Aihe: Akustisen kitaran soiton aloitus.
1 2
Parvis
14.03.2009 12:26:13 (muokattu 14.03.2009 19:15:43)
Olen jo pitkään halunnut aloittaa soittamaan kitaraa, mutta en ole tiennyt mistä kannattaa aloittaa. Joten voitteko te viisaammat kertoa minulle? :) Minkäänlaista kokemusta mistään soittimesta ei siis ole.

Tabulatuurien lukemisesta sain melko hyvä kuvan tuosta FAQ tekstistä. Ensin varmaan kannattaa opetella jotain perus sointuja ennen kuin alkaa mitään kappaleita soittelemaan? (Mistä niitä voi opetella?)

Kitara on tuollainen ikivanha. Siinä lukee Ab. Munkers Oy Minor 13a. Tuo saa kelvata ainakin alkuun. Viritystähän tuo kaipaa, AP Guitar Tuner löytyy. En vaan osaa käyttää sitä. :D Lisäksi löytyy tuo Guitar Pro 5.

Kaikki neuvot on tervetulleita!

EDIT: Tuo AP Guitar tunerin toimimattomuus saattaa johtua siitä kun mikki on kai rikki. Ainakin jos puhetta äänittää kuuluu taustalla kovaa "huminaa". Ja minä kun menin entiset kuulokkeet heittämään pois joissa tuo mikki toimi. :)
MinDBeaT
16.03.2009 17:15:33

Teit hyvän päätöksen kun päätit aloittaa kitaran soiton :)

Olet siis aikalailla samalla tasolla mitä itse olin noin 3 viikkoa sitten. Itsekkin päätin vain yksi päivä että aloitan kitaran soiton. Eipä siinä sitten, kävin vain hakemassa isän vanhan Landolan, ja eikun rämpyttämään.

Itsellänikin meni sormi suuhun aluksi, mutta ahkeralla googlettamisella löysin apuja alkuun.

Itse lähdin liikkelle ihan perus sointujen harjoittelusta, (D, G, A, C, F, Am, Em). http://img518.imageshack.us/img518/7954/sointutaulukkoly8.jpg

tuosta taulukosta on varmaankin hyötyä opetteluun. Noita otteita kannattaa oikeasti harjoitella, niitä tulee tarvitsemaan jatkossa kaikenlaisessa soitossa. Ei sillä että itekkään niitä vielä osaisin, siksi kannustankin sua opettelemaan :)

http://www.youtube.com/view_play_list?p=88F70D67FCA01C5E
Tuolla tuo sälli sitten aika hyvin opettaa noita perusjuttuja (sormien sijoittamisia soinnuissa yms).

Toinen asia on sitten opetella jotain ihan helppoja riffejä jostain biiseistä, jota kautti pystyy taitoja kartuttamaan sitten jossain vaiheessa ehkä kokonaisiin biiseihinkin.

http://www.ykkoskitara.fi/

tuolta löytyy helppoja harjoituksia, millä pääsee alkuun näppäilyssä :)

Ja tietysti sitten vielä tämä http://www.ultimate-guitar.com/
josta varmaan kannattaa vaikka jotain teema musiikkeja opetella.

Pääasia kuitenkin on että pidät soittamisen hauskana, eikä mitenkään pakko ahertamisena, jolloin soittamiseen saattaa kyllästyä nopeasti. Kunhan muistaa harjoitella joka päivä, sitä on kitarasti nopeammin kuin luulisikaan.

Onnea vaan harjoitteluun :)
MinDBeaT
16.03.2009 17:35:13

Niin, ja paikallisesta kirjastosta voipi kysellä opusta nimeltä Suuri kitarakirja. Kyseisessä opuksessa käydään asiat aika hyvin läpi.
Parvis
16.03.2009 20:20:27
Kiitos vastauksesta mindbeat :) On pyörinyt mielessä, että voiko vanhat teräskielet olla niin huonot että niitä ei saa soimaan kunnolla? :)
MinDBeaT
16.03.2009 21:19:27 (muokattu 16.03.2009 21:20:50)

Eipä mitään, mukava auttaa toista hyvän harrastuksen pariin.

Nyt jo tultiinkin alueelle, josta en hirveästi tiedä.

Onko kielet kunnolla paikallaan? Painatko kieltä oikein? Jos et vielä tiedä, niin kieltähän tulee painaa läheltä nauhaa. Ei nauhan edestä, eikä päältä, vain ihan nauhan takaa. Liian kaukaa painettu nuotti särähtää/kuuluu huonosti.

