Aihe: Straton pintakäsittely
1
tommiot
07.05.2009 13:27:14 (muokattu 07.05.2009 13:29:32)
Moro

Millä tavalla on helpoin tehdä himassa 2-tone sunburst kovalla mahdollisimman ohuella lakkapinnalla? Mulla on kynäruisku ja kompressori, lakkaukseen vois ostaa jonkun bilteman halvan maaliruiskun. Varmaan takapihalla pitää ruiskuttelut hoitaa, eli ei mitään ihan hirveitä myrkkyjä viittis käyttää, mut toisaalta eiks se mee niin että mitä enemmän myrkkyjä, sitä parempi pinta? =)

-Akryylilakkaa ja liuotinohenteiset petsit? Rungon hionnan jälkeen pohjalle joku neljä kerrosta lakkaa, hionta ja vielä pari kerrosta lakkaa.
-Koko body keltaiseksi ruiskuttelemalla petsiä (tai siis meripihkan väriseksi..) ja ohut kerros lakkaa päälle.
-Ruskea bursti käsivaralta kynäruiskulla suihkuttaen keskeltä ulospäin.
-Reunat mustaksi (millä? peittävää mustaa akryylimaalia?)
-Muutama kerros lakkaa, antaa kuivua useamman päivän ja kiillotus

Aikaisempaa kokemusta kitaran pintakäsittelystä ei juurikaan löydy.

Sitten jotain suosituksia noista petseistä ja lakoista olisi kiva kuulla. Nitroselluloosa olis varmaan se oikea vaihtoehto, mutta ilmeisesti akryylillä on helpompi tehdä, ja kovettuu paremmin? Ja mistä kandee ostaa pk-seudulta.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Jykki
11.05.2009 17:42:17

Moridin: Moro

Millä tavalla on helpoin tehdä himassa 2-tone sunburst kovalla mahdollisimman ohuella lakkapinnalla? Mulla on kynäruisku ja kompressori, lakkaukseen vois ostaa jonkun bilteman halvan maaliruiskun. Varmaan takapihalla pitää ruiskuttelut hoitaa, eli ei mitään ihan hirveitä myrkkyjä viittis käyttää, mut toisaalta eiks se mee niin että mitä enemmän myrkkyjä, sitä parempi pinta? =)

-Akryylilakkaa ja liuotinohenteiset petsit? Rungon hionnan jälkeen pohjalle joku neljä kerrosta lakkaa, hionta ja vielä pari kerrosta lakkaa.
-Koko body keltaiseksi ruiskuttelemalla petsiä (tai siis meripihkan väriseksi..) ja ohut kerros lakkaa päälle.
-Ruskea bursti käsivaralta kynäruiskulla suihkuttaen keskeltä ulospäin.
-Reunat mustaksi (millä? peittävää mustaa akryylimaalia?)
-Muutama kerros lakkaa, antaa kuivua useamman päivän ja kiillotus

Aikaisempaa kokemusta kitaran pintakäsittelystä ei juurikaan löydy.

Sitten jotain suosituksia noista petseistä ja lakoista olisi kiva kuulla. Nitroselluloosa olis varmaan se oikea vaihtoehto, mutta ilmeisesti akryylillä on helpompi tehdä, ja kovettuu paremmin? Ja mistä kandee ostaa pk-seudulta.

Tohon en osaa sanoa mikä on helpoin tapa, itse olen sunburstin tehnyt useamman kerran vesipetsillä ja sitten Bilteman halpis yläkuppiruiskulla pihalla suihkutellut lakat. 1-5 asteen pakkanen on melkein paras keli pihalla lakkaukseen ja talvella. Ei pölise eikä ole niitä neulankärjenkokoisia ötököitä lentämässä kuivuvaan lakkapintaan.

Miranolin lakka on hyvää ykskomponenttilakoista, jos sitä vielä jostain saa. Valmistus on ilmeisesti lopetettu. Siihen on lisätty ilmeisesti jotain öljyä ja tekee loppupintaan sellaisen kivan vintagelookin. Pari kertaa maalatusta pinnasta tuli Miranolin lakalla omasta mielestä hyvä loppusävy.

