Aihe: Rumpalin korvamonitorointi omalla tiskillä 1 2 | |
---|---|
![]() 11.05.2009 21:23:22 | |
Taas pulinaa turhasta. Elikkäs tilanne on tossa ens sunnuntaina et ois jopa keikka, ja tuli sitten oma monitorointi ajatuksiin. Eli mulla on tossa 12 kanavainen behrun minitiski, johon kytken taustanauhan stereokanavan, klikin ja näin. Mietin sitten notta voisko tällä myös monitoroida mulle kun kerran luurit päässä soitan nauhan kanssa. Splitatahan voi lavalta jollain pienellä splitterillä tai sitten päätiskin direct outeista ottaa sitä mitä haluaa itselleen. Harmi sinänsä että erillistä splitteriä ei ole, joten se siitä ideasta. Mikä olisi järkevin tapa toteuttaa? voisin pari kanavaa ottaa suorana directeistä, ja sitten vaikka kahden auxin taakse muun bändin roinaa. Kuulostaako järkevälle? Toinen kysymys, tossa on myös tommonen Alesiksen microlimitteri. Ajattelin kytkeä tämän tonne väliin jos sattuu jotain poksahduksia sun muita tulemaan päätiskiltä niin pysyy korvat ja luurit ehjinä. Miten tämä pitää kytkeä kun luonnollisesti luureja käytän? - Juuel - Vanishing like a cyan sunday | |
![]() 11.05.2009 21:46:01 | |
Totofan: Taas pulinaa turhasta. Elikkäs tilanne on tossa ens sunnuntaina et ois jopa keikka, ja tuli sitten oma monitorointi ajatuksiin. Eli mulla on tossa 12 kanavainen behrun minitiski, johon kytken taustanauhan stereokanavan, klikin ja näin. Mietin sitten notta voisko tällä myös monitoroida mulle kun kerran luurit päässä soitan nauhan kanssa. Splitatahan voi lavalta jollain pienellä splitterillä tai sitten päätiskin direct outeista ottaa sitä mitä haluaa itselleen. Harmi sinänsä että erillistä splitteriä ei ole, joten se siitä ideasta. Mikä olisi järkevin tapa toteuttaa? voisin pari kanavaa ottaa suorana directeistä, ja sitten vaikka kahden auxin taakse muun bändin roinaa. Kuulostaako järkevälle? Toinen kysymys, tossa on myös tommonen Alesiksen microlimitteri. Ajattelin kytkeä tämän tonne väliin jos sattuu jotain poksahduksia sun muita tulemaan päätiskiltä niin pysyy korvat ja luurit ehjinä. Miten tämä pitää kytkeä kun luonnollisesti luureja käytän? - Juuel - Ota mieluummin sieltä päätiskiltä täys miksaus itselles ja noista kovalevyistä pelkkä klikki. Näin sulla on ittelläs kontrolli varsinaiseen miksuksen ja klikin suhteen. Toi limitteri sit sen sun tiskis masterinserttiin jos siinä semmonen on. Jos ei masterissa ole inserttipistettä niin sit kanavainserttiin. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 11.05.2009 21:55:48 | |
stnprkl: Ota mieluummin sieltä päätiskiltä täys miksaus itselles ja noista kovalevyistä pelkkä klikki. Näin sulla on ittelläs kontrolli varsinaiseen miksuksen ja klikin suhteen. Toi limitteri sit sen sun tiskis masterinserttiin jos siinä semmonen on. Jos ei masterissa ole inserttipistettä niin sit kanavainserttiin. Ahaa, selitin vähän epäselvästi. Elikkä mulla lähtee tosta äänikortista jolla taustanauha toistetaan 2 stereokanavaa. Toisesta tulee päätiskille menevä taustatavara ja toisesta taustatavaraa ja klikki mulle. Sit mulla on perus korgin minimetronomi tossa jota ajattelin myös käyttää. Meinasin että jotain perus päälaulua ja syntikoita splittaisin omalle liulle sieltä päätiskistä. Sit ottaisin parin auxin taakse kitarat ja basson ja jotain taustalaulua ja torvia.. Kuulostaako nyt järkevämmältä? Tossa minipöydäsä ei näytä olevan masterinserttiä. eikä kanavainserttejä :s - Joel - Vanishing like a cyan sunday | |