Entäpä kitaran vireys? Itse en osaa korva kuulolla kitaraa virittää, eikä minulla ollut minkäänlaista intressiä ostamaan kalliita mittareita, vaan käytin nettisivua (yllätys yllätys) kitaran virittämiseen.

http://onlineguitartuner.com/

Omassa landolassani kielet eivät vastanneet kunnolla tallaan (siihen osaan missä kielet ovat kiinni kitaran rungossa), jolloinka ne särähtivät ikävästi. Tämän sain kuntoon avaamalla kielet ja kiristin tallan päästä kunnolla, että se vastaisi siihen.

Kysy toki jos jotain on vielä mielen päällä. Autan niin paljon kuin vähäisellä kokemuksellani osaan :)
blackmore81
16.03.2009 21:30:56 (muokattu 16.03.2009 21:31:11)
Tuo on myös hyvä sivusto:
http://justinguitar.com/index.php
Sieltä valitse aluksi vaikka toi Beginners Course, sillä ainakin pääset alkuun soittohommissa. Ja kirjastot ovat varmasti pullollaan erilaisia opuksia kitaralle, kuten tuo edellä jo mainittu Suuri Kitarakirja. Ei muuta kuin onnea uuden harrastuksen parissa.
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Seba
16.03.2009 21:47:19

Parvis: On pyörinyt mielessä, että voiko vanhat teräskielet olla niin huonot että niitä ei saa soimaan kunnolla? :)

Kyllä, ja todellakin varmaan näin on jos on todella vanhat kielet.

Uudet kielet vaan heti kehiin niin treenaamisen aloituskaan ei tahmaa kuten kielet :)

Jos et itse osaa vaihtaa, tai ei ole tuttuja, niin kitara mukaan niin myyjäsetä kyllä vaihtaa ja samalla näyttää miten se tapahtuu.

Sitten reilulla kympillä joku halpa viritysmittari mukaan samasta kaupasta niin saat sen kotonakin helposti vireeseen. Korvalla voi sitten harjoitella virittelemään myöhemmin.
Parvis
16.03.2009 21:47:47 (muokattu 16.03.2009 21:51:10)
Se kitaran vireys on tällä hetkellä se suurin ongelma. Nettisivujen kautta olen yrittänyt mutta en ole onnistunut. :) tuossa ylempänä sanoinkin jo että ap guitar tuneriakin koitin mutta mikki on nähtävästi rikki. pitää koittaa tuota erilaista otetta koska sen ainakin olen tehnyt väärin, jos se vaikka auttaisi :D

^ osaatteko heittää hatusta paljon kielten vaihto tulisi maksamaan? virityskoneistotkin pitäisi kai vaihtaa samalla koska sain rikottua yhden niistä kun oli niin hauras :)
MinDBeaT
18.03.2009 11:19:15

Ei se kielien vaihto varmaan hirveästi maksa. Kielet varmaan lähtee alle 10 e hinnalla, mutta virittimien hinnoista ei oo mitään tietoa. Ja niinku joku tossa aikasemmin sanoikin, niin jos et osaa kieliä itse vaihtaa, niin kannattaa ottaa se mukaan liikkeeseen jossa myyjä varmasti opettaa miten homma tapahtuu.

Ja tosiaan, kannattaa kiinnittää huomiota sormien asentoon soittaessa. Kielethän pitää painaa pohjaa ihan sormen päällä, eikä mitenkään vaaka asennossa. Ja toinen juttu on, että niitä pitää painaa aika kovaa, että ne soisi hyvin. Näin siis ainakin omassa teräskielisessä akustisessani.

Sormiin saattaa alkaa sattumaan (kuten varmaan oletkin jo huomannut), mutta kyllä ne siittä nopeasti kovettuu :)
laakeri
18.03.2009 14:09:08 (muokattu 18.03.2009 14:24:57)
http://www.justinguitar.com

Suosittelen kyseistä sivustoa. Sivulta löytyy soittovideoden lisäksi myös video kielten vaihdosta ja virittämisestä, selaile Basics-osiota. Alku saattaa olla nihkeä, itselläni ainakin oli, mutta kyllä ne taidot vähitellen karttuvat, kun vain jaksaa soittaa. Kun saa perusteet selkäytimeen, voi siirtyä rämpyttelystä kunnianhimoisempaan soittoon.

Kitaransoitto ei kuitenkaan ole mikään pyörällä ajoon verrattava taito, sen kunnolla oppiminen vaatii paljon enemmän työtä. Sanoisin jopa, että kitaransoitto on vaikeinta mitä olen koskaan opetellut. Jonkun autolla ajon teknisen puolen nyt oppii alle minuutissa sille tasolle, että osaa lähteä liikkelle, ja ajaa pisteestä A paikkaan B, ja vielä pysäköimään. Kitaransoitto vaatii lihasmuistilta paljon enemmän, mutta palkitseekin ihan eri tavalla.

