Aihe: tekniikka remonttiin 1 | |
---|---|
![]() 06.05.2009 16:02:35 | |
olen tässä noin 13 vuotta soittanut pääasiassa sormin ja viime aikoina on alkanut kädet tulla kipeiksi soittamisesta. nyt kaksi jännetupintulehdusta myöhemmin olen alkanut ajatella että tekniikassani on jotai pielessä. fysioterapeutti kertoi syyksi yliliikkuvat nivelet jotka väkisinkin ärsyyntyvät aika ajoin, mutta ehkä oikealla tekniikalla voisin silti välttyä tulehduksilta. tarvitsisin siis opettajan pääkaupunkiseudulta. opistoiltahan niitä löytyy, mutta kävisin mieluummin yksityisellä, kun nuottien plärääminen ei niinkään kiinnosta vaan nimenomaan tekniikan saattaminen terveellisille urille. voitteko suositella ketään? | |
![]() 06.05.2009 16:15:51 | |
Tarttisit varmaan soitonopettajan ja fysioterapeutin välimuodon. Monesti suositeltu soittotekniikka ei välttämättä ole se ergonomisin mitenkään. Ja itse muuten kärsin samasta ongelmasta kuin sinä, tosin enemmän käsien sijasta selän osalta. Toki noita näppivammoja on aikoinaan riittänyt ja tekniikkaa muotoutunut ajan myötä suht kivuttomaksi. Soittohommissacoverkeikkaabehringereitäkeikkaympäristökamat paskaksi | |
![]() 06.05.2009 16:26:39 | |
Noin vuosi sitten rohkaisin itseäni käymään bassotunneilla jonkun muutaman kuukauden ajan. Siellä tuli vähän noottia vasemman käden tekniikasta. Teini-iässä tuli treenattua jonkun John Pattituccin opetusvideon kanssa, mistä jäi vasempaan käteen sellainen "sormet koukussa" -tyyli, missä kieliä painetaan ihan sormen päillä. En tosin väitä, että siinä videossa olis nimenomaisesti käsketty soittamaan silleensä. Tuolla tunneilla sitten käytiin soittamaan enemmän sormet suorassa. Nyt se tyyli on kai omaksuttu ihan ok, mutta samalla on ruvennut ilmenemään ajoittaista lievää sormien nivelten pakottamista. Samalla kun uusi vasemman käden tekniikka on käynyt normaaliksi, oon laskenu bassoa hihnasta about 15 senttiä alemmas. Tämä puolestaan on jeesannut oikeeta kättä. Aiemmin, kun soitti basso "toto-ylhäällä", niin oikeen käden ranne oli välillä aika ikävässä kulmassa. Oikeeseen kämmenselkään on kasvanu rystysistä noin 5 senttiä ranteeseen päin etu- ja keskisormen jänteiden kohdalle sellanen luinen marmorikuulan puolikkaan kokoinen nystyrä. Sitten kun ne jänteet pomppi edes takas siinä nystyrän päällä niin teki välillä todella häijyä. Nyt se ei oo enää niin vaivannu, vaikka kylläkin se pahkura on siinä edelleen. Mutta näillä eväillä en lähtis vielä suosittelemaan ketään. Kipu lisää kiimaa | |
![]() 06.05.2009 19:27:19 | |
jukeks: olen tässä noin 13 vuotta soittanut pääasiassa sormin ja viime aikoina on alkanut kädet tulla kipeiksi soittamisesta. nyt kaksi jännetupintulehdusta myöhemmin olen alkanut ajatella että tekniikassani on jotai pielessä. fysioterapeutti kertoi syyksi yliliikkuvat nivelet jotka väkisinkin ärsyyntyvät aika ajoin, mutta ehkä oikealla tekniikalla voisin silti välttyä tulehduksilta. tarvitsisin siis opettajan pääkaupunkiseudulta. opistoiltahan niitä löytyy, mutta kävisin mieluummin yksityisellä, kun nuottien plärääminen ei niinkään kiinnosta vaan nimenomaan tekniikan saattaminen terveellisille urille. voitteko suositella ketään? Pistä meiliä,(löytyy profiilista), niin kattellaan mitä sun tekniikalle voitais tehdä. Ei kun leuka rintaan ja kohti uusia nöyryytyksiä. | |
![]() 06.05.2009 19:46:57 | |
Itse juuri jouduin olemaan viikon soittamatta rasittavan kivun takia. Vasemman käden pikkurilliä ja nimetöntä liikutteleva lihas oikkuili todella todella kovaa. Nyt sitten venyttelen mahdollisuuksien mukaan käsiä jopa pari kolme kertaa päivässä, etenkin ennen soittamista, soittamisen välissä ja soittamisen jälkeen. Tää on mulla auttanut. Lisäksi kylmägeeli on ollut korvaamaton apu aika-ajoin. Tekniikkaa muutin niin, että käytän nimetöntä enemmän ja pikkurilliä vähemmän. Ongelmaksi muodostui liika pikkurillin käyttö ja huono asento, jonka takia piti kurotella sormea nauhaväleille. Nyt on pitänyt olla todella tarkka ja jos vähänkään alkaa koskea, venyttelen käsiä. Booze, Pills & Pussy | |