Tosta petsauksesta. Vedin ensimmäiseksi koko podin tuollaisella kellertävällä petsillä, sitten kosteaan pintaa hieroin reunoille tuota ruskeaa petsiä. Kostea siksi, että väri vaihtuisi mahdollisimman pehmeästi. Samoim lopuksi musta petsi ihan reunoihin samoin mahdollisimman kostealle pinnalle. Toi värien liukuva muutos on joskus ainakin tällä metodilla aika kinkkistä.

Lakkaa saa kyllä laittaa muutama kerros, välihionta joka lakkauksen välillä. 360 tai 400 vesihionta ja vedessä seassa muutama tippa Fairia. Vesihionta täytyy kuivua hyvin ennen uutta lakkausta. Taitaa noi ammattilaiset hioa Petroolilla, mutta minusta se on kotioloissa hieman hankalaa.

Tässä linkki mitä itse sain aikaiseksi:

http://www.spenderguitars.com/srvstrato/Strato2.jpg

(Esimerkkikuvassa on vain kaksi petsiväriä)

Näin jälkikäteen katsellen, aina löytyy parannettavaa.

Jyrki
tommiot
11.05.2009 19:15:37 (muokattu 11.05.2009 19:15:48)
Ihan siistin näköinenhän tuo.

Ajattelin kuitenkin petsit vedellä ruiskulla, kun sellanen löytyy. Mitähän lakkaa siihen sit laittais.... Dicco on ilmeisesti aika hankalaa käyttää?
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Jykki
11.05.2009 21:46:17

Moridin: Ihan siistin näköinenhän tuo.

Ajattelin kuitenkin petsit vedellä ruiskulla, kun sellanen löytyy. Mitähän lakkaa siihen sit laittais.... Dicco on ilmeisesti aika hankalaa käyttää?

Olen kerran kokeillut Diccoa, tuohon puoliakustiseen. Annoin kuivua kerrosten välissä päiviä, mutta silti siihen tuli sellaisia hiushalkeamia ja jouduin hiomaan pois. Oli aika kova työ. Dicco on kyllä kiva, kuivuu nopeasti.

Unica venelakka on myös hyvä lakka. Sitä olen käyttänyt joissakin kitaroissa. Löytyy mattapintaisena ja kiiltävänä.

Jyrki
tommiot
12.05.2009 09:30:33
Jykki: Olen kerran kokeillut Diccoa, tuohon puoliakustiseen. Annoin kuivua kerrosten välissä päiviä, mutta silti siihen tuli sellaisia hiushalkeamia ja jouduin hiomaan pois. Oli aika kova työ. Dicco on kyllä kiva, kuivuu nopeasti.

Unica venelakka on myös hyvä lakka. Sitä olen käyttänyt joissakin kitaroissa. Löytyy mattapintaisena ja kiiltävänä.

Jyrki

Okei, ei siis Diccoa... Joutuu mun taidoilla tekee liian monta kertaa =)

Mitäs jos vetäis vaan 2k akryylilakkaahttp://www.nettimaalikauppa.fi/epag … mipacc4pkt/SubProducts/mipacc4pkt-1
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
karkki
12.05.2009 11:19:33

Jykki: Tosta petsauksesta. Vedin ensimmäiseksi koko podin tuollaisella kellertävällä petsillä, sitten kosteaan pintaa hieroin reunoille tuota ruskeaa petsiä. Kostea siksi, että väri vaihtuisi mahdollisimman pehmeästi. Samoin lopuksi musta petsi ihan reunoihin samoin mahdollisimman kostealle pinnalle. Toi värien liukuva muutos on joskus ainakin tällä metodilla aika kinkkistä.

Siis ensimmäisen petsauskerran jäljiltä kosteaan pintaa ruskea petsi? Vai annoitko kellertävän petsin ensin kuivua ja kostutit ihan varta vasten vedellä rungon ennen ruskeaa petsiä?
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Jykki
12.05.2009 21:47:26

karkki: Siis ensimmäisen petsauskerran jäljiltä kosteaan pintaa ruskea petsi? Vai annoitko kellertävän petsin ensin kuivua ja kostutit ihan varta vasten vedellä rungon ennen ruskeaa petsiä?

Kellertävä petsi oli vielä kosteaa, kun laitoin ruskeaa petsiä, mutta mulla oli myös "kirkasta" vettä, jota myös kostealla kankaalla lisäilin. Kuiva puu kun imee itsensä kuivaksi aika nopeasti.

Jyrki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)