Toivottavasti tekstini ei onnistunut lannistamaan, periaatteessa perusteetkin varmaan saa haltuun jo melko pienessäkin ajassa, jos kitara on säädetty oikein ja motivaatiota riittää. Omat ponnisteluni alussa johtuivat lähinnä kitaran onnettomista säädöistä (vaikea soittaa), sekä päämäärättömyydestä. Jossain vaiheessa lannistuneena jätin soiton vähemmälle pitkäksi aikaa, mutta onneksi palasin soittimen pariin.

edit: tuo linkki olikin jo näköjään heitetty. Tuosta Suuresta kitarakirjasta sen verran, että suosittelen käyttämään muusikoiden.netin hakua, ja etsimään keskusteluja kirjasta. Itse en välttämättä ihan varauksettomia suosituksia antaisi, kirjan materiaalista kuitenkin suurin osa on melko korkealentoista materiaalia, jota aloittelijan ei mielestäni tarvitse heti ensimmäisenä opetella. Soittotekniikoiden opiskeluun kirja on mielestäni melko turha, kun netistä löytää videolla paljon yksityiskohtaisempaa materiaalia, eikä tarvitse arvailla että "pitääköhän tämän tappingin nyt kuulostaa tältä?". Vibraattokin kuitataan kirjassa suunnilleen tyyliin "vätkyttele kieltä ylös-alas", vasta netin selaaminen paljasti, että kyseessä ei suinkaan ole mikään helppo tekniikka.

Reissussa kirja on ihan hyvä, mutta kotona samat asiat kyllä teoriapuoleltakin varmaan löytää netistä. Tosin suomenkielisen materiaalin löytäminen saattaa olla tiukassa, mutta en ole asiaan perehtynyt.
Parvis
18.03.2009 19:06:35
Katsoin justinguitarista sen kielenvaihtovideon ja ei vaikuttanut kovin monimutkaiselta.

Myynnissä on light, medium ja heavy kieliä. Miten ne eroaa toisistaan?

Tällaisia katselin
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=225

Ja virityskoneistot
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=615
blackmore81
18.03.2009 23:03:21 (muokattu 18.03.2009 23:12:28)
Parvis: Katsoin justinguitarista sen kielenvaihtovideon ja ei vaikuttanut kovin monimutkaiselta.

Myynnissä on light, medium ja heavy kieliä. Miten ne eroaa toisistaan?

Niillä tarkoitetaan kielten paksuutta. Paksummissa kielissä on voimakkaampi ääni kuin ohuissa, mutta ohuemmilla on helpompi soittaa, ainakin aloittelijan. Kielivalinnat on tietenkin makuasioita. Riippuu siitä minkälaisesta soundista tykkää ja mikä paksuus tuntuu sopivalta itselle. Tuo kielten paksuus on myös kitarakohtaista. Joillakin kitaroilla toimii eripaksuiset kielisetit paremmin kuin toisilla. Kokeilemalla löytää itselle ne sopivimmat kielet.

Itse suosittelisin sinulle ensialkuun, joko Light settiä
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=224

tai jopa tuota Custom Lightiä
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=227

Niillä voisi olla helpompi päästä alkuun soittamisessa.
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
mapi
18.03.2009 23:33:30
Itse aloitin suunnilleen samalta pohjalta, että päätin vain mennä soitinkauppaan ja hommata skitan. Opettelin asioita itsestään vaihtelevalla menestyksellä ja kiinnostuksella reilun vuoden, mutta ei siitä mitään meinannut tulla.

Suosittelen siis tuntien ottamista, ei mene varmasti hukkaan ja maikka osaa opettaa niitä asioita, jotka kaipaavat treenaamista. Parilla soittotunnilla saattaa tajuta asioita, joihin muuten menisi kymmeniä tunteja itsestään.

Tunneille siis :)
Parvis
29.03.2009 17:55:42
Sain vaihdettua kielet, ei todellakaan ollut vaikea homma. Päädyin noihin DAddarion Light teräskieliin. Olisi vaan pitänyt älytä vaihtaa satula samalla. Löysin toimivan mikinkin ja sain viritettyä kitaran ap guitar tunerilla. :)

Nyt olen opetellut vähän noita sointuja youtuben kautta. On kyllä vaikeaa saada kielet soimaan hyvin. Ikinä en paina tarpeeksi kovaa kieltä tai sitten sormi osuu vahingossa toiseenkin kieleen.

