Aihe: floikka ja kaularauta ongelmaa
1
joukov
06.05.2009 01:28:28 (muokattu 06.05.2009 01:31:22)
workingclasshero: Kaularautaa pitäisi kai löysätä? Paljonko kerrallaan? Tuli vielä mieleen että onko noin raju muutos yht äkkiä kaulalle miten rankka kokemus??

Kokeile 1/8 kierros kerrallaan ja odota, että huomaat muutoksen, vaikka seuraavaan päivään. Kaulalla saattaa mennä hetki, että se tottuu uudenlaiseen jännitykseen.

Ovatko nauhat kuluneet tasaisesti? Onko satula kulunut? Kielet saattavat olla liian syvällä urissa ja liian matalalla varsinkin jos satula on viilattu paksummille kielille sopivaksi.
What We Do In Life Echoes In Eternity.
oiva tumpeloinen
06.05.2009 01:36:33
joukov: Kokeile 1/8 kierros kerrallaan ja odota, että huomaat muutoksen, vaikka seuraavaan päivään. Kaulalla saattaa mennä hetki, että se tottuu uudenlaiseen jännitykseen.

Ovatko nauhat kuluneet tasaisesti? Onko satula kulunut? Kielet saattavat olla liian syvällä urissa ja liian matalalla varsinkin jos satula on viilattu paksummille kielille sopivaksi.

Ei varmaan ole satulaa viilattu lukkosatulassa. Varovaisesti toki kannattaa kaularautaa löystää, mutta kyllä sitä voi enemmän kuin tuon päivässä vääntää. Jos ajatellaan, että kaularautaa tarvitsee vaikkapa kierroksen verran löystää, niin tuolla tavallahan siihen menisi yli viikko säätämiseen.
jra
06.05.2009 02:27:23
1-6. nauhoilta säriseminen viittaa juurikin siihen että kaularauta on liian tiukalla, kuten olettaisikin jos on ollut paksuilla kielillä säädöissä. 1/8 kierrosta löysemmälle on varmasti aluksi sopiva määrä, vaikutus riippuu aika paljon siitä miten rauta ko. kitarassa toimii ja kaula siihen reagoi. Itse varmaankin vääntäisin 1/6 jopa 1/4, ja sitten ihan vähän takaisin kireammälle päin.

Vähän ajan päästä (10min - tunti) virittäisin ja kokeilisin onko vaikuttanut ja onko relief sopiva. Jos särinää ei enää ole, niin sitten ehkä tarpeen mukaan reliefin säätö kaularaudalla sopivaksi. Jos edelleen särisee, niin jonkin ajan päästä (vaikka muutaman tunnin päästä) lisää toinen 1/8 kierrosta. Jos relief alkaa olla liian iso ja edelleen säriseen, niin sitten kannattaa tutkailla tarkemmin onko nauhoissa liikaa kulumaa tai onko kaula varmasti muuten ok.

Sopiva relief on soittajakohtainen juttu, mutta itsellä on vähän kitarasta riippuen niin että kun laittaa capon (tai painaa sormella) 1. nauhalta ja toisella sormella vaikkapa 15. nauhalta ovat kielet aivan aavistuksen (esim. paperisuikale mahtuu väliin) irti 7. nauhan tienoilta.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Antti1
06.05.2009 02:46:14
Mä oon itseasiassa viimeaikoina tupannut kyllästymään tuohon perinteiseen hissutteluun ja tehnyt kaularautojenkin säädöt melkolailla radikaalimmalla tavalla. Säädöt silleen 1/8-1/4 pykälissä vähän säädön tarpeesta riippuen. Siitä sitten pikkusen kaulaa vääntäen olen auttanut säätöjen asettumista ja homma sujuu melko nopeastikin. Säädöt näkyvät melkein samantien, joskin asettuu täysin kohdilleen sitten kuitenkin vasta vähän pidemmän tovin päästä.

