Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jos ei ole lauluääntä?
1 2 3 4
*Rose*
24.04.2009 02:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ole lauluääntä, niin tuskinpa sitä harjoittelemalla saa, vaikka yrittäisi 10 vuoden ajan saada jotain lauluäänen tapaistakaan?
 
Jos menee laulutunneille ja pyytää rehellisen mielipiteen lauluopettajalta omasta äänestään/potentiaalistaan/potentiattomuudestaan, niin kai hän nyt rehellisen mielipiteen sanoo, onko lauluääntä vai ei? Kun käsittääkseni laulutunnit ovat aika kalliita, niin sehän on sitten sen opettajan pussista pois, jos "käännyttää" takaisin.
 
Simo78
24.04.2009 11:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Rose*: Jos ei ole lauluääntä, niin tuskinpa sitä harjoittelemalla saa, vaikka yrittäisi 10 vuoden ajan saada jotain lauluäänen tapaistakaan?
 
Jos menee laulutunneille ja pyytää rehellisen mielipiteen lauluopettajalta omasta äänestään/potentiaalistaan/potentiattomuudestaan, niin kai hän nyt rehellisen mielipiteen sanoo, onko lauluääntä vai ei? Kun käsittääkseni laulutunnit ovat aika kalliita, niin sehän on sitten sen opettajan pussista pois, jos "käännyttää" takaisin.

 
Sä kyllä aika hyvin vastasit omaan kysymykseesi:-D. Kyllä opettajille raha kelpaa ja tälläisinä aikoina varmaan vieläkin paremmin, koska juuri tälläisistä laulutunneista aletaan ekaksi pihistelemään.
 
Lauluääni on vähän kaksipiippuinen juttu. Esim. Billy Corganilla ei varmaan yleisten "normien" mukaan ole lauluääntä ja siltikin jätkä on laulamalla/soittamalla pärjännyt. Eli varsinaista lauluääntänsä nyt ei pysty muuttamaan, mutta jos opettelemalla alkaa pysymään nuotissa, niin mistä sitä koskaan tietää...
 
Keppis
24.04.2009 11:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Sä kyllä aika hyvin vastasit omaan kysymykseesi:-D. Kyllä opettajille raha kelpaa ja tälläisinä aikoina varmaan vieläkin paremmin, koska juuri tälläisistä laulutunneista aletaan ekaksi pihistelemään.
 
Lauluääni on vähän kaksipiippuinen juttu. Esim. Billy Corganilla ei varmaan yleisten "normien" mukaan ole lauluääntä ja siltikin jätkä on laulamalla/soittamalla pärjännyt. Eli varsinaista lauluääntänsä nyt ei pysty muuttamaan, mutta jos opettelemalla alkaa pysymään nuotissa, niin mistä sitä koskaan tietää...

 
Jep ääneen saa soivuutta treenaamalla. Usein lauluääni tuomitaan huonoksi vaikka saundi voi johtua vaan siitä että laulaja ei pysy nuotissa. Reeniä vaan.
 
Mange
24.04.2009 12:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoitat tällä "ei ole lauluääntä?" Varsinainen lauluääni, vireongelmia, tai ehkä tulkintaa? Tai perustekniikka hukassa?
 
Harvemmin ongelmat liittyy äänenlaatuun, vaan useimmiten joko tekniikkaan (vire, ääni ei kestä, rajoittunut äänenala) tai siihen, että tulkinta/fraseeraus kuulostaa "kömpelöltä" (esim. laulaa täsmälleen kuten nuotit ovat kirjoitettu, mikä toimii kuorossa muttei kovin hyvin soolona kun vähän artistisia lisäyksiä ovat tarpeen. Nuotithan kun yleensä ovat erittäin yksinkertaistuja).
 
Perustekniikan opiskelu on aina hyödyksi, että tietää miten ääni käytetään ja miten vire saadaan kuntoon. (Yksi hyvä tapa on laulaa kromaattiset skaalat ylös- ja alaspäin). Fraseerausta voidaan myös kehittää esimerkiksi kuuntelemalla omien esikuvien laulutapoja tarkasti ja yrittää matkia ne. Kun opettajaa etsitään, kannattaa ottaa selvää, onko hän enemmän klassiseen lauluun perehtynyt vai "kevyeen" musiikin lauluun, sillä tekniikat ja "ihanneäänet" ovat hyvin erilaiset.
 