http://www.youtube.com/watch?v=fCgQ … &p=88F70D67FCA01C5E&index=7

Tuon A major soinnun kanssa on ongelmia. Sormet eivät tunnu mahtuvan painamaan kaikkia kieliä, etusormi jää niin kauas 4 kielellä tuosta 2. nauhasta etten saa painettua sitä pohjaan. Onko kenelläkään antaa vinkkejä miten tuon saisi helpommin soitettua? :)
Coe
30.03.2009 23:54:58
Parvis:
Tuon A major soinnun kanssa on ongelmia. Sormet eivät tunnu mahtuvan painamaan kaikkia kieliä, etusormi jää niin kauas 4 kielellä tuosta 2. nauhasta etten saa painettua sitä pohjaan. Onko kenelläkään antaa vinkkejä miten tuon saisi helpommin soitettua? :)

Itsessä on kanssa vähän sellaista nakkisormen vikaa ja olen opetellut ottamaan tuon A:n pikkurillillä, nimettömällä ja keskisormella. Tuntuisi onnistuvan hieman paremmin niin.
Down. Pick.
risto
31.03.2009 00:55:11

Parvis: ... On kyllä vaikeaa saada kielet soimaan hyvin. Ikinä en paina tarpeeksi kovaa kieltä tai sitten sormi osuu vahingossa toiseenkin kieleen.

Jos kyseessä on vanha kitara, kannattaa tarkastaa kielten etäisyys kaulasta. Jos kielet ovat liian korkealla soittaminen on todella raskasta.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Sir_Rymylys
02.04.2009 20:12:05
risto: Jos kyseessä on vanha kitara, kannattaa tarkastaa kielten etäisyys kaulasta. Jos kielet ovat liian korkealla soittaminen on todella raskasta.

Jep, innostuin soittamaan omalla 60-luvun landolalla. Kaikukopan lommosta johtuen kielet ovat helvetin korkealla. Tällaisena aloittelija jannuna sain tulehduksen ranteeseen, kun ei vielä muskeli riitä sormissa :D.
samueld
09.05.2009 21:15:21

MinDBeaT: Ja toinen juttu on, että niitä pitää painaa aika kovaa, että ne soisi hyvin. Näin siis ainakin omassa teräskielisessä akustisessani.

Támá ei pidá paikkaansa yhtáán járkevissá sáádissá olevassa ja ehjássá soittimessa. Nimeomaan kuten yllá mainitiin, pitáá painaa nauhan takaa ja oikeassa kulmassa ja mahdollisimman váhállá voimalla, niin, ettá kieli soi puhtaasti.

Ricardo Iznaolaa lainatakseni: Váárin soittaminen on raskasta ja vaikeaa ja oikein soittaminen kevyttá ja helppoa.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
riniti
11.05.2009 10:47:02
Kannattaa muistaa että myös mentaaliharjoittelulla on merkitystä. Katso / kuuntele muiden esityksiä ja soita mielikuvissa mukana. Äläkä tee kuten minä ja lopeta treenaamista kahdeksikymmeneksi vuodeksi! Ei ole kivaa opetella kaikki opittu uudestaan...

Muista vetää fiiliksellä. Kauko Röyhkä on valottanut soittonsa alkua kertomalla että soinnuista ja tekniikasta ei ollut mitään hajua joten korvalla ja tunteella mentiin.

Paras tapa tappaa alkanut harjoittelumotivaatio on katsoa YouTubesta hillitöntä tiluttelua. Kannattaa kuitenkin muistaa että mielettömässä tekniikassa ei ole koko totuus. Minulla ainakin on levyhylly täynnä kaikenkarvaisten nakkisormien tuotoksia.

Tärkein sääntö on se että treenaamista ei saa keskeyttää. Ota skitta joka päivä edes hetkeksi käteen. Jos et viitsi tehdä muuta niin pyyhkäise pölyt pois.

Maailma on nykyään niin täynnä vermeitä että perusasioita on välillä vaikea hahmottaa. Mutta niistä se kaikki kuitenkin koostuu. Perusasioista.

(Toki harrastus voi kaatua kohtuuttoman korkeisiin kynnyksiin, esimerkiksi kelvottomaan kitaraan. Jos soittaminen todella kiinnostaa ja kitara on huono, ei ole heikko idea panostaa satasta käytettyyn kitaraan. Sillä saa ihan kohtuullisen pelin. Kielistä ei kannata tinkiä. Kuluneita kieliä ei saa välttämättä enää vireeseen. Eikä soittaminen ole kivaa jos hauraita kieliä ei uskalla taivuttaa.)

Mikäli haluat hiukan huvittaa itseäsi seuraamalla edistymistäsi, merkkaa kalenteriin, mitä osaat / haluaisit osata juuri tällä hetkellä (11.5.). Kirjoitat sitten tälle palstalle 11.6. kuukauden aikana tapahtuneesta muutoksesta. Jos jaksat treenata kuukauden aktiivisesti (joka päivä jotakin!), muutos on todella merkittävä.

Tsemppiä!
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)