Aihe: Kitaran viritys eri vireisiin.. Onko haittoja?
1
Full Throttle
08.05.2009 01:32:28
Eli tykkään soitella sähkökitaraani aika useissa vireissä.. Joskus veivailen standardissa kaikkee kaunista, sit soittelen Slayeria Eb-vireessä ja Amorphista D-vireessä ja on tullu jopa Amon Amarthia vedettyä B-vireessä. Nyt ois tarkotus vetää C vireeseen ku soittelen vanhaa In Flamesia.

Joskus tykkään veivata saman päivän aikana useassa eri vireessä samalla kitaralla. Olis kiva ku ois monta kitaraa.

Onko tästä jotain haittaa esim. kaulan jännitykselle? Entäs virityskoneistolle? Kannattaako virittimeen ostaa varaparistoja? Itse en ainakaan vielä ole mitään muutoksia huomannut, mutta kysynkin noin pidemmän matkan tähtäimellä että kannattaako tota virittelyä rajoittaa vähän?

Kitara kyllä pysyy vireessä ihan hyvin vaikka oliskin matalahko viritys.

Onko muuta huomioitavaa?

Kiitos ja kumarrus.
Volcom
08.05.2009 13:01:37
Saa olla aika kuminauhat ne kielet siinä B-vireessä, jos pidät sellaisia kieliä millä aiot Eb-vireessä vielä bendailla onnistuneesti.
Full Throttle
08.05.2009 13:49:14
Volcom: Saa olla aika kuminauhat ne kielet siinä B-vireessä, jos pidät sellaisia kieliä millä aiot Eb-vireessä vielä bendailla onnistuneesti.

B-vireen kyllä aion ihan suosiolla jättää seiskakielisille. Pakko oli kokeilla.
epi2
08.05.2009 15:01:58 (muokattu 08.05.2009 15:04:16)
D:hen uskosin että pystyy vielä aika hyvin virittää E-vireessä soitettavan kitaran, sen jälkeen alkaa varmaan hienovire oleen niin p*rseellään että kuullostaa epävireiseltä.

Yks ratkasu ois että ostat Capon ja virität pysyvästi sinne D:hen tai C:hen. C:n kanssa kyllä voi jo tulla ongelmia, kun nauhojen määrä tippuu neljällä alas päin...

E: Ei tosta virityksestä varmaan kuitenkaan mitään rakenteellista haittaa ole. En minä ainakaan oo ikinä kuullut, että kellään ois virityksen takia menny jotain rikki (paitsi että ylivireen takia kieli poikki :P)
esprit de corps
08.05.2009 18:35:02 (muokattu 08.05.2009 18:38:23)
Full Throttle: Tämän halusinkin kuulla... Oon vaan kuullu juttua että kaularauta voi käydä hassusti jos kielten jännitys häviää.

Oon vaan vainoharhainen. Kiitos.

No ei, on tuossa se tottakin, että jos pitkän aikaa pidät kitaraa ilman kieliä, eli ilman sitä jännitystä, jonka kielet tekee, saattaa kaula vaatia hiukan virittelyä ennen kuin on taas kuosissa. Mutta siis, jos eri vireiden välillä vaihtelet ja intonaation saat suhteellisen kohdalleen, ei siitä kalularaudan säädöstä niin kannata olla huolissaan.

E: Yllä oleva siis tarkoittaa, että vaihtele vapaasti eri vireiden välillä. ;)
epi2
08.05.2009 18:39:45
joo, mutta saa varmaan olla aika pitkän aikaa. Esim: kielet voi ihan huoletta vaihtaa kaikki kerrallaan, ei tee mitään vahinkoo kaulalle.
esprit de corps
08.05.2009 18:41:54
epi2: joo, mutta saa varmaan olla aika pitkän aikaa. Esim: kielet voi ihan huoletta vaihtaa kaikki kerrallaan, ei tee mitään vahinkoo kaulalle.

Olet oikeassa. Pitkän aikaa siis tarkoittaa oikeesti viikkoja, kuukausia, mutta uskokaa tai älkää, jotkut näinkin tekee. Hyvä kuitenkin, että selvensit.
Full Throttle
08.05.2009 20:15:31
Kiva kuulla. Mä oon aina vaihtanu kielet yksitellen, juurikin peläten että teen jotain peruuttamatonta vahinkoa.

Taidankin heti huomenna kieltenvaihdon yhteydessä hinkata koko otelaudan puhtaaksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)