*Rose*
28.04.2009 19:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mange: Mitä tarkoitat tällä "ei ole lauluääntä?" Varsinainen lauluääni, vireongelmia, tai ehkä tulkintaa? Tai perustekniikka hukassa?
 
hhmm, ehkä vähän hankala kysymys kun en ole perehtynyt laulamiseen, muuten kuin vaan omaksi iloksi enkä koskaan ole opetellut laulamaan. Sanoisin että varsinainen lauluääni ja aivan varmasti perustekniikka hukassa. Siitä olen aivan varma että perustekniikka on hukassa. Ja tuntuu ettei ääni aina riitä.. Pystyyköhän noita kehittämään oikeasti?
 
Mange
28.04.2009 22:59:32 (muokattu 28.04.2009 23:18:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Rose*: hhmm, ehkä vähän hankala kysymys kun en ole perehtynyt laulamiseen, muuten kuin vaan omaksi iloksi enkä koskaan ole opetellut laulamaan. Sanoisin että varsinainen lauluääni ja aivan varmasti perustekniikka hukassa. Siitä olen aivan varma että perustekniikka on hukassa. Ja tuntuu ettei ääni aina riitä.. Pystyyköhän noita kehittämään oikeasti?
 
Kyllä pystyy. Mm. sitä varten laulutunnithan ovat. :-)
 
E: Se, ettei ääni riitä, johtuu yleensä siitä ettei osaa käyttää tukea oikein. Voisit tehdä pienen harjoituksen: Kokeile kuinka kauan voit pitää tasaisen sss-äänen. Sillä voi tavallaan määrittää kuinka taloudellisesti/hallitusti osaa päästää ilmaa ulos keuhkoista. Se on tärkeä osa siitä mitä tuki on. Aika yleistä ei-laulajien kesken on, että 15-20 sekunnin jälkeen ilma loppuu. Laulajat pystyy usein pitämään tuon ilmavirran tasaisena yli minuutin verran. Itse pystyn juuri ja juuri siihen, mutta heti tuon minuutin jälkeen on vaikeaa pitää ilmavirtaa tasaisena ja viimeistään 90 sekunnin jälkeen ilma on täysin loppu....
 
Wilbur80
29.04.2009 13:59:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Rose*: Jos ei ole lauluääntä, niin tuskinpa sitä harjoittelemalla saa, vaikka yrittäisi 10 vuoden ajan saada jotain lauluäänen tapaistakaan?
 
Jos menee laulutunneille ja pyytää rehellisen mielipiteen lauluopettajalta omasta äänestään/potentiaalistaan/potentiattomuudestaan, niin kai hän nyt rehellisen mielipiteen sanoo, onko lauluääntä vai ei? Kun käsittääkseni laulutunnit ovat aika kalliita, niin sehän on sitten sen opettajan pussista pois, jos "käännyttää" takaisin.

 
Jos laulaminen kiinnostaa ja on motivaatiota harjoitella, niin siitä vaan laulutunneille. Itse aloitin laulamaan vasta 22 vuotiaana (nyt 29v), mutta nyt alan jo kuulostaa siedettävältä :D. Lähtötaso mulla oli sellainen että jos on tuttu biisi niin saattoi mennä enimmäkseen nuotilleen, mutta lauluääni oli tosi heikko.
 
Kävin klassisella laulunopettajalla vuosi sitten noin 8kk ajan ja siitä oli todella paljon apua, vaikka klassinen laulutyyli ei ole sellainen mihin itse laulajana pyrin.
 
*Rose*
29.04.2009 20:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastauksista! :) Ja lisääkin saa tulla...
 
rintapek
29.04.2009 22:36:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Rose*: Ja lisääkin saa tulla...
 
Hmmm. Ko kerran pyysit:
 
On olemassa täysin epämusikaalisia/laulutaidottomia ihmisiä. mut niitä on aika vähän. Sit on tietty olemassa ns. luonnonlahjakkuuksia, joilta kaikki tuntuu taittuvan melkeinpä tosta vaan. Mut niitäkin on aika vähän. Suurin enemmistö taaplaa jossain tossa välimaastossa.
 
Laulu kuulostaa paskalta, jos on ongelmia tahdissa/nuotissa, tai laulaa liian varovasti/arasti. Sit se on tahditonta, nuotitonta, ponnetonta ja munatonta.
 
Tekniikkaa voipi kehittää. Harjoittelemalla se jokseenkin väistämättä kehittyykin. Jos ei kehity, niin se ny tarkoittaa monasti sitä, että ei jaksa/viitti harjoitella tarpeeksi/oikein.
 