![]() 11.05.2009 22:03:48 | |
stnprkl: Ota mieluummin sieltä päätiskiltä täys miksaus itselles Vissiin putosin kärryiltä siinä mitä totofani meinaa, mut ton Viltsun kommentin mäkin ymmärsin. Jos sulla on oma mikseri, millä hoidat mitä hoidat, niin päätiskiltä yhdellä auxilla yhteen kanavaan se mitä sieltä haluat. Teet sillä mitä haluat. One kind of music only - the good kind | |
![]() 11.05.2009 22:21:24 | |
rintapek: Vissiin putosin kärryiltä siinä mitä totofani meinaa, mut ton Viltsun kommentin mäkin ymmärsin. Jos sulla on oma mikseri, millä hoidat mitä hoidat, niin päätiskiltä yhdellä auxilla yhteen kanavaan se mitä sieltä haluat. Teet sillä mitä haluat. Vitura soikoon kun ei tahdo toi selityspuoli toimia oikein näin illasta. Eli siis just tota ajattelin, mutta vain 2 auxilla toteuttaisin (stereona). Myös ajattelin että ottaisin päätiskin direct outeista vaikka päälaulun, oman laulun ja vaikka syntikkakanavan itelleni omaan tiskiin säädettäväksi luureihin. Toi pirun limitteri onkin sitten hankalempi. Vanishing like a cyan sunday | |
![]() 11.05.2009 23:31:30 | |
Totofan: Vitura soikoon kun ei tahdo toi selityspuoli toimia oikein näin illasta. Eli siis just tota ajattelin, mutta vain 2 auxilla toteuttaisin (stereona). Kaks auxia yleensä on kaks monoa. Jos päätiskissä on stereogruppi, niin vedä sit siitä, jos stereota kaipaat. One kind of music only - the good kind | |
![]() 12.05.2009 11:56:50 | |
Meikä soittaa kaikki keikat rumpuja, korvanapeilla. AUXiin vaan miksaus ja piuha sieltä pikkumikseriin ja se on siinä. Ei sielä soundcheckissä oo aikaa säätää loputtomiin, eikä viitti äänimiehen hermoja rassaa, kun pitkän rumputsekin jäkeen vielä rumpali vaatii monitorisäätöäkin enemmän kuin muut. No sitä vartenhan se tsekki tietty on, mutta rajansa kaikella. Mä huutelen vaan: "BD kello15, sn 12, tomi ja överit 12, basso 12, kitarat ja synat 10 ja laulut 9. Se on yleensä siinä, pienet "nosta sitä, laske tätä"-hommelit, testibiisin jälkeen ja AVOT. En ole oikeastaan koskaan kokenut tarpeelliseksi päästä itse säätämään balansseja, keikan aikana, omaan monitorointiini. Joskus ollut jotain, että basari hukkuu vähän bassoon, niin kääntää "low":ta pienemmälle, pikkumikserin kanavasta ja taas erottuu. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 12.05.2009 12:49:40 | |
tai sitten y-piuhoilla lavanpäässä jaat ne tarvittavat kanavat, tollasissa illoissa missä on mahdollisesti useampi bändi erilaisia kokoonpanoja ja analogipöytä etupäässä ja yks kaveri vastaa tekniikasta säilyy se kontrolli vähän paremmin mitä sieltä tulee, siis on mahdollisimman omavarainen.. | |
