Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 548 49 50 51 52122 123 124 125 126
samulirask
07.05.2009 16:24:57 (muokattu 07.05.2009 18:08:28)

Saako Mac Miniin päivitettyä muistia mitenkään järkevällä hinnalla ilman asentajan koulutusta? Aika pieneksi on vedetty tuo perusmallin muisti...

EDIT: Ja muutenkin, tekeekö tuolla uudella Mac Minillä jotain musiikkikäytössä? Prosessorihan siinä lienee melko hyvä, mutta mitenkäs muut ominaisuudet? Speksit eivät ole toisaalta ole hääppöiset, mutta mitenköhän koneella pärjäisi käytännössä, jos softana olisi Logic Express (täysversio, niin halpa kuin se onkin, kaataisi jo budjetin... Harmi että Sonaria ei ole mäkille.)? Projektit minulla ovat olleet sellaista 10-20 audioraidan juttuja efekteineen.
Cathi777
07.05.2009 18:21:50

samulirask: Saako Mac Miniin päivitettyä muistia mitenkään järkevällä hinnalla ilman asentajan koulutusta? Aika pieneksi on vedetty tuo perusmallin muisti...

EDIT: Ja muutenkin, tekeekö tuolla uudella Mac Minillä jotain musiikkikäytössä? Prosessorihan siinä lienee melko hyvä, mutta mitenkäs muut ominaisuudet? Speksit eivät ole toisaalta ole hääppöiset, mutta mitenköhän koneella pärjäisi käytännössä, jos softana olisi Logic Express (täysversio, niin halpa kuin se onkin, kaataisi jo budjetin... Harmi että Sonaria ei ole mäkille.)? Projektit minulla ovat olleet sellaista 10-20 audioraidan juttuja efekteineen.

Sitä studioversiota saa muuten tuohon reilun 200e:n hintaan, että jos budjetti yhtään venyy niin kannattaa se hankkia. Ja mitä tulee tuohon Miniin niin aivan varmasti tuossa käytössä riittää. Itsekin kyllä hankin tuon Express version, kun oli pakko jättää valuuttaa muille hankinnoille. Aika edullisesti myös Expressin sain, kun hintaa oli vajaa 90e postikulujen kanssa.
Only pop music can break my heart...
samulirask
07.05.2009 18:33:04 (muokattu 07.05.2009 19:20:38)

Cathi777: Sitä studioversiota saa muuten tuohon reilun 200e:n hintaan, että jos budjetti yhtään venyy niin kannattaa se hankkia. Ja mitä tulee tuohon Miniin niin aivan varmasti tuossa käytössä riittää. Itsekin kyllä hankin tuon Express version, kun oli pakko jättää valuuttaa muille hankinnoille. Aika edullisesti myös Expressin sain, kun hintaa oli vajaa 90e postikulujen kanssa.

Mistäs noin halvalla saa?

Ja oliko tietoa noista muistijutuista jollain? Sinänsä en haluaisi vähätellä tehon tarvetta, koska vaikka olen kohtuullisesti olen pärjännyt tällä Sempron 1,8ghz koneella, jossa on 1,2 gigaa muistia, niin hyvähän sitä reserviäkin olisi vähän olla.

E: Ja vähän kun mietin, niin myös tämä arveluttaa: Näytönohjain, jossa 128 mb JAETTUA muistia - sekin vielä perusmallin mitättömästä yhdestä gigasta... Kuulostaa aika vähältä noin Windows-spekseihin nähden, mutta onko se näissä mäkeissä jotenkin eri asia? Uusimmassa MB:ssä kyllä nimenomaan Minin tehoa kyllä kiiteltiin.
HTMono
07.05.2009 19:26:31 (muokattu 07.05.2009 19:27:04)
samulirask: Mistäs noin halvalla saa?