Se ääni on sit toinen juttu. Kyl sitäkin voi kehittää. Matkiihan noi imitaattoritkin mitä vaan sirkkelistä satakieleen. Mut ehkäpä RodStewartista ei saa oopperalaulajaa. Tai päinvastoin. Äänellään se variskin laulaa, tarttee vaan ettiä ittelleen sopivia biisejä.
 
Harvan ääni kumminkaan taittuu ihan kaikkeen. Jos se ihanne on LailaKinnusen biisit kuulostaen Lailalta, ni ei tartte ihmetellä, jos tavoitetta ei koskaan saavuta.
Mut melkein kuka tahansa oppii laulamaan ittelleen sopivia biisejä siten, että ne kuulostaa kelvolliselta.
 
One kind of music only - the good kind
antnis
01.05.2009 15:41:01 (muokattu 01.05.2009 15:42:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Hmmm. Ko kerran pyysit:
 
On olemassa täysin epämusikaalisia/laulutaidottomia ihmisiä. mut niitä on aika vähän. Sit on tietty olemassa ns. luonnonlahjakkuuksia, joilta kaikki tuntuu taittuvan melkeinpä tosta vaan. Mut niitäkin on aika vähän. Suurin enemmistö taaplaa jossain tossa välimaastossa.
 
Laulu kuulostaa paskalta, jos on ongelmia tahdissa/nuotissa, tai laulaa liian varovasti/arasti. Sit se on tahditonta, nuotitonta, ponnetonta ja munatonta.
 
Tekniikkaa voipi kehittää. Harjoittelemalla se jokseenkin väistämättä kehittyykin. Jos ei kehity, niin se ny tarkoittaa monasti sitä, että ei jaksa/viitti harjoitella tarpeeksi/oikein.
 
Se ääni on sit toinen juttu. Kyl sitäkin voi kehittää. Matkiihan noi imitaattoritkin mitä vaan sirkkelistä satakieleen. Mut ehkäpä RodStewartista ei saa oopperalaulajaa. Tai päinvastoin. Äänellään se variskin laulaa, tarttee vaan ettiä ittelleen sopivia biisejä.
 
Harvan ääni kumminkaan taittuu ihan kaikkeen. Jos se ihanne on LailaKinnusen biisit kuulostaen Lailalta, ni ei tartte ihmetellä, jos tavoitetta ei koskaan saavuta.
Mut melkein kuka tahansa oppii laulamaan ittelleen sopivia biisejä siten, että ne kuulostaa kelvolliselta.

 
Tuosta tulikin mieleen, että minua on ain askarruttanut laulamisessa, että mihin se melodian tuottaminen oikein perustuu, pystyvätkö laulajat sitten jotenkin kuulemaan sen melodian päässään ennen kuin laulavat sen? Itse saan ulos jonkun nuotin jos soitan sen jollakin soittimella ja sitten tuotan jonkun äänen ja lasken tai nostan sitä oikean korkuiseksi, mutta en minä sitä ennakolta oikein kuvittelemaan pysty muutenkuin tyyliin matala/korkea. Osaan myös virittää kitaran ja kuulen jos se on epävireessä mutta se ääni pitää ensin tuottaa jollakin soittimella ennekuin psytyn sitä prosessoimaan.
Voikos tuota treenata jotenkin? Mihin se perustuu että joku kuulee jotain radiosta ja sitten voi tuottaa saman äänellään hyvinkin nuorena? Ei kait se pelkkää mekaniikkaakaan ole? Selitinkö sekavasti?
 
18is9
02.05.2009 10:51:36 (muokattu 02.05.2009 10:52:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin se perustuu että joku kuulee jotain radiosta ja sitten voi tuottaa saman äänellään hyvinkin nuorena?
 
Tuo on hyvä kysymys eikä minusta liity yksin laulamiseen. Minulla esim. on ollut kyky imitoida biisejä pianolla ihan niin pienestä asti kuin muistan ja korvakuulolta menee vieläkin aika helposti mitä vaan. Kompleksisempaa harmoniaa tai monimutkaista rytmiä en pysty kuitenkaan kuulemaan, vaikka tiedän että joillakin ihmisillä on siihenkin luontainen taipumus. Klassista kitaraa soittaessakin kuulen biisin äänet milelessäni ennen kuin otan äänen kaulalta samoin kuin laulaessa.
 