![]() 12.05.2009 15:16:19 | |
LLLoyd: tai sitten y-piuhoilla lavanpäässä jaat ne tarvittavat kanavat, tollasissa illoissa missä on mahdollisesti useampi bändi erilaisia kokoonpanoja ja analogipöytä etupäässä ja yks kaveri vastaa tekniikasta säilyy se kontrolli vähän paremmin mitä sieltä tulee, siis on mahdollisimman omavarainen.. Tossa on kyllä pointtinsa myös. Meikä on useinmiten saanu kyllä oman auxin, jota ei sitten muuhun ole käytetty. Mutta on myös joskus käynyt niinkin, että ei ole ollut kelit luurissa sitä, mitä tsekissä oli. Joskus tulee ihan vaivihkaa vilkaistua tiskiltä, ennen vetoa, että on napit suunnilleen oikeisiin suuntiin. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 12.05.2009 16:03:39 (muokattu 12.05.2009 16:05:09) | |
Totofan: Vitura soikoon kun ei tahdo toi selityspuoli toimia oikein näin illasta. Eli siis just tota ajattelin, mutta vain 2 auxilla toteuttaisin (stereona). Myös ajattelin että ottaisin päätiskin direct outeista vaikka päälaulun, oman laulun ja vaikka syntikkakanavan itelleni omaan tiskiin säädettäväksi luureihin. Toi pirun limitteri onkin sitten hankalempi. Toi alkaa kuulostaa nyt siltä et sä haluat tehdä mieluummin monitoreja kuin soittaa. Aika kuluu siinä nysvätessä kun on liikaa kontrollia. Ota se yksi aux jossa muut soittajat/laulut, oma laulu ja basari tms. kvempaa kuin muut ja kytke itelles klikit ja kovalevyt omiin kanaviin. Voit säätää sit vain kolmen asian balansseja ja ehdit keskittyä soittamiseen. Liikaa on tarpeeksi. Tarpeeksi on liian vähän. | |
![]() 12.05.2009 17:03:22 | |
Marzi: Toi alkaa kuulostaa nyt siltä et sä haluat tehdä mieluummin monitoreja kuin soittaa. Aika kuluu siinä nysvätessä kun on liikaa kontrollia. Ota se yksi aux jossa muut soittajat/laulut, oma laulu ja basari tms. kvempaa kuin muut ja kytke itelles klikit ja kovalevyt omiin kanaviin. Voit säätää sit vain kolmen asian balansseja ja ehdit keskittyä soittamiseen. Juurikin näin. Siellä kuiteskin on nappilaudan takana kaveri kun ymmärtää puhetta (näin siis ainakin pitäisi olla :) Ja toi limitteri sun pitää unohtaa jos ei tossa pikkumikserissä minkään näköisiä inserttipisteitä löydy. Tai sit voit antaa sen limitterin sinne lähtöpäähän sille sepälle säädettäväks. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 12.05.2009 17:03:27 (muokattu 12.05.2009 17:04:59) | |
Poistakaatten tuplat Viltsu
audiokantaja | |
![]() 12.05.2009 17:04:09 (muokattu 12.05.2009 17:05:21) | |
EDIT: Tuli näköjään kolmeen kertaan sama kirjotus. Tämän jälkimmäisen siis poistin ja korvasin tällä. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 12.05.2009 21:58:59 | |