Ja oliko tietoa noista muistijutuista jollain? Sinänsä en haluaisi vähätellä tehon tarvetta, koska vaikka olen kohtuullisesti olen pärjännyt tällä Sempron 1,8ghz koneella, jossa on 1,2 gigaa muistia, niin hyvähän sitä reserviäkin olisi vähän olla.

http://www.youtube.com/watch?v=5KaHNLR6Aac

Ei tuo kovin vaikea operaatio ole, niinkuin ei muidenkaan Macien muistien vaihto.

E: Ja vähän kun mietin, niin myös tämä arveluttaa: Näytönohjain, jossa 128 mb JAETTUA muistia - sekin vielä perusmallin mitättömästä yhdestä gigasta... Kuulostaa aika vähältä noin Windows-spekseihin nähden, mutta onko se näissä mäkeissä jotenkin eri asia? Uusimmassa MB:ssä kyllä nimenomaan Minin tehoa kyllä kiiteltiin.

Noh, samaa asiaa se tarkoittaa kuin PC:lläkin. Ei sillä hirveästi uusimpia pelejä pelailla. Musajutuissahan se ei tosin haittaa yhtään mitään kun näytönohjain taitaa käyttää sen täydet 128mb vain sellaisissa tilanteissa joissa se sitä tarvitsee.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Cathi777
07.05.2009 20:26:59

samulirask: Mistäs noin halvalla saa?

Ainakin Ebaysta.
Janie Jones
09.05.2009 03:50:52 (muokattu 09.05.2009 03:55:57)

Cathi777: Ainakin Ebaysta.

Johonkin kahteen ja puoleen kuluineen näyttäisi Logic Studio olevan tällä hetkellä. Vaihtoehto on 300 e vakiohintaan http://www.dv247.com/invt/45995/

Macin muistit:
- tarkista koneeseen sopivan muistin malli: http://www.kingston.com/
- mene multitronic.fi (usein halvin)

Sikäli kuin on "kohtuullisesti" pärjännyt 1,8 ghz-prossulla ja 1,2 gigan muistilla, niin mitä tahansa uudempaa Maccia ja siinä 3-4 gigabittiä diggaa ihan homona, niin sanoakseni.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Cathi777
09.05.2009 09:52:31

Janie Jones: Johonkin kahteen ja puoleen kuluineen näyttäisi Logic Studio olevan tällä hetkellä. Vaihtoehto on 300 e vakiohintaan http://www.dv247.com/invt/45995/

Tarjonta hieman aina tuolla vaihtelee, mutta kannattaa ennemmin sieltä kytätä, kun tuolta joutuu sitten maksamaan vielä lisäksi postikulut tuon 300 euron päälle, että kyllähän se huomattavasti halvemmaksi Ebayn kautta tulee. Ja ihan uusia nekin myy, kun ostaa yritykseltä niin kuin itsekin tein.
karkki
09.05.2009 14:50:23 (muokattu 09.05.2009 15:00:35)

Tuossa jo Mac Ministä olikin puhetta, joten puhutaan vähän lisää, jookos?

Olen tällä hetkellä kurkkua myöten täynnä Windows-maailmaa ja houkutus siirtyä Applen puolelle kotistudiohommissa on suuren suuri.

Käytössä on Mbox 2 Mini, PT8 Le ja täydennyksenä EZ Drummer muutamin lisäosin sekä Guitar Rig 3 Le (vai mikä lie sen satasen karvalakkimallin nimi nyt olikaan). Kaikki nuo toiminevat myös Mac-puolella kunhan siis imuroin softien Mac-versiot (joiden pitäisi käsittääkseni sisältyä jo maksamaani hintaan)?

Mac Miniä siis ajattelin koneeksi. Jaksaako tuo 800 euron versio uudesta Ministä pyörittää tuota studiota kivuttomasti, siis 2 gigan muistilla ja 2 gigahertsin prossulla varustettu versio? Windows-koneessani on sama muistimäärä, mutta 2,6 gigahertsin prossu.