Absoluuttista sävelkorvaa en omaa, eli en kuitenkaan erota 440 Hz ja 442 Hz virityksiä toisistaan ja kylmiltään tai sitä että meneekö joku ennen kuulematon biisi c- vai d-duurista. En myöskään osaa solfata, eli minulla ei ole juurikaan hyvää yhteyttä nuottikuvan ja varsinaisen äänen välillä. Tätä ainakin voi harjoitella ja sen pystyy oppimaan.
 
EDIT: Mutta niin, siis en tiedä mihin tuo homma perustuu, mutta tosiaan ainakin minulla musisointi on sitä pään sisällä kuuluvan jutun tuomista ulos tavalla tai toisella.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
antnis
02.05.2009 23:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Tuo on hyvä kysymys eikä minusta liity yksin laulamiseen. Minulla esim. on ollut kyky imitoida biisejä pianolla ihan niin pienestä asti kuin muistan ja korvakuulolta menee vieläkin aika helposti mitä vaan. Kompleksisempaa harmoniaa tai monimutkaista rytmiä en pysty kuitenkaan kuulemaan, vaikka tiedän että joillakin ihmisillä on siihenkin luontainen taipumus. Klassista kitaraa soittaessakin kuulen biisin äänet milelessäni ennen kuin otan äänen kaulalta samoin kuin laulaessa.
 
Absoluuttista sävelkorvaa en omaa, eli en kuitenkaan erota 440 Hz ja 442 Hz virityksiä toisistaan ja kylmiltään tai sitä että meneekö joku ennen kuulematon biisi c- vai d-duurista. En myöskään osaa solfata, eli minulla ei ole juurikaan hyvää yhteyttä nuottikuvan ja varsinaisen äänen välillä. Tätä ainakin voi harjoitella ja sen pystyy oppimaan.
 
EDIT: Mutta niin, siis en tiedä mihin tuo homma perustuu, mutta tosiaan ainakin minulla musisointi on sitä pään sisällä kuuluvan jutun tuomista ulos tavalla tai toisella.

 
OK, minua tuossa kiinnostaa etenkin se, että voiko tuota mielessään äänien kuulemista jotenkin treenata, joka paikassahan sanotaan, että kuka vain voi oppia laulamaan. Siihen se kuitenkin ilmeisesti perustuu, ei kait lapsetkaan mitään skaaloja väkisin treenaa jotta jokainen ääni tulisi mekaanisesti ulos vaikka "mitään" ei päässään kuule?
Eli jos vaikka minä (45v.) joka kansakoulussa sai sen kutosen laulukokeesta kun avasi suunsa, ja ei ole koskaan edes tajunnut, miten tuo homma tehdään, lähtisin treenaamaan niin voisi joskus pystyä laulamaan ukkonooan? Tai ehkä tästä on vain tullut joku pakkomielle minulle, yleensä kaltaiseni eivät edes ajattele koko asiaa sen pidemmälle.
 
tanjuli
04.05.2009 09:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos vaikka minä (45v.) joka kansakoulussa sai sen kutosen laulukokeesta kun avasi suunsa, ja ei ole koskaan edes tajunnut, miten tuo homma tehdään, lähtisin treenaamaan niin voisi joskus pystyä laulamaan ukkonooan?
 
Kyllä (vrt. mm. "Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi" (Ava Numminen)).
 
Jotkut voi tehdä jotain tajuamatta sen kummemmin mitä tai miten tekevät, toisten tarvii tajuta mitä tekevät että voivat tehdä.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Simo78
04.05.2009 12:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä esimerkki "ei lauluäänestä" on serkkutytön bändi. Laulajaa haukuttu paskaksi kuin vierassikaa, ei ole ääntä yms. Mun mielestä sillä tytöllä on aina ollut hyvä lauluääni, vireet ja itseluottamus ei vaan ollut kunnossa. No ikää on nyt se 15v., haukkumisen aikaa se 13v. Anyway, vappuna olin katsomassa heidän keikkaansa ja pitää sanoa, että aivan huimaa kehitystä. Vireet saatu kondikseen ja laulu kuullosti todella hyvältä. Voipi olla, että vittuilijat(=kateelliset) joutuu vähän peiliin katsomaan:-D.
 
Itse kritiikkiä pitää olla, mutta myös sitkeyttä ja itsepäisyyttä, ettei kuuntele noiden vittuilijoiden jorinoita!! Etenkin siinnä vaiheessa, kun homma alkaa toimimaan, niin vittuilijoiden määrä nousee taatusti. Joo meidän bändille ei ole montaa vittuilijaa tullutkaan eteen:-D
 
antnis
04.05.2009 14:47:34 (muokattu 04.05.2009 14:48:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tanjuli: Kyllä (vrt. mm. "Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi" (Ava Numminen)).
 