Marzi: Toi alkaa kuulostaa nyt siltä et sä haluat tehdä mieluummin monitoreja kuin soittaa. Aika kuluu siinä nysvätessä kun on liikaa kontrollia. Ota se yksi aux jossa muut soittajat/laulut, oma laulu ja basari tms. kvempaa kuin muut ja kytke itelles klikit ja kovalevyt omiin kanaviin. Voit säätää sit vain kolmen asian balansseja ja ehdit keskittyä soittamiseen. Juuh, noh, monitoreja en halua kuitenkaan tehdä D::: On vaan ruvennut ärsyttämään kun aina samainen kuunteluongelma keikoilla. Vaikka koittaa miksaajalle sanoa mitä sinne lootaan haluaa niin sitä ei koskaan ole tullut, ainakaan riittävästi. Ajattelin sitten ratkaista ongelmaa ja ottaa monitoroinnin itselle hoidettavaksi. Aikaa kun tuolla kuitenkin on, pääsee samalla kokeilemaan et kannattaako jatkossakin käyttää. Mut joo, taidan pelailla noilla aukseilla nyt sitten, jos toi splittaaminen tuntuu turhalle. - Joel - Vanishing like a cyan sunday | |
![]() 12.05.2009 22:56:08 | |
Totofan: Juuh, noh, monitoreja en halua kuitenkaan tehdä D::: On vaan ruvennut ärsyttämään kun aina samainen kuunteluongelma keikoilla. Vaikka koittaa miksaajalle sanoa mitä sinne lootaan haluaa niin sitä ei koskaan ole tullut, ainakaan riittävästi. Ajattelin sitten ratkaista ongelmaa ja ottaa monitoroinnin itselle hoidettavaksi. Aikaa kun tuolla kuitenkin on, pääsee samalla kokeilemaan et kannattaako jatkossakin käyttää. Mut joo, taidan pelailla noilla aukseilla nyt sitten, jos toi splittaaminen tuntuu turhalle. - Joel - Toi on valitettavaa kuulla, itse kun olen ammatiltani juurikin monitorimiksaaja ja pyrin aina saamaan artistille kuin artistille haluamansa kuuntelun. Mutta siis jos sulla on AINA ongelma sun kuuntelussa niin onko vika aina siinä äänimiehessä. Ehkä puuttuu yhteinen kieli eli tapa kommunikoida tai sit sulla on vaan ollu äärimmäisen huono mäihä. Yleensä noi ongelmat ratkeaa ihan keskustelemalla ja mieluummin jopa etukäteen. Pari asiaa mitkä saattaa helpottaa tulevaisuudessa noiden monitoritoiveiden suhteen. Mietit mitkä sulle on tärkeimmät asiat kuulla ja painotat niitä (siinä keskustelussa mikä käydään ennen soundcheckiä) ja jos fiilikseen tarvii jotain muuta niin niitä sit lisäks. Loput voi unohtaa jos on pienikin vaara että vaikeuttavat tai sekoittavat suoritusta. Näin siis ainakin toimiessa joka päivä uuden jäbän kanssa. Samalla voit käydä läpi joitain käsimerkkejä yms. mitä oot tottunu käyttämään halutessasi tiettyjä asioita. Kommunikointi on miksaajan ja muusikon välisessä kanssakäymisessä välttämätöntä ja elinehto hyvälle showlle. En mie pahalla Viltsu
audiokantaja | |
![]() 12.05.2009 23:06:06 | |
stnprkl: Toi on valitettavaa kuulla, itse kun olen ammatiltani juurikin monitorimiksaaja ja pyrin aina saamaan artistille kuin artistille haluamansa kuuntelun. Mutta siis jos sulla on AINA ongelma sun kuuntelussa niin onko vika aina siinä äänimiehessä. Ehkä puuttuu yhteinen kieli eli tapa kommunikoida tai sit sulla on vaan ollu äärimmäisen huono mäihä. Yleensä noi ongelmat ratkeaa ihan keskustelemalla ja mieluummin jopa etukäteen. Pari asiaa mitkä saattaa helpottaa tulevaisuudessa noiden monitoritoiveiden suhteen. Mietit mitkä sulle on tärkeimmät asiat kuulla ja painotat niitä (siinä keskustelussa mikä käydään ennen soundcheckiä) ja jos fiilikseen tarvii jotain muuta niin niitä sit lisäks. Loput voi unohtaa jos on pienikin vaara että vaikeuttavat tai sekoittavat