Tämän sanottuani täytyy kuitenkin muistuttaa, että täysin omalla vastuulla. Ei se kitara helposti rikki mene, mutta suotavaa olisi tietää peruskäytäntö ennenkuin rupeaa soveltamaan sen enempää.

Tuo on muuten erittäin hyvä käytäntö, että löysää rautaa vähän tarvetta enempi ja kiristää sen uudestaan. Vähän sama kuin kieliä virittäessä: löysät pois välistä, kun vedetään vireeseen alhaalta ylöspäin. Kaksitoimisilla kaularaudoilla homma on sit tietty vähän eri.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
oiva tumpeloinen
06.05.2009 11:10:18
Antti1: Mä oon itseasiassa viimeaikoina tupannut kyllästymään tuohon perinteiseen hissutteluun ja tehnyt kaularautojenkin säädöt melkolailla radikaalimmalla tavalla. Säädöt silleen 1/8-1/4 pykälissä vähän säädön tarpeesta riippuen. Siitä sitten pikkusen kaulaa vääntäen olen auttanut säätöjen asettumista ja homma sujuu melko nopeastikin. Säädöt näkyvät melkein samantien, joskin asettuu täysin kohdilleen sitten kuitenkin vasta vähän pidemmän tovin päästä.

Tämän sanottuani täytyy kuitenkin muistuttaa, että täysin omalla vastuulla. Ei se kitara helposti rikki mene, mutta suotavaa olisi tietää peruskäytäntö ennenkuin rupeaa soveltamaan sen enempää.

Vähän tuohon tapaan ne tulee kyllä tehtyä itsekin. Ja samoilla linjoilla oli mm. Oesch, kun aikanaan hänen kanssaan asiasta turisin. Mut vieläkin, omalla vastuulla hommat.

...tuota ylilöysäämistä mä en tosin harrasta.
Teppo2
06.05.2009 12:57:41
Sillon, kun kitarasta on kielet pois, voi kaularautaa löysätä huoletta, jopa puhdistaa ne kierteet sieltä, jotta ei sitten joskus leikkaa kiinni. Itsekin olen luopunut turhasta hissuttelusta kaularaudan säädön suhteen, välillä tosin riittää vain se 1/8-kierrosta, mutta en pahemmin yön yli odottele. No pussyfooting. Hyvä kaularauta tottelee hyvin.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
Antti1
06.05.2009 12:59:34
Puhdistaa kierteet ja leikata kiinni, mmmitä..?
Teppo2
06.05.2009 13:01:53
Antti1: Puhdistaa kierteet ja leikata kiinni, mmmitä..?

Ööh... ottaa se mutteri pois ja puhdistaa kaularaudan kierteet ja voidella, jotta ei mutteri jämähdä.
Antti1
06.05.2009 13:04:59
Teppo2: Ööh... ottaa se mutteri pois ja puhdistaa kaularaudan kierteet ja voidella, jotta ei mutteri jämähdä.

Ihan mielenkiinnosta: onko sulla joskus jämähtänyt?
Teppo2
06.05.2009 13:09:40
Antti1: Ihan mielenkiinnosta: onko sulla joskus jämähtänyt?

Kaularauta vai? :) Ei, mutta tää on tälläistä nypräämistä ja sillei. Vanhoissa kitaroissa voi olla ongelmia.
LosJormas
06.05.2009 13:25:06
Osaiskos joku nopeesti heittää et mitä kannattais kokeilla ku mulla LP:ssä on G ja B kielet ruvennu snadisti särisee nauhoihin kiinni 7-12 nauhoilla. Action on täl hetkel sopiva ja kaularauta ainakin muiden kielten kohdalla tuntuis olevan ihan ok säädöissä.
Eli milläs saattais helpoiten saada särinää 7-12 väleillä loppumaan soittotatsin pahemmin muuttumatta?
Styrkkarin paskuus masentaa.
Teppo2
06.05.2009 13:31:22
LosJormas: Osaiskos joku nopeesti heittää et mitä kannattais kokeilla ku mulla LP:ssä on G ja B kielet ruvennu snadisti särisee nauhoihin kiinni 7-12 nauhoilla. Action on täl hetkel sopiva ja kaularauta ainakin muiden kielten kohdalla tuntuis olevan ihan ok säädöissä.
Eli milläs saattais helpoiten saada särinää 7-12 väleillä loppumaan soittotatsin pahemmin muuttumatta?