Olisiko Minissä myös päivitettävä prossua ja muistia vai riittääkö tuo paketin tarjoama? Nyt olisi siis tarkoitus hommata kone pelkästään kotistudiokäyttöön, muut hommat saa hoitaa entinen Windows-koneeni todennäköisesti Linuxilla ajettuna.
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
anapena
09.05.2009 15:08:27 (muokattu 09.05.2009 15:10:01)
No mä olen tarkan euron kaverina jo vuosia päätynyt iMac/eMac/iMac-osastoon, kun on pitänyt konetta hommata. Vähän käytettyihin, luonnollisesti. Mun mielestä niissä on hinta/hyöty-kerroin ollut mun käyttöön parhaiten kohdillaan. Luulis, että 8sadalla saa myös sisäänajetun iMacin, RAMmia vaan mahdollisimman paljon heti alkuun, niin ei tarvii miettiä sitä sitten enää.
karkki
09.05.2009 16:05:48

Minä taas hieman haikailin, että olisin voinut käyttää sata/usb-adapterin kautta Windowsissa käyttämääni kiintolevyä. Taitaa olla pari mutkaa matkassa:
- Riittääkö usb-väylän nopeus audiokäytössä? (No, voisihan sinne siirtää valmiit projektit, kunhan tallennusvaihe on tehty Minin sisäiselle levylle.)
- Miten Applen käyttis tulee toimeen ntfs-levyn kanssa? ilmeisesti lukee, mutta kirjoittamiseen tarvitaan jotain kolmannen osapuolen purkkaviritystä? (ja niin kun toivoisin pääseväni eroon Windows-maailman ikuisesta säätämisestä...)
Karhuherra
09.05.2009 16:17:56
karkki: Minä taas hieman haikailin, että olisin voinut käyttää sata/usb-adapterin kautta Windowsissa käyttämääni kiintolevyä. Taitaa olla pari mutkaa matkassa:
- Riittääkö usb-väylän nopeus audiokäytössä? (No, voisihan sinne siirtää valmiit projektit, kunhan tallennusvaihe on tehty Minin sisäiselle levylle.)
- Miten Applen käyttis tulee toimeen ntfs-levyn kanssa? ilmeisesti lukee, mutta kirjoittamiseen tarvitaan jotain kolmannen osapuolen purkkaviritystä? (ja niin kun toivoisin pääseväni eroon Windows-maailman ikuisesta säätämisestä...)

NTFS 3G:n asennettua onnistuu NTFS:n kirjoitus myös OS X:ssä.

http://macntfs-3g.blogspot.com/
Parhaat naiset pokataan tractor pullingeissa.
Lennu
09.05.2009 17:40:36

karkki: Minä taas hieman haikailin, että olisin voinut käyttää sata/usb-adapterin kautta Windowsissa käyttämääni kiintolevyä. Taitaa olla pari mutkaa matkassa:

Ei siitä taida ikävä kyllä päästä millään tietokoneella, koska ne on kuitenkin, - noh, tietokoneita. Mutta kyllä ne murto-osaan menee OSX:n kanssa. Mutta kaikennäköstä siinäkin tulee kyllä eteen.

En tiedä miten minimac ja iMac vertautuu, josko ollenkaan, mutta mulla ainakin 20+ raitaiset projektit efekteineen pyörii ihan mukisematta iMac 1,85ghz 2gt muistilla.
samulirask
09.05.2009 19:57:39 (muokattu 09.05.2009 20:03:18)

karkki:

Mac Miniä siis ajattelin koneeksi. Jaksaako tuo 800 euron versio uudesta Ministä pyörittää tuota studiota kivuttomasti, siis 2 gigan muistilla ja 2 gigahertsin prossulla varustettu versio? Windows-koneessani on sama muistimäärä, mutta 2,6 gigahertsin prossu.

Ihmettelin sitä 200 euroa kalliimpaa hintaa. Sillä siis saa isomman kovalevyn, enemmän muistia ja isomman jaetun näyttömuistin. Laskeskelin, että halvempaan muistin lisäys 4 gigaan TEETETTYNÄ maksaa n. 110 euroa. Kiintolevy itselläni on kuitenkin ulkoinen, eli silläkään ei minulle ole juurikaan väliä. Ilmeisesti myös tuota jaetun näyttömuistin määrää pystyy jotenkin ohjelmallisesti lisäämään (ei tosin hajuakaan miten...)

Muuten tuo Mini vaikuttaa aika fiksulta koneelta, nimenomaan hintansa takia. Mäkkisysteemiin ei uutena halvemmalla pääse käsiksi, ja vaikkei tuo kone mikään kovin tykki tehoiltaan olekaan, niin kuitenkin aika moneen käyttöön aivan riittävän tehokas. Parastahan tuossa paketissa lienee joka tapauksessa käyttöjärjestelmä.
Janie Jones
10.05.2009 01:29:47

anapena: No mä olen tarkan euron kaverina jo vuosia päätynyt iMac/eMac/iMac-osastoon, kun on pitänyt konetta hommata. Vähän käytettyihin, luonnollisesti. Mun mielestä niissä on hinta/hyöty-kerroin ollut mun käyttöön parhaiten kohdillaan. Luulis, että 8sadalla saa myös sisäänajetun iMacin, RAMmia vaan mahdollisimman paljon heti alkuun, niin ei tarvii miettiä sitä sitten enää.

Tai jopa alle, vaikka nyt tuolta:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=39&t=125349
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
anapena
10.05.2009 11:48:35
IMaccia vielä kehuakseni siinä tulee mukana designiin sopivat litteä näyttö, näppis, hiiri ja kaiuttimet. Mulle noilla on jonkin verran merkitystä.
karkki
10.05.2009 19:47:22

anapena: IMaccia vielä kehuakseni siinä tulee mukana designiin sopivat litteä näyttö, näppis, hiiri ja kaiuttimet. Mulle noilla on jonkin verran merkitystä.

No, mulle ei :-)
Enemmän merkitystä on sillä, että Mini vie vain vähän tilaa jo nyt liian täydesltä työpöydältä. Ei tähän mahdu toista näyttöä, ei edes näppistä. Vaikeampi rasti näyttääkin tosiaan olevan valinta noiden kahden Minin välillä.
Da Make
10.05.2009 22:09:50 (muokattu 10.05.2009 22:11:47)
karkki: No, mulle ei :-)
Enemmän merkitystä on sillä, että Mini vie vain vähän tilaa jo nyt liian täydesltä työpöydältä. Ei tähän mahdu toista näyttöä, ei edes näppistä. Vaikeampi rasti näyttääkin tosiaan olevan valinta noiden kahden Minin välillä.

Kaverilla on isompia Logic projekteja pyörittäessä pakon sanelema tarve käyttää ylimääräistä tuuletinta Minin kanssa. Kotelo on sen verran pieni ja ahdas että lämmöt nousevat kun äänikortti, näyttis, kovo ja prossu joutuvat oikeasti töihin.

edit: lisäyksenä vielä että alkuperäinen design ulkokuori on tuuletusta varten poistettu.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Janie Jones
11.05.2009 23:38:50 (muokattu 11.05.2009 23:40:22)

äh, ei mitään, luin väärin.
samulirask
14.05.2009 00:01:22

Guugle-tutkimukseni jatkuvat. Löytyykö täältä tietoa tai vahvistusta siihen, että uuden Mac Minin muistin saisi päivitettyä 3 gigaan (1+2)? Säästäisipä siinäkin muutaman kympin, eikä jäisi hölmösti käyttämättä se koneen mukana tuleva yhden gigan muisti. Sitäpaitsi kolmen ja neljän gigan ero muistissa tuskin paljon peruskäytössä näkyisi...

Mitenkähän tuo mahtaisi vaikuttaa takuisiin? Applehan taitaa suositella kuitenkin parillisia määriä muisteja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)