Jotkut voi tehdä jotain tajuamatta sen kummemmin mitä tai miten tekevät, toisten tarvii tajuta mitä tekevät että voivat tehdä.

 
Hmm pitääkin tutustua tuohon. Eli about kaikilla on saavutettavissa joku yhteys äänien välillä joka mahdollistaa laulamisen, toisilla (useimmilla?) vain sen verran syvällä, etteivät he elinaikanaan sitä lähde edes kaivamaan eri syistä, vaan harrastavat jotain muuta, joka tuntuu helpommalta tai itselle sopivammalta. Ehkä sitten näin :)
 
Germaniac
06.05.2009 21:31:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Rose*: Jos ei ole lauluääntä...
 
Äänelläänhän se variskin laulaa.
 
kemppma
12.05.2009 11:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Hyvä esimerkki "ei lauluäänestä" on serkkutytön bändi. Laulajaa haukuttu paskaksi kuin vierassikaa, ei ole ääntä yms. Mun mielestä sillä tytöllä on aina ollut hyvä lauluääni, vireet ja itseluottamus ei vaan ollut kunnossa. No ikää on nyt se 15v., haukkumisen aikaa se 13v. Anyway, vappuna olin katsomassa heidän keikkaansa ja pitää sanoa, että aivan huimaa kehitystä. Vireet saatu kondikseen ja laulu kuullosti todella hyvältä. Voipi olla, että vittuilijat(=kateelliset) joutuu vähän peiliin katsomaan:-D.
 
Itse kritiikkiä pitää olla, mutta myös sitkeyttä ja itsepäisyyttä, ettei kuuntele noiden vittuilijoiden jorinoita!! Etenkin siinnä vaiheessa, kun homma alkaa toimimaan, niin vittuilijoiden määrä nousee taatusti. Joo meidän bändille ei ole montaa vittuilijaa tullutkaan eteen:-D

 
Näin se menee. Lahjakas lähtee ylemmältä tasolta, mutta se, joka jaksaa puskea töitä ja uskoo itseensä pääsee pitemmälle. Monellakin lahjakkaalla menee huonot housuun siinä vaiheessa kun tajuaa kuinka paljon töitä sen todellisen menestyksen ja osaamisen eteen pitää tehdä. Lahjattomammalle kun tämä on itsestään selvää niin hän keskittyy olennaiseen.
 
Ou jee soo ist das leeben
antnis
12.05.2009 21:37:06 (muokattu 12.05.2009 21:49:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kemppma: Näin se menee. Lahjakas lähtee ylemmältä tasolta, mutta se, joka jaksaa puskea töitä ja uskoo itseensä pääsee pitemmälle. Monellakin lahjakkaalla menee huonot housuun siinä vaiheessa kun tajuaa kuinka paljon töitä sen todellisen menestyksen ja osaamisen eteen pitää tehdä. Lahjattomammalle kun tämä on itsestään selvää niin hän keskittyy olennaiseen.
 
Toki, toisaalta jottei nyt ihan lahjattomuuden hehkuttamiseksi menisi, niin kyllä aika hemmetin moni noista isommista tähdistä on ollut juuri niitä lapsesta asti lahjakkaina pidettyjä... Ei Bensoneja mistään puumettästä repäisty ole. Ja menee ne huonot housuun lahjattomammillakin...
 
elin
13.05.2009 01:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopajoo,mutta mä olin äsken keikalla,missä mun oma laulu meni v****uiks.Mulla on paha flunssa ja ääni tuli kuin maan alta,sit hermostuin siihen ja sanatkin unohtu,että kiittoooos ja huomenna olis taas seuraava happeninki ja mulla on edelleen kurkku huonos jamas,nytkin sattuu ei pysty puhuu.Mutta omaa laulututkintoa ei mun käsittääkseni voi siirtää sillon kun se on sovittu...eddäjodvoidinjodenkin auttaa tätä ulosantia.Neuvoja pliis ja mitä mä sanon sille tuomarille?Että nyt tulis flunssakappaleita tosi hyvää musaa...
 
rintapek
13.05.2009 01:33:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elin: mitä mä sanon sille tuomarille?Että nyt tulis flunssakappaleita tosi hyvää musaa...
 
Sanot niille, et sikaflunssalle en voi mitään, joten vetäkäähän naamarit kasvoille. Vai vaihdetaanko päivää?
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «