Aihe: Mikserin puhdistus
1
m.lakkavaara
05.05.2009 15:44:13
Olen yrittänyt päivätolkulla etsiä kattavaa ohjetta.. Aion siis avata ensimmäistä kertaa mikserin ((Halpa ALTO L-16) en vie ammattilaiselle, enkä osta uutta ja parempaa..). Ongelmana on sisältä tuleva lievä käryn tuoksu, jonka olen tulkinnut siten, että pölyä löytyy. Myös pari kanavaa toimii vaihtelevasti. Kyse on nyt siis vain puhdistuksesta, juottohommiin en lähde (paitsi jos v****uskäyrä riittävästi nousee..)

Olen ymmärtänyt seuraavaa (korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin):

1. Irroitan kaikki nupit ja tapit kannesta (ja pesen ne)
2. Avaan kannen ja löydän sisältä elektroniikkaa, jakkeja, ja liikkuvia osia.
3. Puhallan irtopölyn pois jollain siihen sopivalla (hiustenkuivaaja/paineilmaspray)
4. Suihkutan potikoihin ja fadereihin kontaktispraytä/elektroniikkaspraytä.

5. Mitä teen piirilevyille komponentteineen vai teenkö mitään (spraytä!?)?
6. Mitä teen jakeille ja muille kontakteille vai teenkö mitään!?
7. Onko vielä muuta puhdistukseen liittyvää, mitä en ole osannut huomoida?

Eli kysymykseni kuuluu, suihkutanko spraytä valtoimenaan kaikkialle vai tulisiko noudattaa jotain varovaisuutta tietyissä paikoissa?

Kiitokset etukäteen vastauksistanne! Toimenpiteen/kokemuksen jälkeen voin minäkin sitten neuvoa omalta osaltani muita.
wilo
05.05.2009 20:48:37
Mä lisäisin vielä, että jos mikserissä on sisäinen virtalähde, kannattaa putsata pölyt siitäkin. Itte suosin pullotettua puhdistettua paineilmaa, mut se levittää pölyt tosi tehokkaasti...

05.05.2009 21:11:15
Kiitokset vastauksista! Tuota virtalähdettä ei ymmärtääkseni kannata lähteä kokemattoman availemaan, mutta jos siis sinne vaan puhaltelee, vai kuinka?

Nuo "nupit" ja "numiskat" ilmeisesti irtoavat ihan vetämällä!? Jossain olen nähnyt tyylin, että "kuristetaan" nuppi narulla ja vedetään irti. Milaista keinoa suosittelisitte?
wilo
05.05.2009 22:03:21 (muokattu 05.05.2009 22:04:31)
m.lakkavaara: Kiitokset vastauksista! Tuota virtalähdettä ei ymmärtääkseni kannata lähteä kokemattoman availemaan, mutta jos siis sinne vaan puhaltelee, vai kuinka?

Enpä aukaisis, jos ei siinä ole vikaa. Luulis riittävän, kun puhaltelee ja imuroi ympäriltä.

Nuo "nupit" ja "numiskat" ilmeisesti irtoavat ihan vetämällä!? Jossain olen nähnyt tyylin, että "kuristetaan" nuppi narulla ja vedetään irti. Milaista keinoa suosittelisitte?

Jos ei sormin vetämällä lähde, vois potikan helman alle laittaa vaikkapa sakset tai ohutkärkiset pihdit, joilla kampeamalla irtoaa. Työkalun alle vielä alle kangasta, niin ei tule naarmuja.
Liukujen nuppeja en olekaan irrotellu, siitä en osaa sanoa.

Edit: selvennetääs vielä tuota kampeamista: kun potikan akselin kummallekin puolelle laittaa kampeamiskalun (saksien terät tai pihtien kärjet), saa potikan ihan kivasti irti.
fox
06.05.2009 10:31:29

m.lakkavaara:

Kannattaa katsoa, ettei se potikannuppi ole ns. "collet knob" eli päältä kiristettävä. Monesti miksereissä ym. bändikamassa on moisia. Irroita se nupin (joskus värikoodattu) hattu, ja katso onko siellä kartiomutteri, aukeaa ihan sopivalla holkkiavaimella tai ohutseinämähylsyllä. Sitten nostat nupin pois, ja jatkat "rojektia".
Jos tuollasta nuppia koittaa narulla tms. repiä, voi käydä niin, että lähtee akseli mukana. Sitten harmittaa... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
06.05.2009 10:35:16

wilo:
Liukujen nuppeja en olekaan irrotellu, siitä en osaa sanoa.

Edit: selvennetääs vielä tuota kampeamista: kun potikan akselin kummallekin puolelle laittaa kampeamiskalun (saksien terät tai pihtien kärjet), saa potikan ihan kivasti irti.

Kannattaa ensin varmistaa potikannupin kiinnitys! Colletteja käytetään todella yleisesti musavehkeissä.. Ruuvikiinnitteisen nupin huomaa kyllä joko kuusiokolo- tai talttakantasesta ruuvista kyljessä. Uritetulle akselille tarkoitettuja nuppeja harvemmin on muuta kuin kitaroissa, samoin ihan painamalla "puolikuu-akselille" laitettuja.

Liukupotikan nupit on kuitenkin kaikki painettavia, että ne voi huoletta kammeta pois tai vetää narulla/johdonpätkällä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)