Aihe: Basson vire - kysymys
1
brutalcaster
08.05.2009 09:02:54

Elikkä tavoitteena on A-E-A-D(-G)

Kannattaako ostaa 5-kielinen vai 4 kielinen AEAD vireeseen?
Tiedän että 4-kielisen basson saa AEAD vireeseen mutta vaatiiko se bassolta jotain tiettyä ominaisuutta, kuten kaulanpituutta? Budjetti on 300 e> joten viisikielinen ei houkuttele niin kovasti. Auttakkee.
Immortal on saatanasta
Mange
08.05.2009 09:14:17
brutalcaster: Elikkä tavoitteena on A-E-A-D(-G)

Kannattaako ostaa 5-kielinen vai 4 kielinen AEAD vireeseen?
Tiedän että 4-kielisen basson saa AEAD vireeseen mutta vaatiiko se bassolta jotain tiettyä ominaisuutta, kuten kaulanpituutta? Budjetti on 300 e> joten viisikielinen ei houkuttele niin kovasti. Auttakkee.

Valitsisin tuohon viritykseen 5-kielisen, kun en itse pärjäisi ilman G-kieltä. Niissä kannattaa huomioida että kielen etäisyys toisistaan useimmiten on pienempi kuin 4-kielisissä ja släppisoitto niillä on huomattavasti vaikeampaa (jos nyt sellaista haluaa soittaa).

Skaalasta sen verran, että 35" olisi varmaan järkevää jotta matala A soisi jotenkuten. Mutta miten se soi on ehkä vielä enemmän kiinni vahvistimesta kun bassosta... en tiedä kun ei ole kokemusta niin matalanvireisestä bassosta.
brutalcaster
08.05.2009 09:22:26

http://www.thomann.de/fi/espltd_b55blk.htm Tuommoista kattelin 5-kielisistä, tiiä sitten mistä sen hankkii. Ja unohdin mainita mitä bassolla soitellaan, yläkieliä tuskin hirveästi käytetään kun soitetaan nicole-tyyppistä mättöä. Tietysti itseäni viisaampien on parempi neuvoa.
"Selkärankani, kestääkö se taakkani"
Lökis
08.05.2009 16:02:44
Heps

Yhdyn Johanneksen mielipiteeseen. Tuo nykyinen yletön vireiden tiputus on jotain mitä en ymmärrä. Tehokeinona se toimii toisinaan, mutta kun kaikki tiputtavat virettä on lopputuloksena mössöä, jossa on sitten aivan sama mitä sinne kynsii, matalaa mörinää, josta "hienoudet" eivät erotu. Heh, olipas taas kriittinen vastaus:).

No, mä olen itse enemmän "vanhan liiton" soittaja, mut alkuperäiseen kysymykseen...osta viisikielinen.
T.Nick
08.05.2009 21:56:01
No, viiskielises on lähtökohtaisesti jyhkeempi kaula, et voi parantaa matalien taajuuksien sointia. En tiedä sit et onks väliä jollain heleällä soinnilla jos soitto on vähä niinku töpötystä. Mie aina töpöttelen ku on mahollista. Biisi ku biisi.
Kipu lisää kiimaa
MPU
09.05.2009 08:20:27
Lähtökohtaisesti vaikuttaa usein siltä, että ollakseen rangga täytyy louhia matalassa vireessä vaikka soitin tai vahvistinarsenaali ei sitä mahdollistaisikaan. Sitten olaan itkemässä, kun kitaristien örrimörrialavirelouhinnan alta ei kuulu. Muutta jos tykkää soitella niin niin mikäs siinä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Pallisti
09.05.2009 21:23:03
Voi myös tehdä tiukkaa löytää 5-kielinen basso, jossa matalin kieli toimii mitenkään ja hinta 300 €.
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
olex_tur
10.05.2009 13:29:28 (muokattu 10.05.2009 13:31:06)

ittellä toi B-55 LTD toimii ihan hyvin adadg vireessä. Skull String:ien .135 viiskielinen setti kiinni ja hyvin toimii. Intonaatio vaan kohdalleen.

Sitte mulla on itte tehty bass ADAD vireessä. Sama kielisatsi ilman ohuintakieltä. Hyvin toimii.

Molemmat on 34" skaalalla ja bolt on.

Treeniksellä on kitaristeilla molemmilla 100w putki kiukaat ja mulla on Craten 100 wattinen 15" combo ja Sansamp BDDI ja en jää mitenkään jalkoihin.

Ittellä ei oo ainakaan valittamista tuon suhteen
Kattele voimakas sustainista ja sointista bassoa.
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
3108
13.05.2009 11:30:14

Pallisti: Voi myös tehdä tiukkaa löytää 5-kielinen basso, jossa matalin kieli toimii mitenkään ja hinta 300 €.
Ostin vähän aikaa sitten käytetyn Peavey Milestone V:n eli 5-kielinen kunnollista halvempi soitin ja mielestäni tuo toimii kuten suunniteltukin. Välillä olen miettinyt kuinka paljon paremman saisi jos laittaisi isosti rahaa tuohon. Ei tarvi olla koko ajan virittämässä tai muutenkaan säätämässä sen jälkeen kun sai säädettyä mieleisekseen. Ehkä tämä on poikkeus mikä vahvistaa säännön tai en vaan näistä ymmärrä tarpeeksi. Mielelläänhän sitä soittaisi vaikka 7enderin 5-kielisellä kun on muutenkin merkkiin tottunut, mutta ei turhaan kehtaisi lapioida rahaa harrastukseen jos sille ei tule riittävää vastinetta. Olen soitellut squierillakin eikä hävettänyt yhtään :). Se on sama mitä lavassa lukee kunhan keppi on mieleinen.
Pallisti
14.05.2009 20:12:41
3108: Ostin vähän aikaa sitten käytetyn Peavey Milestone V:n eli 5-kielinen kunnollista halvempi soitin ja mielestäni tuo toimii kuten suunniteltukin. Välillä olen miettinyt kuinka paljon paremman saisi jos laittaisi isosti rahaa tuohon. Ei tarvi olla koko ajan virittämässä tai muutenkaan säätämässä sen jälkeen kun sai säädettyä mieleisekseen. Ehkä tämä on poikkeus mikä vahvistaa säännön tai en vaan näistä ymmärrä tarpeeksi. Mielelläänhän sitä soittaisi vaikka 7enderin 5-kielisellä kun on muutenkin merkkiin tottunut, mutta ei turhaan kehtaisi lapioida rahaa harrastukseen jos sille ei tule riittävää vastinetta. Olen soitellut squierillakin eikä hävettänyt yhtään :). Se on sama mitä lavassa lukee kunhan keppi on mieleinen.

Olet kyllä varmaan oikeassa. Jotkut ns "paskat" beissit on ihan kingejä, mutta tosi usein myöskin aika väsyneitä. En tiedä, että onko tämä jotain omaa äpäröintiä, mutta mulla on ollut semmonen fiilis aika monien halpis 5-kielisten kanssa, ettei sitä alinta kieltä saa millään soimaan. Eli muuten saundi on ihan ok, mutta sitten se matalin kieli jää kipeesti jalkoihin.

Nooo toisaalta en taas ole ikinä tyytyväinen mihinkään mun kamoihin.. Aina haluisin vaan isompaa ja painavampaa :)
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)