Aihe: Eka "fuzz" projekti?
1
Stone
11.05.2009 11:45:31

Nyt on eka fuzz projekti lähtökuopissa. Onko viisainta komponentti alustaksi käyttää reikälevyä vai piirilevyä..ja mikäli (todennäköisempi vaihtoehto?) jälkimmäistä, niin kuinka piirilevyn syövytys ja "layout" valotus käytännössä toteutetaan? Nämä kysymykset näin aluksi.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Twinkle
11.05.2009 15:43:01 (muokattu 11.05.2009 15:44:01)
Kaikista yksinkertaisimmat tosiaan kannattaa rakentaa ennemmin reikälevyille ja juovakuparoidulle ettei minkään yksinkertaisen takia kannata harkita syövyttämistä lainkaan.

Stone: kuinka piirilevyn syövytys ja "layout" valotus käytännössä toteutetaan? Nämä kysymykset näin aluksi.

Tähän löytyy tukku ohjeita netistä. Helpoiten se piirilevyn syövyttäminen käy Press 'n peel -kalvolla, kaikista helpommat kuvat voidaan jopa piirtää tussilla (joku tarkentanee mikä tussi se oli jos sillä oli jotakin väliä) kuparilevyyn ja laittaa syöpymään. Syövyttämiseen käytetään Ferrikloridia tai natriumpersulfaattia, mömmö liotetaan veteen ja se syövyttää suojaamattomat kuparit pois kun tuon levyn nakkaa sinne perään.
Stone
11.05.2009 23:15:58

Twinkle: Kaikista yksinkertaisimmat tosiaan kannattaa rakentaa ennemmin reikälevyille ja juovakuparoidulle ettei minkään yksinkertaisen takia kannata harkita syövyttämistä lainkaan.

Yksinkertainen on vähän suhteellista..no ei tämä "kait" hirveän monimutkainen ole. Tässä ko. projektin layout:

http://fuzzcentral.ssguitar.com/pcbs/fz1alayout.gif

Kannattako virittää piirilevylle vai ei?
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
SirElwood
12.05.2009 01:34:15
Stone: Kannattako virittää piirilevylle vai ei?

Ei minun mielestäni. Juovakuparoidulle saa ihan helposti ja pieneen tilaan.

Se tussi millä noita levyjä voi piirtää on nimeltään dalokynä. Tosin, tavallinen textmark toimii kivasti myös.
tommiot
20.05.2009 10:55:53 (muokattu 20.05.2009 10:56:28)
Rakentelin itsekin ekan fuzzin eilen. Tonepadin Fuzz Face. Vaan en tajunnut tietenkään että se vuotovirta AC128:ssa pitäis kai olla melko pieni? Eli saako tosta hyvää saundia käyttämällä trimmereitä biasointiin tai jotenkin muuten, vai pistänkö Banzailta sovitetun parin tulemaan? Nyt se saundi on aika "rakeinen" kun kieliä lyö kovempaa, ja kun pickaa hiljaa ei kuulu kuin onnetonta rutinaa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
SirElwood
20.05.2009 11:07:16
Ei niille vuotovirroille oikein mitään mahda. Enkä tiedä onko nuo sovitetutkaan välttämättä aina ihan priimaa (hintaisekseen). Saman vinkin sanon taas kuin muillekin joskus: ostakaa partcolta "kourallinen" noita trankkuja, ja etsikää sopiva pari. Olikohan 0.65€/kpl ja 10kpl tai enemmän = -10%. Ja tuuri jos käy, niin voi löytyä parikin paria tai sitten hyviä yksittäisiä muihin projekteihin.

Ja sitten tämmöinen testaamiseen: http://www.geofex.com/Article_Folders/ffselect.htm
tommiot
20.05.2009 11:27:56
SirElwood: Ei niille vuotovirroille oikein mitään mahda. Enkä tiedä onko nuo sovitetutkaan välttämättä aina ihan priimaa (hintaisekseen). Saman vinkin sanon taas kuin muillekin joskus: ostakaa partcolta "kourallinen" noita trankkuja, ja etsikää sopiva pari. Olikohan 0.65€/kpl ja 10kpl tai enemmän = -10%. Ja tuuri jos käy, niin voi löytyä parikin paria tai sitten hyviä yksittäisiä muihin projekteihin.

Ja sitten tämmöinen testaamiseen: http://www.geofex.com/Article_Folders/ffselect.htm

AC128 on 1,16e kpl, sehän tossa hirvittääkin ... :/
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
SirElwood
20.05.2009 12:30:07 (muokattu 20.05.2009 12:34:31)
Moridin: AC128 on 1,16e kpl, sehän tossa hirvittääkin ... :/

Oho. Sehän on hinta noussut sen jälkeen kun ite oon viimeeksi tilannut. Hitto.

E: Jospa sitten AC122 trankuilla tekisi. Ne on halvempia vielä, ja soundaakin kelvolliselle. Itse olen niistä joskus tehnyt tone bendereitä.
tommiot
20.05.2009 12:37:05
SirElwood: Oho. Sehän on hinta noussut sen jälkeen kun ite oon viimeeksi tilannut. Hitto.

E: Jospa sitten AC122 trankuilla tekisi. Ne on halvempia vielä, ja soundaakin kelvolliselle. Itse olen niistä joskus tehnyt tone bendereitä.

No joo noita AC122 vois ehkä vielä perse kestää ostaa sen joku 20 kappaletta, jos niistä nyt sit sais useamman parin.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
tommiot
20.05.2009 15:19:13
Lol apua ihmettelin vähän -0,5v biasjännitettä, ja sit huomasin että olin huonossa valaistuksessa laittanu 82k vastuksen Q2:n kollektorille. Argh.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
pjl
22.05.2009 09:47:20

Moridin: Rakentelin itsekin ekan fuzzin eilen. Tonepadin Fuzz Face. Vaan en tajunnut tietenkään että se vuotovirta AC128:ssa pitäis kai olla melko pieni? Eli saako tosta hyvää saundia käyttämällä trimmereitä biasointiin tai jotenkin muuten, vai pistänkö Banzailta sovitetun parin tulemaan? Nyt se saundi on aika "rakeinen" kun kieliä lyö kovempaa, ja kun pickaa hiljaa ei kuulu kuin onnetonta rutinaa.

Terve,

Laita ekan trankun emitterille noin 100 - 220 ohmin vastus sarjaan ja tämän kanssa rinnalle vaikka 47u konkka. Tämä linearisoi kytkentää kummasti ja tekee siitä merkittävästi epäherkemmän trankun vuotovirran vaihtelulle. Saundaa silti hyvältä. Merkittävästi helpompaa ja halvempaa kuin yrittää löytää sopivia AC128 trankkuja jostain...

Itse tein aikoinaan näin: http://kotipolttoinen.com/sisalto/kitara/sbf/kuvat/rev5.png

Pekka
Dick Chicago
22.05.2009 19:51:55
Jesh, AC128 trankut ovat konstikkaita vuotojensa takia. Sikaa saa tilata säkissä sillä suurinosa näistä on kuitenkin fuzeihin hylkytavaraa. Itsellä ollut jopa näiden uusien sarjojen bc108c trankkujen kanssa lähinnä moottoriveneilyä täysillä parametreillä vedettynä. Onneksi alkaa kesä lähestyä ja veneilykausi alkaa olla otollisimmillaan...
ohhooo kello lähestyy kriittistä bissenhakuaikaa sorry ja anteeks..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)