suoritusta. Näin siis ainakin toimiessa joka päivä uuden jäbän kanssa. Samalla voit käydä läpi joitain käsimerkkejä yms. mitä oot tottunu käyttämään halutessasi tiettyjä asioita. Kommunikointi on miksaajan ja muusikon välisessä kanssakäymisessä välttämätöntä ja elinehto hyvälle showlle. En mie pahalla Juu, siis ei millään tavalla pahalla teitä ammattinne osaavia kohtaan. Noissa mestoissa missä mä oon soitellut niin ei ole omaa monitorimiksaajaa, vaan homma hoidetaan päätiskin kautta. Syynä tähän ongelmaan on varmaan ollut huono miksaaja, tai sitten mä oon vaan vitjan tyhmä ja kuuro :DD Yleensä oon monitoriin pyytänyt päälalun, oman laulun, syntikoita ja bassoa. Eli en läheskään kaikkea. En miekään pahalla! =) Vanishing like a cyan sunday | |
![]() 13.05.2009 00:03:59 | |
stnprkl: Kommunikointi on elinehto hyvälle showlle. Pyyhin tarpeettomat pois ja panin Viltsulle plussat. One kind of music only - the good kind | |
![]() 13.05.2009 09:14:24 | |
Täältäkin suositus tuolle yhdelle auxille. Meikäläisellä on pienin mahdollinen Alto IEM-tiskinä ja sillä on pärjätty hyvin. Mulla tulee yhteen mikkiliitäntään XLR:ää pitkin moniorilinja jossa on kaikki (laulut, kitarat, basari taustanauhat ym.) ja klikki seuraavaan linjaan monona. Ostin juuri kyllä 8-outputtisen äänikortin, että nythän voisin hemmotella itseäni ja ottaa klikin vaikka stereona! :P | |
![]() 22.05.2009 00:54:22 (muokattu 22.05.2009 01:00:50) | |
Totofan: Juu, siis ei millään tavalla pahalla teitä ammattinne osaavia kohtaan. Noissa mestoissa missä mä oon soitellut niin ei ole omaa monitorimiksaajaa, vaan homma hoidetaan päätiskin kautta. Syynä tähän ongelmaan on varmaan ollut huono miksaaja, tai sitten mä oon vaan vitjan tyhmä ja kuuro :DD Yleensä oon monitoriin pyytänyt päälalun, oman laulun, syntikoita ja bassoa. Eli en läheskään kaikkea. En miekään pahalla! =) Kun FOH:sta vedetään monitorit, niin monitorien osuus on se, että päästään rämpimään keikka läpi. Jos hyvää soundia etsitään, se on yleisöllle, eikä muusikolle. Kuulemisessa yritetään aina auttaa parhaamme mukaan. Kiertoraja siellä yleensä tulee vastaan. Huomenna taas on täyttä murhaa oleva keikka. Yhdenkään bändin raidereita ei ole jaksettu toimittaa miksaajalle/äänivastaavalle, ja monitoritkin pitäis etupäästä tehdä. Oudolla tiskillä, jossa on liian vähän auxeja. Ilman EQ:ja. Yritä tässä nyt sitten panna parastas. Onneks on edes vähän Nexoa. - Roki Been there - done that - don't ask. | |
![]() 22.05.2009 02:13:50 | |
Roki: ....Jos hyvää soundia etsitään, se on yleisöllle, eikä muusikolle. Kuulemisessa yritetään aina auttaa parhaamme mukaan. Kiertoraja siellä yleensä tulee vastaan.... Kyllä siellä etupäässä voi puskea y-kaapelia kanaviin vähän helpottamaan hommaa. Ainakin laulukanavassa tapaan itse käyttää, ettei monitorointiin tarvitse tarjota kompressoria. Jos kanavat tiskissä riittää (ja aika.. ja järki..), niin voi splittailla vaikka kaikki monitorikanavat erilleen pa-kamasta. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)