![]() 06.05.2009 20:02:23 | |
pekezu: Itse juuri jouduin olemaan viikon soittamatta rasittavan kivun takia. Vasemman käden pikkurilliä ja nimetöntä liikutteleva lihas oikkuili todella todella kovaa. Nyt sitten venyttelen mahdollisuuksien mukaan käsiä jopa pari kolme kertaa päivässä, etenkin ennen soittamista, soittamisen välissä ja soittamisen jälkeen. Tää on mulla auttanut. Lisäksi kylmägeeli on ollut korvaamaton apu aika-ajoin. Tekniikkaa muutin niin, että käytän nimetöntä enemmän ja pikkurilliä vähemmän. Ongelmaksi muodostui liika pikkurillin käyttö ja huono asento, jonka takia piti kurotella sormea nauhaväleille. Nyt on pitänyt olla todella tarkka ja jos vähänkään alkaa koskea, venyttelen käsiä. Suosittelen muuten testaamaan kontran tyyliä, eli soitossa käytetään vain etusormea, keskisormea ja pikkurilliä. Ei siis levitetä nauha per sormi, vaan nimeton tukee pikkurilliä tossa. Ne on niinku yhdessä. Joutuu vähän enemmän tekemään asemanvaihtoja mutta ihan toimiva ja rento tyyli soittaa. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 06.05.2009 21:54:58 | |
Teijo K.: Suosittelen muuten testaamaan kontran tyyliä, eli soitossa käytetään vain etusormea, keskisormea ja pikkurilliä. Ei siis levitetä nauha per sormi, vaan nimeton tukee pikkurilliä tossa. Ne on niinku yhdessä. Joutuu vähän enemmän tekemään asemanvaihtoja mutta ihan toimiva ja rento tyyli soittaa. Joo, enpä ole koskaan asiaa sen kummemmin tullut ajatelleeksi, mutta mä kyllä näköjään soitan tommosella tyylillä s-bassoa. Johtuneeko sitten siitä, että ei ole koskaan ollut vasen käsi kipeä. Ei kyllä oikeakaan, koska käytän myös plektraa; ehkä noin puolet ja puolet. Tosin nyt on vasemman käden olkanivel ilmeisesti lievästi tulehtunut; otti aikansa ennen kuin löysin TB-bassoon oikean soittoasennon. "If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal." | |
![]() 06.05.2009 22:22:49 | |
Teijo K.: Suosittelen muuten testaamaan kontran tyyliä, eli soitossa käytetään vain etusormea, keskisormea ja pikkurilliä. Ei siis levitetä nauha per sormi, vaan nimeton tukee pikkurilliä tossa. Ne on niinku yhdessä. Joutuu vähän enemmän tekemään asemanvaihtoja mutta ihan toimiva ja rento tyyli soittaa. Tuolla tavalla vaan ei ratkaista itse ongelmaa. Uhrataan vain hyvä tekniikka kun voisi toisaalta harjoittelemalla saada kädet toimimaan kunnolla. pekezu: Itse juuri jouduin olemaan viikon soittamatta rasittavan kivun takia. Vasemman käden pikkurilliä ja nimetöntä liikutteleva lihas oikkuili todella todella kovaa. Nyt sitten venyttelen mahdollisuuksien mukaan käsiä jopa pari kolme kertaa päivässä, etenkin ennen soittamista, soittamisen välissä ja soittamisen jälkeen. Tää on mulla auttanut. Lisäksi kylmägeeli on ollut korvaamaton apu aika-ajoin. Tekniikkaa muutin niin, että käytän nimetöntä enemmän ja pikkurilliä vähemmän. Ongelmaksi muodostui liika pikkurillin käyttö ja huono asento, jonka takia piti kurotella sormea nauhaväleille. Nyt on pitänyt olla todella tarkka ja jos vähänkään alkaa koskea, venyttelen käsiä. Pari juttua. Ensinnäkin älä venyttele lihaksia ennen kuin olet tehnyt niillä jotain. Ei siis kylmien lihasten venyttelyä. Ja mä suosittelisin ehkä jotain asteikkoharjoituksia tjms. joilla saadaan tasaisesti kaikki sormet käyttöön ja asemat ja sormitukset harjaantuvat takaraivoon asti. Ja taas se vasemman käden asento; kuvittele että sulla on tennispallo kädessä ja siirrä se ote otelaudalle. Otteen pitää olla luonteva ja sormet painavat kieliä kohtisuoraan kohti otelautaa, näin säästytään nivelkivuilta. Omaa soittoasentoa peilistä katsomalla saattaa huomata kaikenlaista luonnottoman näköistä. Ja jos käsiin alkaa vähänkään koskea, Pidä Tauko. Lepoa kipuun, ei heti venytystä. | |