Putsaa kielet tai vaihda uusiin.
LosJormas
06.05.2009 13:34:22
Joo kyllä kielet on kondiksessa, sitä mä heti ekana kokeilin, ku punomattomaat kielet rupes pärisemään.
Styrkkarin paskuus masentaa.
pekurides
06.05.2009 14:34:55

LosJormas: Osaiskos joku nopeesti heittää et mitä kannattais kokeilla ku mulla LP:ssä on G ja B kielet ruvennu snadisti särisee nauhoihin kiinni 7-12 nauhoilla. Action on täl hetkel sopiva ja kaularauta ainakin muiden kielten kohdalla tuntuis olevan ihan ok säädöissä.

Jos et millään halua nosta tallaa niin hio nauhat.... voipi että joudut jokatapauksessa hiomaan nauhat ja noistamaan tallaa.

lespoissa monasti kuulemma kyömy 12. hutikoilla, väiuttävät että jotain tekemistä kaulaliitoksen kansa.. tidä noista...
Tunteella päin vittua.
jra
06.05.2009 15:00:25 (muokattu 06.05.2009 15:02:36)

Itse kokeilisin tuossa tapauksessa hieman kiristää kaularautaa, tosiaan vain aivan hieman koska ongelma vain parilla kielellä. Ja sitten tarpeen mukaan pikkuisen nostaa tallaa, jos tuntuu että action meni liian matalaksi.

Tuohon kaularaudan reilumpaan pyörittämiseen kerralla, että tulee itsekin harrastettua, varsinkin pitempään itsellä olleiden kitaroiden kohdalla. Kun on huomannut miten rauta missäkin kitarassa vaikuttaa, voi aika huoletta pyöritellä (omalla vastuulla tietty), kunhan ei väännä liian tiukalle ja poikki. Jos rauta kääntyy kevyesti ja kielet ovat poissa tai löysällä, ei mitään suurempaa vaaraa pitäisi olla. Yleensä säädöt ovat sen verran pieniä ja hienovarasia, että tuo 1/8-ohje on aivan hyvä varsinkin jos kielet ovat paikoillaan ja virejännityksessä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
oiva tumpeloinen
06.05.2009 15:11:03
Antti1: Ihan mielenkiinnosta: onko sulla joskus jämähtänyt?

Mulla on ainakin yhdestä kitarasta jämähtänyt. Samaan kitaraan sanoi sitten Oesch lisänneensä vielä prikan väliin, jotta saa lisää vääntöä sille.
workingclasshero
06.05.2009 16:10:51
workingclasshero: Noniin.. ostin ltd mh-250 kitaran jossa lisenssi floikka. Kitarassa oli törkeen paksut kielet (en tiedä mitkä). Vaihdoin tilalle 10/46 setin ja säädöt menee tottakai uusiks. Floikka painui ihan pohjaan. Säädin floikan suoraan ja viritin kitaran normi E:hen. Jonkin ajan kuluttua viritin kitaran uudelleen. Nyt tilanne on se että nauhat 1-6 rämisee pahasti. Muuten olis jo ihan ok. Kaularautaa pitäisi kai löysätä? Paljonko kerrallaan? Tuli vielä mieleen että onko noin raju muutos yht äkkiä kaulalle miten rankka kokemus?? Muita hyviä vinkkejä?

Nyt on kaularautaa löysätty 1/8 kierrosta ja lopputulos on jo heti säädön jälkeen melkeinpä hyvä. Vielä vähän rämisee tosin. Ajattelin vielä toistaa toimenpiteen niin sitten ollaan varmaan aika lähellä oikeaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)