelmat paremmin kuin yksittäistapauksien kanssa pelaavat asiakkaat.

Vähän sama kuin Behringer tuolla toisella puolella, internettiä selaamalla voisi kuvitella että 90 niistä räjähtää käsiin tappaen käyttäjänsä mutta loppupeleissä ei mikään firma pysy pystyssä jos sekundaprosentti olisi niin iso kuin netin kautta saa kuvan.

Asiakaspalvelu tuossa kusee ja ihmettelen kyllä miksei ne valinneet pienimmän riesan tietä ja tehneet jotakin vaihtotoimenpidettä. Se todennäköisesti ei olisi maksanut niille oikein mitään, toisaalta ei tämäkään tule maksamaan jos ne oikein tahtovat asian vittumaisimmalla tavalla hoitaa. Jos sieltä tulee kuluttajasuojasta joku ukaasi, niin ne korjaa koneen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut ja niiden kassavirta näyttää suurinpiirtein samaa kuin koko homman alussa.
PIM
17.05.2009 11:11:49
Mä päästin vanhan 2004 ostetun ja siitä lähtien ilman mitään ongelmia toimineen FS A1630:n eläkkeelle aktiivipalveluksesta ja hommasin sitä tuuraamaan järeemmän pöytäkoneen kaveriksi olkkari- ja matkakäyttöön Acerin 531 miniläppärin Telefinlandin kytkynä 1Mb/s langattoman laajakaistan kyljessä kahden vuoden sopparilla 38e/kk, josta ekat 6kk 20e/kk. Vaikka FS läppäri toimikin täydellisesti niin pikkuhiljaa alkoi jatkuva suihkumoottoria muistuttava jäähdytyspuhaltimen ääni käydä hermoille ja onhan tää kilon mötikkä paljon mukavampi kannettava kun kolmen kilon FS ja akku kestää kolme kertaa pidempään.

Menee nyt rankastia OT:npuolelle, mutta nyt kun on jonkun aikaa käyttäny tällästä miniläppäriä on siitä paljastunut jo monta hyvää juttua mitä ei hankkiessa edes tullut ajatelleeksi. Coverbändissä kun soittaa ja treenaa uutta matskua on helppo kesken treenien spotifystä tsekata että mites se intro tai riffi nyt oikeesti menikään ja lattiamallisen PodXT liven soundien viilaaminen miniläppärin pieneltä näytöltäkin on helpompaa kuin valikkohyppely lattialla kyykkien. Pienimuotoinen moniraitaäänittelykin onnistuu kun kytkee Zoom H2:n äänikortiksi.

Eli jos nyt jotain yhteenvetoo tästä jaarittelusta tekis niin tehokas pöytäkone + miniläppäri tuntuis ainakin tällä hetkellä olevan aika kova kombinaatti, johon verrattuna saman hintainen teholäppäri tuntuis olevan ei niin onnistunut yhdistelmä edellisen yhdistelmän parhaista puolista. Eli teholäppäri ei kulje mukana yhtä helposti kun miniläppäri, eikä toisaalta ole rankemmassa väännössä yhtä tehokas kuin pöytäkone.
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)