![]() 06.05.2009 23:03:19 | |
Pari mahdollista syytä sille, että kädet kipeytyvät soittaessa: -liikaa soittoa -huono tekniikka (liiallinen voimankäyttö väärillä lihaksilla / huonot käden asennot) -kaulan/niskan/hartioiden/selän/lantion virheasennot tai jännitystilat -jonkinlainen lihaksen/jänteen/hermon puristustila -joku hyvä cocktail edellämainituista Muitakin toki löytyy.... Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 06.05.2009 23:14:03 (muokattu 07.05.2009 07:30:35) | |
Heikki L.: Pari mahdollista syytä sille, että kädet kipeytyvät soittaessa: -liikaa soittoa -huono tekniikka (liiallinen voimankäyttö väärillä lihaksilla / huonot käden asennot) -kaulan/niskan/hartioiden/selän/lantion virheasennot tai jännitystilat -jonkinlainen lihaksen/jänteen/hermon puristustila -joku hyvä cocktail edellämainituista Muitakin toki löytyy.... Jep, kuten esim. kielet liian korkealla (kyseessä ei ole voimailulaji) ja huono yleiskunto, stressi jne. Kaikki vaikuttaa tietenkin. E: Tuo Pirkan tekniikan uhraamista koskeva kommentti perustunee uskomukseen, että pikkurillin(kin) käyttöä on määrätietoisesti treenattava, koska se on soittotekniikan kannalta tärkeä sormi ja että sormien käytön pitäisi olla tasavahvaa. Omista lähtökohdistaan epäilemättä tavallaan totta. Pikkusormi on kuitenkin heikoin ja sitä on samalla kuroteltava eniten riippumatta siitä millä tekniikalla soittaa. No, monipuolinen treeni varmaan siis auttaa mutta jos soittaa paljon, niin kipuja tulee silti. Nyt kun asiaa pohtii, tuntuu toisaalta, että soittotekniikka on yhteydessä soittoasentoon vähintään yhtä paljon kuin itse sormien liikkeiden harjoitteluun. Sormien liikkuvuus, voima ja herkkyys ei kaiketi edes muodostu pelkästään sormissa vaan jossain keskiselän tienoilla. "If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal." | |
![]() 07.05.2009 08:39:06 | |
Pirkka: Pari juttua. Ensinnäkin älä venyttele lihaksia ennen kuin olet tehnyt niillä jotain. Ei siis kylmien lihasten venyttelyä. Ja mä suosittelisin ehkä jotain asteikkoharjoituksia tjms. joilla saadaan tasaisesti kaikki sormet käyttöön ja asemat ja sormitukset harjaantuvat takaraivoon asti. Ja taas se vasemman käden asento; kuvittele että sulla on tennispallo kädessä ja siirrä se ote otelaudalle. Otteen pitää olla luonteva ja sormet painavat kieliä kohtisuoraan kohti otelautaa, näin säästytään nivelkivuilta. Omaa soittoasentoa peilistä katsomalla saattaa huomata kaikenlaista luonnottoman näköistä. Ja jos käsiin alkaa vähänkään koskea, Pidä Tauko. Lepoa kipuun, ei heti venytystä. Jooh, toi peilijuttu on hyväksi havaittu ja sitä onkin hyödyksi käytetty. Pääasiallinen probleemi on lähinnä se, että mä käytän kohtuuttomasti voimaa kielten painamiseen. Pelkkä keskittyminen siihen, ettei paina liikaa on auttanut jo todella pitkälle. Sitten vaan se keskittyminen usein unohtuu kun käsi taas tulee paremmaksi. Näinnhän ei toki saisi käydä, mutta jospa sitä oppisi tämän kerran sitten ihan kunnolla. Toki satula pitäisi kans tällä hetkellä tuunata kohdilleen. Booze, Pills & Pussy | |
![]() 07.05.2009 09:13:30 (muokattu 07.05.2009 09:14:54) | |
Pirkka: Tuolla tavalla vaan ei ratkaista itse ongelmaa. Uhrataan vain hyvä tekniikka kun voisi toisaalta harjoittelemalla saada kädet toimimaan kunnolla. Carol "mummo" Keye suosittelee ja käyttää itte tota mun mainostamaa tekniikkaa niin ei se nyt ihan paska voi olla. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 07.05.2009 10:01:36 | |
Sähköbassolla tuo Teijon mainitsema kontrabassotekniikka on ihan käypä ainakin kun soitetaan ensimmäisillä nauhoilla, jos tuo "one finger per fret"-tekniikkaa ei tunnu mukavalta siellä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)